vineri, 8 august 2025
joi, 7 august 2025
LA PRAG DE EDITURĂ
Spre deosebire de alți
colegi ai săi, Leo Butnaru nu s-a arătat preocupat nici de edificarea unui
statut civic, n-a cultivat scrisul mesianic, deși temperamentul și calitățile sale
oratorice l-ar fi putut propulsa într-o poziție socială privilegiată, de tribun
sau „patriot al neamului”. Om puternic și cu caracter, intransigent cu sine și
cu alții, a ales să rămână fidel condiției de profesionist al scrisului zilnic, de intelectual
care își nutrește talentul din cărți și biblioteci, fidel programului său de
reformare a viziunii artistice, de impunere a unor tehnici literare avansate.
Leo Butnaru scrie cu o
libertate uimitoare, cu o luciditate și un exhibiționism demne de un acrobat. De cele mai multe ori,
textul conține o demonstrație filozofică, o idee existențialistă, un paradox;
descrierea lor se desfășoară într-o succesiune concentrată, urmărindu-se încă
de la început, cu o „acribie” calculată și vizionarism de păianjen, obținerea unor poante, a unor
sensuri ascunse, nebănuite de ochiul comun. Imaginația autorului aleargă ca o suveică
printre cărți, mituri, idei, întâmplări cotidiene, mecanismul asociativ-ludic
funcționează neîntrerupt, într-un regim al intertextualității și al „diversiunilor” lingvistice.
Alchimist solitar,
raționalist și ingenuu, cu o viziune filozofică asupra existenței, hrănindu-se
cu „iluzia necesară” a scrisului, extrăgându-și arta din minereuri lingvistice
topite în creuzete
livrești, alternând cu aceeași potențare între poet, prozator și eseist, între
publicist și traducător, Leo Butnaru este prin excelență un autor al
texistenței, fascinat deopotrivă de spiritul bibliotecii și de realitatea
„reală”, un remarcabil
creator de valori artistice contemporane.
Arcadie SUCEVEANU
marți, 5 august 2025
luni, 4 august 2025
sâmbătă, 2 august 2025
vineri, 1 august 2025
DĂI CU ȘPRIȚUL PÂN-LA ZIUĂ...
PAGINI DE JURNAL
27.III.2003
Dintr-un dialog
al lui George Arion cu Romul Munteanu: „ – De ce suferim noi de acest
provincialism, de această localizare excesivă? – Dumnezeu ar ști să spună mai
exact. Cert este însă că românii au rămas prudenți, cred, de sute de ani. Prudența
aceasta le-a intrat în ereditate. Ei nu au nevoie de o cenzură exterioară care
să le dea o limită a scriiturii lor; o au în sânge. De aceea cărțile noastre,
chiar și cele bune, păstrează un aer de mediocritate, de banalitate, de spirit
local prea evident”. (România lit.,
nr. 7 a.c.). Și tot acolo, și tot acut remarcat: „Viața noastră este un amestec
de episoade frumoase și urâte și lumea trebuie să o cunoască așa cum a fost,
pentru că și din momentele noastre de tulburare, de dezechilibru pot învăța cei
ce vin în urma noastră. Ei trebuie să știe, de pildă, de ce scriitorii au băut
mai mult în anii ’70-’80 – își amorțeau durerile cu vodcă sau cu whisky,
fiecare după banii lui. Aceasta era o formă de boală colectivă și de tratament
pe care mulți, aplicându-și-l în regim forte, nu l-au suportat și au murit. Eu
am scăpat pentru că m-am oprit la timp”.
Știut lucru, foarte... știut și în stânga Prutului... unii dintr-ai
noștri s-au dus înainte de vreme și de operă împlinită, alții – ne-am oprit,
unii mai devreme, alții mai târziu, încercând să vindecăm racilele acelei
„forme de boală colectivă” care ne-a afectat sănătatea fizică, dar și pe cea a
spiritului... Iar alții continuă opera de sinucidere prin băutură la toate
nuvelele (etajele) Uniunii Scriitorilor... Unii pur și simplu nu se mai pot
opri... Le-au plecat toate trenurile... Ce să le spui tu, un fost băutor
aproape de excepție? Te-ar privi cu nedumerire, ca pe un sărit de pe fix...
Însă în unele texte ale mele, la „plan înclinat”, m-am referit cu duritate la
bețivănia care bântuie Basarabia. De altfel, tristul fenomen nu e de
ieri-alaltăieri și nu numai pe la noi. În 1936, Vasile Militaru, parcă
răspunzând unui comandament social imediat, publică placheta „Cântecele
crinului” care, conform declarației autorului, aveau menirea „să contribuie la
propaganda împotriva alcoolismului care face atâta prăpăd la noi”. Dar
lucrurile, nici după 70 de ani, nu s-au schimbat spre bine și limpezime de
cuget. (De reținut că „literatura și arta” chișinăuiană nu e una fără precedent
– același Vas. Militaru debutează în rev. „Literatură și artă română”, în
1904.)