marți, 8 august 2017

DIN MINIATURA POETICĂ RUSĂ (I)




Iar dacă Poeziei i-a fost dat să înflorească în Patrie mea, eu, îndrăznesc să spun, i-am fost totdeauna o radioasă și adevărată martoră… Sunt convinsă că noi nici până astăzi nu știm întru totul ce minunat cor de poeți avem și cât de tânără și mlădioasă e limba rusă și că de nu prea multă vreme scriem versuri, pe care le iubim și cărora le credem.
Anna Ahmatova



Gheorghi ADAMOVICI    (1894 – 1972)


*     *     *

O, viața mea! Să nu ne mai pripim,
Să nu ne plângem – în zadar ar fi.
În lume tihna vine – calmează-te și tu.

Aș vrea zăpada grea să se așeze,
Cerul să se întindă clar-albastru
Și eu să viețuiesc, pentru-a putea simți
Gheața – pe inimă și promoroaca-n pomi.

1920


*     *     *

Acolo, undeva, cândva
La poala muntelui, pe țărm de râu
Sau după o trăsură hodorogită,
De obicei rătăcind prin ploaia piezișă,
Sub cerul tupilat, gri, interminabil
Sau poate mult mai târziu și
Cu mult, cu mult mai departe,
Nu știu nici ce, nici nu țin minte,
Dar undeva, cândva, posibil...


*     *     *

Ce frig e în câmp, ce gol e
Și nimic ce ar înveseli ochiul cât de cât;
Sărmane sate de izbe rusești
(Mai ales spre seară, azi și demult).

Casă sub pin, mlaștină,
Pârâu sub o pantă de smoală, parcă,
Nu e vesel să trăiești aici, dar cineva
Îmi tot spune: „Încearcă,

Săptămâni și ierni, și ani,
Lacrimile să-ți seci cât mlaștina toată,
Spre-a învăța de la natură
Indiferența față de soartă”.

1919


*     *     *

N-ai cu cine să schimbi un cuvânt. Nu bea vin
Părăsește-ți casa. Lasă-ți soție, frate.
Lasă oamenii. E timpul sufletul să se-ncredințeze
Că în trecut a se întoarce nu se poate.

Celor ce-au fost – retrage-le dragostea.
Pe urmă nici pentru natură n-o să ai iubire.
Spre-a fi zi de zi tot mai indiferent,
Prin săptămâni și ani în risipire.

Și alene vor muri speranțele, oricare.
Bezna va domina împrejurimea. Iar, drept semn,
În noua viață moarte vei vedea deslușit
Cununa de spini și, grea, crucea de lemn.


*     *     *

Geaca ponosită cu guler de blană
S-o uit ca din senin!
Leneșa voce cu-nalte ecouri
Cum s-o domin?

Noaptea, prăpădul bate-ndărătnic
În ușă, cu pumnul de scrum,
Stinge lumina... Biata mea fericire
Unde-ai fi acum?

La botez ți-am dat nume ne-nțeles,
Tu – uitare și hău.
Sau, poate, îmi zic CIANURĂ DE KALIU
E numele tău.

Viktor ADRAGA    (n. 1970)


*      *      *

uneori eu uit
sunt om

după care
mult timp privesc în oglindă
căutându-mi o denumire potrivită



*     *     *

gândurile
o iau
care și încotro

asemeni

degetelor
unui pianist
virtuos

care curăță
cartofi


*     *     *

o nouă prostie

fixată pe hârtie

arată
mult mai bine
decât aceeași prostie

rostită cu voce tare


*      *     *

el avea un nume
răsucit spre interior

nimeni nu știa cum îl cheamă
nici chiar el însuși


*      *      *

în jurul meu
oameni
în halate negre
cântă
melodii ciudate
dau din mâini
sar

ba nu
nu sar

pur  și simplu
vântul
flutură
privirea mea


*     *      *

niciodată
nu mi s-a întâmplat
să dau de vreun
cartof care vorbește

și totuși
de fiecare dată
când
la bucătărie
deschid
pachetul cu legume

trag cu urechea

dar dacă?...

Marina ADRIANOVA     (n. 1960)


Vară în Komarovo

Ne-am scăldat în lac
apa caldă
nuferi galbeni
Îndărăt trecurăm pe lângă cimitir
buchetul ducându-i-l Ahmatovei
punându-l într-un borcan pe lespedea neagră
S-au apropiat de noi și ne-au certat pentru lotuși
cică-s introduși în Cartea Roșie
dar iată aici îi tot aduc
cu nemiluita nu alta

Posibil
cu Cartea Roșie să ne fi mințit


*    *    *

Iubesc când reușim
să ne întâlnim
să pălăvrăgim fără griji de una alta
Ah, și să iubim!
Chiar dacă el nu mai iubește
s-a obișnuit
a obosit


Olga ADROVA    (n. 1969)


Moarte

Pentru nebunatica ta lume
Un singur răspuns – antract.


*     *     *

Sunt cu tine
Iar tu în mine
Suntem noi în El?
Asta e mai important
Decât dacă El e
În Noi.


Treimea rusă

Să punem întrebarea curmeziș –
Spune domnul.
Par sau impar, duh
Sau – iese, – trup?
Fiul, bând vodcă,
Se uită chiorâș la tata.
Sfântul duh
Curăță o voblă
Ce nu are față.


Viața mea

Pisica se distrează
cu stăpânul
sau stăpânul se distrează
cu pisica?
Oricum
expresia chipului pisicii
e mai diversă.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu