AVANPREMIERA UNUI INTERVIU
(fragment)
E adevărat
că lectura internautică are şi minusul ei, uneori fiind una mai puţin
concentrată, profundă, meditată. Însă nu s-ar putea spune că cititorul internaut
e mai puţin competent, ci doar că e ceva mai grăbit în a-şi exprima opiniile.
Dacă e să ne
reamintim de tehnicile tipografice, de construcţiile de caligrame sau de poezia
vizuală ale avangardiştilor de acum o sută de ani, putem lega de ele, implicit
şi imprevizibil, textele din internet care, într-o anumită măsură, se contopesc
parcă într-un adevărat potop de litere şi simboluri şterse, din care e greu să
înţelegi ce ţine de rezultatul eforturilor intelectuale-creatoare ale omului şi
ce-i revine, ca merit, maşinii. De aici şi ideea că cyber-(lite)ratura ar
atesta scăderea nivelului profesionismului. Sau, profesionismul e în imediata
vecinătate a amatorismului.
Însă, de pe
alt versant, se ivesc unele raze de optimism, ce vor să ne convingă că lucrurile
nu sunt chiar atât de triste, cum cred unii. A trecut perioada de incertitudini
şi nelinişti pe care le-a adus odată cu el internetul, încât literatura
contemporană a supravieţuit, deconstrucţia (moartea) personalităţii autorului
fiind stopată. Pentru că, de fapt, internetul nu depersonalizează, ci pur şi
simplu face ca selecţia să fie mai severă tocmai din cauza că numărul
participanţilor la procesul literar a crescut considerabil. Iar cei mai
optimişti sunt de părerea că internetul se înscrie armonios în procesul
literar, devenind parte componentă a acestuia. Ba chiar că publicaţiile apărute
eminamente, ca proces, în reţeaua internautică nu ar fi decât unele
facultative, autorii (serioşi…) preferând acestora plasarea în spaţiu virtual a
operelor lor care, iniţial, au fost editate (pe hârtie).
Pe de altă
parte, scriitorii (puri…) internautici caută posibilitatea să-şi publice pe
hârtie textele, ceea ce, la prima etapă, a cyber-aturii,
nu se întâmpla. Astfel, internetul este treapta/ trambulina spre cărţile de
hârtie.
Prin urmare, internetul e şi el un mediu
de existenţă a cărţii, a literaturii.
Nu trebuie să deplângem destinul cărţii de hârtie că, chipurile, va dispărea,
parţial sau total, ci să-i oferim şansa să cunoască o viaţă deplină şi în acest,
alt mediu: virtual, cibernetic. Unde cartea de hârtie valoroasă poate să devină
o audio-carte, care înlesneşte lectura,
dar mai ales recitirile marilor opere. (O spun din proprie experienţă.) Şi cine
poate exclude faptul că internetul ca formă de editare şi lectură a cărţii nu
se va… clasiciza, nu se va… academiza şi el (de altfel, ca şi avangarda, zisă
istorică, nu?), devenind, pe bune, parte componentă a preocupărilor (artistice)
serioase, valabile, valoroase ale lumii? Că doar fotografia nu a anihilat pictura,
filmul – teatrul, televiziunea – pe toate cele amintite la un loc, precum se
prorocea/ cobea destul de naiv şi neinspirat.
(fragment)
Gellu Dorian. - Care este diferenţa între receptarea scriitorului de blog şi cea a scriitorului
pe hârtie? Deşi este clar care este, cum o percepi tu, care eşti un blogger
activ, consecvent? Satisfacţia este aceeaşi?
Leo Butnaru. – Parcă ar mai persista impresia că blogul nu ar
însemna ceva (chiar) serios, cu atât mai mult – temeinic. Poate şi din
considerentul că sunt rare cazurile scriitorilor de blog, care plasează în
spaţiul virtual nu orice le vine în minte, ci lucruri serioase, de literatură, exegetică,
eseistică, poate şi de filozofie. Sunt puţine şi persoanele care ştiu că unii
dintre cei mai… serioşi oameni ai planetei, matematicieni de un prestigiu
indiscutabil ca personalităţi unice, îşi au bloguri în care îşi publică
uluitoarele, uneori, descoperiri. Cel mai jos-pălăria!
exemplu îl oferă matematicianul japonez Mochizuki care, în august 2012, a postat pe blog 4
articole ştiinţifice despre noile sale descoperiri în teoria numerelor, care
până astăzi, chiar dacă rămân oarecum într-un con de umbră pentru cei mulţi, întreţin
spiritul polemic sau colocvial-ştiinţific. La rândul lor, alţi doi
matematicieni celebri, tot pe bloguri personale, opinează despre teoriile
colegului lor japonez. Este vorba de Jordan
Ellenberg care, referitor la textele lui Mochizuki, concluzionează:
„Privindu-le, te simţi un om care citeşte un articol scris în viitor sau pe o
altă planetă”, celălalt bloger „activ” fiind renumitul fizicianul Peter Woit,
care reflectă la rezultatele descoperii încă… „secrete”, codificate ale
japonezului. Însuşi Mochiuzuki spune că, pentru a-i pătrunde în corpusul de
texte pe care l-a elaborat, un matematician profesionist ar trebui să studieze
circa 1500-2000 de pagini, iar profesorul Ivan Fesenko de la Universitatea din
Nottingem, cunoscând precedentele lucrări ale japonezului, susţine că, pentru a
înţelege teoria lui Mochiuzuki, un bun specialist ar avea nevoie de 250-500 de
ore.
De ce dau aceste exemple? Pentru ca, implicit, să
spun că eu sunt dintre cei care iau un blog în serios, contează pe eficienţa
lui, pe modul de a înmulţi şi de a propaga ideile printre cei interesaţi de
ele, în societate, în lume (dacă nu cumva scriu un cuvânt prea mare). Şi pentru
a le sugera, delicat, unor colegi la care ţin, adică buni şi foarte buni, că nu
este bine că nu au şi ei bloguri, că din acest motiv pierd ceva ei, creaţia
lor.
Deja au fost elaborate mai multe studii despre cum
influenţează internetul situaţia cărţii în format clasic, dar, legat de
aceasta, şi despre cum se modifică raportul dintre scriitor, cititor, critic în
procesul literar contemporan. Deci, problema nu poate fi abordată fără a se
ţine cont de realităţile aproape… ireale ale virtualităţii digitale, ale modificărilor radicale în structura entropiei
universale. Încă acum nu prea mulţi ani, comunicarea dintre cititor şi scriitor
se făcea în cel mai „tradiţional” mod: cartea de hârtie, revistele, ziarele. În
timpurile noastre, însă,
performanţele în domeniul tehnicii comunicării au activizat un impresionant
număr de cititori care caută să se includă în procesul de intercomunicare cu
autorii de literatură. În această ipostază, cititorul îşi modifică statutul,
situaţia, ca şi cum ieşind din anonimat şi singurătate. Apoi, stimulaţi de noua
virtu-realitate, anumiţi cititori
încearcă ei înşişi să treacă de la rolul de lector la cel de autor, scriindu-şi
propriile texte, unele din care pot fi chiar opere în toată lege.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu