Unii exegeţi consideră că, la răspântia secolelor
XIX-XX, caracterul metaforei a început să se modifice, culminând cu creaţia
expresioniştilor germani, în special Trakl şi Heym, însă venind, ca sorginte,
dinspre marii francezi Baudelaire şi Mallarmé. Eu însă îndrăznesc să susţin că respectiva schimbare de optică şi
structură metaforică vine de mai departe, iar pentru a ajunge acolo, să pornim
de la un exemplu celebru, familiar mai multor cititori de poezie, – cel cu sonetul
„Vocale” al lui Rimbaud („A negru, E alb, U verde, O de-azur” etc.). În
comparaţie cu acest spectru definit explicit, expresioniştii, în special cei
germani, şi-au modelat (altfel) şi şi-au anunţat modul diferit de a înţelege
culorile în câteva aspecte esenţializate pentru arta lor. Conform acestora, în
primul rând, culoarea încetează să mai ţină de sfera receptării vizuale a
obiectului. Secundo: metafora coloristică poate apărea chiar ca antipod al
reprezentării nemijlocite a culorii sau a calităţii noţiunii determinate.
Tertio: importanţa/ semnificaţia cromatică se subiectivizează în mod radical,
culoarea fiind saturată cu diverse afecte, încât metafora cromatică se raportează
la fenomene şi procese care ies din limitele receptării sensibile. Printr-un
atare gen de metaforizare este exprimată maxima înstrăinare dintre subiect şi
lumea obiectuală. Drept rezultat, apar imagini de genul: „pianul albastru”,
„lapte negru” (Else
Lasker-Schüler), „respiraţie liliachie”, „răsunet negru” (Georg Heym), „râset albastru”,
„strigătul auriu al războiului” (Georg Trakl) etc., paradoxal vorbind, toate
astea înfăţişându-se sub „Soarele negru al melancoliei”, ca să ne amintim de francezul
Gérard de Nerval, mort
în 1855, însă creaţia căruia a avut o influenţă de neglijat în afirmarea de mai
târziu
sâmbătă, 28 martie 2015
UN POET AVANGARDIST
STEARINA CĂRUNTĂ
Versurile militare ale expresionistului
Ştiu sigur că mâine cu obraznic cinism,
Pudrat de trivialitate nu eu, nu însumi,
adică,
M-oi deda caraghioslâcurilor, unor „izme”,
Tăinuind a sufletului cicatrice adâncă.
ÎNCOACE
Se desfac obuze ca perciuni-mproşcaţi cu bobi
de mazăre...
Trezeşte zâmbetul, zău! „Stelele – nuferii în
heleşteu...”
Aşa ceva-i posibil când cu limba, precum cu
dopul,
Prin spumă i se-nchid şampaniei respiraţiile
Şi degetele înaintează târâş ca minerii în
căutarea minereului.
Iar aici priveliştea tirului solar
E totuna cu mina luminată de soare şi cântată
de val.
Faţa Rusiei e în pistruii şi în ţiparii
dezertorilor.
„E nevoie de metamorfoze – metamorfoze de
culoare albă”.
Pe potecile taliei, pe valul umărului aciuarea
mâinilor e mai tandră ca însăşi Crimeea.
Hărţuiala-n salt deja mai insistentă ca
chiulul de-o săptămână.
Auziţi?! Pe front noi ne liniştim doar atunci
când,
Cu aripi de columbe vineţii de fum, semnele
exclamării
Sunt puse pe punctele-guri ale ţevilor de
armă.
Iar când pe grunzurosul, ca luna-n fotografie,
Pergament al peretelui tencuit
Ca paraşute de păpădie vor tresălta gloanţele,
Se vor săpa, se vor descoperi noi strâmbături,
grimase.
Este firesc de a te despărţi de culi ce veni
din China,
Deoarece ai jucat excelent moneda lovită de
perete.
(1919)
HOHOTE
Există hohote, hehote, hahoţele,
Există huhute cu frunte-ngustă ce
s-a-ncruntat.
Vălurează obrajii, ca sub pluguri brazdele
Şi sar ridurile cum copilul pe arcuri de
crivat.
Perciunii genelor doar ca piureul pe obraz,
După care hohotesc-chicotesc pe perete.
Dacă ai mustăţi, ca un popă biat, cu inel de
topaz,
Ele se bălăcesc în canalul gurii indiscrete.
Există din cele care, ca pe uscate coji de pâine,
Există din cele care, ca pe uscate coji de pâine,
Rumegă buzele vineţii într-o doară,
Alegând ruşinate ansambluri de riduri străine
Direct sub dansatoare vederi cu dinţii afară.
Duduie trupuri, ca samovare înşiruite.
Duduie trupuri, ca samovare înşiruite.
Cad în bulion lăcrămos ochii bondarilor de
mai.
Ca mici bucăţele de slană, plutesc pupile
obosite,
Frânghiuţele genelor trag în sus cearcăne
ditamai.
Sar pe masă pentru un dans aparte. Sunt
gingiile.
În odaie parcă-i numai drojdie de cvas în
fermentare.
Şi fiecare din cei de după uşă ştiu că
chindiile
Vor multiplica cearcăne ca pe nişte colaci de
salvare.
(V.1919)
(V.1919)
vineri, 27 martie 2015
BUNAVESTIRE cu SCRIPTOR(I)
* In perioada 24 – 26 martie 2015: Scriptor – ediţia I, Bunavestire – ediţia XX
Invitaţi: Sorin Alexandrescu, Ioana Diaconescu, Doina Popa, Liviu Ioan Stoiciu de la Bucureşti; Vasile Tărăţeanu, Marin Gherman – Cernăuţi; Leo Butnaru, Arcadie Suceveanu – Chişinău; Aurel Pantea – Alba Iulia; Ioan Moldovan – Oradea; Daniel Daian – Deva; Ioan Pintea – Bistriţa; Hristina Doroftei – Târgu Mureş; Gruia Novac – Bârlad; Nicolae Corlat – Botoşani; Constantin Hrehor- Suceava; Adrian Alui Gheorghe – Piatra Neamţ.
PROGRAM
Marţi, 24 martie 2015
Ora 17.00 Aula „Mihai Eminescu” de la BCU (Fundaţiunea Regele Ferdinand) Prelecţiunea „Junimea azi” (III); Sorin Alexandrescu: Cartea – obiect de artă
Ora 18.00 Semnale editoriale. Prezintă Viorel Dumitraşcu („Colecţii” noi la „Junimea”), Adrian Alui Gheorghe – Editura „Conta”, Piatra Neamţ,
Colecţia „Buzunarul cu poezii”)
Ora 18.20 Prezentarea revistei „Scriptor”, nr. 1-2 şi 3-4. Redactor şef: Liviu Apetroaie
Orele 18.30 – 20.00 Dezbaterea „Presa culturală între print şi internet”
Invitaţi: Al. Călinescu de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Arcadie Suceveanu din Chişinău, Liviu Ioan Stoiciu – Revista „Viaţa Românească” Bucureşti; amfitrioni: Bogdan Cretu – Institutul de Filologie „Al. Philippide” Iaşi, Lucian Vasiliu – Editura Junimea
Ora 18.00 Semnale editoriale. Prezintă Viorel Dumitraşcu („Colecţii” noi la „Junimea”), Adrian Alui Gheorghe – Editura „Conta”, Piatra Neamţ,
Colecţia „Buzunarul cu poezii”)
Ora 18.20 Prezentarea revistei „Scriptor”, nr. 1-2 şi 3-4. Redactor şef: Liviu Apetroaie
Orele 18.30 – 20.00 Dezbaterea „Presa culturală între print şi internet”
Invitaţi: Al. Călinescu de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Arcadie Suceveanu din Chişinău, Liviu Ioan Stoiciu – Revista „Viaţa Românească” Bucureşti; amfitrioni: Bogdan Cretu – Institutul de Filologie „Al. Philippide” Iaşi, Lucian Vasiliu – Editura Junimea
Miercuri, 25 martie (Bunavestire)
La Aula „Mihai Eminescu” de la BCU (Fundaţiunea Regele Ferdinand)
Orele 10.00-12.00 (cu pauză) Atelier dedicat presei culturale în general, presei studenţeşti şi presei şcolare în special. Invitaţi: Mihaela Apetroe (Inspectoratul Şcolar Iaşi), Cristina Chirprian (Colegiul Naţional „G. Ibrăileanu”), Leo Butnaru (Chişinău), Adrian Alui Gheorghe (Revista „Conta”, Piatra Neamţ) Gruia Novac (redactor şef al revistei „Baaadul literar”). Amfitrioni: Liviu Apetroaie (redactor şef al revistei „Scriptor”), Daniel Condurache (Facultatea de Jurnalism – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”
Orele 17.00 – 19.00 Bunavestirea Poeziei (ediţia XX). Loc de exprimare: Parcul cu statuile voievozilor (Palatul Copiilor – Casa Studenţilor).
În caz de timp nefavorabil: Aula „Mihai Eminescu” de la BCU (Fundaţiunea Regele Ferdinand). Vor rosti poeme: Leo Butnaru (Chişinău), Nicolae Corlat (Botoşani), Daniel Daian (Deva), Ioana Diaconescu (Bucureşti), Hristina Doroftei (Târgu Mureş), Marin Gherman (Cernăuţi), Constantin HREHOR (Suceava), Ioan Moldovan (Oradea), Aurel Pantea (Alba Iulia), Ioan Pintea (Bistriţa), Liviu Ioan Stoiciu (Bucureşti), Arcadie Suceveanu (Chişinău), Vasile Tărăţeanu (Cernăuţi). Amfitrion Lucian Vasiliu
În caz de timp nefavorabil: Aula „Mihai Eminescu” de la BCU (Fundaţiunea Regele Ferdinand). Vor rosti poeme: Leo Butnaru (Chişinău), Nicolae Corlat (Botoşani), Daniel Daian (Deva), Ioana Diaconescu (Bucureşti), Hristina Doroftei (Târgu Mureş), Marin Gherman (Cernăuţi), Constantin HREHOR (Suceava), Ioan Moldovan (Oradea), Aurel Pantea (Alba Iulia), Ioan Pintea (Bistriţa), Liviu Ioan Stoiciu (Bucureşti), Arcadie Suceveanu (Chişinău), Vasile Tărăţeanu (Cernăuţi). Amfitrion Lucian Vasiliu
Joi, 26 martie 2015
Ora 17.00 Joia Junimii, ediţia a XV-a (Sala „B. P. Hasdeu”, Biblioteca Universitară „Mihai Eminescu”)
Invitat: Nicu Gavriluţă – decanul Facultăţii de Filozofie, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iaşi) Prelecţiunea „Junimea azi” (IV): Manipularea politică a sacrului. Cazul „Charlie Hebdo”. Amfitrioni: Liviu Apetroaie, Liviu Papuc
Invitat: Nicu Gavriluţă – decanul Facultăţii de Filozofie, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iaşi) Prelecţiunea „Junimea azi” (IV): Manipularea politică a sacrului. Cazul „Charlie Hebdo”. Amfitrioni: Liviu Apetroaie, Liviu Papuc
Horia Zilieru, Lucian Vasiliu şi Arcadie Suceveanu |
Sorin Alexandrescu - mereu în atenţia presei |
Trei cernăuţeni: Arcadie Suceveanu, Marin Gherman şi Vasile Tărâţeanu |
Sorin Alexandrescu, Nicoleta Dabija, Lucian Vasiliu |
ALTOI DE... NOI
7.VIII.1995
Nu, personajul din proza
vieţii, pe care l-am numit Ţarafim, e cam
mult (spre bine) şi inexact/ inadecvat caracteristicilor celui pe care
îl am în vedere. Merge mult mai adecvat parafraza-anagramică Parafum, acest para dând un plurisemantism care se
pretează aici: para – ban, para – ca element de compunere ce
înseamnă: foarte, tare, puternic – întocmai ce crede despre sine personajul în
cauză (că e foarte mare şi puternic în deşteptăciune flecară…).
Apoi cealaltă para, ce participă la formarea unor
noţiuni cu sensul de: contra. Parafum
e cel mai contra coleg, fiind de acord doar cu propria fandoseală.
E drept, merge şi sensul de
„a para” (vreun atac). Cu toate ale lui, uneori Parafum e un bun parator.
Dar Ţarafum? Aici,
elementul de bază ţară mă scoate din
polemică şi printr-o subtilă asociaţie, care nu-mi e clară până în nuanţe, îmi
dezgroapă din ţărâna memoriei o zicere a lui Kazantzakis despre ţăranii get-beget,
aplecaţi peste ţărână, lipiţi cu mâinile de ţărână, cu picioarele în ţărână,
robacii de ei, până şi cu mintea plină de ţărână… Cam aşa e şi cu
prutonistrenii noştri, pe care ni i-am dori ceva mai curăţaţi de ţărână, mai cu
băi în sate, în curţi, în case; mai luminaţi, după spălarea ţărânii, şi la
chip, şi la minte. (Da, accept să li se spele creierul/ mintea de tâmpenia
comunistă, colectivistă; de înfricoşare până la cretinism şi indiferenţă
criminală – şi faţă de propriul lor destin, şi faţă de destinele altora, şi
faţă – indiferentă! – de istorie, limbă, patrie şi faţă de ziua noastră de
mâine şi dintotdeauna.
E mult dramatism
neputincios (deocamdată?) în această totală înţărânare
a săteanului nostru; înţărânat – e una, dar şi îndrojdiat de… fecale alcoolice, de putoare borhotului. Satele
noastre râgâitoare de damf în amestec cu transpiraţia grea a trupurilor cu
porii bătuţi cu ţărâna umilinţei până la îndobitocire…
Unica speranţă a salvării
acestui pământ românesc e şansa de a se întâmpla ca în pilda biblică ce spune
despre altoirea măslinului sălbatic pe cel rodnic, adică – întru înnobilarea
sălbăticiunii.
Şi noi admitem, cei
purtători de conştiinţă şi de înaltă ştiinţă naţională, că, la origini, am fost
altoiţi pe vigoarea acestor măslini sălbatici, ţăranii care ne-au dat viaţă,
apoi – pâine şi bănuţi pentru a învăţa; am profitat de seva dulce extrasă prin
rafinarea sudorii lor. Aşa e. Şi le suntem recunoscători, chiar dacă mulţi
dintre noi, inclusiv eu, – slavă Domnului, am tot scurmat prin ţărâna ogoarelor.
Oricum, dar pentru a se salva, ţăranul nostru înţărânat, cu porii blocaţi de praf şi transpiraţie, acest măslin
sălbatic trebuie să fie altoit, la rându-i, pe măslinul de rod de elită al
neamului… Altoit pe conştiinţa şi ştiinţa intelectualului adevărat.
Intelectualului recunoscător pentru rădăcinile de unde şi-a sorbit sevele, dar
nu într-atât de laş şi de lipsit de responsabilitate, pentru ca să nu dezvăluie
şi să nu deteste răul ce ne macină ţăranii, satele, populaţia aceasta care nu
se vrea ceea ce este, sau trebuie să fie, prin dat divin şi istoric: românime.
Şi fi-vor măslinii
sălbatici altoiţi pe cei rodnici, spune Evanghelia…
P.S. Sper să nu fi căzut în
blasfemie cu înţărânarea noastră.
Cred că e o realitate, pe care n-aş dori-o fatală, perpetuă, permanentă până la
degenerarea în animalitate. Deci, sper să nu se găsească blasfemie în cele
spuse mia sus nici atunci, când păcătoasele mele cuvinte omeneşti se vor
înfăţişa, supuse întru judecată, Cuvântului care a fost la început şi care, tot
el, va fi şi la Sfârşit.
Une vie ne vaut presque rien, mais rien ne vaut une vie! – Cine ştie dacă Malroaux a
avut sau nu dreptate…
La adunarea generală PEN,
sunt vizaţi şi mai că blamaţi deschis „patrioţii” ţării şi ai literaturii
basarabene care s-au dus, totuşi, şi au întins mâna către Moţpan (o atare mână
devine îndată labă!), care le-a pus în pălărie sau în poală /(posibil şi sub)
câte 50 de lei. S.S. a tăcut… Mai cu zile în urmă, mie îmi spusese că dânsul…
n-a ştiut, dar s-a dus fiica sa şi – de ce nu? – a luat acel ajutor pentru
revigorarea patriotismului scriitoricesc. Vasilache: „Da, am fost. Dar ştiţi de
ce am fost? Pentru ca să-i dau fostei mele soţii 45 de lei, că ea are o pensie
(spune suma mizeră) şi vreo 5 nepoţi. Iar 5 lei i-am dat mătuşii Tatiana, o
vecină cerşetoare de lângă mine care, săraca…”
Asta e… Ceilalţi?
Mândâcanu?... I-a pomenit cretinul de Hro. într-un context ruşinos, în bătaie de joc, că, chipurile,
să vezi, marii opozanţi de la US
n-au refuzat mila PDAM, ci chiar erau bucuroşi să o primească…
Mda, caractere, rezistenţă…
şi ghilimele…
Ca formulă comportamentală,
E. e de caracterizat ca unul dintre cei care urmează principiul de viaţă
„profesională” a clovnului, a măscăriciului: colegul „Fosi.”, cu foarte puţină
ştiinţă de carte, îşi dă tâmpeniile debitate, bădărănia şi mojicia, lipsa de
bun simţ şi pălăvrăgeala abominabilă, fără noimă şi mereu împuţită de damf –
deci, tot acest jeg comportamental şi-l prezintă conform principiului paiaţei,
înregistrându-şi-le, adică, drept izbânzi ale profesiei sale, nevinovate,
intenţionate şi suportabile, chiar…necesare, crezând naivul, că astfel le-ar
putea lua şi cei din jur… Lamentabilă rătăcire.
Jurnalul intim nu ajunge
niciodată a fi chintesenţa (captată-exprimată) al unui destin, al destinului
celui care scrie. De regulă, Jurnalul e un fel de reportaj despre sine în sine,
despre sine printre ceilalţi, despre sine în lume, şi rar de tot şi foarte pe
alocuri, e o filosofie despre viaţă, om şi cosmos. Autori de jurnale! Fiţi
modeşti, şi continuaţi!
luni, 23 martie 2015
OPINII DESPRE "CU GENUNCHII PE ZARURI"
Fascinant acest
titlu al volumului de versuri al lui Leo Butnaru apărut, în anul 2014, la Editura Tracus
Arte din Bucureşti. Fascinant şi derutant, totodată. Titlul, şi nu numai titlul, ci
şi o parte din poeziile cuprinse în volum te duc cu gândul la traumele din copilărie.
Astfel de
traume aparţin, desigur, unor vremuri vechi, apuse, când elevii, dintr-un
capriciu al dascălului, erau trimişi stea în genunchi pe coji de nuci sparte,
nu departe de catedra pe care se aflau catalogul, bagheta, rigla, creionul,
creta, cârpa de şters tabla, cartea de citire, cea de aritmetică şi alte
instrumente de tortură din
bestiarul profesorilor, bestiar a cărui simplă
amintire îţi îngroaşă sângele în vene, făcând inima să se revolte… Aşezat
la catedră dascălul răsfoieşte agale catalogul, oprindu-şi
ochii asupra unui nume, care, numai ochi şi urechi, stă ca pe ace tremurând în
bancă. Profesorul mai răsfoieşte o filă, iar micul elev răsuflă
uşurat fără să-şi desprindă ochii de pe degetele învăţătorului: azi, iată, a
scăpat! În clasă domneşte o linişte desăvârşită: nu se aude nici o muscă.
Deodată învăţătorul închide catalogul şi, rotindu-şi ochii peste bănci,
îşi opreşte crunta sa privire tocmi asupra elevului care a tremurat mai mult.
Mata cum te numeşti?!, întreabă el cu un glas dubitativ. Şi tot el:
Ionescu, deci? Ei, cum de-am ghicit? Ia treci, mata, la tablă, Ionescule şi
spune-mi câte secole au trecut de când a răposat Ştefan cel Mare!? Patru, zice
tremurând elevul. Patru?, întreabă învăţătorul. Nu cumva deja s-au făcut cinci?
Cinci, repetă elevul. Cinci sau patru?, zice dascălul înaintând cu paşi de dans
spre tâmpla lui. Nu ştiu, zice Ionescu, lăsându-şi ochii în podea. Dar ce,
exclamă dascălul, eu ţi-am zis că ştii?! Şi tot el: v-am spus sau nu, de atâtea
ori, că neştiinţa se plăteşte?! Învăţătorul îşi roteşte ochelarii peste clasă,
cercetând cu privirea fiecare bancă, în care stau elevii tremurând de frică ca
nişte potârnichi. Cu ochii năpădiţi de teamă, micuţii strigă în cor: Se
plăteşte! I-auzi, Ionescule, zice dascălul, cică se plăteşte. Cum?!, întreabă
el. Avem de ales între riglă şi cojile de nuci. Prin urmare, ce alegeţi, dragi
copii? Cojile de nuci!, strigă elevii. Ei, bine, acum ne-am înţeles. Deci,
dragă Ionescule, clasa s-a pronunţat. Acum îţi ofer posibilitatea să-ţi alegi
singur pedeapsa. Deci: cojile sau linia?! Linia, spune elevul întinzând
mânuţa tremurândă înspre dascăl. Nu, zice dascălul, linia umflă
palma, iar mata ai de scris. Marş, până la sfârşitul lecţiei, pe cojile de
nucă! Cam aşa decurgeau lecţiile în şcolile de-altădată; în fiecare şcoală se
găsea câte un zbir, cum, de altfel, se găsesc şi astăzi o mulţime,
exercitându-şi teroarea cu metode în ton cu tranziţia e care o trăim.
Mărturisesc că personal nu am avut parte de astfel de
suplicii. Le cunosc din povestirile părinţilor şi bunicilor, care au
îndurat şi patimi mult mai crunte. În vremea copilăriei mele, învăţătorii şi
profesorii, pentru a-şi arăta superioritatea în faţa micilor elevi, trecuseră
deja la trucuri mai subtile, cum ar fi răsucitul urechii până ce lobul lua
forma cochiliei de melc sau ciupitul prin intermediul pensetei de
perciuni şi ducerea elevului neascultător din bancă la catedră şi de la catedră
înapoi în bancă. Nu e de mirare, deci, că-n vis îmi apar adesea dascăli cu urechi
de cârpă.
duminică, 22 martie 2015
MARINA ŢVETAEVA: POEME ÎN PREAJMA BUNEI VESTIRI
Marina ŢVETAEVA
* * *
În zi de Buna Vestire
Braţele sunt încrucişate,
Udată-i floarea ce prinse-a se ofili,
Ferestrele-s deschise vraişte,
Blagoveştenie, sărbătoarea mea.
În zi de Buna Vestire
Confirm sacramental:
Nu am nevoie de porumbei, lebede, vulturi dresaţi!
– Zburaţi unde vă duc ochii
De Blagoveştenie, sărbătoarea mea!
În zi de Bună Vestire
Zâmbesc până în seară,
Luându-mi rămas bun de la aripaţii musafiri.
– Pentru mine nu am nevoie de nimic
23. III.1916
*
* *
Ajunul Blagoveşteniei.
Catedrala Bunei Vestiri
Luminează splendid.
Peste cupola-căpetenie,
Până sub lună,
O stea – mi-am amintit
De Constantinopol.
În cenuşiul cerdac
Se înşiruie bătrânele,
Cerşind milostivire
Cu glasuri infame.
În jurul Maicii Domnului
Ard mici felinare
Cu marile lor mărgele.
A neagră insomnie
Strălucesc chipurile sfinţilor,
În neagra cupolă –
Ferestruici glaciale.
A tufar de aur,
Arbore genealogic
Se apleacă policandrul.
– Blagoslovit e rodul pântecului
Tău, Fecioară
Dragă!
Lumânarea – porni să rătăcească
Prin mulţimea de mâini.
Pe buze porniră
A rătăci cuvintele:
– Născătoarei de Dumnezeu.
Luminoasă, fierbinte
E aprinsa lumânare.
Spre Soarele – Mamei
Pierdută în umbră
Invoc eu, bucurându-mă:
Mamă – mamei
Îi ocroteşte
Fiica cea cu ochi albaştri!
Întru luminoasă înţelepciune
Luminează, îndrumă
Pe calea pierdută –
Folosinţă.
Dă-i sănătate,
La căpătâiul ei
Rânduieşte – Îngerul
Ce se zburătăci de la mine.
De emfaza vorbelor – păzeşte-o,
Ca să nu ajungă, mie asemeni, răpitoare,
Vrăjitoare – cititoare în
Negrele cărţi.
Liturghia s-a terminat,
Cerul e fără nori.
Norodul îşi face cruce cu ardoare,
Răzleţindu-se.
Unul – pe la casa lui,
Altul – nicăieri,
Ceilalţi –Dumnezeu ştie unde,
Cu toţii – Dumnezeu ştie unde!
Câteva băbuţe bozafere,
Străvechi la anii lor,
Zăboviră-n pragul uşii,
Îşi mai isprăvesc crucile
În faţa nestematelor
Micilor felinare.
Eu însă, veselă,
Ca valurile rostogolitoare
Împrăştii lumea cu coatele.
Alerg spre râul Moscova
Să privesc cum se duce gheaţa.
24-25 martie 1916
Traducere:
Leo Butnaru
sâmbătă, 21 martie 2015
CALIGRAFIE ŞI PSIHOLOGIE
Fragment din eseul „Au scris,
scriem, vor scrie...”
La ordinul lui Antonius, (lui Cicero) i-au fost tăiate capul şi mâinile
cu care scrisese Filipicele... Capul şi mâinile lui Cicero, Antonius a poruncit
să fie puse la tribuna rostrală, ca un spectacol groaznic pentru romani.
Plutarh, Vieţi paralele
…Cu
titlu de autotest psihologic, introspectiv, să încercăm a fi cât mai atenţi la
propriul scris de mână, la cel al rudelor, prietenilor, cunoscuţilor,
apreciindu-l mai mult sau mai puţin conform unor prescripţii grafologice. În
baza acestora, s-a ajuns la concluzia că persoanele care au un scris foarte
înclinat posedă o mare sensibilitate. Literele în suiş vorbesc de ardoare. Finalele
scurte – de economie. Scrierea rapidă – despre o concepţie promptă. Scrierea
clară şi armonioasă atestă o inteligenţă limpede. Curbele denotă blândeţe.
Litera n caligrafiată în formă de u ar sugera că autorul e un om
binevoitor... O filă fără margine şi alineate denotă avariţia. O margine egală
de ambele părţi relevă ordine şi armonie. Un scris orizontal, rigid, drept,
„ţeapăn”, e mărturia voinţei şi inflexibilităţii. Scrisul orientat în pantă
urcătoare, dar „aspru”, ar deconspira, cică, vanitatea prostească. Dacă urcă
exagerat, el e însemnul exaltării. Scrisul care coboară adie a pesimism, a
melancolie. Coborând energic, el dezvăluie dezolare şi poate că predispoziţie
spre – Doamne fereşte! – suicid. Scrierea sinuoasă, în serpentină, e cea a supleţei
de spirit, a diplomaţiei etc.
S-a
susţinut (unii zic, chiar, s-a constatat...) că nu doar în scrisul unui
individ, ci şi în cel comun, al unui sau altui popor, este investită o anumită
psihologie şi ireductibile trăsături de caracter etnic. Nu e întâmplătoare, se
crede, nici direcţia scrisului, de la stânga la dreapta sau viceversa.
Izvoditorii scrisului ce aparţineau rasei negroide şi celei semite (sud-vestul
Asiei şi nordul Africii: arabii, sirienii, evreii etc.) priveau către sud, spre
locurile originii lor, însă îşi îndreptau scrisul spre răsărit. Albii, în
schimb, priveau spre nord, unde li se aflau tărâmurile genezei, în consecinţă
orientându-şi scrisul tot spre răsărit, însă pe papirus sau pergament vectorii
grafici ai unora şi celorlalţi au ieşit aţintiţi, de fapt, în direcţii
diferite.
Precum
în cultura Asiei Orientale, şi în Asia Mijlocie caligrafia este considerată
artă superioară, în special în islamism, spaţiu în care-i aproape omniprezentă
şi funcţională, pentru cei iniţiaţi, prin simbolismul ei grafic şi cromatic. În
credinţa respectivă, caligrafia pare a avea o semnificaţie primordială,
deoarece în unele imagini metaforice din Coran
Dumnezeu apare drept caligraf (!) (la creştini, scrie ceva pe pământ) despre
care se spune că ar ţine între degete omul, mânuindu-l precum doreşte, de unde
se deduce, asociativ, că Adam e utilizat precum un qalam (condei). Iar unii practicanţi ai ezoterismului consideră că
literele alfabetului ar alcătui însuşi corpul lui Dumnezeu. (Să ne mai amintim
că Brahma poartă o ghirlandă din cincizeci de litere.) Dar şi corpul omului, de
data aceasta ideea „coborând” din Nord şi aparţinându-i teozofului danez Sören
Kierkegaard: „Întreaga viaţă poate fi privită ca un amplu discurs în care
diferitele tipuri de oameni ar reprezenta diversele părţi de vorbire (am putea
extinde aceasta şi la diferitele state şi la raporturile dintre ele). Câţi
oameni n-ar fi atunci decât adjective, interjecţii, conjuncţii, adverbe! Ce
puţini ar fi substantive, verbe active etc., şi ce mulţi aceia care n-ar fi
decât virgule”.
De
regulă, culturile au poezia şi filozofia lor particulară referitoare la
caligrafie, aceasta, la rândul ei, fiind individualizată prin diverse stiluri
ca şi cum canonizate (ca paradigmă), fiecare cu trăsăturile sale formale
(ornamentale), estetice, plurisugestive. În islam, pentru textele sacre e
utilizată una din cele mai vechi modalităţi de scriere numită kufic – monumentală, hieratică,
angulară, sobră sau concisă –, menită în special versetelor coranice. Sistemele
caligrafice erau specifice diverselor activităţi, inclusiv corespondenţei...
prin porumbei, ce ţine de scrierea miniaturală (să nu obosească păsările!) gubar (praf), aplicată şi în exemplarele
minuscule ale Coranului. Iar pentru
poezie, care, se ştie, are taina ei, presupunând apriori enigma, este indicat
(în Iran, cel puţin) stilul shikasa
(ciobit), caracterizat prin legătura neobişnuită dintre litere, ceea ce face
textul mai dificil de descifrat. În timpurile premoderne, apar scrieri
decorative, având o caligrafie imaginativă fulminantă, vizând ba o formă de
moschee, ba o barcă sau o pasăre. Astfel, se citea nu numai sensul textului, ci
însuşi stilul scrierii. Spre exemplu, galbenul cernelii duce cu gândul la
paloarea îndrăgostitului, iar, eventual, scrierea în oglindă sugerează
aspiraţia spre unire a iubiţilor.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)