marți, 2 octombrie 2018

GHENNADI ALEKSEEV - UN POET NEOAVANGARDIST




*     *     *

În fiece dimineață
de cum deschid ochii

văd geamul
iar în geam – cerul.
În fiece dimineață
el îmi amintește
că nu sunt pasăre.


Mergeau

Mergeau vioi
mergeau mergeau
printre altele cu bâtele decapitând florile
și câinilor creduli rupându-le șira spinării
mergeau și-i îndemnau pe alții să-i urmeze
jurându-se că nimeni nu-i va putea opri
astfel s-au și dus undeva
mai mult nevăzându-i nimeni

florile cresc din nou
câinii iarăși aleargă
se spune că deja vin alții
și tot cu bâtele.


Musca

Să ucidem această muscă
ce ne-a tot ros urechile
cu bâzâitul ei.

Să linșăm nefericita muscă neghioabă
ce nu-i în stare să găsească ferestruica.

Să năvălim cu toții odată
și să înăbușim această muscă speriată de moarte
care se tot lovește de sticlă
fără a putea înțelege ceva.

Că doar n-o să deschidem noi – chiar pentru ea –
ferestruica
!

În muzeu

Maica Domnului
avea un chip foarte obosit.

– Maria, i-am zis eu, odihnește-te puțin.
Iar eu voi ține pruncul în brațe.

Ea îmi zâmbi recunoscătoare
și căzu de acord.

Pruncul
într-adevăr nu era prea ușor.
El îmi cuprinse cu mânuța grumazul
și stătea liniștit.

Dar veni val-vârtej supraveghetoarea de sală
țipând cât o ținea gura
că eu aș fi deteriorat icoana.

Ce muiere proastă.



*     *     *

Ce trist e
să pleci tu
sau să petreci pe cineva!
Ce amar e
să părăsești și să te desparți!
Ce fericire e
să nu pleci nicăieri,
ci doar să întâmpini,
să întâmpini,
să întâmpini,
zâmbindu-le neobosit
tuturor celor care vin.


*     *     *

Vreau, atât de  mult vreau să…
ei bine, parcă puține ar vrea omul?

Vreau să spun:
să fiți voi blestemați!

Însă zic:
iartă-i, Doamne!


*     *     *

Mi-oi scărpina nițel ceafa,
din nou îmi voi sufleca mânecile,
iar voi scuipa în palme,
iar voi începe munca.
Viața întreagă,
prin sudoarea frunții îmi voi face marea faptă.
Voi muri
și munca mea
va rămânea neterminată.
Mă vor înmormânta așa
cu mânecile suflecate.

Vrăjitoarea

Ningea lin cu fulgi mari.
Eu așteptasem mult
și rebegisem rău.
În fine ea veni veselă,
într-o rochiță ușoară de vară
și în sandalete.

– Ți-ai ieșit din minți! – i-am strigat. –
– Doar vezi că ninge! –
Însă ea își expuse mâinile fulgilor
și aceștia i se așezau în palme,
fără a se topi. – Tu confunzi ceva, –
spuse, –
din câte înțeleg, acesta e puf de plopi, –
Eu privii atent și, într-adevăr, –
era chiar puf de plopi!

– Ești o adevărată magiciană! –
i-am spus.
– Pur și simplu tu te-ai înșelat! –
îmi răspunse.

Credulul

Eu le cred tuturor
și bărbaților
și femeilor
și copiilor
și cailor.

Unii mă înșală,
însă eu continui să-i cred pe toți.

– Poate că eu nu sunt deștept? –
întreb eu femeile,
iar ele își pleacă ochii.

– Să fiu eu un gogoman? –
întreb copiii,
și ei încep să plângă.

– Dar spuneți-mi odată pe șleau
că sunt un tâmpit! –
le strig cailor. –
Ce vă tot fluturați voi cozile?
– Ba nu, – îmi spun caii, –
pur și simplu tu ești prea credul. –
Și toți se simt oarecum penibil...


Demonul

Zbârnâi soneria.
Am deschis ușa
și văzui ochiosul,
pletosul
udul de ploaie
Demon.

– Mihail Iurievici Lermontov*
locuiește aici? –
întrebă el. – Nu, – răspunsei, –
ați greșit apartamentul,
– Iertați-mă! – spuse el
și plecă,
târându-și pe treptele scării
giganticele,
negrele,
jilăvitele de ploaie
aripi.

În casa scării
prinse a mirosi a stele.
__________________ 
*Lermontov a scris celebrul poem „Demonul”.


Roada stelară

Am scuturat tulpina universului
Și stelele căzură la picioarele mele – roze,
Galbene,
Albastre,
Coapte,
Mustoase,
Gustoase,
Însă toate cu țepi de raze ascuțite.
De cât  le ticseam prin buzunare,
mi-am înghimpat palmele.
Mâine noapte,
Cerul va fi fără stele –
O să vă convingeți și voi.
Iar până poimâine,
Se vor coace stele noi –
Vă veți putea încredința.
Să scuturați tulpina universului,
Și toate stelele vor fi ale voastre.
Poate e cazul să vă dau un sfat:
Să lucrați în mănuși.

*     *     *

Să fi fost eu aripat?
Sau doar aș fi visat că am aripi?

Dar
dacă o fi fost
să le pierd?

Dar
dacă ele ar fi fost cu adevărat
lungi și albe?

Dar dacă
ar putea să-mi crească altele?
În ultimul timp
cam des simt furnicări în omoplați.

Numai că încotro,
unde să zbor?


Înmormântarea mea

ceremonia înmormântării mele fu destul de modestă
din urma sicriului mergeam doar eu unul
în mână cu un buchețel de viorele
ziua era însorită
la cimitir cântau păsările
iar groparii erau ușor chercheliți
apoi m-am îmbătat la înmormântarea mea
plângeam
și urlam niște cântece prostești
eram mulțumit de mine
deoarece murisem la timp.

Un comentariu:

  1. Minunat a scris! Nu pot alege care din poezii îmi place mai mult!
    Cu recunoștință pentru traducerile dumneavoastră care înlesnesc cunoașterea unor poeți mai puțin promovați!

    RăspundețiȘtergere