duminică, 8 octombrie 2023
miercuri, 4 octombrie 2023
marți, 3 octombrie 2023
vineri, 29 septembrie 2023
O VIZITĂ LA ION DRUȚĂ. MOSCOVA
VIZITĂ LA
ION DRUȚĂ
Jurnal
„Sovetskaia Moldavia” critică „Mirosul de gutuie coaptă” a lui Druţă. Nuvela a apărut încă acum patru ani, însă, aici, tot atâta vreme a fost trecută sub tăcere... Acum?... Vedeţi, ’neavoastră... Se ştie de unde porneşte campania.
Şi tocmai acum câteva zile mi s-a ivit ocazia să plec
Mă mustră uşor că aş fi, chipurile, prea timid. „Şi atunci, la întâlnirea de
Îmi arată decupările recenziilor la spectacolele sale, apărute
joi, 28 septembrie 2023
LOCUL DE VECI AL LUI ION DRUȚĂ
PRIMA LUNĂ DE TOAMNĂ
FĂRĂ ION DRUȚĂ
(3.IX.1928 – 28.IX.2023)
Suntem în prima lună de toamnă... Fără Ion Druță (3.IX.1928 – 28.IX.2023), care, pe 30 august 2023, își semna testamentul, cerându-și iertare de la cititori că nu-l mai poate scrie de mână, ci l-a potrivit, literă cu literă, la computer. Celebrul scriitor menționa: „Corpul meu să fie transportat în patria mea mică, la Soroca, la Lumânarea Recunoștinței... Cer să fiu înmormântat în liniște și cu multă modestie, fără discursuri lungi și cu intrări în diferite locuri unde am activat. Poate cu excepția Teatrului Național, unde se mai aud replicile eroilor mei”.
Aici inserez două imagini din 23 septembrie 2017, când se ținea Festivalul de Literatură Chișinău - București.
ION DRUȚĂ: 3.IX.1928 - 28.IX.2023
Leo BUTNARU
3.XI.1970
Din „Cartea Poeziei”– mărturisirile lui Vasile
Coroban, rondelurile lui Boţu, poezia a doua a lui Codru şi „Murea pe scenă
cineva” de Matcovschi. Din Ion Druţă: „Acel simplu om al nostru, care întâia oară
le-a zis florilor din capul primăverii lăcrămioare, trebuie să fie şi el aşezat
printre marii poeţi ai neamului nostru”. Spre final: „«Mioriţa» ne-a creat o
magistrală pentru secole, şi ar fi stupid să încerci cu opincuţele tale a
bătători o cărăruşă în preajma acele magistrale numai din teama să nu-ţi pierzi
individualitatea».
7.VI.1971
Citesc „Doina” lui Ion Druţă, publicată în nr. 5
al revistei „Teatr” (Moscova). La noi, trebuia să se numească „Semănătorii de
zăpadă”. Dar – interzisă de a fi publicată şi montată. Proştii, fricoşii...
Cuvintele nu-şi pot afla adevărata lor valoare. Muzica noastră, frumoasă,
duioasă, melodioasă – şi chinuitul surogat muzical. Druţă tinde spre frescă şi
monumental: accente de irealitate în vecinătatea mitului. Aici, „Hora fetelor”,
precum „Periniţa” în altă piesă a sa, „Casa mare”, ţine de laitmotiv, de
contrapunct; un ecou ce revigorează omul. Umor fin. Probabil, greu de montat.
Gligore: „Dar ştii dumneata oare, frumoasă
domnişoară, de ce mă tot încăpăţânez eu să beau?” Doina: „De ce?”
„Pentru că nu există dreptate”. D.: „Chiar pentru aceasta ar şi trebui să bei?”
Gl.: „Ba nu, pentru că eu de-acu am băut din cauza că nu există dreptate! Şi am
hotărât să nu pun picătură în gură”. (Traduc din ruseşte.)
Doina – personaj ireal. Spre finalul actului II, se înfăţişează şi ea. Drept cunoştinţă veche a lui Tudor. Îl descoase de câte în lume, lună şi stele.
Consider că niciun alt final de piesă, din câte s-au scris la noi, nu este atât de puternic. Până la durere sfâşietoare, până la lacrimi.
Druţă face un rechizitoriu dur personajelor sale. În afară de Doina, Veta şi Gligore. Chiar şi Fima e supus oprobriului. (De altfel, nu mi s-a părut prea bine individualizat. Neconturat deplin. Pentru că, atunci când Tudor îi spune să ducă struguriila Chişinău , Fima tace, nu
se opune.)
Pe 21 martie a. c, Ion Druţă a publicat în „Komsomoliskaia pravda” eseul „Plugarii în Chişinău” (Хлебопашцы в Кишиневе).
28.VII.1971
Îmi amintesc că, acum vreo doi ani, după examen,
Dodiţă mă întrebase:
– Cum de s-a întâmplat că n-ai luat nota maximă? Cum iese, eminent în şcoală, foarte bun la două-trei sesiuni de examene şi acum cobori?
– Am luat un «bine» în loc de un «foarte» din motivul că nu m-am lăsat convins de Druţă că Gheorghe Doinaru ar fi fost atât de legat de pământ, încât să lase baltă dragostea sa.
2.VIII.1971
Am citit „Măicuţa-glie” şi „Adio, Gulsarî” de
Aitmatov. Pentru a doua nuvelă, i s-a decernat al doilea premiu Lenin. Sunt
nerăbdător să găsesc timp pentru a-i citi şi „Geamilia”, pe care Louis Aragon a
tradus-o în franceză, afirmând că ar fi cea mai bună povestire de dragoste din
câte cunoaşte el. Ba chiar a specificat: „Din lume” şi că „Manon Lescaut” sau
alte opere celebre de acest gen nu importă pentru el, când are în faţă
„Geamilia”. (Cam mult zel în această exagerare bine intenţionată... De altfel,
pentru „Geamilia” Aitmatov a luat primul premiu Lenin.)
„Adio, Gulsarî”, viaţa unui biet cal în colhoz... Probleme violente, arzătoare, pe care scriitorii din Moldova (noastră) abia dacă îndrăznesc să le... şoptească. Cu excepţia lui Druţă care, pare-se, are multe în comun cu Aitmatov, sau Aitmatov – cu Druţă: e acelaşi lucru.
JURNAL CU ION DRUŢĂ
7.VI.1971
Doina – personaj ireal. Spre finalul actului II, se înfăţişează şi ea. Drept cunoştinţă veche a lui Tudor. Îl descoase de câte în lume, lună şi stele.
Consider că niciun alt final de piesă, din câte s-au scris la noi, nu este atât de puternic. Până la durere sfâşietoare, până la lacrimi.
Druţă face un rechizitoriu dur personajelor sale. În afară de Doina, Veta şi Gligore. Chiar şi Fima e supus oprobriului. (De altfel, nu mi s-a părut prea bine individualizat. Neconturat deplin. Pentru că, atunci când Tudor îi spune să ducă strugurii
Pe 21 martie a. c, Ion Druţă a publicat în „Komsomoliskaia pravda” eseul „Plugarii în Chişinău” (Хлебопашцы в Кишиневе).
– Cum de s-a întâmplat că n-ai luat nota maximă? Cum iese, eminent în şcoală, foarte bun la două-trei sesiuni de examene şi acum cobori?
– Am luat un «bine» în loc de un «foarte» din motivul că nu m-am lăsat convins de Druţă că Gheorghe Doinaru ar fi fost atât de legat de pământ, încât să lase baltă dragostea sa.
„Adio, Gulsarî”, viaţa unui biet cal în colhoz... Probleme violente, arzătoare, pe care scriitorii din Moldova (noastră) abia dacă îndrăznesc să le... şoptească. Cu excepţia lui Druţă care, pare-se, are multe în comun cu Aitmatov, sau Aitmatov – cu Druţă: e acelaşi lucru.
duminică, 24 septembrie 2023
Abonați-vă la:
Postări (Atom)