Starea poeziei azi… Nu de azi, de ieri a început
demitizarea actului/ misterului poetic și a celui de la care pornește/ în
firea căruia se întâmplă, poetul. Este o dez-vrăjire, o dez-fermecare, o
dez-tăinuire a ceea ce se înțelegea (sau doar lumea se prefăcea că ar
înțelege) prin Olimp, muze, inspirație, muzica sferelor etc. Azi este cam
stingheritor să alături noțiunile de poezie și magie/ mister, lucru atât de
firesc cândva. Se vorbește despre disoluția, dezagregarea formelor poetice, în
general, despre marginalizarea poeților care, prin propria lor inspirație, nu
mai inspiră prea multă lume. Și nici încredere. Se vorbește despre inflație și
criză în poezie, devenită tot mai mult versificație.
Într-o anumită măsură, au dreptate cei care constată
dominația artefactului asupra creației poetice, oarecum nedumeriți și enervați
de plodirea, în postmodernism, a șarlatanilor ce se dau drept poeți.
Intenționalitatea sinonimă ambiției minus harul își lărgește, uneori până la
iresponsabilitate, artistică și de orice alt fel, aria care s-ar considera că,
și ea, îi este predestinată. Își amplifică până la difuziune, confuzie,
anihilare contextul. Uneori, până la aventurismul amatorilor, sinonim
bizareriei comice, bufonadei.
Întâi de toate, agresiunea contra
poeziei a pornit de la și este continuată de cei care ar dori să-și mascheze
propria neputință în arta muzelor
prin scoaterea acesteia dintr-o stare a ei, cât de cât sesizabilă,
„verificabilă”, la rândul lor dând diverse înșiruiri de inepții drept
originalitate. Artificiosul ca neputință, lipsa de fantezie creatoare,
necunoașterea naturii și constantelor prozodiei consolidate în lunga istorie a
evoluției acesteia culminează (…jos de tot!) în cazuistica bâiguită în jurul
așa-zisului autenticism. De parcă, dacă ești... autentic, dai obligatoriu artă
(poezie); de parcă ai automat, de la sine, și valoare și ce mai trebuie la
aceasta. Justă este diagnosticarea lui Adrian Popescu: „...invocatul magic
«autenticism» (…) nu e «iarba fiarelor» pentru un poet. «Autentic» poate fi: 1. actul provocator-erotic,
istoricizat-avangardist al unui Geo Bogza, 2.
autentică poate fi și o sudalmă fantezist-spontană auzită la piață, înglobată
în textul liric, autentic poate fi gestul celui care trage brusc fața de masă,
la o agapă. Întrebare – ce relevanță au, dacă au, toate acestea în poezie?
Răspuns – o relevanță mare sau mică, după talent, coane Fănică… Autenticismul
poate fi mimat cu ingeniozitate, vezi Malraux, poți fi autentic în viața
imediată, dar artificial în scris…” („Steaua”, Nr. 8, 2016).
Pe scurt, sunt tot mai acute perturbările de tot
soiul în arta prozodiei, pe care mediocritățile, șarlatanii o împing, pur și
simplu, în meserie, ba și mai „adânc” – în mizerie, în derizoriul
minimalismului, într-o oralitate ce stă chiar mai jos decât jurnalismul steril.
Iar a absolutiza oralitatea în pretinsa poezie înseamnă a rămânea absolut în
vorbărie, fără a ajunge la poezie/ în poezie.
A scăzut drastic potențialitatea și influența
autorității canonice. Iar a-canonicul
cuvânt de ordine e: dezordinea! Disoluția. Dereglarea.
Extinderea, multiplicarea posibilităților
comunicative ale cuvântului, ce se dorește poetic sau este dat, declarat
astfel, comunică absolut altceva – orice, numai nu poezie. Extinderile mass-media,
a învălmășelii internautice sunt, de cele mai multe ori, doar comunicative, nu
și stimulatoare de sugestie artistică, de poezie.
Avem de-a face cu textele unor conștiințe care încă nu
s-au format, nu s-au maturizat, sau ale unor conștiințe în disoluție, în
rătăcire, în bludnicie, și tot mai mult în scăpătare valorică și
intelectuală. În loc de inteligență, o evidentă corijență.