Din jurnalul de Volânia // Crimeea
28.IX.2012
Ieri spre chindie,
simpaticele noastre ghide ne spun că, întregul nostru efectiv, legiunea străină de la atât de
amical-colegialul Magnus Ducatus Poesis
este invitată de „un scriitor localnic” la casa lui de vacanţă, situată cam la 15 kilometri nord-vest
de Luţk. Unii colegi îşi pun problema: să meargă, să nu meargă? Câţiva renunţă
şi, probabil, ar fi avut motive să regrete. Dar îi priveşte. În schimb,
priveliştile care s-au deschis ochilor merită atenţie, meditaţie şi atitudine.
Ajungem la cătunul Filkiv, localitate-model pentru istoria şi componenţa etnică a Volâniei: pe aici s-au perindat slavii vechi, apoi mai mulţi pani polonezi, la unul dintre ei, în 1929, chiar găzduind şi rămânând de mas preşedintele Poloniei Ignacy Mościcki întâmpinat triumfal de băştinaşii ce înălţaseră un arc floral, pe sub care să treacă gloriosul prim-demnitarul statului, presărându-i drumul cu flori. (Nu exagerăm numai noi, românii…) O vreme, aici au locuit cehi, pe care ţarul Aleksandul al II-lea i-a invitat în condiţii avantajoase; ei trebuiau să ridice economia ţinutului. După război, polonezii şi cehii au fost expulzaţi, unii ajungând în lagărele staliniste, în locul lor fiind aduşi ucraineni „de dincolo de Bug”. În vederea dramaticelor „optimizări” şi concentrări „rentabile” de populaţie în socialism, ţăranii din micile cătune au fost împinşi la grămadă, impuşi să-şi construiască adăposturi în doar două localităţi. În timpurile numite perestroika, Vasil Prostopcik
Întâmpinaţi în "lagărul de concentrare" |
cumpără de la stat un grajd cehesc, construit încă la 1918, şi
36 de ari de pământ, toate astea costându-l tocmai… 53 de dolari (la cursul
curent al grivnei ucrainene). Mai apoi şi-a extins domeniul, pe vreo 3 hectare făcând
agricultură. La început, a prins a aduna diverse obiecte ce ţineau de traiul şi
activitatea săteanului de demult sau de mai dincoace, iar după 1991 a început să „vâneze”
relictele realismului socialist, adunând în curtea spaţioasă a grajdului
reconstruit şi devenit o coşcogea casă de vacanţă deplin funcţională fel de fel
de monumente mai mult sau mai puţin hidoase sau doar hazlii, monstruoase sau
doar curioase prin ce şi pe cine reprezintă. E aici un fel de „lagăr de
concentrare” a kitschului „artei monumentale sovietice”. Mai multe statui şi
busturi ale lui Lenin, dintr-o sculptură uriaşă rămânând doar partea de jos,
pantalonii granitului cam de 3
metri înălţime. Integral, acel oribil stat de om
cântărea… 20 de tone! Împreună cu colegul Nicolae Popa ne vine ideea
(cabotin-teatrală) să intrăm în dialog chiar cu aceşti V. I. Lenin încremeniţi
în diverse poze. Într-un dialog ce s-ar înţelege doar din fotografii. Astfel,
lângă Lenin în deplină statură ce artă cu mâna spre – bineînţeles! – „viitorul
luminos al omenirii” mă postez în aceeaşi poză, cu mâna întinsă, însă indicând
exact în sens invers (în sensul: ba nu, direcţia corectă e astălaltă…). Iar
unde „bunicul” Lenin stă la sfat cu un copil pionier (ambii sunt dintr-un
material întunecat de-a binelea, astfel că Prostopciuk le-a desenat cravatele
în alb), mă postez înde ei şi-i fac dojenitor din deget conducătorului: „Fii
atent, nu mai spune prostii tinerei generaţii”. Apoi mă agăţ de mâna lui
întinsă „spre viitor”, sforţându-mă la gândul: „Da lasă, bre, odată braţul ista
în jos!” Sunt pe aici şi busturi de-ale lui Stalin, şi unul al lui Frunză,
consângeanul nostru, sângeros erou al armatei bolşevice
Tandemul Lenin-porumbacul la Koktebel |