Întocmirea unei antologii de poezie a
revistei Vatra e un gând mai vechi,
devenit realizabil abia acum, din motive asupra cărora ar fi cu totul inutil să
insistăm. Intenţia e una, faptul în sine e cu totul altceva. Greul a început abia
din momentul în care certitudinea editării m-a împins la treabă. Mi-am fixat un
criteriu care trebuia să fie operaţional în cazul tuturor (subiectiv, ca în
cazul oricărui antologator, dar asumat), deşi aşa ceva e greu de imaginat. Am
recitit tot ce s-a publicat sub formă de vers şi m-am lăsat impresionat de
imagini, metafore, ritm, formă clasică ori libertate de rostire, sugestie şi
directeţe, gravitate şi joc, alegând, comparând, renunţând, trecând de la număr
la număr şi de la an la an cu gândul tot mai cristalizat şi mai frustrant că
spaţiul de care dispun este mult prea drămuit. Fiind cititor al revistei chiar
de la apariţie, ştiam ce zace în paginile ei şi peste ce voi da şi mă surescita
gândul că voi extrage pagină cu pagină un mic monument liric. Lista
impresionantă de nume dă seamă despre gradul de frecventare a revistei de către
cei mai prestigioşi autori, faptul în sine vorbind şi despre importanţa care i
s-a acordat neîntrerupt în contextul publicisticii culturale româneşti. Pe
lângă proza scurtă, promovată programatic de redacţie, ne dăm seama că nici
poezia n-a fost neglijată şi i s-a rezervat loc ori de câte ori îndeplinea
criteriul valoric. Chiar dacă într-o vreme era privilegiată poezia de o anumită
factură şi i se rezervau spaţii în paginile din faţă, poezia bună reuşea să
pătrundă în paginile de unde începea cu adevărat lectura. Şi acest lucru se
poate urmări cu uşurinţă prin metoda pe care ne-am impus-o, aceea de a
specifica sub texte numărul, anul şi pagina la care se găsesc poemele preluate
în antologie.
Criteriul hotărâtor de selecţie a fost ca
textul să impresioneze, să şocheze, să emoţioneze, să încânte, să uimească,
orice, numai să nu te lase indiferent sau, şi mai rău, să decepţioneze.
Recunosc că am avut parte de toate acestea. În acelaşi timp însă, ştiu că nu ne
raportăm identic la un text, atitudinea e definită de întregul nostru trecut,
de experienţă, concepţii, aşteptări, gusturi, de starea din momentul lecturii,
dar şi de ceva indefinit, capabil să producă rezonanţă, empatie. De aceea nici
nu mă aştept să fiu confirmat în toate opţiunile, sper însă să nu se adune prea
multe reproşuri nici în talgerul celălalt.
Această antologie a devenit deja una dintre
cărţile mele de căpătâi şi sper să fie la fel pentru foarte mulţi cititori de
poezie. Este, prin suma de texte, un tablou secvenţial în mozaic al unei epoci
în care s-a produs o falie profundă în existenţa socială, resimţită însă
într-un grad diferit, mult mai puţin devastator, în geografia lirică, poezia
având o capacitate de reacţie la social mult mai nuanţată decât proza,
absorbită în substratul sensibil, emoţional, reflexiv. Chiar dacă e vorba numai
de poezia publicată de o singură revistă, antologia reuşeşte în întregul ei să
dea o imagine fidelă a unei lungi perioade de manifestare a poeziei româneşti.
KOCSIS Francisko
Cuprins
Poeţi lăsaţi la vatră, de Al. Cistelecan ....................... 5
Dirijabilul de hârtie, de Kocsis
Francisko .................. 7 ...
Constantin Abăluţă
Florenţa Albu
Horia Bădescu
Ana Blandiana
Andrei Bodiu
Mariana Bojan
Emil Brumaru
Romulus Bucur
Leo Butnaru
Constanţa Buzea
Magda Cârneci