vineri, 8 noiembrie 2013

OFERTE DE INTERLOCUTORI




13.IX.1992

Pe aproape de miezul nopţii (citeam o recenzia a lui Alex. Ştefănescu despre „Argoticele” lui Nichita Stănescu), mă telefonează Eugen Ciocle, întrebându-mă dacă am văzut numărul de ieri al „Sfatului Ţării”, în care este publicat şi interviul meu cu Ethem Baymac, coleg turc din Priştina. După neutralitatea, parcă, întrebării simt un ton de urgenţă şi nervozitate. Vin explicaţiile sacadate din care înţeleg că în acelaşi ziar (nu l-am văzut încă) Nic. Popa se referă la primul număr din „Tinerimea Moldovei”, apărut cu semnătura de redactor-şef a lui Cioclea, dându-se cu părerea că nu mai e, precum se menţionează, niciun fel de serie nouă, ci e ceva aproape cu nimic deosebit de „TM” de pe timpurile comsomolului. Ei, afirmaţia e de-a dreptul deocheată, sentenţioasă şi, precum presupune Cioclea, inspirată de anumite interese mărunte şi meschine. Ar fi mai multe de reţinut, dar mă rezum la spusa lui E. C. că el, cu destulă causticitate, scrie o replică „pe măsura agresorului care se face a uita că a luat premiul comsomolului pentru literatură”. Delicată situaţie… Ar fi cazul să se ajungă la un armistiţiu… Odată ce nu ne prea place să fim contrazişi… Dar asta ar ţine deja de ioc-ars polemica


15.IX.1992

Ieri, îmi telefonează Vladimir Beşleagă, adresându-mi-se cu apelativul „Hamlet-cel-tânăr” (titlul unui poem al meu). Însă motivul acestui pseudo-nume pe care mi-l aplică îl înţeleg din următoarele sale fraze: „Măi băiete, măi, abia acum am dat de nr. 5 al revistei «Basarabia». Păi, să ştiţi că aveţi, tu şi Ion Gherman, un dialog consistent. Chiar şi pe Gherman îl văd într-o altă ipostază, întinerit, revigorat. Dar caut nr. 2 al revistei unde e începutul dialogului. E la fel de mare şi prima parte?” Într-adevăr, conversaţia e cam barosană – fuseseră peste 50 de pagini dactilografiate, peste 2 coli editoriale. Dar, precum m-a convins şi Beşleagă, dialogul nu trece neobservat, îşi găseşte cititorii, nu cred – mulţi, dar destui…
Alte întrebări ale dlui Beşleagă: „Va fi mâine şedinţa Consiliului US?... Dar ce-i cu recepţia pe care o oferă miercuri domnul ambasador Bistreanu? E ceva important?” Pentru că Beşleagă ar dori să plece miercuri într-o deplasare. De-i important, rămâne în Chişinău. Cu aceeaşi ocazie, mă telefonează şi consilierul Ambasadei României, colegul nostru Ion Ţăranu, ieşean. Înţeleg că s-a produs o confuzie, deoarece invitaţia pentru recepţie, pe care mi-a expediat-o, încă nu mi-a parvenit. „Le-am trimis printr-un om – nu vă spun numele, că prind a deveni şi eu suspicios, ca mulţi oameni din Chişinău… Ce s-o fi întâmplat? Am aflat că nu a primit invitaţia nici dl Coşcodan…”
Cine ştie ce s-o fi întâmplat?... „Vă trimit mâine o altă invitaţie, cu şoferul”, zice dl Ţăranu. Îi mulţumesc şi nu-mi fac griji în plus. Fără să insist mult, sunt sigur că voi dezlega „misterul” cu „selectivul” împărţitor de invitaţii.

