sâmbătă, 23 ianuarie 2016

HAMLET ŞI CAŞCAVALUL

 POEME DIN



(De)mitizare

…Nu a existat mărul lui Newton
iar până la el – nici butoiul lui Diogene
ca să nu mai vorbim de cada lui Arhimede pe timpuri în care
nu existau decât simple ciubere (la noi
spre exemplu – Ciubăr Vodă) ce
nicidecum nu te încurajau să exclami „Evrica!”;

nu au existat cercurile – ar fi fost prea mult pentru Arhimede
şi evrica
şi cercurile;

nu a existat nodul gordian
nici sabia lui Damokles
nici patul lui Procust;

nu au existat surâsul sfinxului
nici şarpele Cleopatr(i)ei
nici calul troian
nici călăraşul Hanibal la porţi…

Pe scurt
nu a existat… nu a existat… nu a existat…
nimic din toate astea
şi multe altele
cu toate că
uneori
ceva există –  să zicem
omul în care (să vezi!) există toate
câte nu au existat
şi încă altele
peste poate…


Principiul îngerului

Odată
pe când eram învăţăcel la cursul primar
al şcolii personale de literatură
văzând cum coboară din cer un înger
mi-am pus gând ce aş fi vrut de la el
ieşindu-mi că ar fi bine să-mi dăruiască un poem
tocmai despre lăsarea sa pe pământ
despre ce simte
etcetera.
Chiar aşa i-am şi spus:
Dăruieşte-mi te rog un poem.

Dar nu m-am ales decât cu ce aţi citit până aici
atât:
       îngerul era surdo-mut.

…Aşa gândeam
însă uimitor îngerul a dat glas:
Te-am lăsat să te descurci de unul singur
a zis
oprindu-se din drum.
Vezi? Ai reuşit şi fără ajutorul meu.
Poate că am contribuit şi eu puţin
oarecât
aici
în final
prin ceea ce-ţi spun acum.

Mai apoi
din alte întâmplări similare
am priceput principiul neabătut:
de obicei
îngerul te ajută la început
sau la final de poem.
Cât de cât.
Deloc mai mult.



Zis-a Cel De Trei Ori Mare

Iată-l pe Hermes – bărbătos,
graţios
şi oarecum avântat
în mersul său pedestru,
dar şi aripat.

Cum aş scăpa eu ocazia de a-l întreba ceva
pe inventatorul limbajului,
scrisului, magiei, astronomiei,
alchimiei
şi ce o mai fi fost să fie
în realitatea sau numai
în gând?!

Şi chiar îl întreb:
– Magistre, de fapt
poemele ce sunt?

La care Trismegistos răspunde (mi s-a părut
uşor iresponsabil):
– Cuvintele înaripate ce mor
cu picioarele pe pământ.


Semi

Ah mireasa mea mahomedană
cândva arătată
ca semiluna aureolată
astăzi
astăzi te mai vezi abia-abia
ca o semistea
depărtată

care mă face să-mi amintesc cu atâta durere
ce fericiţi am fost noi în
semiluna de miere…


Gânduri ciudate

Uneori vin nişte gânduri ciudate,
opace sau de opal,
ca acesta, spre exemplu: încă
acum aproape (ce departe!) 900 de ani
Turnul din Pisa a prevăzut actualul  declin
al interesului cultural
care, o vreme, a fost cât de cât întreţinut
de rezistenţa prin cultură.

Însă, azi, ce să mai zici,
când sunt tot mai tari ăştia cu
rezistenţa prin anticultură?...

Hamlet şi caşcavalul

Dacă acest caşcaval ar fi de Danemarca
mi-ar aminti de Hamlet
personajul care joacă teatru numai
pe la răscrucile întrebărilor

dar din păcate
caşcavalul e de Olanda
şi-mi aminteşte doar de
portocala mecanică...


Bolero

I

Bolind în bolero a final rebel
Ravel revelează undă după undă
cerc după cerc
inel după inel

şi astfel această răsfirare
această navetă de undă
de cerc
de inel
de înverşunare
de o mie de ori – spre ţărm
şi îndărăt în mare
spre ţărm
şi îndărăt în mare…

2

Probabil
perpetuum mobile ar fi imposibil
în dus-întorsul său de undă
de cerc
de inel
dacă în structura lui nu ar intra
şi bol-
eroul lui Ravel
Ravel
Ravel…


Epilog de roman

Tinerii – cândva – filosofi prinşi până la uitare (şi…
înnebunire a lumii enervate de – credea ea –
nimicfacerea lor); aşadar
prinşi până la uitarea de sine în
jocul cu mărgelele de sticlă
pe ultima pagină de roman (cea mai neapărată
cea mai târzie) ei
tinerii – cândva – filosofi
atâţi câţi au mai rămas
degradează lamentabil, până la umilitorul joc
cu pastilele de farmacie.


Excesele

De regulă
excesele sunt de condamnat.

În fond
infinitul
veşnicia nu sunt decât
excesele exceselor…


Distanţa necesară

Quel fut ton plus beau jour?
                        Paul Verlaine

1

În condiţii de telepatie
dar şi de simpatie
ne putem citi gândurile la distanţă.

Fă un pas-doi îndărăt
să reglăm optim claritatea
apariţiei
şi transmiterii ideilor.

2

Pe cei care îmi doresc binele
îi rog respectuos
să mă privească de la oarece distanţă

astfel
putând să le par cât de cât fericit

iar dacă vreunul dintre ei
m-ar întreba:

– Când ai fost fericit?

probabil i-aş răspunde (şi recunosc
aş greşi):

– Se vede că mâine…

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu