marți, 23 octombrie 2018

Iosif BRODSKI: NU CĂ MI-AȘ IEȘI DIN MINȚI (poeme)



Șocul

Toamna în frunze își meșterește cuiburi.
Aici, în frunziș
e toamna, șoc de căldură,
plescăitul crengilor, în plină zi – tremur
răspândit prin aer,
iar trupurile păsărilor învelite-n frunze
sunt fierbinți.
Aici bat ploile. Răsăritul de zi nu perturbă
moartea străină, cuvintele ei, acea lucire lunguiață,
nisipul marilor fluvii, când tu repeți, tot spui că,
da, e toamnă. Se lasă
noaptea, întorcându-le pe dos,
spre arborii toamnei, spre cuiburile lor. Zorile
vine de pe aerodromurile cu pista trasată direct
pe pământul stepei,
în Iakutia, în ani trecuți. Întors spre noi
chipul anilor,
în dublul tremur până la moartea
prietenilor tăi, prietenilor tăi, căzuți neauzit
din cuiburi, zvâcnetul lor. Precum vezi,
plouă și pe aici, tu-atingi tulpina,
pe-aici e chinuitor.

Ah, cuiburi, cuiburi, cuiburi... Lovirea celor morți
de iarba caldă, tu nu mai ești aici.
Nu sunt nici ei.
În răsucitele frunze uscate, pe lichenii veșteziți
prin taiga, iată, doar această urmă stingheră.
O cuiburi, cuiburi negre ale celor morți!
Cuiburi fără păsări, cuiburi ultima oară
de o culoare atât de înspăimântătoare, cu zi ce trece
voi sunteți tot mai puține.
Priviți înainte, vedeți că noi tot mai puțini rămânem.
Lumina toamnei împletește aceste cuiburi.
Pentru ultima oară pășești pe podul clătinător.
Privește, în jur – tulpinile,
pleacă, până nu e târziu
vei mai auzi țipete din cuiburi, vei auzi țipete din cuiburi.

1959

*     *     *

Cel mai bine reușeam să dorm
în gara moscovită Savelovsk.

În acest
ca și uitat de sergenți
fundac din Univers
cu bănci de o duritate spartană
eu am văzut doar o singură planetă:
planeta portocalie a cadranului de ceas.

Savaoții albaștri din Vologda,
respirând greu,
îmi scotoceau prin buzunare.
După care, plecând,
înjurau dezgustați:
„Să vezi ce palton...”
Însă patru câte zece ruble, patru câte zece
cu inscripții și însemne,
– doar eu știam
unde se aflau,
patru de câte zece – pentru
un bilet spre Bologo.

Acelea au fost nopți de pomină acolo,
la gara Savelovsk,
nopți demne
de eposul lui Homer.
Nopți în care
după îndelungate rătăciri
fel de fel de gânduri
își fixau întâlnire
la lunga colonadă a Rectului
pe vasta piață a Pântecului.

... Însă azi noapte
altcineva îmi va lua locul.
Azi noapte
eu n-o să dorm la gara
Savelovsk.
Azi noapte
n-o să-mi ghicesc
despre propria-mi soartă
de pe planeta colțuroasă.
În această noapte
eu o să-mi iau bilet
până la Bologo.
În această
noapte
n-o să compun
versuri albe despre gară, – albe
ca hârtia pentru cântece...
La revedere, Boris Abramîci.
La revedere. Mulțumesc
pentru cuvintele pe care mi le-ați spus.

1960

Cântec de octombrie

Pentru V. S.

Prepelița împăiată
stă pe o poliță de piatră.
A patra zi, marea bate vuitor în dig, e vijelie.
Lasă cartea, ia acul; ochios,
fără-a aprinde lampa, îmi cârpește lenjeria:
de la auriul buclelor
în ungher se face luminos.

1971



Nu că mi-aș ieși din minți...

Nu că mi-aș ieși din minți, dar am obosit cât ținu vara.
Începi să cauți o cămașă în dulap, și ziua-i ca și pierdută.
De-ar veni cât mai repede iarna, să troienească toate astea –
Orașe, oameni, dar înainte de toate verdele vegetației.
Mă voi culca fără a mă dezbrăca sau voi citi din orice loc
Cine știe ce carte străină, până rămășițele anului,
Ca un câine, ce fugi de la vreun orb,
Trec la locul cuvenit asfaltul străzii.
Libertatea – e
Când uiți patronimul tiranului,
Iar saliva în gură mai dulce-i decât halvaua de Șiraz,
Și, chiar dacă creierul ți-i răsucit, precum cornul berbecului,
Nu picură nimic din ochiu-ți albastru.

1976

Din „Strofe”

XI

Draga mea, nefericiți nu
Există. Nici morți, nici vii.
Totul e cheful celor în acord
unii cu alții, pe piciorușele lor
strâmbe și pirpirii.
Se vede, porcarul rolul
prea și l-a preamărit,
mărgăritarele lui pe noi toți
ne vor supraviețui, negreșit.

XXI

Mai bizar decât șopârla
în filarmonică, arătăm, se pare,
noi în prezent. Cu-atât mai mult
pe trăitorii timpurilor viitoare
îi va uimi soluția diluată a
sentimentelor, stoarse pic cu pic,
ale dinozaurului în amestec cu
literele alfabetului chirilic 

XXII

Totul se va-ncheia cu plictis,
nu cu suferință, amar, pelin
Însă asta știința încă nu și-a
lămurit-o pe deplin.
Stoicul ce știa adevărul – era stoic
doar o treime, se poate-nțelege.
Praful se așază pe măsuță
însă de șters nu se șterge.

XIII

De fapt aste rânduri nu-s decât
palavrele unui bătrân oarecare.
În zilele noastre judecătorii sporesc
termenii de condamnare.
Lui Ivanov, Petrov... Oaselor lor
care deja cam prind a ceda.
Însă cuvântul liber nu are
pe cine se răzbuna.

1978

*    *     *

... iar pe Tine, în gloata din Betleemul înserat,
nu te recunoaște nimeni: sau că un băietan puful de
peste buza de sus și l-a luminat c-un sârnic
sau acolo, unde Irod mâinile-nsângerate și-a ridicat,
orașul, de frică, din amnar a scânteiat: sau poate
a luminat nimbul, cu diametrul cam mic, 
în casa scării nearătoase, în care am intrat.

1989

*       *      *

Olanda este o țară plată care în ultimă instanță
trece, prelungit, din uscat în mare
la urma urmelor asta și însemnând
Olanda. Peștii încă necapturați
vorbesc între ei olandeza,
convinși că libertatea lor ar fi
un amestec dintre gravură și dantele. În Olanda
nu ai cum să urci în munți sau să mori de foame;
și mai greu e să lași o urmă distinctă,
când pleci de acasă pe bicicletă,
ca să nu mai vorbim dacă
plutești încotrova. Amintirile ar echivala
cu Olanda. Și niciun dig
nu le-ar putea stăvili. În acest sens eu
trăiesc în Olanda deja cu mult mai mult
decât valurile băștinașe ce se rostogolesc spre depărtări
fără vreo adresă anume. Ca și aceste rânduri, de altfel.

1993

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu