DIN POEZIA LUMII
Iosif BRODSKI (1940–1996)
Născut în Leningrad. În
anul 1958, ziarul „Vecernii Leningrad” („Leningradul de Seară”), publică
foiletonul „Un trântor de la periferia literaturii”, după care începe o
perioadă de urmărire a poetului. În februarie 1964, este arestat. În urma unui
proces aranjat, este trimis la o
expertiză medicală, apoi internat la psihiatrie, unde rămâne trei zile. În iunie
1964, este condamnat „pentru parazitism social”, deportat temporar în regiunea
Arhanghelsk. În 1972 emigrează în Austria, în același an stabilindu-se în SUA.
A predat la universități americane și britanice. În 1987 a fost distins cu
Premiul Nobel, iar în 1991 i s-a acordat titlul de poet laureat al SUA.
Înmormântat la cimitirul
San Michele din Veneția.
În traducerea lui Leo BUTNARU
Versuri cu epigraf
nu-i
este permis și unui bou.
Jalnic
și gol, oricine
e
nimeni.
Ah,
în
fiece muzică e Bach,
În
fiece eu – al meu, al tău
e
un zeu.
Însă
vecia –
zeilor
li-i dată.
Ce-i
trecător –
li-i
dat boilor
din
jug
sau
cireadă....
Zeiește
ne va fi dat tuturor
amurgul
zeilor.
Și
ar trebui să cutezăm a risca
cu
cerul și noi,
chiar
dacă nu-i exclus
s-o
facem aiurea.
Nu
o dată ne vor mai răstigni
ca
pe urmă să spună:
decădere.
Și
vom urla de răni, de durere.
După
care vom râvni daruri...
Fiecare
are propriul
altar,
Fiecare
are propriul
mormânt
în
cimitir
sau
pe coclauri.
Fă-ți
de cap, fură, roagă-te!
Fii
singur ca singurătatea degetelor!...
...Pentru
că boilor
biciul
li-i dat,
Eterna
cruce
zeilor.
la
capătul celei mai lungi străzi a orașului
sau
în centrul vastei piețe a urbei,
monument
care
se
va încadra perfect ansamblului arhitectural,
pentru
că va fi
ușor
constructivist și realist.
Să
înălțăm acel monument
ce
nu va deranja pe nimeni.
vom
aranja răzoare de flori,
iar
dacă părinții orașului ne vor permite, –
vom
proiecta și un scuar nu prea mare,
iar
copii noștri
își
vor miji ochii în bătaia
soarelui
portocaliu și voluminos,
luând
figura de pe piedestal
drept
a unui renumit cugetător,
compozitor
sau
general.
în
fiece dimineață vor apărea
flori.
Să
înălțăm acel monument
ce
nu va deranja pe nimeni.
Impozanta
siluetă îi vor admira-o
chiar
și șoferii.
În
scuar
își
vor da întâlnire îndrăgostiții.
Să
înălțăm monumentul
pe
lângă care vom grăbi spre serviciu,
lângă
care
se
vor fotografia turiștii străini.
Nopțile,
de
jos în sus îl vom ilumina cu proiectoare.
Să nu
ieși din casă, ai putea cădea în eroare.
Dacă ai
de fumat „Șipka”, la ce-ai râvni Soare?
Afară-i
absurd, mai ales ce ține de fericire.
După ce
mergi la WC, revin-o-n odaie și-n fire.
Pentru că
spațiul nu e decât strâmtul coridor
Până la
contor. Iar de apare drăguța – ce faci?
Alungi
îndat`, gură-casca de ea, fără s-o dezbraci.
Ce-ar fi
mai interesant decât pereții, plita de gătit?
De ce să
pleci, când seara, cum s-a tot întâmplat,
Vei
reveni iar tu, dar parcă oarecum mutilat?
Palton pe
trupul gol, joben, desculț, cafea.
În hol
miroase-a varză și-a schiuri proaspăt unse.
Ai scris
prea multe buchii. Mai lasă și ascunse.
Să știe
cum arăți. Încolo – strictul anonimat
În ergo sum; inimii rămână-i secretă
substanța.
Nu ieși!
Afară nu-i Eldorado, nu e nici Franța.
Nu ieși
din casă! Chiar dacă-a tapetelor hârtie
Îți fură
chipul, iar mobila te crede un ins intrus.
Baricadează-te
cu ea de cosmos, de eros, de virus.