Când
constatam că Nichita Stănescu scrisese, dictase, dedicase câte 7-8-9 poeme pe
zi (bineînțeles, unele dintre ele nefiind decât texte de aproximații
lirico-sentimental-ludice), mă cam miram. Astăzi, însă, după ce am descoperit
unele date „noi”, trebuie să remarc că pe linia sa de productivitate literară
cvasi-slavă sau semi-slavă, Nichita Stănescu nu pare decât un copilaș
nevinovat, ce abia gângurește, în comparație cu… cvasi-semi-premergătorul său
Feodor Sologub (1863-1927) care, în mai 1923, îi mărturisea lui Konstantin
Ciukovski că mai are nepublicate încă… 1.234 de poeme! Le întreținea, le
clasifica în ordine alfabetică. Spunea că totdeauna a scris foarte multă
poezie: „Spre exemplu, în ziua de 6 decembrie 1895, am scris patruzeci (!!) de
poeme. Mai bine zis, un grupaj, un întreg ciclu”. Iar Sologub e considerat unul
dintre poeții ruși importanți și poate concura cu brio cu Stănescu și încă nu
se știe cine ar ieși învingător. Cu toate că în literatură „competiția” ține de
absurd și de orgoliu vicios… Contează doza de personalitate pe care o
are scriitorul, iar plămada celor superiori e totdeauna alta, diferită de la
poet la poet, incomparabilă.
Viteza de
elaborare literară, în speță poetică, a
fost motiv de discuție încă din antichitate. Astfel, poetul satiric roman
Lucilius scria extrem de alert, cineva dintre contemporani spunând că
respectivul autor era în stare să dicteze cam 200 de versuri într-o singură
oră, ba mai mult – făcea asta... stând într-un picior. De unde și maxima Stante
pede (Stând în picioare),
derivată din singularul Stans pede in uno (Stând într-un picior), pe care o utilizase Horațiu în prima lui Satiră,
referindu-se chiar la isprava de campion în versificație a lui Lucilius.
George
Coșbuc, însă, pare să fie de altă părere, că
nu metoda, ci „productivitatea”, randamentul versificator obținut în timp ce
vreun autor stă, bineînțeles, figurat vorbind, într-un picior, pentru ca, în
finalul Sonetului, din care extrag exemplul, pare să fie aliatul lui
Lucilius („Eu sute de sonete-ți fac de-acum”):
„Și șterg mereu și șterg și merge-ncet.
Opt versuri le-am făcut! așa cu gluma,
Dar stante pede iată mai un vers,
O, de-aș găsi acum o rimă-numa;
Dar stante pede iată mai un vers,
O, de-aș găsi acum o rimă-numa;
Dar haid! și fără rimă văd c-a mers.
Eu sute de sonete-ți fac de-acuma!
Arhangheli, trâmbițați prin univers”.
Eu sute de sonete-ți fac de-acuma!
Arhangheli, trâmbițați prin univers”.
Pare-se chiar în ultimul său interviu rostit pe pământ (probabil, este
intervievat și acolo, unde a ajuns după…), Mircea Ivănescu se referea la
americanul Merrill Moore care „…era un model pentru mine, pentru că își
compunea poeziile la chestiunea aia de imprimat, la pâlnia aia, cum se cheamă,
în mașină, în timp ce conducea, și se spunea în materialul bibliografic că
scrisese o sută douăzeci de mii de sonete. Scria în proporție de cinșpe pe zi,
exact așa cum le povestea, și avea acasă la el un fel de garaj în care ținea
aceste o sută douăzeci de mii de texte. Probabil că n-au fost publicate, nu-mi
închipui că…”
Cine știe, poate e chiar cazul să ne închipuim că…