La revista „Sud-Est”, Valentina Tăzlăuanu şi cu Rodica Iuncu reuşesc „să-mi confişte” şi dialogul cu Petre Stoica. Convenim ca, pe viitor, să le prezint câte un dialog cu o personalitate a literaturii şi culturii române. (În redacţie se afla Ion Ungureanu, ministrul culturii, Burghiu şi cu Turea. Discutau despre deplorabila situaţie cu lipsa de hârtie, bani… şi… şi…) Doamnele îmi cer sfatul referitor la abonarea la presa culturală din Ţară. Zic: „România literară”, „Luceafărul”, „Contrapunct”, „Literatorul”, „Apostrof” de la Cluj.Apostroful Martei Petreu?”, întreabă Rodica. El e. „Să ştii că (nu pot evita reprobabila coliziune sintactică decât prin această paranteză – n.m.) cafeaua pe care o servim acum e de la Marta Petreu”, mă pune Rodica la curent cu această coincidenţă ce poate avea, de, şi oarece semnificaţie implicită… (Fireşte, e o coincidenţă banală care spune, totuşi, că suntem oarecum mai de-ai noştri, mai acasă.) Plus că, acasă, am pe masă, în aşteptarea lecturii, noua carte a Martei „Loc psihic”, editată în format generos, nestrâmtorat de criza de hârtie (Ed. „Dacia”, 1991).
Văd pe rafturile din birou nişte exemplare din revista „Secolul XX”. Le cercetez. Două numere, unul triplu, nu le am (port fişa cu ce am în geantă, mereu la îndemână!). Convin cu V. Tăzlăuanu să recurgem la schimb, propunându-i în loc dublete de care dispun, întrucât „Sud-Estul” nu are ambiţia să ajungă la o colecţie integrală a prestigiosului „Secol”.

O formulă pentru comportamentul dragului de nenea Gicu, în special după ce e la al doilea, al treilea pahar, când consideră că lansează adagii paradoxale, doldora de semnificaţii, care, de fapt, nu sunt decât nişte truisme niţel sucite, dar nu într-atât, ca să ajungă şi strălucite; deci, formula: infantilisme senile (care, probabil, ne pot pândi pe fiecare dintre noi, cei ce năvălim din urmă). Dar, zău, e straniu să vezi cocoşismele (de la „cocoş”, nu… „cocoaşă”), jucăuşismele aproape necontrolate ale unui om ajuns sub grila a şase decenii de viaţă… Numai că lumea, cu destulă simpatie, acceptă buimăceala/ vătuitul de urechi a solemnei zvârlugi care este dragul de nenea Gicu.

La US, creşte stocul de manuscrise prezentate pentru concursul debutanţilor, anunţat de „EUS” (nu are nimic în comun cu posibilul meu egocentrism; formula îi aparţine lui Ioan Mânăscurtă şi se descifrează drept: Editura Uniunii Scriitorilor). Vasile Leviţchi, M. I. Ciubotaru oftează, zicând că, din cele luate pentru recenzie, reziste foarte şi foarte puţine. Ce să-i faci? Însă câteva debuturi există, totuşi. Mă gândesc la Rodica Sagaidac, Doina Iachim, Constantin Cheianu şi alţi doi-trei. Niciun concurs nu descoperă plutoane de autori…

17.IX.1992

Recepţia oferită de împuternicitul cu afaceri al României în Moldova – un la fourchette ce a întrunit oameni de artă, scriitori, politicieni (în măsura în care ei pot onora  aceste titluri de profesii serioase). Peste o sută de persoane, unele dintre care se aşteptau la o abundenţă, nu la convenţionalism diplomatic econom, de altfel – de salutat.
Din câte am putut înţelege, discuţiile, în cercuri restrânse, au variat de la „de, hai să vorbim şi noi ceva”, până la atât de ostentativul cancan românesc… „i-a priveşte ce tocuri grandomane au pantofii lui… Tocuşor!”. Da, au, dar aceasta demult nu mai e o noutate şi, deci, e lipsită cu desăvârşire de interes. „Că ia… Că ştii… Că să vezi…” Ne-am retras după vreo trei ore de taifas. Eu – constatând un tic al unor persoane şi personalităţi care îmi laudă dialogurile pe care le tot public, pentru ca, fără mari ocolişuri, să se ofere şi dânsele, persoanele, de interlocutori; unii chiar ajungând a mă întreba unde să mă caute, ca să vină la… spovedanie sau, dacă doresc, să-i caut eu. Oferte de atare speţă din partea lui Vladimir Curbet („Să facem noi aşa, cu dansul…”) şi Mihai Bădicheanu („Vreau să facem şi noi un dialog, că eu am multe de spus…” De parcă dialogul constă numai în avea multe de spus, zic eu…)
De altfel, ieri, 16 septembrie 1992, i-am prezentat lui Ioan Mânăscurtă dactilograma  volumului de dialoguri „Spunerea de sine”, circa 16-17 coli.
Eugen Lungu îmi cere permisiunea să facă rocadă cu dialogurile pe care le-am prezentat la „Sfatul Ţării”, mai întâi publicându-l pe cel cu Laurenţiu Ulici, în locul celui programat cu Mircea Nedelciu. („Şi acesta foarte interesant, dar oarecum atemporal, pe când Ulici spune lucruri dure, de anumită actualitate”, punctează Lungu.)

21.IX.1992

Vineri, 18 sept., au sosit scriitorii turci, care ne întorc vizita – Yahtia Ankengin, Irfan Nasratinoglo şi profesorul Ismail Parlatâr, cu care comunic cu maximă înţelegere în franceză. Program divers, poate că puţin cam încărcat. Dnei Onuc Tabicer nu i-au permis să vină treburile de la universitate.
De la Cluj au sosit Virgil Bulat, Aurel Câmpeanu şi Vasile Vlad, tânăr businessman. Prin dl Savca, adjunct la departamentul vamal, le-am înlesnit trecerea pe la Sculeni. E un coup d’essai, o primă încercare de a face un schimb masiv de mărfuri cu librăria şi editura noastră. La capitolul carte lucrurile sunt simple, dar să vedem unde (dacă) amplasăm aparatele electrice, ţigările etc. Generos precum este, Virgil îmi oferă trei cărţi minunate din renumita colecţie „L’ Herne” şi anume – W. B. Yeats, Robert Desnos, Charles Peguy; apoi două (primele din 4) volume din „Dreptul la memorie” în lectura lui Iordan Chimet (Ed. „Dacia”), plus o carte de poeme a lui Luis López Álvarez.
Vorbesc cu Virgil Bulat să facă o comandă de circa 2 mii de exemplare din „Spunerea de sine”. Este de acord. De altfel, manuscrisul era pe cale să meargă la cules. Rămâne să mai introduc dialogul cu Ion Miloş, dactilografiat acum două zile.
La TVR apare Andrei Pleşu în dialog duminical. Însă, zău, a fost mult mai inspirat în conversaţia pe care am avut-o noi la Bacău. Poate şi din considerentul că TV nu asigură intimitatea mărturisirilor, te încătuşează.

22.IX.1992

Coţcăria lui  (ghici cine?...) readuce în lumină un tip abrutizat. Ignorant şi palavragiu, face zob orice intenţie de comunicare civilizată, trebăluind greţos printre tacâmuri, de unul singur substituindu-i pe mulţi alţii, dedându-se la o sinistră hărmălaie de şatră. Ieri, le-a creat o impresie penibilă oaspeţilor din Turcia care au rămas de-a dreptul consternaţi de dezmăţul său de bădăran şi blestemat de a nu însuşi niciun bob din elementara bunăcuviinţă. Ratat moraliceşte, bun de legat. Jalnică paiaţă arogantă şi nesimţită… Condiţie de animalitate şi cretinizare rar întâlnită printre oameni… Specimen de menajerie ce ar trebui plasată undeva în curtea vreunei case de nebuni…

23.IX.1992

Eugen Cioclea zice că Aureliu Busuioc i-a transmis nedumerirea mea faţă de puzderia de greşeli de tot felul ce furnică prin „Tinerimea Moldovei”. Şi recunoaşte că aşa este: muşuroiul e mare. „Bine, zic, dar voi scrieţi cu litere de un deget că redactor stilist e V. P.”. „Scriem, dar, iată, apărem mâine, însă el nu a venit nici până la această oră (16,20) să citească paginile”. Dă, colega, numele jos de sub fălosul titlu de redactor stilist. Cel puţin, lumea nu va avea atâtea motive să râdă şi să arate cu degetul dinspre greşelile gramaticale sau de stil spre titluri şi persoane…

 24.IX.1992

Ieri seră, mă telefonează dl Ţăranu şi, ca totdeauna, delicat, o ia pe departe: l-a tot căutat pe dl Cimpoi. Îi spun că e foarte ocupat cu diverse chestiuni ce-l scot din birou. Care ar fi problema? Dacă Ambasada Română îl invită pe Ştefan Augustin Doinaş , din partea USM n-ar putea interveni nişte – cum să le spună? – proteste? Da’ de unde! Din contră, am fi nespus de bucuroşi să fim onoraţi de prezenţa ilustrului coleg bucureştean!
Îi sun dlui Ţăranu că, acum câteva minute, am citit în „Luceafărul” din 16 septembrie cuvântul de adio al lui Şt. Aug. Doinaş adresat umbrei celui care a fost Dan Deşliu. „Cum, a murit Deşliu?! Noi încă nu ştim. La ambasadă, odată la două săptămâni, vine câte un stoc de presă periodică pe care nu mai reuşim să o consultăm..”

Într-adevăr, decesul lui Dan Deşliu nu a fost mediatizat foarte mult. Poate şi din motivul că, precum scrie Doinaş, Deşliu „pleacă dintre noi pe neaşteptate, în împrejurări încă nelămurite”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu