joi, 7 februarie 2019

POEME DE IOSIF BRODSKI ÎN REVISTA „FAMILIA”




Iosif BRODSKI (1940–1996)

Născut în Leningrad. În anul 1958, ziarul „Vecernii Leningrad” („Leningradul de Seară”), publică foiletonul „Un trântor de la periferia literaturii”, după care începe o perioadă de urmărire a poetului. În februarie 1964, este arestat. În urma unui proces aranjat, este  trimis la o expertiză medicală, apoi internat la psihiatrie, unde rămâne trei zile. În iunie 1964, este condamnat „pentru parazitism social”, deportat temporar în regiunea Arhanghelsk. În 1972 emigrează în Austria, în același an stabilindu-se în SUA. A predat la universități americane și britanice. În 1987 a fost distins cu Premiul Nobel, iar în 1991 i s-a acordat titlul de poet laureat al SUA.
Înmormântat la cimitirul San Michele din Veneția.

În traducerea lui Leo BUTNARU

Versuri despre căderea la pace

Lui Ia. Gordin

A fost, a fost să fie asta.
Ne frigea, ne ardea, și basta.
Tot turna, tot bătea,
ne hărțuia, ne hăituia,
de puteri ne sleia,
în mormânt ne băga,
pe piedestal ne aburca,
după aia ne dobora,
după aia – ne uita,
după care ne chema
diverse adevăruri de-a căuta,
pentru ca în fine
să orbecăim în rătăciri definitive
printre pricăjiții tufari ai ambițiilor,
în sălbatica murdărie-a prosternațiilor,
asociațiilor, concepțiilor
sau, simplu, în jocul
și șocul
             emoțiilor.

Însă noi învățarăm să ne-mpotrivim,
învățarăm să ne încălzim
chiar de la soarele ascuns în nori
și să ajungem la țărm, adeseori,
fără călăuze și navigatori,
important mai fiind că-am știut a-nvăța
de a nu ne repeta.
Ne place statornicia.
Ne place relieful de grăsime
pe gâtul mamei noastre,
crezând că-i este de folos.
Ne place apartamentul pe care-l avem,
chiar dacă  e simplu
și nu prea spațios
pentru cei meniți a locui în templu.

Ne place din muguri să ne arătăm.
Ne place să înspicăm.
Ne place foșnetul de cit
și-al protuberanțelor bubuit,
iar planeta noastră,
mică sau mare
în genere pare
un răcan-soldat
ce transpiră-n marș forțat.

1958


Desprimăvărare

Lui Dmitri Bobîșev

Acul de pomină în stogul deloc mai puțin proverbial,
în semiîntunericul orășenesc, în semilumină,
în larma urbană, în geamăt și, parcă, plescăit de val
subțirelul cântecel al morții pe sine se-ngână.

Lumina de sus a străzilor, lumina de sus a străzilor
ne tot desenează acest oraș, apa și celelalte toate,
și-un fluierat scurt pe îngustimea fațadelor,
fulgerând vertical, scăpat la libertate.

Amintirea-fetiță rătăcește prin oraș, zângănind în palme monede,
ca rublele trezite din somn rotesc frunzele moarte,
peste panouri publicitare avioane urcă-n cer, cât se vede,
ca păsările urbei peste corăbii de fier, blindate.

Ploaie uriașă, ploaia largilor străzi se varsă peste martie,
ca în acele zile de întoarcere, pe care noi nu le-am uitat.
Acum tu mergi singur pe asfalt, revenind din pribegie,
în cale zburându-ți limuzine de un luciu mat.

Iată trece și viața, lumina peste golf scade, opac,
foșnind cu veșmintele, țocăind cu tocurile, cu nume multiplicate,
rămâi și tu cu acest popor, cu acest oraș și acest veac,
da, de unul singur, să te descurci, așa cum copilul ce-ai fost e departe.

Fetița-memorie rătăcește pe străzi, înserează peste cuprinsul orașului,
Plouă abundent și pe ea n-a rămas uscat niciun fir de ață;
fetița-memorie stă-n fața vitrinelor, privind rufăria veacului
și fluieră ștrengărește eternul motiv din mijloc de viață.



Criterii

            „...întâlnire cu o moarte mică”
                                            Garcia Lorca

Mica moarte a câinelui.
Micuța moarte a păsării.

Dimensiunile normale
Ale morții omului.


Cântec contemporan

Omul vine iar și iar la ruine,
a fost aici alaltăieri și ieri
și va apărea din nou mâine,
fiind atras de dărâmături.
El spune:
Treptat,
cu încetul deprinzi multe lucruri, foarte multe,
înveți să alegi din grămezi de pietriș
ceasul tău deșteptător și coperte de album pe-alocuri arse,
obișnuindu-te
să vii aici zi de zi,
obișnuindu-te că ruinele există,
deprinzându-te cu acest gând.

Uneori prinde să ți se pară – așa trebuie,
uneori începe să ți se pară că ai învățat de toate
și acum, pe stradă,
poți intra în vorbă ușor cu un copil necunoscut,
lămurindu-i orice. Așa se cade.
Omul revine la ruine
de fiecare dată când vrea să iubească din nou,
când iarăși întoarce arcul ceasului său deșteptător.

Nouă, oamenilor normali, nici prin cap nu ne trece, cum e posibil să te întorci acasă, iar în locul casei să găsești ruine. Nu, noi nu știm nici cum e posibil să-ți pierzi picioarele sub tren sau tramvai, toate astea ajungând la noi – slavă Domnului – în formă de zvonuri amare, concomitent acesta fiind necesarul procent de nenorociri.
Omul vine iar și iar la ruine,
îmboldind îndelung cu bățul printre bucăți de tapete, prin moloz,
aplecându-se, ridicând ceva și privind.

Cineva construiește case,
altcineva le distruge, un al treilea le zidește din nou,
iar abundența orașelor ne umple de optimism.
Omul se urcă pe dărâmături și privește. Acest soi de oameni nu plânge.
Chiar de se află pe ospețe la – slavă Domnului – cei mai buni cunoscuți,
ei privesc neaprobator spre teancurile de albume.
„În zilele noastre, – spun dânșii, – nu se cade să înmulțești fotografiile”.

Poți construi mult și tot atâta poți dărâma
și din nou să zidești.
Nimic nu e mai groaznic decât ruinele din inimă,
nimic nu e mai strașnic decât dărâmăturile în ploaie
și pe alături de care gonesc automobile noi;
dărâmături peste care,
ca fantomele, rătăcesc oameni cu inimile sfărâmate
și copii cu beretă;
nimic nu e mai înspăimântător decât ruinele
care încetează să mai pară metafore,
devenind ceea ce au fost odată:
case.

1961


Stanțe pentru oraș

Dar să nu-mi fie dat
a muri departe de tine,
în munții albăstrii, înzăpeziți,
maimuțărind un băiat crăcănat.
Nici ție nu-ți fie menit,
când privirea-ți grăbește norii,
să-mi vezi în întuneric lacrimile,
durere ce m-a potopit.

Pe mine bocească-mă
corul apelor și al norilor, granitul
mă îmbrățișeze
și să-mi împietrească pasul
de care-și va aminti,
bocească-mă fie, ca-n strană,
pe fugarul căruia, în fine,
îi va fi dat să se lase luminat
de nemișcata-ți slavă pământeană.

În jur totul va amuți.
Doar un negru remorcher va șuiera
în mijlocul fluviului, undeva,
istovit luptând cu-ntunericul
și zburătoarea noapte
astă biată viață o va logodi
cu frumusețea ta și cu
dreptatea mea de după moarte.

1962


*     *     *

Cât de mult rătăcesc se vede după tocul pantofului.
Nici funigelul cu degetul de pe creștet nu e de luat.
Ceea ce e plăcut într-un cucurigu răsunător
e că el răsună ca și ieri, liber, descătușat.
Dar nici cu gând negru nu poți consolida ceva,
să zicem zulufii ce se risipesc peste frunte, vâlvoi.
Și deja nu mai visezi nimic, pentru a fi mai puțin,
mai rar să se împlinească, să nu mai faci gunoi
prin timpuri. Un cartier sărăcăcios la geam
îți mozolește ochii, vederea, pentru ca,
la rândul său, să amintească chiriașul,
și nu ceea ce s-ar crede – viceversa.
Iar în odaie rotindu-mă ca șamanul,
eu deapăn pe mine, ca pe un ghem, mereu,
pustietatea, pentru ca sufletul
să știe ceva, ce știe Dumnezeu.

1987


Elegie

Statornicia este esența evoluției principiului plasării
în partea gândului. Continuarea pătratului sau a
paralelipipedului cu mijloacele, cum ar fi spus
același Clausewitz, vocii sau circumvoluțiunilor.
O, camera cu abajur ce s-ar concentra până la
dimensiunea unei celule cerebrale,
dulapul gen „hei, slavilor”, patru scaune,
bancheta, divanul, măsuța de toaletă pe ea
cu medicamente, aranjate în configurația
kremlinului sau, mai bine spus, new york-ului.
Să mori, să lași familia, să pleci,
să schimbi emisferele, să permiți înscrierea
altor ovale  într-un patrulater –
cu atât mai mult anturajul prăfuit
insistă asupra faptului existențial,
cerând tot noi jertfe de la locație,
mobilă, de la siluetele în veșminte galbene;
în cele din urmă – de la tine însuți.
Păianjenul încearcă o adevărată plăcere
de a hașura cel de-al cincilea unghi(er).
Evoluția nu înseamnă acomodarea speciei
la condiții necunoscute, ci victoria amintirilor
asupra realității. Invidia ihtiozaurului
față de amibă. Destrăbălata coloană vertebrală
a trenului, ce duduie în întuneric prin preajma
obloanelor închise peste noapte ale scoicilor
de bârne cu conținutul lor nevertebrat,
umed – perla tăinuită în ele.

1988

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu