luni, 2 februarie 2015
sâmbătă, 31 ianuarie 2015
FUMUL ŢĂRII...
Bunului patriot şi fumul ţării sale i se pare dulce şi mirositor...
Constantin Stamati
Ideea, metafora
despre „fumul patriei” se toarce încă de la Homer , care, în „Odiseea” (cântul I, 56-58) spune
că Odiseu era gata să moară, dar „să vadă măcar fumul care se înalţă pe
ţărmurile natale”, bineînţeles – în Ithaca. Peste nouă secole, ideea e preluată
de Ovidiu în „Scrisori de la
Pontus Euxinus ” („Ponticele”), ţărm de pe
care visa să vadă „fumul vetrei părinteşti”, deoarece „pământul natal atrage
omul, cucerindu-l cu o inexprimabilă dulceaţă şi nu-l lasă să-l uite”. Se
presupune că chiar din versul ovidian vine proverbul latin Dulcis fumus patriae.
Iar Constantin
Stamati (1786– 1869) a preluat acest vers (în „Dorul de Patrie”) din poemul lui
Gavrila Derjavin (1743–186) „Arfa” (И дым отечества нам сладок и приятен), de altfel citat şi de A. Griboedov (1795–1829) în celebra sa piesă „Prea
multă minte strică”.
Cine a fost pe la Orheiul Vechi îşi aminteşte, nu?
vineri, 30 ianuarie 2015
SCRIITORI LA COTROCENI
7.VII.1995
Trec pe la spitalul
municipal nr. 2 să o vizitez pe Zinovia. Urc la etajul 3, la Ludmila Vieru. În hol, îl
întâlnesc pe medicul Viorel Botnaru, cu care am făcut cunoştinţă la incredibila
plecare dincolo a lui Nicolae Vieru.
Dar vine vorba de o altă dramă cumplită. Viorel mă întreabă:
– Îl cunoşti pe Stihi?
– Ilarion, regizorul de
teatru?
– Da.
– Fireşte, îl cunosc.
– Chiar în aceste clipe moare
aici, la noi…
– Doamne, păzeşte! Ce are?
– Insuficienţă renală.
Blocajul rinichilor care nu mai funcţionează…
Pe Ilarion Stihi l-am
cunoscut mai îndeaproape după ce a montat spectacolul „Pepi Cioraplung”. Ne
vedeam serile la
Teatrul Naţional. Discutam, ne împărtăşeam necazurile.
Probabil şi bucuriile. Era un om foarte liniştit, de un bun simţ evident… Dumnezeu
să-l salveze sau să-l ierte.
De la Neptun , de la întrunirea
scriitorilor, cu invitaţii personale, din
partea Preşedintelui, tipărite „tipicar” şi caligrafiate cu gravitate în
partea numelui şi prenumelui, preîntâmpinaţi că trebuie să ne prezentăm în
ţinută sobră, îmbarcaţi în două autocare, suntem transportaţi la Cotroceni la recepţia
oferită de dl Ion Ilescu.
Cu două zile înainte, în
autocarul ce ne ducea spre Deltă, Nicolae Breban şi Dumitru Ţepeneag atinseseră
problema prezentării-neprezentării la Preşedinte şi ce ar fi cazul să-i spună, ba chiar
anumite lucruri să i le ceară în mod imperativ; primul zicea că va merge, al
doilea – că nu, şi nici nu a venit la Cotroceni.
Ei bine, l-am invocat pe dl
Nicolae Breban, deoarece, după multe minute de când a apărut în incintă şi dl
Ion Iliescu, întâlnindu-se scriitorul cu politicianul, s-au prins într-un
dialog aproape grav, din când în când „haşurat” pe orizontală de zâmbetul,
totdeauna larg, al preşedintelui şi echilibrat de puţin hirsuta expresie de pe
chipul prozatorului. Eu, Serafim Saka – eram la doi-trei paşi distanţă de
convorbitorii amintiţi, mai spre trepte, ba chiar lângă treptele ce duc în sala
de concert. Mihai Cimpoi mă prezintă doamnei Dorli Blaga. Printre literaţii în
aşteptare zig-za-ga un cameraman TV,
apoi un fotograf sau doi, dar, ca din senin, în faţa mea, la doi-trei paşi distanţă,
se postează drept şi cu aer de expresie abătută spre scârbit lunganul Florin
Iaru, adresându-mi-se cu voce tare, care întoarse spre noi mai multe capete: „Leo,
noi nu putem rămâne aici!” Privesc la el şi văd că la cămaşa sa albă nu are
cravată şi, naivul de mine, îmi spun că, vede-se, nu putea rămâne la recepţie
din cauza ţinutei sale „ne-sobre”. Bine, dar eu? Eu sunt la cravată cu ac şi lănţişor.
Chiar dacă nu port sacou, pentru că e prea cald, arăt – mi-a spus chiar Val. Tăzlăuanu –
destul de „sobru-oficial”. Aşadar, niţel cam bleg, mai privesc spre Florin, mai
fac ochii roată în jur, până văd că spre preşedinte se îndreaptă cam obezul,
cam transpiratul poet israelian de expresie română Shaul Carmel, care a vorbit
atât de solemn-expresiv-emotiv despre semnificaţia cuvântului românesc păsure… Ce mai, avea simpatia noastră
colegul din Tel-Aviv care, în acele clipe, s-a apropiat la doi paşi de dl
Iliescu şi, exaltat, emoţionat, i-a spus: „Domnule preşedinte, noi nu vrem să
jignim România, noi respectăm şi iubim această ţară, dar nu putem rămâne aici”.
Preşedintele ridică ochii oarecum peste capetele noastre, privind… da, întorc
şi eu capul, pentru ca, la spatele meu, pe scări, să-l văd pe C. V. Tudor, în
costum alb, cu ochelari negri, cu mâinile la spate, într-o poză de aşteptare a
ceea ce ar putea urma. Shaul cu Florin îi mai spun ceva preşedintelui, din care
înţeleg că dânşii protestează contra prezenţei
„antisemitului CVT”, iar acesta coboară de pe scări, la un pas de mine,
se opreşte la un pas în spatele lui Carmel, aşteptând ca acesta să-şi termine
tirada. Preşedintele îi spune oaspetelui israelit că dl CVT e senator şi el
nu-i poate interzice accesul la Cotroceni.
Dar nu mai mult. Preşedintele nu vrea să spună şi alte
cuvinte. Shaul cu Florin se retrag, în timp ce CVT zice: „Ce s-a întâmplat, dle
preşedinte? Din contra, eu am crezut să-i întind o mână, că poate facem o punte
de legătură…” Preşedintele tace. Uimitor, dar tace şi arogantul CVT. Shaul,
Florin, Ulici şi încă cineva – se retrag.
Noi asistăm la un concert
de scurtă durată, dar de înaltă calitate. Apoi – sala de recepţie. Peste vreo
oră, sau poate ceva mai puţin, reapar Ulici, Iaru, Carmel cu soţia sa născută la Riga. Înţelegem că între
timp au tratat cu preşedintele. CVT plecase. Noi profităm de generozitatea
culinară a Palatului de la Cotroceni. Sigur ,
dl Iliescu n-a prea fost cavaler, invitând scriitori care nu prea sunt
înghiţiţi de alţi scriitori… Ion Brad, Mihai Ungheanu, Emanuel Valeriu,
Tatulici, alţii… Cine poate şti cum s-a făcut regia prealabilă, de protocol în
culisele recepţiei?… Dar…
În fine, peste vreo două
ore, aflăm că CVT a fugit repejor la televiziune şi i-a batjocorit pe
neptunişti… În zilele următoare, urmează un scandal în presa culturală. Uniunea
Scriitorilor l-a acţionat pe CVT în judecată, pentru injurii, calomnii etc. Aşa
a fost…
(Aha, sau – încă ceva: dl
Iliescu, însoţit de Mărgineanu, noul ministru al culturii, s-a întreţinut ceva
timp în anturajul grupului pruto-nistrean…)
Intenţionam să-i iau un
interviu Ninei Cassian. Dar, a doua zi după călătoria în Deltă, poeta… nu mai
are voce! „Mi s-a rupt”, zice abia
auzit. O rog ca, atunci când îi revine glasul, să-mi spună. Însă la recepţia de
la preşedinţie dânsa mă mustră: „Ai zis că-mi iei un interviu, dar nu te-ai
ţinut de cuvânt”. Eu: „Doamnă Cassian, Doamne fereşte, parcă era problema
lipsei de voce, vă rugasem, dacă vă revine…” Etc. Rămânem neclarificaţi. Iar
când l-am solicitat pe Dumitru Ţepeneag, a acceptat, dar să-i dau chestionarul
scris. N-am reuşit să-l elaborez… Ocrotit de soţie, Nicolae Balotă aşa şi nu a
găsit timpul necesar şi potrivit ca să discutăm, cum ne propusesem.
Ei bine, am două dialoguri
consistente cu Nicolae Breban şi Adam Puslojić. Plus volubilul, pigmentatul cu umor
interviu cu maestrul fotograf Vasile Blendea.
joi, 29 ianuarie 2015
GHEORGHE CRĂCIUN - 8 ANI DE LA PLECAREA SA PE TĂRÂMUL LUMINOASELOR UMBRE
Acum 20 de ani, în septembrie, dialogam cu Gheorghe Crăciun. Reproduc acea convorbire acum, când se împlinesc 8 ani din ziua în care umbra sa a început să hălăduiască în stele, printre stele...
L.B.
L.B.
Gheorghe CRĂCIUN
(8.V.1950 – 30.I 2007)
OSTENTAŢIILE MELE VIN DIN VOINŢA DE A CONCILIA TRUPUL
CU LIMBAJUL
– Stimate coleg Gheorghe Crăciun,
aş vrea să începem convorbirea prin a ne adresa nouă înşine îndemnul „Non abiate paura!... Spolancare le porte!” (Nu aveţi teamă!... Deschideţi larg porţile!).
– De acord. Să le deschidem.
– Eşti antrenat în manifestările
din cadrul Festivalului Internaţional de poezie tânără de la Chişinău. Nu te simţi
singur printre poeţi?
– Sigur, întrebarea ta are în vedere
identitatea mea, în primul rând, recunoscută public, aceea de prozator. Cred
totuşi că prietenii de la
Chişinău m-au chemat aici ţinând seama şi de aplecarea mea
spre estetică, de interesul teoretic, în special, pe care-l port poeziei tinere
şi din Ţară şi din Basarabia. Dincolo de aceasta mai există un amănunt:
Gheorghe Crăciun a început ca poet, având şi în momentul de faţă două-trei
volume rămase în manuscris şi care poate cândva vor fi publicate.
– „Dicţionarul scriitorilor
români” apărut acum câteva luni nu menţionează
şi ipostaza ta de poet. Într-un fel, deci, contribuim şi noi la
completarea acestei valoroase opere.
–
Nu menţionează şi din motivul că mie condiţia de poet mi se pare în momentul de
faţă depăşită. Ea ţine de păcatele tinereţilor, ca să-l citez pe Negruzzi.
Însă, fireşte, este o dimensiune a unei vârste prin care am trecut şi la care
ţin.
– În una din maximele sale (uneori...
maximaliste) La
Rochefoucauld susţinea că mai toţi tinerii cred că sunt
naturali, când nu sunt decât neciopliţi şi grosolani. Să se refere aceasta şi
la tinerii scriitori?
– Mie mi se pare că tinerii scriitori nu
sunt atât de insolenţi pe cât ar trebui. În momentul de faţă, în ciuda unei
efervescenţe juvenile admirabile, lipseşte o componentă violentă de afirmare a
creaţiei de tip avangardist. Eu consider că avangardismul este o dimensiune
perpetuă a unei literaturi, că avem nevoie de aşa ceva. Avem nevoie de
insolenţa tinerilor pe care eu unul o aştept.
– Starea de avangardism ar contrasta oarecum
cu cea de postmodernism, de care se vorbeşte atât de frecvent?
– Postmodernismul, dacă este să reprezinte
ceva, intră în categoria mişcărilor manieriste, alexandrine. Deci,
postmodernismul în viziunea mea este un curent care încearcă să reunească
tehnici, retorici, teme, subiecte care ţin deja de istoria literaturii, care au
fost deja clasicizate. Să ne gândim şi la faptul că există o clasificare a
modernismului. Astfel, toate elementele anterioare, care au constituit curente
– simbolismul, realismul, inclusiv avangardismul, modernismul – nu se întâlnesc
în postmodernism, care este un curent totalizant, recuperator, dar care nu
reprezintă o mişcare cu o ideologie unitară şi foarte bine conturată. E vorba
de un melanj şi de stiluri, şi de tehnici, şi de subiecte. Un tip de melanj
specific unui final de secol, de mileniu şi poate chiar a unui model de
civilizaţie.
– Să ne mai menţinem în preajma
juneţilor. De unde, de când porneşte prima amintire despre prezenţa ta în
literatură?
– Toţi avem o preistorie a istoriei
scrisului nostru, care merge până în copilărie. Sigur că trebuie să-mi aduc
aminte cum înainte de adolescenţă, deci înainte de 14 ani, am încercat şi eu să
versific pe modele ilustre, de la
Eminescu la Topârceanu, trecând şi prin Alecsandri. Mai
târziu, în liceu, tot ca poet, l-am avut de model pe Nichita Stănescu. Am
trecut şi printr-o fază Ioan-alexandrinistă. Prin urmare, am parcurs – nu e
nicio ruşine să recunoaştem lucrul acesta – o perioadă pregătitoare a propriei
mele identităţi absolut normală, care este una mimetică, fireşte epigonică şi
care de fapt nu reprezintă altceva decât o formă de învăţare a scrisului, a
ideii de vers, de literatură. Cred că despre scriitorul din mine, cel cu care
sunt de acord în momentul de faţă, se poate deja vorbi de prin anii şaptezeci.
Ceva din programul meu actual era de pe atunci conturat, încă în acele versuri
despre care spuneam că n-au fost publicate până în prezent, deşi unele dintre
ele se constituie într-un capitol al ultimului meu roman „Frumoasa fără corp”.
– Nu aş vrea să te surprind cu
această întrebare, căci, cine ştie, ai putea fi nepregătit pentru ea şi,
totuşi, mă interesez dacă îţi găseşti undeva locul. Vagă, dar asta e
întrebarea: îţi găseşti undeva locul?
– În literatura română?
– Şi în literatură şi altundeva...
–
Dacă e vorba de locul meu de scriitor, cred că pot să răspund cu mai multă
siguranţă, decât dacă mă gândesc la fiinţa, la omul, la persoana Gheorghe
Crăciun. Consider că scriitorul îşi găseşte firesc locul într-o istorie a
prozei noastre care începe chiar de la Kogălniceanu , autorul unei nuvele superbe, după
părerea mea, „Iluzii pierdute, un întâi amor”, care este (folosesc un termen
care mie nu-mi place, dar cu care mereu am fost etichetat), deci care este o
nuvelă textualistă, o scriere care, povestind un subiect, povesteşte în acelaşi
timp şi problemele pe care le ridică scrierea subiectului. Chiar cred că la
prozatorii noştri paşoptişti apare această componentă care şi pe mine mă
preocupă foarte mult. Trebuie să spun că este obsesia scrisului meu această condiţionare a
subiectului de către o retorică, de către un limbaj pe care-l construieşte pe
măsură ce vorbeşti de realitatea aleasă. Pentru că am amintit de istorie, vreau
să menţionez că există o serie de prozatori care îmi sunt apropiaţi şi pe care
îi iubesc foarte mult, cu care cred că am afinităţi. E vorba de autentiştii
noştri interbelici, de Mircea Eliade, cel din romanul „Adolescentul miop”, din
„Gaudeamus”, din „Maitreyi”, din „Huliganii”. Apoi e vorba de Camil Petrescu,
de Hortensia Papadat-Bengescu, dar şi de câţiva interbelici minori, pe care
cred că noi ar trebui să-i recuperăm cu mai multă hotărâre. Mă gândesc la Blecher care, sigur, nu
intră în categoria minorilor, dar care nu este suficient valorizat în momentul
de faţă, însă şi la autori cum ar fi Mircea Gesticone sau H. Bonciu sau
Constantin Fântâneru, prozatori despre care Mircea Zaciu, într-un articol de
acum un deceniu, făcea observaţia că sunt mai aproape de generaţia ’80 decât marii interbelici. În
continuare, normal, am urmărit autorii din şcoala de la Târgovişte. Radu
Petrescu, Mircea Horia Simionescu, Tudor Ţopa, Costache Olăreanu pentru mine înseamnă
foarte mult. Chiar aş putea spune că de la ei am învăţat extrem de multe
lucruri. Dar nu numai de la ei, ci şi de la Creangă care este un autor absolut uluitor şi
poate că percepţia noastră asupra experimentelor de limbaj pe care le face
Creangă în „Amintiri din copilărie” sau în „Povestea lui Harap Alb” este încă
obliterată de sumedenia de interpretări de care s-a bucurat opera lui. Consider
că ar trebui să avem curajul să ne apropiem de Creangă dintr-o perspectivă
lingvistică semiotică, textualistă şi textuală. Şi vom trăi revelaţia unui nou
Creangă.
– Dar să transferăm întrebarea din
literatură în destinul cotidian. Îţi găseşti undeva locul?
–
Eu sunt un om născut la ţară şi care a copilărit la ţară. După zodie sunt Taur.
Cred că sunt în mod fundamental o fiinţă telurică, un om de pământ. Într-un
capitol confesiv din „Frumoasa fără corp” chiar încercam să-mi analizez
aprehensiunile, fricile, complexele şi cu acea ocazie dându-mi seama că sunt un
om care nu prea iubeşte aerul şi drumul cu avionul. Nici apa. Mă atrage în mod
irezistibil ceea ce ţine de pământ. Îmi place foarte mult satul. Deşi sunt un
om obligat să trăiască la oraş, aproape că nu există sfârşit de săptămână în
care să nu merg la Tohanu
Vechi , unde trăiesc părinţii mei, sau într-o zonă superbă
care este Poiana Mărului, o comună aflată la vreo 7 kilometri de Tohanu
Vechi şi care este celebră în artele plastice româneşti prin faptul că aici a
fost creată o şcoală de pictură compusă din Horia Bernea, Ioan Dimitriu, Teodor
Rusu, Teodor Moraru, Şerban Iepure. Deci iată că am un peisaj emblematic. Dar,
de asemenea, dacă-i vorba de plăceri peisagistice, iubesc foarte mult Bucovina,
Maramureşul şi Apusenii.
sâmbătă, 24 ianuarie 2015
POEME DIN REVISTA
Leo BUTNARU
În orizontul conştiinţei
În deplina
năzăririi pace
se face
că-mi văd propria
conştiinţă
sau fire
(dacă eventual
există vreo deosebire
între conştiinţă
şi fire);
oricum
ceva ca o câmpie
netedă întinsă
încât de-ar fi
să-ţi fugă câinele de acasă
pe necurmata
netezime
l-ai vedea şi a
treia zi alergând undeva
a slobozenie
peste câmpia întinsă care
pentru propriu-mi
văz rămâne nici pe departe cuprinsă
între
orizonturile unei intimităţi omeneşti (vă daţi seama
aceasta ar fi
imensitatea imensităţilor – intimitatea omului)
iar undeva nu
prea departe
(ca să pot
distinge contururi) zăresc parcă
silueta unui mare
truditor
să zicem – cu
oarece confuzie – Confucius
sau poate
ceva mai tânărul
decât el Socrate:
stă
aşa
încovoiat din
spate
în mână cu un
chitonog rudimentar pe care
îl tot înfige
îl tot înfige în
conştiinţa
sau în firea mea
sădind ceva…
sădind ceva…
sădind ceva…
Punctul
Lui Dumitru Augustin Doman
Şi punctul mort
va reînvia odată cu vieţile care vor ajunge la el
la punctul mort
şi punctul va fi
din nou viu
neameninţând
destine
acţiuni
iar morţilor ce
vor reapărea în Ziua Învierii
le va reintra
sufletul pe gura
din care li se
urcase la cer
în grădinile
respiraţiilor – adică
foştii morţi îşi
vor reprimi duhul pe care şi-l dăduseră
şi va fi o mare
taină fremătătoare în aceste Circuite ale Învierii
oamenilor morţi
şi punctelor moarte
şi lume multă va
reîncepe să vorbească în limbile sanscrită şi latină
şi alte limbi
care de veacuri se considerau moarte
şi care în Ziua
Învierii vor reînvia şi ele
cu tot cu
vorbitorii şi scriitorii lor stinşi
de prin
antichitate – până la naşterea lui Hristos
unul din ultimii
vorbitori de latină încă vie (cel puţin
pe Peninsula
Sinai
alias Asia Apuseană); da
latina limbă ce
avea să moară şi ea
după Pilat din
Pont ce se spălase pe mâini
şi pe dinţi se
spălase de limba latină ce era deja
pe cale de
nefiinţă vorbită;
şi la Înviere din
ceruri se va auzi: „Iată omul reînviat”
şi „Iată limba
reînviată”
despre punct
tăcându-se pentru că
se va subînţelege
de la sine că va reînvia şi punctul mort
iar într-o nouă
viaţă Pilat ar fi învăţat şi el o limbă
franceza sau
engleză să zicem
după care
să se numească
Pilat din Point adică
Pilat din Punct
şi de la capăt, –
şi pune virgulă, pentru că
spre deosebire de
punct
virgula nu moare
niciodată
deci nici nu
reînvie
ceea ce nu
înseamnă că nu e sensibilă la tristeţi la drame
pentru că iată,
virgula pare
o lacrimă căzând
invers
spre cerurile
unde se reînvie.
vineri, 23 ianuarie 2015
ACUM 20 DE ANI, LA O ÎNTRUNIRE A SCRIITORILOR
7.VI.1995
Întrunirea scriitorilor
români de pretutindeni a început luni, azi suntem în zi de miercuri.
Într-o uniune de creaţie
multe lucruri nu se pot comanda, nu pot fi impuse, dar sunt de dorit.
Irina Mavrodin: o întrupare
şi lentoare oblomoviană. Ar putea zice: Oblomov,
s’est moi.
Doamna Mariana Şora tot
vorbeşte, vorbeşte la microfon şi sunt zadarnice tentativele moderatorului de
a-i atrage atenţia la depăşirea de timp, încălcarea regulamentului pentru
luările de cuvânt convenit.
Imediat în dreapta mea, dl
Mircea Horia Simionescu încondeiază cu migală, fără grabă, un autograf pe
cartea sa din BPT.
Traian Olteanu trece în
caiet foarte multe din cele ce aude.
În timp ce sala murmură a
neatenţie faţă de vorbitorul care nu este altcineva, decât aceeaşi doamnă Şora…
Apoi vorbeşte Al. George. În rândul din faţa mea,
o doamnă şi un domn privesc la nişte poze făcute ca ieri-alaltăieri în sala de
şedinţe. În una din ele mă văd şi pe mine; mă văd peste umerii colegilor cărora
încă nu le cunosc numele. Când se întoarce doamna spre sală, citesc pe ecusonul
ei: Tudora Şandru. A, e o traducătoare.
Al. George încheie prin: „Luându-mi rămas bun de
la dumneavoastră, sper să nu fi depăşit şi eu limita determinărilor”,
bineînţeles cu referinţă aluzivă la dna Şora. Abuzul doamnei a marcat sala,
încât şi Shaul Carmel din Israel începe cu: „Rog să fiu cronometrat după ce-mi
prezint salutul: Bună ziua!”
Carmel despre Mitzura Arghezi: „Când încă nu făcea
politică şi nu era secretara secretarului parlamentului”.
O constatare paradoxală: Eu mă deosebesc puţin…
foarte mult de cei din exil.
Nu mă mai interesează problema cititorului (ca
număr), cum nu mă mai interesează nici faptul că eu scriu fiindcă nu pot să nu
scriu.
Aici te gândeşti la cultivarea/ culturalizarea
imaginii Moldovei Prutonistrene.
Prezentul este mai important pentru cel pe care
nu-l interesează sfârşitul, moartea.
Şi te va iubi până va cădea cu nările în inima ta,
pentru a se convinge că ea într-adevăr miroase deja a sentimente defuncte.
Ion Mircea revoltat că lumii i se impune să stea
la coadă după cafea şi răcoritoare. O meschinărie, zice, din teama
organizatorilor că cineva ar putea să ia două cafele. Conchide: „Pe navă, în
croaziera de la sfârşitul anului trecut, ruşii au stat şi au băut în cabine de
frica chelnerilor. Chelnerii sunt stăpânii lor”.
Dionisie Ghermani din
München: „Îmi pare rău că
doamnele care ieri ne-au furat o oră (Nina Cassian) şi astăzi aproape o oră
(Mariana Şora) nu mai sunt în sală, să mai audă ce spun şi alţii”.
Damian Necula: „Ceea ce planează încă vag în
orizontul speranţelor noastre”.
Între orele 13-14, interviu cu Nicolae Breban.
Flatat de aprecierile pe care mi le dă.
9.VI.1995
Dl Al. George mă întreabă câte e ora.
– Douăsprezece şi un sfert.
– Curând va fi masa.
– Da. Cred că discuţiile la şedinţa de
încheiere nu vor dura prea mult.
– Aoleu, să vedeţi ce ţipete vor apărea
aici! Sunt unii porniţi rău.
Printre participanţi, şi Leonid Arcadie, alias
Mămăligă, ce are sau a avut un celebru cenaclu românesc în Franţa. Printre
altele, aminteşte de modestia, faţă de propria persoană, şi de generozitatea în
apreciere a lui Mircea Eliade adresată lui Ştefan Bănulescu: „Nu scrie cum
scriu eu, ci cum aş vrea să scriu eu”.
Despre ne-ingerinţa statului în cultură, ci despre
o responsabilitate a statului faţă de cultură.
Iar nu cu mult timp în
urmă, ziceam despre un scriitoraş slăbănog şi cuprins uneori de zdruncinări
nevrotice (i se învineţesc şi prind a-i tremura buzele), ce-l face să semene
unui mădular ce se bălăbăneşte. Aşa e: scriitoraş, dar şi – scriito-roş. Pentru că e roşu otova,
leninist, de la deschidere de abecedar – până la sfârşit de texte pentru
melodii deocheate… Da, asta e: a
rămas un sriito-roş…
6.VII.1995
O lungă perioadă, de câteva
săptămâni, – Centenarul Lucian Blaga, călătoria în Grecia, iarăşi Clujul,
Salonul Cărţii, întâlnirea scriitorilor români de la Neptun , Bucureştiul – în
caietul roşu, de bord, şi în blocnotes simplu – de văzut şi, pe parcurs, de
adăugat aici detalii: călătoria în Deltă, nuvela cu „ochiul” a lui Nicolae
Balotă despre întemniţatul Ion Negoiţescu, interviuri cu Breban, Puslojić, cum
şi-a rupt/ pierdut vocea Nina Cassian şi, prin urmare, a eşuat interviul pe
care îl pusesem la cale etc.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)