CHIPUL CALULUI
Animalele nu dorm.
În întuneric
Ele pentru lume-s
zid puternic.
Cu coarne netede
foşneşte-n paie
Capul povârnit al
vacii.
Desfăcând
strămilenare fălci,
El îşi înghesuie
fruntea de piatră
Şi iată că pelticii
ochi
Se rotesc anevoios
în cercuri.
Minunat e chipul
calului, deştept.
El aude vorba
frunzişului şi-a pietrei.
Este atent! Pricepe
ce e urletul de fiară
Şi-n bătrâne
crânguri trilul privighetorii.
Ştiind atâtea –
tot, s-ar putea spune, –
Cui i-ar povesti el
despre
Fascinantele sale
vedenii?
Adâncă-i noaptea.
Pe întunecata boltă
Răsar combinaţiuni
stelare.
Şi calul stă precum
un cavaler la post,
Prin părul scurt îi
joacă vântul,
Ochii îi ard ca
două lumi imense
Şi coama i se
aşterne ca brocardul împărătesc.
Şi dacă omul ar
vedea
Fermecatul chip al
calului,
El şi-ar smulge
neputincioasa limbă
Şi calului i-ar
da-o. Cu adevărat e vrednic
Să aibă limbă
vorbitoare calul fermecat!
Noi i-am auzi
cuvintele, le-am descifra.
Cuvinte mari,
asemeni merelor. Dense,
Precum mierea şi
laptele bătut.
Cuvinte ce se-nfig
ca flacăra
Şi, ajungând în
suflet, cum focul în colibă,
Luminează
interiorul sărăcăcios.
Cuvintele care nu
mor şi despre care
Noi cântecele ni le
potrivim.
Dar iată grajdul se
goli, este pustiu.
Copacii de asemenea
s-au răzleţit,
Zgârcita dimineaţă
munţii i-a înfăşat,
Pentru muncă
ogoarele deschizând.
Şi calul într-o
cuşcă din hulube,
Trăgând la o
trăsură cu coviltir,
Cu ochi docili
priveşte
În tainica şi
nemişcata lume.
(1926)
Împodobită cu flori şi oale ornamentate
Bătrâna piaţă şi-a deschis porţile.
Aici muierile-s grăsane, ca butiile, zău,
Şalurile li-s de-o rară frumuseţe,
Şi castraveţii, precum uriaşii,
Plutesc exemplar în căzi cu apă,
Scrumbiile îşi scânteiază săbii,
Au ochi mărunţi şi ascultători.
Dar iată, despicate de cuţit,
Ele se unduiesc ca şarpele.
Şi carnea, din vrerea toporului,
Stă ca o breşă roş-stacojie,
Şi cârnatul cu sângeriul maţ
Pluteşte-n grăsimea unei tigăi strâmbe,
Şi-n preajma lui un câine creţ
Adulmecă văzduhul cu nasu-i de post,
Şi fălcile-s deschise, precum uşa,
Şi capul e ca un blid barosan,
Şi merg picioarele sigur, exact,
Uşor şi lent la mijloc îndoindu-se.
Dar ce-o fi asta? Cu un regret pe chip,
El se opri aşa, la întâmplare,
Şi lacrimile, ca boabele de struguri,
Din ochi i se împrăştie-n văzduh.
Infirmii s-au aliniat cuminţi.
Unul din ei chiar cântă la chitară.
Altul doar cu un ciot din ce i-a fost piciorul
Şi-un frate-al său, poate că nu-atât de
păgubos,
E cel ce-l întreţine. Iar
Peste ciotul cela proteza butucănoasă
E ca o garafă albaneză.
Un altul îşi arată un sfert de braţ,
Cu el se laudă, îl flutură,
Un deget şi-a scrântit, prosteşte,
Şi degeţelul ţipă precum o cârtiţă,
Şi trosni osul la încheietură
Şi faţa şi mai şi se schimonosi.
Iar cel de-al treilea, mustaţa răsucindu-şi,
O face pe eroul temerar.
Peste el în ore de bazar
Muştele cărnoase roiesc-întunecime.
Într-un lighean cu roţi se mişcă, bietul,
Între dinţi ţinând un frâu ca un ghidon;
Într-un mormânţel braţele i se usucă,
Într-un pârâiaş picioarele îi dorm.
Din tot ce i-a rămas ăstui erou
E doar capul sprijinit pe burtă
Şi încă gura, mare, precum o manivelă,
Cu care să-şi ghideze mersul printre tarabe.
Iată o băborniţă cu ochiul nemişcat
Stă pe scăunelul ei însingurat
Şi cărţulia-n fermecate găurele
(Pentru degete, iubită soră)
Cântă cinovnicii puterii
Şi laba-i ageră la degete.
Iar primprejur – cântarele, ca Magelanii,
Zdrenţele untului, untura iubirii,
Monştri, ca momâile de piatră-n stepă,
În sângele dens calculat
Şi zdrăngănit de chitară rugătoare
Şi pline-s şepcile, ca tiarele,
Cu gologani mărunţi de-aramă. Nu e departe
Clipa când în periculoasă gaură
El şi ea – el beat, roşu de rebegeală,
Spumegându-şi vinul,
Fără mâini, umflat, şi ea –
Vidmă oarbă – drăguţ vor dănţui
În minunatul dans de capricorn,
Încât chiar căpriorii vor trosni
Şi vor sări scântei de sub călcâie!
Şi felinarul va urla precum hârciogul.
(1927)
*
* *
În mijloc de panou prins în caldarâm
El văzu la picioare
Floare de acuarelă
Cu petalele pe moarte.
Ea stătea nemişcată
În albul zilei amurg,
Ca şi chipul tău oglindit
În sufletul meu,
departe.
MIŞCARE
Şede vizitiul ca pe
tron,
Din vată-i e făcut
blindatul adăpost.
Şi barba, precum pe
icoane, albă,
Întinsă-lins e
Şi din monede
sunătoare-i.
Iar bietul cal
flutură din braţe,
Ba întinzându-se,
precum mihalţul,
Ba iar acele opt
picioare-i scânteiază
În strălucitoarea
burtă.
(1927)
ACVAFORTE
Şi detună asurzitor
peste întreaga sală:
„Răposatul din
casa-mpărătească-a evadat!”
Mortul merge pe
străzile oraşului,
Chiriaşii săi îl
duc de frâu,
El cu voce de
trompetă cântă psalmi
Şi braţele şi le
ridică spre cer.
Poartă ochelari de
aramă cu rame palmate,
Plin până-n gât de
ape subterane.
Deasupra păsări de
lemn cu bătaie de toacă
Peste canaturi îşi
închid aripile.
Iar împrejur
detunet e, zângănit de jobenuri
Şi cer cârlionţat,
iar aici –
Cutia urbei cu o
uşă deschisă
Şi dincolo de
sticlă – rozmarinul.
(1927)
ARTA
Copacul creşte,
amintind parcă
De o colonadă de
lemn naturală.
De la ea pornesc
membrele
Îmbrăcate-n frunze
rotunde.
Adunarea unor
astfel de arbori
Alcătuieşte un
crâng sau o pădure.
Dar definiţia
pădurii este inexactă,
Dacă-i să te referi
doar la aspectul formal.
Voluminosul trup al
vacii,
Sprijinit pe patru
terminaţii,
Încoronat de-un cap
ce aduce a biserică
Şi cu două coarne
(ce seamănă cu luna
În primul ei
pătrar),
De asemenea ar fi
de ne-nţeles,
Ar rămâne mister de
nepătruns,
Dacă am uita de
menirea ei
Pe harta
vieţuitoarelor din lume.
Casă, acaret de
ţară,
Alcătuită ca un
cimitir de arbori,
Închegată ca o
colibă din cadavre,
Parcă un pavilion
din răposaţi, –
Cui dintre
vieţuitori îi e accesibilă,
Dacă am uita de
omul
Care a cioplit-o şi
înălţat-o?
Omul, domnitorul
planetei,
Domnul pădurilor de
lemne,
Împăratul cărnii de
vacă,
Savaot al casei cu
două niveluri, –
El şi planeta
conduce,
El şi pădurea doboară,
El şi vacile le
taie,
Dar nu poate
cuvinte să spună.
Dar eu, om cam
uniform ce sunt,
Am dus la gură
fluier lung, strălucitor
Şi când suflai în
el, supuse respiraţiei –
Cuvintele zburară-n
lume, devenind obiecte.
Vaca terciul mi-l
fierbea,
Copacul basme îmi
citea,
Iar moartele
căsuţe-a lumii
Săltau, săreau, ca
şi vii.
(1930)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu