Creația: proces cvasi-perceptibil
și
fascinația
presupunerilor
Cu rare excepții, nu sunt încercat de
crize de idei, de teme și, slavă Domnului, de lipsa imaginației, fanteziei,
energiei de aplicare, transformare, regizare a lor. Inteligența în,
bineînțeles, măsura pe care o dețin, mi-e deja exersată în lungă durată de
experiență a scrisului și poate merge spre mereu alte și altfel de pasiențe,
conexiuni în impulsuri, informații, concepte, precepte necesare creației în
proces de a izvodi poem, proză, eseu. E ceea ce s-ar putea numi aplicarea,
angajarea, angrenarea și edificare de sine în spirit, prin spirit, în creație,
prin propria creație, când tu ești deopotrivă creator și creatură.
Așa cum apare
în finalitatea sa, poemul e și rodul a ceea ce Pavese numea o iscusință subterană, ce duce la „secrete
corespondențe între subiect” (unitatea „materială”) și iluminări (unitatea
spirituală). E un proces mai
mult ascuns, în subliminal și... supranatural de sine, când, uneori, îți
reușesc pasiențele, oarece izbânzi, în urma scopului pe care ți-l propui sau
care te mobilizează, te provoacă, te inițiază ca, prin concentrare și orientare
de efort al sinelui, să ajungi la reprize fascinante de jonglerii fantastice,
de bulversare ideatico-lingvistică, de irizări de sensuri nu obligatoriu
coerente; sensuri de joc și exercițiu prozodic de încălzire, de antrenament, de
curiozitate față de propriul sine pus în mișcare de intenția de a crea;
intenția ce anihilează inerția. Ar fi ca și solfegierile pentru un muzicant,
care-l pregătesc pentru interpretarea propriu-zisă.
Unii alde
noi, alde mine nu pot să nu fie curioși față de sine, față de parțial lucidul
act de creație chiar în clipele imediate ale exercitării acestuia, parcă de
parțial deschisul, dar tot pe atât rămas tainic transferul „materiei”
intimității umane în limbaj, ca act autosupraveghetor al mișcării și
metamorfozării a ceea ce se numește idee, sentiment.
Probabil, nu
doar suprarealiștii, ci și extrem de realiștii poeți în tainele firii lor cred
că voința de descoperire și autodepășire înrădăcinată în subconștient i-ar
putea conduce spre o cale nouă sau doar spre un alt nivel de creație, mai
liber. Astfel că scriitorul inventează, alias produce,
creează o altfel de existență, deosebită de cea previzibilă, utilitară,
cotidiană. A fi profesionist în literatură înseamnă să fii oarecum specializat
în creare a ceva ce diferă de comun, de gregarismul inevitabil al legităților
sociale. Să fii „specializat” în provocarea unor procese existențiale intime și
în „fixarea” lor prin modelare (inginerie) artistică. Momentul artefactului,
profesionismului este tocmai unul intermediar, care generează „deosebirea ce
există între starea sau emoția poetică, chiar creatoare și originală, și
producerea unei opere” (Paul Valéry).
Scriitorul nu poate fi programat și rectiliniu întru permanentizarea
unui mod și unui randament creativ. Are perioade bune, când e de o mobilitate
spirituală debordantă. Alteori însă trece prin vremuri austere, de
incertitudine și foarte-greu-moșire a vreunui subiect.
Optimal, dar și nițel exagerat presupunând, oricând și oriunde
scriitorul trebuie să se afle într-o stare de posibilitate creatoare aproape...
ad hoc. Însă artistul, creatorul, fiind, „la bază”, om, și în cazul său este
exclus acel oricând și oriunde.
Artistul are vremurile și posibilitățile sale de grație, acestea – tocmai
limitate în timp și energie creatoare. În caz contrar, artistul ar semăna unui
automat mereu inclus în circuit, căruia, pentru a funcționa, nu trebuie decât
să-i apeși sau să-i întorci niște butoane.
De unde și permanentele căutări de conexiuni și reconexiuni cu
originile, cu ceea ce a fost, în noian de vremuri, până la frământările,
căutările, limpezirile, dar și rătăcirile imanente ale creatorului din
contemporaneitatea noastră. E ca și cum, conștient sau mai puțin dumerit, el
„l-ar asista” pe Platon, care, în dialogul „Ion”, pentru prima oară în estetică
abordează problema specificității actului creator, a acestui proces, a
inspirației. Unde vorbește despre inelul
magnetic, prin intermediul căruia se naște arta și acționează: de la zeu la
poet, de la poet la rapsod, de la acesta către ascultători. În judecățile ce ar
fi presupuneri de argumentare a teoriei sale despre natura creației Platon
creează mituri estetice. Iar ajungând la Aristotel (384-322 î. Hr.) se începe
abandonarea utopiilor mitologice și antrenantele dialoguri platoniene,
intrându-se în sfera tensionatelor căutări teoretice și judecăților logice.
De atunci spre noi, în șir de secole, noțiunile de creație, inspirație
deja nu mai sunt folosite ca pe timpul miturilor cu zeițe protectoare; nu mai
sunt folosite în sens ontologic, transcendental, ci doar în sens estetic. Cum
s-ar spune, creația e demitizată, de-zeificată și localizată în aspecte umane
de manifestare. Parcă a fost revăzută categoric și pneumatologia ca știința a
fenomenelor spirituale în cercetarea relativă la principiile vitale. Pneuma,
spirit sau cuvânt, care, inițial, întrunea trei părți: divinitatea, angelitatea
și umanul, în zilele noastre predominând partea a treia, ultima menționată.
Prin celelalte două componente, divină și angelică, profesia sau doar
preocupările artiștilor erau supradimensionate ca importanță, ca aplicații.
Azi, făcând abstracție de extrauman, artistul e dimensionat la proprii săi
parametri. Pare curios, dar oarecum ciudat să te gândești că cineva, azi, ar
putea mărturisi ca Alfred de Vigny acum vreo două sute de ani: „Există în mine
ceva mult mai puternic (decât gloria – l.b.)
pentru a mă face să scriu: fericirea inspirației, delir care depășește cu mult
delirul fizic corespunzător ce ne îmbată în brațele unei femei. Voluptatea
sufletească e mai durabilă... Extazul moral e superior extazului fizic”.
Cu toate astea, nu chiar rar, presupun, și astăzi se mai întâlnesc
oameni care cred în natura oarecum misterioasă a creației, de parcă ea ar fi
sustrasă naturii umane, prin inexplicabile înfiorări misterioase rămânând în
afara cuvântului ce ar putea să-i înglobeze posibilele sensuri, semnificații
și, deci, rămânând inaccesibile vreunei analize. Mai rămâne a fi frumoasă,
chiar dacă mai puțin... misterioasă, ipostaza mitic-conceptuală, în care un
artist e asemănat (bineînțeles, cu respectiva și marea reducere de proporții,
până la... infinitezimal...) Creatorului Suprem. Precum în accepția lui Hesiod,
unul din personajele căruia (Mnemosine) susține că orice gest pe care îl faceți
repetă un model divin.
Dar, se știe, tot mai puțini poeți au orgoliul de a crede că ei sunt
ființe părtașe la remodelarea Logosului creator ontologic. Însă ecourile
vechilor curiozități și interogații persistă, revin în volute mai intense sau
mai stinse, „interesându-se” (îmi vine să spun... non-stop) – cât spirit uman,
dar, poate, și divin, e în artă, în literatură și câtă rațiune, spontaneitate,
conștient, inconștient? Cât ar fi artă propriu-zisă și cât meșteșug?... Astea
și altele sunt întrebări fără vreun răspuns mulțumitor. Și ar fi avut dreptate
Ernesto Sabato, afirmând că nimic din ceea ce este esențial în om nu este apt
pentru logică. Nici visele, nici arta, nici emoțiile, nici sentimentele, nici
dragostea, nici ura, nici speranța, nici angoasa.
Intuiția, inspirația, dar înainte de toate talentul, energiile mai
speciale ale duhului omenesc, mobilitatea imaginativă, fantezia, ele toate și
multe altele intră în însăși definiția artistului, ca manifestări
indispensabile ale firii, ale naturii sale, ale destinului său. E procesul, zis
creator, ca încercare de exteriorizare prin expresie (și... impresie!) a
cauzalității interne, intime, chiar misterioase, ce se declanșează în
subconștientul sau conștientul scriitorului (în cazul nostru).
Omul de creație, „definiția” artistului... Au existat și există un
număr infinit de tentative de cuprindere teoretică a „omului creator de artă”,
însă ele pot fi interesante, captivante, însă nici pe departe exhaustive, nici
pe departe în concordanță cu o obiectivitate-etalon, cu unele criterii dovedite
de alții și însușite, apoi aplicate de implicații ulterioare în astfel de
preocupări. Aici e domeniul presupunerilor, ipotezelor, aproximărilor,
fantazărilor estetice, lacunelor... captivante, impreciziilor, precarităților
explicative ce sunt mai curând creație/invenție, decât rigoare teoretică etc.,
cum este predestinat a fi în ceea ce ține, întâi de toate, de inefabil și indicibil.
De unde și concluzia că teoretizările estetice sunt, de regulă, practici ale
intelectului ce tinde să formuleze, oarecât explicit, acte de creație artistică
în limbaj, care nu au cum opera cu instrumentele științei, având la îndemână
doar impulsurile sugestiei, intuiției ce se dă în pasiența concomitentă a
practicilor lingvistice, teoretice și conceptuale, în ideea explicării mai mult
sau mai puțin a proceselor artistice ca angrenaje de rațional și irațional,
intenție și inspirație.
În fond (și, probabil, în
fine) ce gândește, ce năzuiește, totuși, artistul/creatorul care se
încăpăținează să-și sondeze cât mai profund posibil subconștientul, să afle mai
multe despre sine, despre cum „funcționează”? Probabil, în proprie parafrază,
el își spune, aidoma lui Marcel Raymond, că poate „din aceste tentative poezia
va avea de câștigat, poate că o materie nouă și abundentă i se va dărui”.
Astfel s-ar confirma linia Nietzsche, vectorul ei de bază, – al dorinței și
voinței de metamorfozare (chiar la „Metamorfozele” lui Kafka ne putem gândi),
„implicit un îndemn de a lăsa conștientului și visului o mereu mai mare
inițiativă în dirijarea existenței și a gândirii”, mai remarca Raymond.
Iar omul-creator de artă
nu se poate lăsa de intenția de a surprinde oarecât explicit tocmai atare
inițiative tainice, manifestate în firea sa. Și tinde să ajungă la un fel de
autopsihanaliză aplicată, care, totuși, mai totdeauna rămâne foarte...
parțială, poate că chir... neîntâmplată din cauza imposibilității de a face
lumină în subconștient, în spectacolul propriului sine în mare tăinuit chiar
de... sine, refuzându-și (impus să o facă?) depistarea și înregistrarea,
fixarea articulărilor cauzale întru generare de spirit, mobilitate de creație,
când, vorba lui Valéry, neprevăzutul, surprinzătorul, revelația instantanee vin
din tine spre tine. Piedicile pornesc
și de la inerentul autosubiectivism în inevitabilitatea căruia autorul nu poate
să fie față de sine un arbitru și lucid, și imparțial, echitabil, sau...
incoruptibil. Plus că, atunci când creează, nu poate avea un echilibru psihic
afin stării firești de existență tocmai din motivul că respectivul proces
presupune emotivitate, poate că... dezechilibru, sau excentricitate, uneori, ca
să nu mai vorbim de simpla „descumpănire”. Mișcarea spiritului înseamnă ieșirea
din concordanță cu sine; ieșirea din... simetrie.
În urma unui atare gen de
tentative de... auto-deconspirare, de dare în vileag din sine pentru sine, te
poți alege doar cu vaga senzație că, probabil, autosupravegherea intimității ar
putea avea ceva cu psihologia descrierii, povestirii a ceea ce crezi că ți se
întâmplă în fire, în intimitate, în măsura în care îți funcționează fantezia,
imaginația, talentul de a nara despre ce ți se pare că ți s-ar întâmpla, chiar
dacă nu ți se întâmplă asta, ci cu totul altceva, inaccesibil ție;
imposibilitatea înțelegerii structuraliste a proceselor psihice (de fapt, a
tuturor) conform sensurilor lor în ansamblul firii, sufletului, conștiinței și
subconștientului tău.
Da, imposibilitatea
fixării reflecțiilor tale despre tine, cel din interiorul celui din...
exterior; reflecții asupra acțiunilor, experiențelor care, e de presupus, s-ar
întâmpla în conștiința ta ca proces de elaborare (inclusiv pasională, emotivă)
a ideilor, afectivității, datelor sensibile ce pot fi incluse în opera de
creație. (Louis Lavelle: „Sufletul meu spre care îmi dirijez intenția, dar care
știu bine că nu-l voi cunoaște niciodată în întregime”.)
Însă, iar și iar, în
pofida conștientizării imposibilității reflecțiilor tale despre tine, ca...
nestăpânitor al propriului subliminal, revine neîncetat, obsedant în vecii
vecilor curioasa dorință în dedublarea ca ea, dorința, drept
proces de cercetare, să-și devină propriu obiect de cercetare, supraveghere, de
concluzii și... iluzii, ca totdeauna. Cercetare întoarsă asupra ei înseși, în
repliere ori chibzuire analitică a conștiinței creatoare în plină efervescență
a esenței sale, conform anumitor legi de generare, pe care am vrea să le
cunoaștem. În imensitățile spațiilor intimității cu mereu ipotetice principii,
întâmplări. Acolo poți da și de o excepțională formulare a lui Platon despre
inteligența care „va avea de cucerit stăpânirea de sine prin măsură matematică
și apoi prin cea care o depășește în mod absolut”. Omul depășit de sine ca
taină a conștientului și subconștientului; depășit în absolut. Platon,
gândindu-se la Aristotel, cel ce presupunea o treaptă a epistemologiei, când
ideile devin numere în care activitatea sintetică a spiritului își află aplicarea
cea mai riguroasă.
Chiar așa: în pofida
imposibilităților lămuririi reflecțiilor despre tine însuți, rămâi în continuare (fanatic, parcă!) în chingile iluziei
că ai putea, totuși, solicita organelor tale senzoriale de a se
ultrasensibiliza la infinit, pentru a putea percepe cât de cât distinct ce se
petrece totuși în ceea ce se numește subliminal, poate că și instinctualitate,
„iraționalitate”. Acolo, unde se află paradisul libertăților de opțiuni întru
creație („cucerirea celui mai larg spațiu psihologic”, Montreau), unde „cererea
și oferta” sunt unul și același ferment/fenomen: plăsmuirea cea de mare taină
și surpriză. Acolo, unde tinde a se întâmpla epopeea năzuinței spiritului de
a-și depăși propriile limitări și hotărniciri în cunoașterea de sine, în
profunzimile sale ordonate sau dezordonate de alte legi. Acolo, unde se
întâmplă și cele mai mari delapidări de încredere în sine și posibilă
obiectualizare a neantului ca spirit puțin în amestec cu taina covârșitoare.
Fanatismul... involuntar,
ca și cum, de a te subjuga iar și iar eșuatelor încercări de pătrundere în
mecanismele bazice ale operativității creatoare a spiritului omului, geniului.
Totul e un talmeș-balmeș de mesaje și ecuații, logice, alogice, paradoxale,
criptice, poate chiar metafizice, divinatorii, transcendentale (asta puteam
presupune noi, pe când în realitatea acelei adânci irealități ar fi, de fapt,
cu totul altfel, altceva). Acolo, unde se manifestă sui generis instinctul
cercetător-creator al omului, însă el, omul, artistul, niciodată în stare să
conștientizeze ce, cum și de ce face (creează) ceea ce i se întâmplă. Acolo, în
insondabil de ins, unde impulsurile, acțiunile, întâmplările nu pot fi
nicidecum autentificate, ci doar aproximate în descrieri mai mult sau mai puțin
fanteziste, mai mult sau mai puțin talentate. Și de aici înainte în vecii
vecilor nu se vor afla ordonanțe constrângătoare, mobilizatoare, inspiratoare
ale conștientului nostru limpede în funcție de care inconștientul, abisalul
firii omului să-și dezvăluie construcțiile, mecanismele.
...Iar dincolo de toate
posibilele „concluzie” sau doar de vagi presupuneri despre „alchimia”
spiritului creator rămâne, revine mereu frumoasa, fascinanta naivitate a
jindului de a crede că, odată și odată, ai putea merge și mai departe, și mai
în profunzimi, ajungând să-ți supraveghezi mai limpede, mai deslușit
intimitatea, conștiința aflate în procesul ad
hoc al izvodirii creativ-estetice și
să fixezi despre asta un proces verbal
al intelectului în acțiune, dedat fenomenologiei atât de discrete, subiective,
convenționale cât se poate, enigmatice, misterioase, ce presupune și
automatismele subliminalului, manifestarea facultăților ereditare etc. Râvnite
revelații asupra propriei naturi spre a fi smulse lor înșiși întru identificare,
formulare explicativă, ca fixare în frază, precept, sintagmă. Chiar dacă de la
un moment, de la o limită încolo, impulsiunile nu se mai transmit în cuvinte ca
posibilitate de elucidare a ceva; de la un moment încolo, vacuitatea refuză să
mai formeze/reveleze oarece informație, mesaje. Dorința, intenția, tendința de
submersiune capotează în transconștient indescifrabil. Suntem în domeniul
senzațiilor „transverbale” ce nu se „developează” în mesaje oarecât explicite,
nelăsându-se citite, reproduse,
povestite. Nu se lasă „convulsiv modelate de profunzimi” (Maureau), la rândul
lor nefiind în stare să modeleze stilistic, adică verbal-informațional,
aceste/acele profunzimi. De om, de sine, de cosmos interior.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu