Călăuza
I
Călătorie
în Asia, adăpostit în case străine, în izbe,
băi
publice, hardughii sau mici castele din bârne,
gemulețele
afumate ale cărora țin spațiul în frâu, –
învelește-te
cu cojocul și nărăvește oriunde
să
te culci cu capul în ungher, fiindcă-n ungher e mai greu
să
dea cineva cu toporul – unde mai pui, în întuneric – să dea ea,
cea
îngreunată de multă băutură și, după regulile crimei,
să
te despice mortal. Înscrie un cerc în pătrat, de vei putea.
II
Teme-te
de fălcile late, inclusiv ale lunii, de tărcata
piele
a obrazului. Ochiului căprui preferă-l pe cel cu cătătura
albastră
– mai ales atunci când drumul duce în pădure,
în
hățiș. În genere, la ochi este importantă tăietura,
așa
cum în clipa din urmă e mai bine să vezi ceea ce –
chiar
de-i mai friguros – decât paltonul e o variantă mai bună,
pentru
că gheața s-ar putea sparge, și e mai bine să te bălăcești
în
produf, decât în cleioasa, ca mierea, minciună.
III
Totdeauna
alege izba, în curtea căreia-s întinse la uscat
scutece.
Ai a face doar cu cei cam la cincizeci de ani ajunși.
La
această vârstă mojicul cunoaște destule despre destin,
pentru
a trece pe contul tău ceva și pentru el însuși;
la
fel e și cu muierea. Banii ți-i tăinuiește în gulerul
cojocului;
iar de călătorești cu ușorul – banii, perlele,
le
ascunde-le-n crac de pantalon, sub genunchi, nu în cizme.
Pentru
că în Asia primele lucruri ce se fură sunt cizmele.
IV
În
munți, să te miști încet. Dacă trebuie să te târăști – fă-o.
Maiestuoși
văzuți de departe, fără sens – văzuți de aproape
munții
sunt forma suprafeței, pusă în fund, pe șezute,
și
părând potecă orizontală ce șerpuiește cât șapte,
dar
care-n esență e verticală. Când ești culcat în munți – stai drept,
când
stai – ești culcat, demonstrând că numai căzând, chiar întâmplător,
tu
ești independent. Astfel e învinsă spaima, amețeala
peste
prăpastie sau încântarea pe culmile munților.
V
Nu
răspunde când ești strigat „Hei, bătrâne!” Fii surd și mut.
Chiar
cunoscând limba lor, nu vorbi în ea niciodată.
Străduie-te
să nu te remarci în profil, en face; uneori
Pur
și simplu nu-ți spăla fața. Și când cu lama lată
a
ferestrăului ei taie beregata dulăului, nu te încrunta.
După
ce fumezi, stinge-ți chiștocu-n scuipat. Și ceva
despre
haine – să le porți negre, culoarea pământului; mai ales
rufăria,
ca să potolești dorința lor de a te îngropa în ea.
VI
Când
te oprești în pustiu, din pietre potrivește
o
săgeată, ca, de cum te trezești, să știi încotro să pornești.
Nopțile,
în pustiu demonii chinuiesc drumețul. Cei care
ascultă
de ce spun ei, se rătăcesc; faci un pas – și greșești.
Năluci,
spirite, demoni, case îmbietoare – umplu pustiul
întreg
– te vei convinge de asta când, alunecător,
sub
tălpi îți va scrâșni mărunt nisipul și din tine
nu
va rămânea decât unul sufletul nălucitor.
VII
Nimeni
niciodată nu știe nimic cu adevărat.
Privind
la spatele lat, îndesat al ghidului în fiece dimineață,
să-ți
spui că privești în viitor și ține-te de el pe cât posibil
la
distanță. În esență, viața înseamnă
distanță
între
astăzi și mâine, altfel spus, între tine și viitor
și
face să-ți grăbești pașii, mai ales dacă cineva
pe
potecă îți vine grăbit din urmă: poate vreun ucigaș,
sau
hoții, sau poate trecutul, timpul de cândva.
VIII
În
duhul acru al boarfelor, în izul tizicului
prețuiește
indiferența lucrului văzut de la depărtare,
iar
tu însuți pierde-ți conturul, devenind nedeslușit
de
binoclu, amintiri, jandarm, rublă sau mărgăritare.
Tușind
într-un nor prăfos, fleșcăind prin noroi,
ce
importă cine te vei arăta tu îndeaproape?
Ba
chiar e mai bine că omul cu hangerul nu va reuși
să
se gândească la tine ca la un străin-nefrate.
IX
În
Asia, râurile par mai lungi decât în alte părți de lume,
mai
bogate în aluviuni, adică mai tulburi; este știut
că
după apa lor rămâne nămolul, și cel ce a sorbit din ele
mai
apoi își smulge părul din cap la gândul ce pacoste-a băut.
Nu-i
crede oglindirii. De cealaltă parte treci doar pe o plută
pe
care a-i meșterit-o chiar tu. Reține că flacăra focului,
pe
care îl vei aprinde pe malul râului, alunecând în aval,
te
va trăda numaidecât dușmanului.
X
În
răvașele pe care le trimiți de pe aici nu povesti despre
ce
ți s-a întâmplat în drum. Dar, scăpărând din cremene,
foșnind
din frunze, povestește despre tine, sentimente și celelalte –
deoarece
scrisoarea ar putea fi interceptată. În genere
mișcarea
peniței în latul filei de hârtie ar însemna mărirea
distanței
dintre tine și acei, cu care deja nu vei putea
să
șezi sau să te culci; cu care, în pofida mesajului trimis
nicicând
nu te vei mai vedea. Indiferent care ar fi cauza.
XI
Când
stai singur pe podișul pustiu, sub nemărginita cupolă
a
Asiei, în azurul căreia pilotul sau îngerul s-a întâmplat
să-și
fluture albul scrobit; când tu tresari nevrând,
dându-ți
seama ce mic ești pe lume și neînsemnat,
ia
aminte: spațiul, căruia se pare că nu i-ar lipsi nimic,
de
fapt ar avea nevoie imperios de o privire dinafară,
de
criteriile pustiirii. Iar a-l ajuta în această privință
ai
putea doar tu, pentru prima și ultima oară.
1987
Carte poștală din
Lisabona
Monumentele
evenimentelor care n-au avut loc vreodată –
Evitatelor,
neîntâmplatelor războaie sângeroase.
Frazelor
înghițite în timpul arestului.
Amestecului
de trup golaș cu crengi de foioase,
în
rezultatul căruia apăru San-Sebastian.
Aviatorilor
care s-au avântat spre nori
cu
ajutorul aripatului, codatului pian.
Monumentele
celebrilor inventatori
ai
motorului cu combustibil din resturi
de
amintiri. Soțiilor de navigatori, preocupate
de
aceleași bucate; ochiuri prăjite.
Constituțiilor
despuiate.
Independenței
statelor cu sânul pe jumătate.
Cometelor
ce-au trecut pe-alături de pământ
în
goană după infinit, semnalmentelor cărora
corespund
aceste reliefuri, dar nu-n totalitate.
Provizoriei
copulații în barba arestatului a
ideii
puterii cu o plantă oarecare.
Descoperirii
Infarcticii* – partea necunoscută a
lumii
de apoi. Cubistului cu mintea-n vânturare,
acoperișului
sensibil la zumzăitul soprano
al
liniilor de telegraf în bătaia vântului.
Monumentul
sinuciderii din cauza
dragostei
neîmpărtășite a Tiranului.
Cutremurului
de pământ, de popor
întâmpinat
cu sărbători și bucurii.
Mâinii
care nicicând nu s-a atins de bani,
cu
atât mai mult unei orgi născătoare de copii.
Sumei
frunzelor verzi, în drept să deteste
din
timp diferența lor. Fericirii. Visului
care
a impus realitatea din contul populației
aflată
mereu în mreaja dezacordului.
1988
______________
*Infarctica – derivat
verbocreat de la: infarct.
Tomas Tranströmer la pian
Orășel
ce stă în câmp ca o anexă a solului.
Monarhul
bufnit cu ștampila poștei locale în mutra sa mare.
Clopot
în amiază. Din școala de zece ani, o mulțime de pici
se
risipesc ca pastilele protectoare
de
eventualitatea unui viitor neclar. Discipole ale lui Carl Linné,
automobilele
ruginesc sub vegetație, înverzindu-se ah hoc,
iar
frunzișul, la fel pe ascuns, chiar de-i din alt aluat,
e
ales în sensul abilității sale în a o rupe din loc.
Nimeni
țipenie. Piața pentru viitorul monument
care
va avea aici reședință permanentă
se
extinde pas cu pas. Și brațul
prins
de pian cu un suport
cu
un instrument anume
încetul
cu încetul se desprinde de corp, de pare
că
spre final s-ar fi ales cu o proprietate
mult
mai mare
sau
indiferent fiind la ce și cât au adunat în creier
celulele;
și degetele, de parcă s-ar teme pe la zori
să
piardă bogăția văzută în vis, se agită prin peșteră
astupând
spărturile cu mari comori.
1993
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu