vineri, 6 septembrie 2013
LUME SUFOCATĂ...
10.XI.1991
Acasă la Negureni , cu muşchii mei neobişnuiţi în ultima
vreme cu supra-eforturi, dobor La
Ghiol vreo trei arţari, îi fac buşteni şi-i aduc spre ogradă,
de foc pentru tata. Astăzi, resimt durerea şi oboseala de mădulare, însă nu
chiar cum presupuneam: se vede că vigoare mi-e între tinereţe şi vârsta
următoare…
O accidentală, dar amicală întâlnire cu Tudor
Cernencu în renumitul, pentru Ciocana, autobuz nr. 29. Vine de la vila sa de
vacanţă, insistă să trec pe la el, unde golim vreo trei sticle de şampanie,
semn că vechiul meu coleg de universitate lucrează în subsolurile de la Cricova. Are două fete foarte
simpatice şi o soţie ospitalieră care, din solidaritate feminină, îi trimite o
şampanie roze şi Zinoviei.
joi, 5 septembrie 2013
DE CE ESTE CUM ESTE...
Leo BUTNARU
RÂSU-SĂPÂNŢU
sau
de ce este cum este cimitirul, zis vesel
• Printre canioanele maramureşene s-a
simţit mai acut ca aiurea apropierea orei decisive dintre cele două secole „ale
noastre” (XX-XXI). Pe aici, lumea se mărturiseşte între sentinţe mistice, ceva
griji ecologiste, înjurături inteligente, bancuri despre ardeleni şi hohote de
râs la gândul despre ceea ce ar trebui să fie un cimitir, în special cel vesel,
care e unic în lume şi se află la
Săpânţa.
• O fi aici ceea ce s-ar numit râsu-plânsu?
Peste unele morminte – numai plânsul. Pentru că ruinătoarea colectivizare
socialist-comunistă a fost pretutindeni aceeaşi, inumană, astfel că un sătean
basarabean va înţelege perfect şi adânc dureros epitaful vreunui semen de-al
său maramureşean: „În viaţă mult am trudit/ Eu casă am avut/ Colectivul s-o
făcut/ Din casă m-au alungat/ La mină eu am plecat/ Boala grea nu m-a iertat”.
Sau: „Vezi tu pădurea cea mare,/ Eu am fost şi-am dus mâncare/ La călugări şi
preoţi/ Că ei m-aşteptau cu toţi./ Iată cum s-a întâmplat/ C-am fost aspru
condamnat”.
• Şi totuşi, în deja consacrata,
general-acceptata ordine de sentimente vorbind, la Săpânţa Lumea
Cealaltă e veselă-gaiţă, nu oţărâtă ca pretutindeni aiurea. Aici, în locul
tremolo-ului unui zumzet de cor ce răzbate de după cortina de fier a Paradisului,
se aude tremolo-ul hâţânat al unor chicote mărunt-sacadate. De la hohot – la
chicot, strania veselie postumă e în perpetuă schimbare de gradaţii ale
sonorităţilor sale; de la hohot şi chiar de dincolo de chicot – până la un
abia-abia auzit fâşâit ca de la zborul îngerilor autohtoni cu aripile roase de
asprimea şiacului ţărănesc.
miercuri, 4 septembrie 2013
DIN POEZIA AVANGRADEI RUSE
DIN
Boris BOJNEV (1898 – 1969)
S-a născut în
oraşul Ravel, însă curând familia sa se stabileşte la Sankt-Petersurg.
Îi moare tatăl, mama recăsătorindu-se, şi Boris este educat de rudele tatălui
vitreg, care l-au adoptat. Adică, fără a fi ovreu – este instruit într-un mediu
semit. În tinereţe îi are de prieteni pe viitorul mare compozitor S. Prokofev
şi B. Şleţer, filosoful de peste ani.
În 1919, familia Bojnev se retrage în provincie, Boris fiind trimis
să-şi facă studiile la Paris ,
unde, însă, nu-l aştepta decât o umilitoare existenţă de emigrant ce-şi câştiga
pâinea transcriind note muzicale.
Se apropie de boema pariziană, devenind membru al asociaţiei
literar-artistice cu un nume ciudat: „Peste”. La seara sa de creaţie este salutat
de Paul Eluard, Tristan Tzara, Philippe Soupault, Fernand Léger şi alţi corifei
ai artei noi. Face cunoştinţă cu Serghei Esenin aflat în călătorie prin Franţa.
În 1924 îi apare prima şi unica publicaţie în presa sovietică – trei
poeme în almanahul „Zăcăminte”. În anul următor, la Paris , publică volumul de
debut – „Lupta pentru existenţă”, ce polarizează opiniile critice. Spre
exemplu, E. Znosko-Borovski fiind şocat de „o neputincioasă, bolnavă... poezie
de pisoar”, în timp ce G. Adamovici – regele criticii ruse din emigraţie –
sublinia că B. Bojnev: „E un „maestru” exigent printre tinerii parizieni, cel
mai experimentat şi mai riguros dintre ei”; „El nu-şi născoceşte versurile.
Acestea ar fi ca şi notele lui de jurnal. Sunt versuri din subterană”. Autorul
lasă prozodia în libertatea rudimentului său primar, contând pe
aportul/colaborarea cititorului, astfel că cel mai utilizat semn de punctuaţie
în scrisul său este/sunt – trei puncte... E poezia unui post-simbolism de
orientare akmeistă.
În 1927 publică volumul al doilea, „Havuzul”, urmat de „Silentium
sociolo-girum” şi „Alfa cu spumă de omega” (ambele – 1936). Peste alţi trei ani
semnează „Pontifoimperiu. Carte despre zăpadă” şi tautologica „Elegie elegiacă”. Fiind muzician, alte cărţi
Bojnev şi le intitulează pe potrivă: „Oratoriu pentru ploaie, voce bărbătească
şi ceaţă”, „Fuga luminoaselor zăpezi”, „Zvon de clopote peste «Împărăţia lui
Dumnezeu din noi»” (toate apărute în 1948). În acelaşi an mai publică volumul
„Dimineaţă, după lectura «Fraţilor Karamazov»”. Unele volume şi le-a elaborat
în formatul caietelor de note, ba chir tipărise poeme în caiete de note
propriu-zise.
În anul 1939 se stabileşte la Marsilia , spre a se salva de o eventuală
internare în lagăr, deoarece îşi mai păstra paşaportul sovietic. În ultimii ani
de viaţă s-a dedicat desenului şi colecţionării pânzelor pictorilor vremii.În genere, persoana sa era învăluită în mister, Bojnev putând să
dispară din atenţia rudelor şi prietenilor câţiva ani la rând. Parcă tocmai
dintr-o atare escapadă enigmatică, dintr-o provizorie „sincopă” de uitare reapare în orizonturile
literaturii (avangardei) ruse şi creaţia
sa poetică.
* *
*
Şi este-o luptă pentru inexistenţă,
Pentru dreptul de a
nu mai fi – cea luptă...
O, ne-vie denumire moartă.
O, ne-vie soartă
moartă, mută.
Existenţa nu e pentru
inşii slabi
Şi iată lupta pentru
a nu mai fi în viaţă...
Eu sunt învins… Am
fost răpus, cosit
Pe patul care pare
cald spre dimineaţă.
vineri, 30 august 2013
30.X.1991
Regină pe şatră… Abia acum aflu că poezia
„Ţiganca”, ce deveni textul celebrei romanţe cântată de Ioana Radu, a fost
scrisă de Artur Enăşescu în octombrie 1919, în gara Săruleşti. Această perlă de
inimă albastră pare şi mai apropiată de noi şi dintr-un alt motiv, tragic:
muzica îi aparţine învăţătorului şi aviatorului Ionel Fernic, căzut în munţii
Carpaţi, nu departe de Cernăuţi.
Ieri, împreună cu Ioan Mânăscurtă, pornim spre
satul Hârtop în vederea rezolvării anumitor probleme de ordin alimentar. Însă
abia de ieşim din Chişinău, şi se sparg sitele norilor: izbucneşte o ninsoare
orbitoare ce stă perdea peste parbriz. Nu ne dă în minte să ne întoarcem şi
ajungem până dincolo de Peresecina, însă când facem la dreapta pe drumul
Işnovăţului – „Lada” devine sanie, patinează alandala. Lui Jan îi cam prind a-i
tremura mâinile. Facem cale întoarsă prin imprevizibila, „romantica” şi foarte
periculoasa ninsoare ce se declanşă cam devreme, totuşi, în anul acesta.
luni, 26 august 2013
duminică, 25 august 2013
POEMELE UNUI MARE PROZATOR
Nr. 34, 2013
S-a
născut la
Sankt-Petersburg. Tatăl său a fost un politician liberal,
ales deputat în prima Dumă rusă; ministru în guvernul provizoriu al lui
Kerenski. După revoluţia bolşevică, familia Nabokov emigrează în Germania.
Vladimir studiază literatura franceză şi pe cea rusă la „Trinity College” din
Cambridge (1919-1923). La
Berlin , publică unele nuvele şi poeme în revista emigranţilor
„Rul” („Volanul”), predă cursuri de engleză, traduce, face puţin teatru, şah,
compune cuvinte încrucişate. Tatăl său este asasinat de monarhiştii ruşi, în
Germania vine la putere nazismul, Nabokov emigrează în Franţa, stabilindu-se la Pari (1936). Scrie o nuvelă
în franceză, apoi se stabileşte la
Londra , unde, în 1941, scrie primul său roman în limba
engleză, „Viaţa adevărată a lui Sebastian Knight”. Apoi se stabileşte în
Statele Unite ale Americii, în 1945 acordându-i-se cetăţenia acestei ţări.
Predă la Universitatea
Cornell. Prima recunoaştere ca autor important i-o aduce
nuvela memorialistică „Alte tărâmuri”, iar romanul „Lolita” îl consacră
definitiv.
Din
1959 până la moarte, a locuit într-un hotel din Elveţia.
Versurile
sale nu se înscriu eminamente într-un discurs avangardist radical, însă poartă
pecetea înnoirilor stilistice afine modernităţii din prima jumătate a secolului
trecut.
AUTOMOBIL ÎN MUNŢI
Ca visul zboară
drumul şi, costiş,
de după culmi de
munţi apare luna.
Cu-al meu bolid de
curse-oi compara
un fulger ce erupe-n
luminiş!
Mai vreau, – cât sub
pământul povârnit
n-ajunse larvă
trupu-mi, cât aluna, –
să-aud cum de sub
şina mea, nebuna,
sare argint de praf
– plâns hohotit…
Strâns ţinând volanul oblic şi vibrant
Strâns ţinând volanul oblic şi vibrant
unde aş zbura? Vreun
adăpost uitat
mi-ar aminti de
vatra mea natală;
Iar la drum
de-ntors, apăsând cu talpa
pedala şi pârghia
laterală,
voi porni din nou în iureş pe şosea.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)