În capitala Tatarstanului, Kazan, a apărut
florilegiul de poeme Din sens opus (cu o prefaţă de Mircea V. Ciobanu), ce reprezintă o selecţie antologică din
creaţia a 13 autori din Moldova. Editor este Fondul de Cultură „Kanafer”
(astfel în limba tătară se numeşte liliacul), redactori fiind Lilya Gazizova şi
Ilmar Şarifullin, realizarea grafică aparţinând tinerei pictoriţe Siuiumbike
Savelieva. Traducerile sunt semnate de Rais Tuhfatullin, Habir Ibraghim,
Ilsiiar Iksanova, Ruzal Muhametşin, Rkail Zaidulla, Ayrat Galimzianov, Rustem
Zakuan şi Liaisan Perevedenţeva. Cartea va fi prezentată în cadrul Festivalului
„Primăvara Europeană a Poeţilor” (Chişinău, 6-9 mai) de Lilya Gazizova şi Leo
Butnaru, autorii acestui proiect literar transfrontalier.
miercuri, 22 aprilie 2015
DIN AVANGARDA RUSĂ: NIKOLAI ZABOLOŢKI
CHIPUL CALULUI
Animalele nu dorm.
În întuneric
Ele pentru lume-s
zid puternic.
Cu coarne netede
foşneşte-n paie
Capul povârnit al
vacii.
Desfăcând
strămilenare fălci,
El îşi înghesuie
fruntea de piatră
Şi iată că pelticii
ochi
Se rotesc anevoios
în cercuri.
Minunat e chipul
calului, deştept.
El aude vorba
frunzişului şi-a pietrei.
Este atent! Pricepe
ce e urletul de fiară
Şi-n bătrâne
crânguri trilul privighetorii.
Ştiind atâtea –
tot, s-ar putea spune, –
Cui i-ar povesti el
despre
Fascinantele sale
vedenii?
Adâncă-i noaptea.
Pe întunecata boltă
Răsar combinaţiuni
stelare.
Şi calul stă precum
un cavaler la post,
Prin părul scurt îi
joacă vântul,
Ochii îi ard ca
două lumi imense
Şi coama i se
aşterne ca brocardul împărătesc.
Şi dacă omul ar
vedea
Fermecatul chip al
calului,
El şi-ar smulge
neputincioasa limbă
Şi calului i-ar
da-o. Cu adevărat e vrednic
Să aibă limbă
vorbitoare calul fermecat!
Noi i-am auzi
cuvintele, le-am descifra.
Cuvinte mari,
asemeni merelor. Dense,
Precum mierea şi
laptele bătut.
Cuvinte ce se-nfig
ca flacăra
Şi, ajungând în
suflet, cum focul în colibă,
Luminează
interiorul sărăcăcios.
Cuvintele care nu
mor şi despre care
Noi cântecele ni le
potrivim.
Dar iată grajdul se
goli, este pustiu.
Copacii de asemenea
s-au răzleţit,
Zgârcita dimineaţă
munţii i-a înfăşat,
Pentru muncă
ogoarele deschizând.
Şi calul într-o
cuşcă din hulube,
Trăgând la o
trăsură cu coviltir,
Cu ochi docili
priveşte
În tainica şi
nemişcata lume.
(1926)
Împodobită cu flori şi oale ornamentate
Bătrâna piaţă şi-a deschis porţile.
Aici muierile-s grăsane, ca butiile, zău,
Şalurile li-s de-o rară frumuseţe,
Şi castraveţii, precum uriaşii,
Plutesc exemplar în căzi cu apă,
Scrumbiile îşi scânteiază săbii,
Au ochi mărunţi şi ascultători.
Dar iată, despicate de cuţit,
Ele se unduiesc ca şarpele.
Şi carnea, din vrerea toporului,
Stă ca o breşă roş-stacojie,
Şi cârnatul cu sângeriul maţ
Pluteşte-n grăsimea unei tigăi strâmbe,
Şi-n preajma lui un câine creţ
Adulmecă văzduhul cu nasu-i de post,
Şi fălcile-s deschise, precum uşa,
Şi capul e ca un blid barosan,
Şi merg picioarele sigur, exact,
Uşor şi lent la mijloc îndoindu-se.
Dar ce-o fi asta? Cu un regret pe chip,
El se opri aşa, la întâmplare,
Şi lacrimile, ca boabele de struguri,
Din ochi i se împrăştie-n văzduh.
Infirmii s-au aliniat cuminţi.
Unul din ei chiar cântă la chitară.
Altul doar cu un ciot din ce i-a fost piciorul
Şi-un frate-al său, poate că nu-atât de
păgubos,
E cel ce-l întreţine. Iar
Peste ciotul cela proteza butucănoasă
E ca o garafă albaneză.
Un altul îşi arată un sfert de braţ,
Cu el se laudă, îl flutură,
Un deget şi-a scrântit, prosteşte,
Şi degeţelul ţipă precum o cârtiţă,
Şi trosni osul la încheietură
Şi faţa şi mai şi se schimonosi.
Iar cel de-al treilea, mustaţa răsucindu-şi,
O face pe eroul temerar.
Peste el în ore de bazar
Muştele cărnoase roiesc-întunecime.
Într-un lighean cu roţi se mişcă, bietul,
Între dinţi ţinând un frâu ca un ghidon;
Într-un mormânţel braţele i se usucă,
Într-un pârâiaş picioarele îi dorm.
Din tot ce i-a rămas ăstui erou
E doar capul sprijinit pe burtă
Şi încă gura, mare, precum o manivelă,
Cu care să-şi ghideze mersul printre tarabe.
Iată o băborniţă cu ochiul nemişcat
Stă pe scăunelul ei însingurat
Şi cărţulia-n fermecate găurele
(Pentru degete, iubită soră)
Cântă cinovnicii puterii
Şi laba-i ageră la degete.
Iar primprejur – cântarele, ca Magelanii,
Zdrenţele untului, untura iubirii,
Monştri, ca momâile de piatră-n stepă,
În sângele dens calculat
Şi zdrăngănit de chitară rugătoare
Şi pline-s şepcile, ca tiarele,
Cu gologani mărunţi de-aramă. Nu e departe
Clipa când în periculoasă gaură
El şi ea – el beat, roşu de rebegeală,
Spumegându-şi vinul,
Fără mâini, umflat, şi ea –
Vidmă oarbă – drăguţ vor dănţui
În minunatul dans de capricorn,
Încât chiar căpriorii vor trosni
Şi vor sări scântei de sub călcâie!
Şi felinarul va urla precum hârciogul.
(1927)
*
* *
În mijloc de panou prins în caldarâm
El văzu la picioare
Floare de acuarelă
Cu petalele pe moarte.
Ea stătea nemişcată
În albul zilei amurg,
Ca şi chipul tău oglindit
În sufletul meu,
departe.
luni, 20 aprilie 2015
BLOG ŞI BLOGGER
AVANPREMIERA UNUI INTERVIU
(fragment)
E adevărat
că lectura internautică are şi minusul ei, uneori fiind una mai puţin
concentrată, profundă, meditată. Însă nu s-ar putea spune că cititorul internaut
e mai puţin competent, ci doar că e ceva mai grăbit în a-şi exprima opiniile.
Dacă e să ne
reamintim de tehnicile tipografice, de construcţiile de caligrame sau de poezia
vizuală ale avangardiştilor de acum o sută de ani, putem lega de ele, implicit
şi imprevizibil, textele din internet care, într-o anumită măsură, se contopesc
parcă într-un adevărat potop de litere şi simboluri şterse, din care e greu să
înţelegi ce ţine de rezultatul eforturilor intelectuale-creatoare ale omului şi
ce-i revine, ca merit, maşinii. De aici şi ideea că cyber-(lite)ratura ar
atesta scăderea nivelului profesionismului. Sau, profesionismul e în imediata
vecinătate a amatorismului.
Însă, de pe
alt versant, se ivesc unele raze de optimism, ce vor să ne convingă că lucrurile
nu sunt chiar atât de triste, cum cred unii. A trecut perioada de incertitudini
şi nelinişti pe care le-a adus odată cu el internetul, încât literatura
contemporană a supravieţuit, deconstrucţia (moartea) personalităţii autorului
fiind stopată. Pentru că, de fapt, internetul nu depersonalizează, ci pur şi
simplu face ca selecţia să fie mai severă tocmai din cauza că numărul
participanţilor la procesul literar a crescut considerabil. Iar cei mai
optimişti sunt de părerea că internetul se înscrie armonios în procesul
literar, devenind parte componentă a acestuia. Ba chiar că publicaţiile apărute
eminamente, ca proces, în reţeaua internautică nu ar fi decât unele
facultative, autorii (serioşi…) preferând acestora plasarea în spaţiu virtual a
operelor lor care, iniţial, au fost editate (pe hârtie).
Pe de altă
parte, scriitorii (puri…) internautici caută posibilitatea să-şi publice pe
hârtie textele, ceea ce, la prima etapă, a cyber-aturii,
nu se întâmpla. Astfel, internetul este treapta/ trambulina spre cărţile de
hârtie.
Prin urmare, internetul e şi el un mediu
de existenţă a cărţii, a literaturii.
Nu trebuie să deplângem destinul cărţii de hârtie că, chipurile, va dispărea,
parţial sau total, ci să-i oferim şansa să cunoască o viaţă deplină şi în acest,
alt mediu: virtual, cibernetic. Unde cartea de hârtie valoroasă poate să devină
o audio-carte, care înlesneşte lectura,
dar mai ales recitirile marilor opere. (O spun din proprie experienţă.) Şi cine
poate exclude faptul că internetul ca formă de editare şi lectură a cărţii nu
se va… clasiciza, nu se va… academiza şi el (de altfel, ca şi avangarda, zisă
istorică, nu?), devenind, pe bune, parte componentă a preocupărilor (artistice)
serioase, valabile, valoroase ale lumii? Că doar fotografia nu a anihilat pictura,
filmul – teatrul, televiziunea – pe toate cele amintite la un loc, precum se
prorocea/ cobea destul de naiv şi neinspirat.
(fragment)
Gellu Dorian. - Care este diferenţa între receptarea scriitorului de blog şi cea a scriitorului
pe hârtie? Deşi este clar care este, cum o percepi tu, care eşti un blogger
activ, consecvent? Satisfacţia este aceeaşi?
Leo Butnaru. – Parcă ar mai persista impresia că blogul nu ar
însemna ceva (chiar) serios, cu atât mai mult – temeinic. Poate şi din
considerentul că sunt rare cazurile scriitorilor de blog, care plasează în
spaţiul virtual nu orice le vine în minte, ci lucruri serioase, de literatură, exegetică,
eseistică, poate şi de filozofie. Sunt puţine şi persoanele care ştiu că unii
dintre cei mai… serioşi oameni ai planetei, matematicieni de un prestigiu
indiscutabil ca personalităţi unice, îşi au bloguri în care îşi publică
uluitoarele, uneori, descoperiri. Cel mai jos-pălăria!
exemplu îl oferă matematicianul japonez Mochizuki care, în august 2012, a postat pe blog 4
articole ştiinţifice despre noile sale descoperiri în teoria numerelor, care
până astăzi, chiar dacă rămân oarecum într-un con de umbră pentru cei mulţi, întreţin
spiritul polemic sau colocvial-ştiinţific. La rândul lor, alţi doi
matematicieni celebri, tot pe bloguri personale, opinează despre teoriile
colegului lor japonez. Este vorba de Jordan
Ellenberg care, referitor la textele lui Mochizuki, concluzionează:
„Privindu-le, te simţi un om care citeşte un articol scris în viitor sau pe o
altă planetă”, celălalt bloger „activ” fiind renumitul fizicianul Peter Woit,
care reflectă la rezultatele descoperii încă… „secrete”, codificate ale
japonezului. Însuşi Mochiuzuki spune că, pentru a-i pătrunde în corpusul de
texte pe care l-a elaborat, un matematician profesionist ar trebui să studieze
circa 1500-2000 de pagini, iar profesorul Ivan Fesenko de la Universitatea din
Nottingem, cunoscând precedentele lucrări ale japonezului, susţine că, pentru a
înţelege teoria lui Mochiuzuki, un bun specialist ar avea nevoie de 250-500 de
ore.
De ce dau aceste exemple? Pentru ca, implicit, să
spun că eu sunt dintre cei care iau un blog în serios, contează pe eficienţa
lui, pe modul de a înmulţi şi de a propaga ideile printre cei interesaţi de
ele, în societate, în lume (dacă nu cumva scriu un cuvânt prea mare). Şi pentru
a le sugera, delicat, unor colegi la care ţin, adică buni şi foarte buni, că nu
este bine că nu au şi ei bloguri, că din acest motiv pierd ceva ei, creaţia
lor.
Deja au fost elaborate mai multe studii despre cum
influenţează internetul situaţia cărţii în format clasic, dar, legat de
aceasta, şi despre cum se modifică raportul dintre scriitor, cititor, critic în
procesul literar contemporan. Deci, problema nu poate fi abordată fără a se
ţine cont de realităţile aproape… ireale ale virtualităţii digitale, ale modificărilor radicale în structura entropiei
universale. Încă acum nu prea mulţi ani, comunicarea dintre cititor şi scriitor
se făcea în cel mai „tradiţional” mod: cartea de hârtie, revistele, ziarele. În
timpurile noastre, însă,
performanţele în domeniul tehnicii comunicării au activizat un impresionant
număr de cititori care caută să se includă în procesul de intercomunicare cu
autorii de literatură. În această ipostază, cititorul îşi modifică statutul,
situaţia, ca şi cum ieşind din anonimat şi singurătate. Apoi, stimulaţi de noua
virtu-realitate, anumiţi cititori
încearcă ei înşişi să treacă de la rolul de lector la cel de autor, scriindu-şi
propriile texte, unele din care pot fi chiar opere în toată lege.
E adevărat
că lectura internautică are şi minusul ei, uneori fiind una mai puţin
concentrată, profundă, meditată. Însă nu s-ar putea spune că cititorul internaut
e mai puţin competent, ci doar că e ceva mai grăbit în a-şi exprima opiniile.
Dacă e să ne
reamintim de tehnicile tipografice, de construcţiile de caligrame sau de poezia
vizuală ale avangardiştilor de acum o sută de ani, putem lega de ele, implicit
şi imprevizibil, textele din internet care, într-o anumită măsură, se contopesc
parcă într-un adevărat potop de litere şi simboluri şterse, din care e greu să
înţelegi ce ţine de rezultatul eforturilor intelectuale-creatoare ale omului şi
ce-i revine, ca merit, maşinii. De aici şi ideea că cyber-(lite)ratura ar
atesta scăderea nivelului profesionismului. Sau, profesionismul e în imediata
vecinătate a amatorismului.
Însă, de pe
alt versant, se ivesc unele raze de optimism, ce vor să ne convingă că lucrurile
nu sunt chiar atât de triste, cum cred unii. A trecut perioada de incertitudini
şi nelinişti pe care le-a adus odată cu el internetul, încât literatura
contemporană a supravieţuit, deconstrucţia (moartea) personalităţii autorului
fiind stopată. Pentru că, de fapt, internetul nu depersonalizează, ci pur şi
simplu face ca selecţia să fie mai severă tocmai din cauza că numărul
participanţilor la procesul literar a crescut considerabil. Iar cei mai
optimişti sunt de părerea că internetul se înscrie armonios în procesul
literar, devenind parte componentă a acestuia. Ba chiar că publicaţiile apărute
eminamente, ca proces, în reţeaua internautică nu ar fi decât unele
facultative, autorii (serioşi…) preferând acestora plasarea în spaţiu virtual a
operelor lor care, iniţial, au fost editate (pe hârtie).
Pe de altă
parte, scriitorii (puri…) internautici caută posibilitatea să-şi publice pe
hârtie textele, ceea ce, la prima etapă, a cyber-aturii,
nu se întâmpla. Astfel, internetul este treapta/ trambulina spre cărţile de
hârtie.
Prin urmare, internetul e şi el un mediu
de existenţă a cărţii, a literaturii.
Nu trebuie să deplângem destinul cărţii de hârtie că, chipurile, va dispărea,
parţial sau total, ci să-i oferim şansa să cunoască o viaţă deplină şi în acest,
alt mediu: virtual, cibernetic. Unde cartea de hârtie valoroasă poate să devină
o audio-carte, care înlesneşte lectura,
dar mai ales recitirile marilor opere. (O spun din proprie experienţă.) Şi cine
poate exclude faptul că internetul ca formă de editare şi lectură a cărţii nu
se va… clasiciza, nu se va… academiza şi el (de altfel, ca şi avangarda, zisă
istorică, nu?), devenind, pe bune, parte componentă a preocupărilor (artistice)
serioase, valabile, valoroase ale lumii? Că doar fotografia nu a anihilat pictura,
filmul – teatrul, televiziunea – pe toate cele amintite la un loc, precum se
prorocea/ cobea destul de naiv şi neinspirat.
NEIZVESTNÎI: MĂRTURII LA 90 DE ANI
În prima decadă a lui aprilie, canalul 1 al tv. ruse
a prezentat un film documentar despre celebrul sculptor-emigrant Ernst
Neizvetnîi, stabilit de circa 40 de ani în New
York. La 90 de ani, el mai suportă o intervenţie chirurgicală
complicată, de data aceasta la creier, din care, ca şi din alte trei operaţii precedente,
reveni la lumină.
Două părţi ale filmului de câte 50 de minute
fiecare. Bineînţeles, ştiam/ ştiu multe despre Neizvestnîi, am scris despre el pe
blog, pe fb. (vezi: http://leo-butnaru.blogspot.com/2011/02/cazul-nikita-hrusciov-erns-neizvestnai.html),
însă priveam cu interes, de fundal având şi cele două romane remarcabile despre
şaizeciştii ruşi, „Înălţimi găunoase” al lui Aleksandr Zinoviev, şi „Tainica
pasiune. Roman despre şaizecişti” al lui Vasili Aksionov, în care, de altfel,
Neizvestnîi apare frecvent. Dar uite că nu a fost o reciprocă: în cele 100 de
minute de mărturii ale sculptorului şi de comentarii ale autorului filmului, Kirill
Medvediev, nu apar momente cu scriitorii, nu se aminteşte de ei, cu o singură
excepţie: o poză în care sculptorul e alături de Evtuşenko, căruia doar i se
pronunţă numele, nimic mai mult, fără comentarii. Sigur că Medvediev ar fi
trebuit să-l întrebe, dacă a citit ce scriu alţii despre el, inclusiv Zinoviev
şi Aksionov, pentru că în naraţiunile acestora sunt multe puncte de reper,
inclusiv pentru biografia sa, a lui Neizvestnîi. Ba mai mult, jurnalistul intră
în dialog cu unele personalităţi care l-au cunoscut, îl cunosc pe Neizvestnâi
(pictori, sculptori, regizori, comentatori politici…), însă nu se adresează
niciunui scriitor. Să fi fost o înţelegere dintre protagonist şi jurnalist, să
alunge scriitorii din cetate, să-i treacă cu vederea, să nu-i amintească? E
posibil ca lui Neizvestnîi să nu-i fi plăcut cum este el înfăţişat de prietenii
săi de tinereţe, Aksionov şi Zinoviev, care, e drept, uneori, sunt cam caustici (în
special al doilea) cu cele ce se întâmplau în atelierul sculptorului criticat
de însuşi Hruşciov. E o presupunere doar.
Însă, în pofida „eliminării” scriitorilor, filmul
merită vizionat, e postat pe net, aici:
duminică, 19 aprilie 2015
UN AVANGARDIST LA PARIS
Ciocârlia – cântă
hipodromul din Longchamp.
Toate automobilele
Pădurii Boulogne sunt „în mâinile femeilor”.
Câmpul cosit –
miroase a ţărm de ocean.
Plopul piramidal –
praştie avântată ca o pasăre.
În inima pădurii –
turma de automobile.
Portativele cu note
ale zgârie-norului pe fundalul muntelui împădurit.
Privii peste umăr,
încercând să mă feresc din calea biciclistului ce goneşte, însă acesta lipsea…
dar auzind că el mă ajunge din urmă – m-am speriat şi mai mult… până, în
sfârşit, şi, deja, concomitent cu apariţia uimirii, – chiar călcam peste el.
Biciclistul pedala
pe sub mine: un burlan subteran.
O fărâmă de scoarţă
de stejar – se dovedi să aibă aripioare, fiind şi săltăreaţă.
Păsăruica – se
prăbuşi dinaintea copacului cu o reverenţă de salt mortal.
Cineva se
străduieşte să-şi prefacă automobilul – în orgă.
Stejarul are dureri
de cap – şi-a pus pe frunte o compresă îmbibată cu oţet.
Cum mai contravin
aceste suprafeţe turtite, alungite, uscate, împuşcând cu orizonturile
–automobilelor: cu verticalităţile a tot ce e viu care respiră, se hrăneşte, se
trage spre soare!
Plante – în poziţia
cocoşilor gata să se ia la harţă.
Grădinarul –
sărează verdeţuri proaspete.
Mierlei – i-a
năboit diareea prin gâtlej.
SCĂRILE DE MARMURĂ ALE SENEI
Barja mausoleu
acvatic… Sicriul căpitanului Nemo iese la suprafaţă.
Barca cu motor – cu
sărituri mici urcă treptele de cristal.
Sunetul solemn,
metalic – al sirenei de vapor.
Sena: marmoreană,
scara principală a Île-de-France.
O barcă cu motor,
deşartă – zdrăngăneşte impasibilă la banjo.
Aceleaşi, eternele
fiere de călcat – netezesc Sena.
Gigant invizibil:
alunecă pe patine marca „Nourmis” în lungul râului.
Sena – muşama
strâmbă, boţită.
Stalactita
luminoforă – trecu pe pod râul.
Necurmată înşiruire
– a negrelor, funerarelor sarcofage pe drumul de pietriş sticlos, prin urechea
de ac a ecluzei de la
Suresnes – spre cimitir.
Botul barjei
„neumplute” – se-arată din apă ca un bocanc vechi.
Vela – timpanul
unei frunze forfecate de insecte vorace.
Vela – harpă
eoliană, paravan femeilor ce ies din scaldă.
POTPURIU
Batistele pentru
suflat nasul – trosnesc ca rufele întinse la ger.
Cucurigu – cântă
apeductul.
Cu ochelarii,
precum Arhimede, – eu aprind flăcări în cer.
Zidul celui
întemniţat – tabla jocului de dame, piesele căreia sunt găuri de la cuie –
mişcată de forţa privirii mele.
De sub picior,
coaja de portocală – o zbughi fricoasă spre perete.
Pe gât,
hermafroditului i se umflă o mamelă de muiere.
De spaimă – nici nu
am înţeles cuvântul rostit de uşă.
Odată cu flegma –
scuipai o ploşniţă.
Coşuri, băşici din
cântecele şi scrisorile ruseşti:
Însă eu pe altul îl
iubesc şi voi fi palidă pe vecie
Aici bietul nostru
Evgheni,
Înşfăcând pe Şap şi
ceva kuhavk* de pe pământul răzmuiat, –
Neamânat, ca în
uitare, o tuli spre casă.
Pe-o clipă –
felinarul scăpără prin pieptul insului ce-mi apăru în cale.
De la atingerea
trupului meu, peretele – uşa vagonului, se strânse convulsiv, se alungi,
sforţându-se să-alunece aiurea.
Stradă bărbierită.
______________________
*Serghei Şarşun recurge la un voit talmeş-balmeş în
„citarea” inexactă a clasicilor A. Puşkin şi I. Krîlov. În limba rusă nu există
cuvintele „Şap” şi „kuhavk”, ele provenind din confuzia şi contaminarea
noţiunilor „Кушак и шапку” (chimir
şi căciulă), iar „bietul Evgheni” (aluzie la Oneghin al lui Puşkin) e confundat cu „bietul
Foka” (de la Krîlov ).
vineri, 17 aprilie 2015
DE PAŞTELE BLAJINILOR
DUBLA SINGURĂTATE
S-a dus să
moară puţin.
Marin Sorescu
Mă mir că
întâlnesc tot mai puţine rude
mai puţini
prieteni
deloc de mai
încoace
cam toţi de mai
demult.
Unde să fi plecat
celelalte
ceilalţi?
Au plecat
presupun
cu cântecul pe
buze
şi anume cu „Unde
te duci tu mielule?”
ca un trist imn
de Paşte…
Păi unii s-au dus
să moară puţin
iar alţii – cei
mai mulţi
pur şi simplu nu
s-au născut
nu se vor mai
naşte…
17.IV.2015
miercuri, 8 aprilie 2015
DESPRE "DANAIDELE" CARE, UNEORI, AJUNG... DANANAIDE...
7.IV.2015
Am vizionat prima parte din spectacolul
„Danaidele” de Silviu Purcarete. Presupun că a fost extrem de lăudat, însă mie,
pe alocuri, mi se pare a fi un spectacol cam gălăgios, plus o vânzoleală… regizorial-artistică în căutarea efectelor
scenice originale, în înfăţişarea, organizarea şi mişcarea actorilor. Chiar te
întrebi: oare în Grecia Antică, în amfiteatre, se vocifera cu atâta sârg şi
risipă de efort?
Dar, în mare, sigur că e un spectacol demn şi de
elogii, unde mai că în el joacă Radu Beligan şi Victor Rebengiuc la vârstele
lor… sus pălăria!
8.IV.2015
Aseară, am vizionat partea a 2-a a „Danaidelor”
lui Silviu Purcărete. Entuziasmul, admiraţia nu s-au revanşat, spectacolul
abundând în simetrii de dragul simetriilor, dar, pare-se, în această parte, e
mai puţin gălăgios. Chiar dacă şi aici continuă un carusel al ţipălăilor,
agitaţi în spirit de turmă, aiuriţi etc. Uneori, salturi şi zvâcnete de piei
roşii. Nu ştiu din ce raţiune jumătate din textul rostit sau îngânat a cântec e
în franceză (nici măcar în giacă), găsind, eu unul, că el ar fi fost absolut
adecvat în română. Regie ca efort de a ordona îmbulzeala, aglomerarea. Unele
simetrii geometrico-regizoriale par a fi de dragul simetriilor, găselniţe de
dragul găselniţelor. Altele, cu înţelesuri/ subînţelesuri accesibile doar
regizorului, nu e sigur – că şi actorilor prinşi în iureşul montării; iureş
care subţie la minim solemnitatea, gravitatea care, se pare, erau specifice
antichităţii, unde toţi ţineau cont de omniprezenţa zeilor, de privirea
acestora atotcontemplatoare, înregistratoare, pedepsitoare.
În fine, tainic, sentimentul/ gândul că e un
spectacol din categoria celor adresate în special snobilor. Pe scurt, pe
alocuri, „Danaidele” devin „Dananaide”…
Şi, pentru că suntem în acelaşi spaţiu de
inspiraţie scenică, nu putem să nu comparăm, pentru a concluziona că
„Danaidele” sunt cu mult în urma „Trilogiei antice” a lui Andrei Şerban,
considerată cel mai bun spectacol din ultimii douăzeci de ani, jucat în
România. Silviu Purcărete are a se considera că montarea sa „Titus Andronicus”
a fost plasată a treia în această nobilă ierarhie a scenelor şi avanscenelor.
Pentru
cei interesaţi de acest spectacol, îl pot viziona la adresa:
https://www.youtube.com/watch?v=3Xi3EbjIBcM
Abonați-vă la:
Postări (Atom)