duminică, 27 mai 2018

UN POET IMPORTANT DIN SLOVACIA



Privatizarea sufletelor

Deja au început să ne retrocedeze
propriile noastre suflete naționalizate
prinse în cooperația socială.

De azi încolo va trebui să învățăm
a fi compatibili cu ele
a viețui cu ele.

În sfârșit ele vor respira
după ce
la urma urmelor
noi le vom expira.


Le poéme de luxe

După promenada prin imperturbabila grădină franceză
urmează vizita în parcul englez.
Apoi cu câteva minute înainte de prânz
în castelul stil barocco
pe masa stil rococo pe care stă un telefon Tesla
un stilou Sunpreal
pe reversul meniului eu scriu nume de scriitori cehi
un poem slovac.

Dincolo de geamurile secundei jumătăți a secolului optsprezece
pe șoseaua asfaltată fâșâie șuierător anvelopele automobilelor
iar atelajul cu cai bate pasul pe loc.


Contract despre împăcarea sufletului cu trupul

Mă gândesc la amintirea isprăviților măcelari
și ucigași ai meșteșugarilor.
Mă orbește moartea lor alb-zăpadă, igienică
desăvârșită sub aspect profesional.
Sufletele lor fără pelicule și oase
amintesc de lampioane
modelate din respirațiile copiilor
și curcubeu, învăluind
cuvinte atât de duioase
rostite șoptit în
văzduhul geros.

Eu mă gândesc la amintire isprăviților
taximetriști și chelneri.
Mă emoționează destinul lor de răscumpărători
ai acestei lumi ce nu se vinde.
Sufletele lor abstracte
codificate complicat, cu parolă
și dividende de patru procente.
Sufletele lor câștigătoare
și convertibile,
ce se înmulțesc, sporesc
în urma contractelor de virament.

Mă gândesc la amintirea isprăviților
turnători și prostituate.
La ochii lor credincioși, limpezi
ușor speriați
la absolutul lor auz parabolic
și modul electromagnetic de a memoriza.

Suflețelele lor rebegite tremură în
muzica albăstrie a
luminii de lună.

Prin sticlele mele interioare
se prelinge spirtul în flăcări.
Eu am pierdut cheia de la propria mea ființă.
Și acum urmăresc extrem de atent
cum în firea mea se stinge
insuportabilul suflet al cuiva –
fără sens și strălucitor
ca orașul nocturn.



Propria moarte ne face mai înțelepți

Lui Miroslav Válek

Rădăcinile cresc în pământ asemeni sicrielor
cântăreții de operă
cu imprimările vocilor plescăie pe scenă
valurile răsculate ling țărmul minciunii.

Toate astea întâmplându-se în prima clipă
de cum au uitat despre descoperirea Americii.

În adâncul sufletului său
fiecare din ei drege cu chiu cu vai „Titanicul”.

Cerul nopții se risipește peste pământ
în joc de culori alandala.

Iar morții rămân cu noi, muți
precum reproșurile.


Revelion trist la sfârșit de secol

Prieteni și dușmani
din copilărie
ne dispar din memoria.

Cine joacă șahul fatal
cu destinele noastre?

Pe tabla albă-albă de șah
figurinele negre-negre
dintr-o dată se înroșesc
de sângele
noutăților recente

cu desăvârșire treji
noi ne prăbușim sub masă  
cu desăvârșire morți


Lacrimi pe strune

Se aude corul răvășitor al unui
swing minor

Noi deja suntem pregătiți

În galerie
din portretele sfinților
pe strunele ghitarelor
cad lacrimi

Evident împrăștiate
ele cântă pentru ultima oară


Apa de derivație

Apa vodcii distilate
nu ne ține la suprafața apei*.

Și nici apa simplă distilată
nu ne ține la suprafața vodcii.

Toate apele și vodcile lumii
ne duc
de nas.
____________________
*Ca și în rusă, în slovacă, „vodca” și „apa” sunt aproape omonime: vodka / voda.


Pianul

Când fiecare dintre noi va avea propria cheie
de la acel apartament
eu voi transfera un segment de grădină
la etajul doi.

Cândva eu însumi voi intra acolo
curat
bărbierit-lună
să ascult concertele de cameră.

Fără îndoială că voi intra acolo
neîndemânatic ca pianul cu coadă
și totdeauna, ca și el, acordat
pregătit-strună.


Răpirea

Eu simt mișcarea genelor tale
care răvășesc lumina
undeva dincolo de orizont.
Și tu te modifici mereu
împreună cu amurgul intrând
în irizările câmpiilor.

Tremurul mărunt al livezilor în pârg!
Respirația ta cu aromă de mere.

Vântul pletelor tale
mă duce departe.


La masă

În vază
lazaretul florilor de câmp.
Atâta alb abundent
de la care încremenește sângele în vene.

Astfel ne ofilim împreună
rupți
de viață.


O amintire

De multe ori îmi amintesc
călătoria de trei sute de kilometri
cu taxiul
comandat în capitală,
aproape uitata deplasare în interes de serviciu
pe care o făceam împreună cu soția
primului nostru cosmonaut.

Nici până astăzi nu am încetat să-mi pun
aceeași întrebare prostească despre
care ar fi, totuși, sensul acestei amintiri întâmplătoare?

Ceilalți mă întreabă doar
despre cât o fi costat taxiul
și cine a plătit călătoria.

Nu mai știu.


Cuvântul

La început a fost cuvântul.
Și acest cuvânt era
pe hârtie.
Neauzit.
Cuvântul care putea fi acoperit
cu palma
sau cu alt obiect netransparent.
Cuvânt care putea fi împăturit
sau boțit.
Cuvânt care așteaptă când totuși
cineva îl va observa.
Cuvânt suferind din cauza
complexului de inferioritate.
Cuvânt fără căutare.
Cu alte cuvinte:
cuvânt
pe hârtie
chiar dacă e la început
și, deci, înseamnă că e primul.
De fapt, doar umbra caligrafiată
a cuvântului,
a acelui unic obiect
pe care îl posedă dimpreună trupul și sufletul.

Pretimpuriu

Ca și cum în amiaza zilei
conform cu mersul trenurilor
eu mi-aș fi pierdut memoria.

Atât de strident și neechivoc pleci tu.

Pe teritoriul părăsit își face de cap iarna
ca un mic cutremur de pământ.

Sub pământ se declanșează miroznele
în timp ce tu îți întinzi o strună cât mai subțire.

Când struna se va rupe
pe aceste meleaguri va erupe primăvara.


Odată

Noi am fi vrut să înclinăm
cinematograful
să înclinăm sala lui mare
și să ne culcăm
pe ecranul argintiu.


De parcă n-am fi avut o altă ieșire din situație.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu