Jurnal cu vărjitorul măştilor
2.I.1986
Revelion de… proporţii în atelierul Eleonorei
Romanescu, împreeună cu Glebus Sainciuc şi Valentina Rusu-Ciobanu, Lenuţa
Bontea şi Andrei Burac, plus alte 4-5 persoane, printre care şi Dinu Romanescu,
urător de 4 ani care, la un moment dat, s-a dovedit a fi un excelent jucător de
măşti. După ce maestrul Glebus a prezentat masca Sofiei Rotaru, pe cea a
actorului Evgheni Leonov, a altora, Dinu le-a jucat şi el, măştile ajungându-i
până la… brâu, acoperindu-l pe jumătate – inventiv, cu destul spirit de
improvizaţie. Sigur că mai văzuse şi altă dată cum proceda maestrul Sainciuc.
Au venit băieţii şi fetele de la filologie cu „Cerbul”.
Muzica – din traistă, unde aveau magnetofonul portabil.
De cu seară, Sainciuc se arătă deghizat într-un fel de
muşchetar oriental: pălărie tip-francez, bucle roşii şi halat de la Taşkent , unde a fost în
delegaţie. Şi-a vopsit tâmplele, obrajii, barba. Stătea la micul-minusculul
ecran al televizorului său portabil şi… tot desena ce vedea acolo, vrând să
prindă şi să pună pe hârtie chipurile artiştilor antrenaţi în emisiunea de
revelion.
16.II.1986
28.II.1987
Acum două ore am revenit de la
atelierele pictorilor. Împreună cu Andrei – vizită la maestrul. La
minitelevizor privim serata de creaţie a lui Gr. Vieru, transmisă pe programul
doi unional. De cum vede vreun om, maestrul – desenator virtuos, îi transferă
chipul pe fila de hârtie. De data aceasta, ca şi alte dăţi, omul… sunt eu. Îmi
face un portret „autentic”, nu şarjat. Intră şi pictorul Mihail Petric,
intenţionând să privească „Studio nr.9”, însă se conformează predilecţiilor în
curs: seara de creaţie.
Glebus Sainciuc: Portretul lui Leo Butnaru (A fost achiziționat de un muzeu din Chișinău, însă i s-a pierdut urma...) |
Între timp, discutăm – în van,
fireşte, – ceea ce discută foarte mulţi: cine are şansa să devină
prim-secretari la Uniunea
scriitorilor. Mai multe candidaturi, dar nicio siguranţă în determinări. Andrei
„îl înaintează” pe Vieru.
8-9.IX.1990
O vizită la Glebus Sainciuc în
atelier. Recunoaştere, pre-documentare
pentru interviul-dialogul pe care îl punem la cale. În substraturi,
Sainciuc e altul decât cel ce se arată în cotidian.
3.X.1990
Sâmbătă, 29 sept., împreună cu Dumbrăvenii ne-am
plimbat prin pădurea noastră. Zi de o frumuseţe rară. Ajungem până la
atelierele pictorilor, la
Lenuţa şi Andrei. O şampanie, pe care Burac i-a pierdut-o Zinoviei
la alegerile din martie, o ţuică. În mape, Bontea găseşte două portrete ale lui
A. E. Bakonsky şi unul al soţiei sale Clara (în creion). Le-a făcut încă prin
1967, la Bucureşti. La
iau să fac xerocopii, să le propun colegilor de la Iaşi , împreună cu un
portret-eseu al Lenuţei.
Apoi coborâm la maestrul Glebus Sainciuc. Răsfoieşte
prin mape şi ne dăruieşte, mie şi lui Victor, portretele în creion sau pix pe
care ni le-a făcut începând cu studenţia (!). Eu „mă aleg” în vreo 6 imagini.
Ne demonstrează o mască – sugestivă – a lui Andrei Pleşu. Are un moment în care
protagonistul scoate tutun din buzunar, presărându-şi-l peste jarul din lulea.
Apoi îşi presară tutun şi peste creştet. Îi sugerez că ar fi bine ca peste
creştet ministrul culturii să-şi presară cenuşa sau jarul din pipă. Propunerea e acceptată cu bucurie, apreciată.
19.X.1990
Circa o săptămână în urmă, am privit la TV română excepţionalul
spectacol „Amadeus”, protagonişti: Saleri – Radu Beligan, Mozart – Răzvan
Teodorescu. Unul din marile spectacole văzute de mine vreodată.
Incredibil, numai peste două zile, îl admir pe Beligan
aici, la Chişinău ,
în „Cui i-i frică de Voirginia Wulf?”. Ba mai mult, după spectacol ne întâlnim
la atelierul maestrului Glebus Sainciuc, stăm pe îndelete de vorbă.
Beligan e liber. Cu anumite urmări neplăcute pentru
unele cochetări cu vechiul regim. Însă, orice s-ar spune, e un actor
inconfundabil şi greu de egalat ca talent.
Spune că cineva din Occident ar intenţiona să-i
procure la Bucureşti
un teatru personal; că, peste puţine zile, pleacă în Israel, unde va juca
pentru foştii săi compatrioţi (în română). Când este nevoie, îşi fac rolurile
în engleză sau franceză. La
Chişinău a venit cu trupa teatrului din Craiova.
Dintre măştile prezentate de G. Sainciuc, s-a bucurat
de mare succes Andrei Pleşu (îi sugerasem maestrului că, după ce ministrul
scoate tutun şi-l presară în pipă, să ia cenuşa/ scrumul şi să şi-l presare pe
creştet. Mizanscena a avut priză.
6.II.1992
În sfârşit, ieri
mi-am văzut masca jucată de maestrul Glebus . Am ajuns în atelierul său
împreună cu scriitorul bucureştean Vasile Andronache, cu M. Cimpoi, A. Codru.
Prezent şi A. Burac. Masca e cu priză hazlie.
22.IV.1992
Împreună
cu D. R. Popescu, Ion Ungureanu, Mihai Cimpoi, alţii, vizităm „Teatrul
Sainciuc” la atelierul maestrului. Domnul Glebus – extrem de inspirat. Oaspeţii
rămân cu adevărat surprinşi, apreciază jocul cu măşti. Şi a mea – un succes
neaşteptat. Sainciuc „mi-a prins” câteva gesturi şi le exploatează ingenios,
ducându-le până la estrema unui… jucăuşism
puţin mofturos, puţin curtenitor… Păi, e greu să te defineşti pe tine însuţi,
privindu-te dintr-o parte.
22.I.1993
Generos,
maestrul Sainciuc mi-a oferit două picturi pe carton. În atelierul proaspăt
reparat, mi-a pus în faţă 7 lucrări, ca o săptămână a culorilor, zicându-mi
senin: „Poţi alege două”. Era prezent şi A. Burac, care avu şi el un merit în
declanşarea deosebitei dărnicii, astăzi, când cei mai mulţi plasticieni îşi
sigilează pânzele, prubuluind în tainiţele minţii cam cât să ceară pe cutare
sau cutare lucrare şi tot întrebându-se, când oare vor apărea turmele alea de
cumpărători occidentali să le devasteze prin acţiuni valutare atelierele. Dar
nu trebuie să le fim noi judecători pictorilor noştri care, de altfel, chiar şi
înzestraţi cu har, mulţi n-o duc cine ştie de bine materialiceşte.
Aşadar,
din ele 7 picturi aleg o natură statică
cu lămâi, pe care, spune maestrul, a pus-o pe carton prin anii 1948-1950
(pe când iată-iată veneam şi eu pe lume); un portret de fetiţă din satul Dolna
(începutul anilor 60). Cred că ambele sunt de valoare.
Burac
a intrat în posesia a vreo 7-8 lucrări de ale maestrului Sainciuc, dintre care
două de o incontestabilă pondere polivalentă – este vorba de autoportretul din
tinereţe a, pe atunci, bărbosului pictor Glebus Sainciuc şi portretul soţiei
sale, a tinerei pictoriţe Valentina Rusu-Ciobanu. Aici nu te joci cu
prubuluitul: lucrurile sunt clare de la sine.
Îi
fac o vizită şi lui Andrei Sârbu care, în fine, s-a ales şi el cu un atelier
(bun, cu cămin) acolo, la
Râşcani , pe strada Dimo. Nu e în blocul de bază, ci în unul
din cele două, de câte patru ateliere; mai exact, în primul de la poartă, în
care a avut atelier şi Aurel David, astăzi în el lucrând Mihai Ţăruş.
22.VII.193
Gh. Oprea povesteşte
că a călătorit odată la
Alma-Ata , Kazanstan, împreună cu Glebus Sainciuc şi Sergiu
Cuciuc. Momentul forte: într-o seară, trebuiau să meargă la o recepţie. Pornesc,
însă lui Sainciuc îi vine, cu ceva întârziere, scânteia revelaţiei… „Păi staţi
să-mi iau pantofii cei noi!” Cotrobăieşte prin imensele sale geamantane pentru
măşti şi, în sfârşit, scoate pantofii., în ei cu tot cu… calupurile de lemn!
Imaginaţi-vă ce greutate în plus – două calupuri de lemn tare – a tăbârcit
maestrul, pedant în cazuri extreme, pentru că nimeni nu ar putea spune că e un
îngrijit-fante. Ce grijă de om tipicar – să nu i se deformeze cumva pantofii de
pare, poate, şi-i încalţă o dată la cinci ani!
Delicateţea şi
serviabilitatea maestrului Sainciuc au fost puse la încercare atunci, la Alma-Ata. Sergiu
Cuciuc pune în patul maestrului ceva bulendre, le acoperă cu pătura, în loc de
cap punând masca sa, a lui Cuciuc, pe care o adusese pentru spectacol însuşi
Sainciuc-autorul. Maestrul se reţine pe undeva şi, pentru ca să nu-l trezească
pe Gheorghe Oprea, cu care împărţea camera de hotel, nu aprinde lumina. Dar
vede, simte că ar fi cineva în patul său; ba chiar e însuţi Cuciuc – în
întunericul camerei, masca nu-şi dezvălui ne-naturaleţea. Şi Cuciuc îl atinge,
îl zgâlţâie uşor pe Oprea: „Dormi?... Iartă-mă că te-am trezit… Dar de ce
doarme Cuciuc în patul meu?”
Oprea, în înţelegere
cu preşedintele de atunci al UAP, care era Cuciuc, zice: „Ei, s-a cam pilit şi
n-a mai ajuns în cameră”.
Sainciuc, delicat, ca
să nu-şi deranjeze şeful, coboară la recepţie, întrebând în ce cameră e cazat
Cuciuc. Află. Urcă. Bate la uşă. Îi deschide… Cuciuc! Maestrul – derutat.
„Parcă dormeai în patul meu… Când ai reuşit să revii în cameră?” Un happy end cu „Ha-ha-ha!”
naţional-băşcălios, dezlănţuit în depărtatul… Tată al merelor, precum se traduce Alma-Ata.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu