I
Nu doar în debuturile
sale (mai multe, în diverse țări) avangarda a (re)structurat câmpurile artelor,
proclamând victoria prezentului (de acum... 100 de ani!) asupra trecutului și
propunând programe inedite, temerare până la virulență, constructive până la...
deconstrucție; poate, mai adecvat spus, propunea, dar și aplica metafore
canonice expresive, sugerate de modernitatea înnoitoare, caracteristice
procesului de contemporaneizare a
spiritului creator și a civilizației umane; proces năvalnic, impetuos, perseverent
și inconciliant. Iar de atunci spre prezentul nostru, fenomenologia
avangardistă e mereu supusă discernerii, reevaluărilor, abordărilor din noi
unghiuri de apreciere, pe care „le sugerează”, să zicem, procesul non-stop de
actualizare a concepțiilor estetice, artistice ale naționalului (la plural) și
globalului, mondialului.
Bazându-mă pe ce
cunosc mai bine, pe avangardele rusă și cea română, dacă e să ne amintim de
acea „palmă dată gustului public”, din 1912, a futurismului boreal, să zic,
astăzi ea ar fi ca și cvasi-autonomizată de contextul său general de
proclamație pe-alocuri extrem de radicală. Timpul, ca decantare ideatică și de
atitudine, dar mai ales opera, activitatea ulterioară a semnatarilor ei parcă
ar fi „dezis-o” de excese, cum ar fi (fost), spre exemplu, îndemnul de a-i
arunca „de pe Nava contemporaneității” pe marii înaintași (Pușkin, Dostoievski,
Tolstoi etc.). Polonezii și ucrainenii își doborau și ei de pe socluri
personalitățile scrisului lor artistic de odinioară. Implicit, același lucru îl
presupunea și radicalismul avangardiștilor români: Ion Vinea – „Jos Arta,/ căci
s-a prostituat!” (Contimporanul; Nr. 45, 1924) sau jubilația lui Sașa
Pană – „uraa uraaa uraaaa/ arde maculatura bibliotecilor” („unu”, Nr. 1, 1928)
sau, tot el, magistral (adică: foarte actual!): „cetitor, deparazitează-ți
creierul!”
Apoi, în linii mari,
„Proclamația Președinților Globului Pământesc” (1917) a lui Velimir Hlebnikov
poate fi pusă (sau: adusă) în raport cu ideația unuia din manifestele dada (7
de toate), cel vizat aici apărând la Zürich, în martie 1918, și în care era
exprimat regretul că încă nu se cunoaște o „bază psihică comună întregii
umanități”, pentru a se pune în aplicare deplină programul...
destructiv-reînnoitor dada. Apoi, printre teoretizările dadaiștilor (care – să
ne amintim – se declarau contra oricăror teorii!) se întâlnește și o reflecție
demnă de atenție, pe care o invocă Serghei Șarșun (pictor și poet rus, care s-a
manifestat la Paris; de altfel, a fost în legătură și corespondență cu Tristan
Tzara) în „Compilații dada”, citându-l pe spaniolul Guillermo de Torre și care
mi se pare potrivită pentru caracterizarea, într-o anumită măsură, a
tranziției, în literatura rusă, de la simbolism la akmeism: la simboliști,
subiectele poemelor, luate din materialismul obiectiv, erau trecute prin
recepția subiectivă a poetului, adică subiectul constituia pretextul efuziunii
lirice. Pe când în cazul novatorilor, adică a avangardiștilor, paradigma își
inversează polurile – dispoziția (starea) subiectivă, nedorind să se reverse
nemijlocit, se reflectă în diverse materiale concrete, animându-le,
transformându-le, implicându-se în ele, oferindu-le semnificații/ sensuri noi,
reformându-le ca orientare/ dezorientare, drept rezultat recreându-le sub
aspect estetic. „Astfel se produce electroliza care descompune elementele
obiective”, rezultând „subiectivismul altoit cu elemente din realitatea vie”.
Apare o nouă perspectivă, modificată categoric și eliberată de obiectivismul
exterior. Iar această perspectivă oferă motive de a constata că, dincolo de
experimentul radical, de căutarea cu orice preț a elementului novator, în
constantele sale deja „clasicizate” (clasicizarea... anticlasicismului!)
avangarda rămâne arta propriu-zisă, ce confirmă că, de cele mai multe ori,
adevărata poezie e „dincolo” de principiile declarate în diverse manifeste și
creată în afara lor chiar de semnatarii respectivelor proclamații.
Astăzi, în procesul
milenar al dezvoltării/ modificării artelor este firesc ca interesul pentru
avangardă, mai ales în spațiul estic postcomunist, să genereze acțiuni de
restabilire a punților dintre fulminanta literatură a începutului de secol
trecut și cea din contemporaneitatea noastră, punți arse de primitivismul
agresiv al ideologiei comuniste și de perniciosul realism socialist,
inchizitorial, ca „metodă de creație”, pentru care cultura însemna, întâi de
toate, un sistem de interdicții. Aceste punți au fost construite și în
ilegalitatea lit-subsolului (anti)sovietic sau întreținute
imaginar-esteticește de așa-numita a treia literatură, care se orienta
spre fenomene artistice izvodite la intersecțiile artei cu metafizica
(probabil, aici s-ar înscrie și cazul românesc cu meditarea transcendentală, Pleșu, Dumitrescu, Șora, Sorescu,
alții), precum au fost și trebuiau să mai fie suprarealismul,
expresionismul, suprematismul, imagismul, simbolismul, futurismul,
concretismul, curente între care existau vase comunicante, – atunci, în
așa-numita epocă Represans (noțiune derivată din „comasarea” a doi
termeni francezi: répression și renaissance). Apoi,
astăzi, mulți autori din arealul postmodernismului creează, de fapt, în
concordanță cu dezideratele avangardismului ca protest mobilizator, înnoitor,
declanșator de idei originale, de stiluri... protestatar-re-creatoare. Ei
mizează pe dinamica inventivității, ca propulsare a entuziasmului creator,
nicidecum, obligatoriu, – optimist; intuiesc, descoperă și propun alte modele
de univers artistic, modifică legile după care să se ghideze spiritul creator
și cel critic, de o contemporaneitate intrinsecă sieși și nu mimată sau
deformată din cauza unor fenomene anacronice, ieșite din atenția istoriei
artelor. În spiritul operei lor, cei
mai talentați autori tind spre pluralitatea planurilor estetice, spre un cât
mai cuprinzător unghi de vedere, spre o amplă deschidere artistică, drept
manifestare a democratismului în creația ce poate merge de la antic,
tradițional, clasic, până la limbajul transrațional (zaum’) sau la paradoxul zen. (Iar de meditația transcendentală să reamintim...)
Drept rezultat, s-a ajuns la modificări de ordin canonic, de viziune
paradigmatică, soldate cu geneza unui nou tip de conștiință artistică – cea a post-avangardismului,
care devine partea structurală, componentă a psiho-dinamicii creatoare-receptoare-emițătoare
a psihologiei noastre, a oamenilor, dar mai ales a psihologiei artiștilor acestei
contemporaneități „imediate”, de la care – încolo mai are deschise durate
(perspective), până să apară, inerent, alte modificări de paradigmă, de canon,
ce vor fi diferite de cele ce ne sunt caracteristice nouă. Adică, sub aspectul
corelării operelor celor mai valoroși avangardiști cu cele mai adânci timpuri ale lumii, cu mitocreația, cu alchimia
limbajului, cu filosofia, cu știința în general, trebuie menționat că aceste
opere conțin elemente active și decantate (deja!) ce reprezintă valori perene. Ca fenomenologie
artistică, prin motricitatea sa... non-stop (!), prin faptul că, sub anumite
aspecte, mai poate oferi exemple artelor (și... arterelor!) prezentului nostru,
avangarda e înțeleasă și acceptată drept starea de spirit și de creație a
transgresărilor de limite, mereu declanșatoare de sugestii întru inovație și
originalitate.