7.VI.1993
Cum aş comenta aceste readuceri de fragmente de cândva în prezentul
jurnal? Tot printre ele găsesc cel mai adecvat, cred, comentariu: „Sunt, sunt
de spus lucruri în sprijinul vârstei noastre”, zicea Saint-John Perse. Asta e
–în sprijinul oricăror vârste ale noastre se mai află câte vreun argument,
două…
În „Missa”, Hendel exprimă ideea „morţii Morţii” (îmi amintesc de nuvela
unui autor ungur „Doctorul şi Moartea”).
Prin 1968, din muzica clasică ascultam „Bărbierul din Sevilla”, „Scherzo”
de Chopin, opera „Cneazul Igor” de Borodin, alta – „Grozovan” (autohtonă), ceva
Şaleapin, Ravel, în special „Bolero”. Frecventam nişte prelegeri de
popularizare a muzicii clasice, conferenţiar fiind Preanişnikov (la B-ca Naţională ). Treceam prin
sala audio a aceleiaşi instituţii.
Dar de ce, la o adică, aş fi atât de drastic cu caietele mele de note de
cândva? Răspunsul ar fi cel pe care şi l-a dat sieşi Pierre Bayle (traduc din
ruseşte, dintr-un caiet din 1969): „Sunt destul de mândru şi nu vreau să se
ştie despre persoana mea ceea ce ştiu eu despre ea”.
E adevărat – ca să spun ceva neplăcut despre juneţea mea – în acele
caiete sunt prea multe urme de naivitate, departe de un stil şi o ţinută superioară
a scrisului.
Prin acelaşi an, citeam „Saloanele” lui Diderot. Din cel din 1761
reţineam şi următoarea remarcă despre picturile alegorice, licenţioase ale lui
Boucher: „Câtă bogăţie de obiecte şi idei! Omul acesta are totul, în afară de
adevăr”.
Citeam, în ruseşte, „Planeta oamenilor” de Saint-Exupéry, din care, pentru propria-mi
încurajare, probabil, extrăsesem următoarea observaţie: „El emana încredere în
sine, cum emana lampa lumină”.
Mai există un considerent care îndreptăţeşte drastica mea revizie prin
naivităţile odinioarelor: Stângace,
cam (bine) necioplită, dorind să pară mai mult decât este, juneţea mea
confesivă cam trăda starea firească, afişându-şi gesturi studiate, dar
neconvingătoare.
16.IX.1984
Greu de spus dacă marii scriitori sunt sinceri, atunci când se declară
nişte „nechemaţi” în literatură, domeniu în care au excelat cu adevărat. Iată-l
şi pe Cortazar, zicând cu puţin timp înainte de deces: „Mi se spune maestre, în timp ce eu mă voi considera,
până în ziua morţii mele, drept un amator de literatură. Nutresc o mare
admiraţie pentru scriitorul profesionist, cu condiţia să aibă talent. Dar, în
cazul meu, literatura a fost şi va fi un exerciţiu ludic” (Luceafărul,
31.03.1984).
L.B., obligatorie, metamorfoza propriului tău spirit, a intimităţii tale,
trecerea ei la alte nivele, superioare, şi la alte relaţii, şi mai înalte, si
mai conştientizate, şi mai sensibile cu realitatea, cu arta, cu ştiinţa, în
genere – cu inteligenţa umană şi conştiinţa
de sine; metamorfoză evolutivă ce te-ar duce dinspre intrinsecul
discernământ neforţat spre fireasca rectitudine a stării de lucruri (percepute
ca atare) şi a firii tale.
Calificative… Citesc într-un număr de „Secolul 20”: „Lucien Clarque este,
în momentul de faţă, unul din marii fotografi ai lumii”. Sic! Pentru prima oară
întâlnesc noţiunea de „mare fotograf”. Au nu cumva există şi fotografi geniali? Nu ştiu dacă ceea ce
ţine, în bună parte, de artizanat ar avea orgoliul să se potrivească pe lângă
epitetul epitetelor: genial…
10.VI.1993
La telefon, Ioanid Romanescu îmi spune cam următoarele: „Tinere, în
câteva zile ai cartea. Am citit deja corectura a doua. Astăzi îmi aduc coperta.
Să ştii că prefaţa pe care ţi-am scris-o e jos pălăria; îi trimite pe mulţi
poeţi de aici după ţigări”. Problema cu insula Laputa (astfel transcrisă de
mine, însă neavând acum posibilitatea să-i verifice exactitatea). Ioanid zice
că a consultat fel de fel de izvoare, s-a interesat la savanţi, spunându-mi de
Lapytta, lapyţi…
I s-a telefonat de la TVR ,
să-i facă o emisiune mai de proporţii, de o oră, o oră şi ceva: „Ca nu cumva să
mor şi eu şi să întârzie…”, conchide dur-dramatic.
11.VI.1993
Încă o filă de jurnal rătăcită prin
aiurea cea de hârtii: 23 noiembrie
1990. În centrul oraşului Roman, în piaţa unde a fost decapitat Miron
Costin, turiştii sovietici fac bişniţă cu aşchii de ultim imperiu, pentru că
spre marea cădere se merge. Ce propun târgoveţii ăştia? Ba o sticlă de votcă,
ba un flacon de parfum care, ca prin minune, nu a fost dat de mărunt-gâlgâită
duşcă pe undeva la Voronej ,
pe la Penza
(mă-sii!). Câte o femeiuşcă destul de zdravănă, care nu cunoaşte româneşte
decât vreo trei cuvinte, zice: „Mie lei, haide!”, încât posibilul client
senzual nu pricepe dintr-o dată dacă e vorba să-i dea lei – mie dă-mi pentru o
ofertă de plăcere trupească sau, mai concret, să plătească o mie de lei pentru
cine ştie ce marfă.
Apoi, de ce nu am da-o niţel în metaforă? Lângă bustul cronicarului
nostru se târguieşte confuz cu ieftine rămăşiţe din imperiul sovietic.
13.VI.1993
Citesc „Sarea pământului” (1978, CR) a lui Mihai Şora. Acum un an,
citisem „Eu, tu, el, ea… Sau dialogul generalizat” (CR, 1990), din care nici
până astăzi nu am extras posibilele note; la rând aşteaptă, după „Sare…”, „A
fi, a face, a avea” (1985), „jertfită” de Traian Brad din fondurile Bibliotecii
Judeţene Cluj-Napoca. În fine, mi se pare un stil superficial-ornat, suferind
de adjectivită şi dulce sporovăială
perpetuată ca de la sine. Ici-acolo, şi mici bijuterii de expresie. Dar nu şi
de reflecţie. Oricum, şi acestea foarte rare.
Şi, pe crucea mea! – aveam aceste păreri în urma lecturii pronumenativului volum „Eu, tu, el, ea…”
şi poate că, la timpul respectiv, am şi fixat în prezentul jurnal. Deci, aveam
atare impresie, până a citi la pagina 79 a „Sării..” opinia (frumos caligrafiată) a
unui cititor clujean ce scrisese cu pix negru: „Multă dulcegărie adjectivală”.
Adică, necunoscutul meu co-cititor doar mi-a confirmat propriile mele… temeri
(ceva mai mult decât simple păreri)… Şi totuşi, cu anumite sincope şi pauze,
cărţile dlui Şora „te aduc” până la capătul lor; au ceea ce am putea defini
printr-o bijuterie de expresie, din cele rare, de care aminteam, aflată chiar
în „Sarea…” (p. 66); du deci un „nepipăit magnet al piliturii verbale” fie el,
pe parcursul a destule pasaje, doar iluzoriu, doar iluzoriu…
14.VI.1993
Care ar fi chiar şi o vagă concluzie la necruţătorul harcea-parcea căruia
am supus vreo duzină de caiere şi sute de fişe disparate pe care le-am
completat (o recunosc: nu doar cu sârguinţă, ci şi cu încrâncenare… grăbită)
ani la rând? Ar fi şi acesta un semn că m-am schimbat, şi ca mod de a pricepe
şi a percepe, dar şi de a aprecia ceea ce s-a dorit să fie (în fragmentarium
sau cât de cât rotunjit) poezie, proză, eseu ori jurnalistică de ne-duzină;
semn al schimbării progresive sau – de ce nu? – regresive. Dacă ar fi exclusă
(şi cutez să cred că este totuşi exclusă) varianta a doua, nefastă, aceste
jertfe (ne-deplânse) de texte, aşa cum au fost ele, le-aş motiva, neorgolios,
printr-o sentinţă din „Sarea pământului” a lui Mihai Şora: „… desinarea nu-i
decât un nivel mai subtil de situare”. Poate că, în cazul meu, a fost simpla
înţelegere că mă pot situa sau, posibil, că m-am situat la un alt nivel de
percepere a esteticului, artisticului şi, fireşte, a cotidianului, şi la un alt
grad de selecţie, deja având o sită mai deasă, nu obligatoriu de mătase.
Realizarea acestei „necruţătoare” (pline de cruzime?!) deziceri de mii şi mii
de rânduri pe care le-ai fixat pe parcursul a circa 20 de ani e posibilă doar
în cazul dacă eşti în stare să-ţi dejoci ataşamentul egoist, părtinitor,
orgolios faţă de ceea ce ai făcut, renunţând (râzând) la gândul că tot ce a
putut să-ţi iasă de sub pix e fix model de valoare, e însăşi valoarea ce nu
admite zdruncinări. Ce zdruncinări? În cazul unei atari decizii sunt
inevitabile şi remuşcările, ba chiar şi… ruşinările faţă de slăbiciunile de
care ai putut fi tu în stare, ne-în-stare fiind adică de ceva mai important,
mai consistent la 25-30-35 de ani. Apoi, ar fi o prostie să crezi că deja ai
atins cel mai subtil nivel la 40 sau
44 de ani. Adică, las’ că le vine el rândul şi celorlalte duzini de caiete, şi
celorlalte micro-mormane (nu: micro-romane?) de fişe. Oricum, deja am o anumită
experienţă în ale auto-ghilotinării scrisului şi puţin împlinitului.
Mâine e ziua Umbrei lui Eminescu şi, ca voit programată de legile-nelegi ale hazardului, vine o nouă, veche
de 8 ani, pagină regăsită prin aiurea şi aiureala hârtiilor mele. E din: 25 ianuarie 1985. – Ieri, la Casa actorului, o seară
aniversară Eminescu. Pe 11 ianuarie, „Tinerimea Moldovei”, într-un grupaj de
versuri al lui Iulian Filip, rătăceşte şi o poezie de a mea, „Vela străvezie”.
Erori aproape frecvente…
Deja am avut corectura cărţii de poezie „Formula de politeţe”.
Iarnă mişto! Ca cele din amintiri. Lipsesc doar săniile şi lupii.
Revin la ziua de azi, 14 iunie 1993. Iarăşi despre harcea-parcea în
aiurea şi aiureala de hârtie. Scrisă. Bucuria posibilei tale situări/ atestări
la un alt nivel, mai subtil, de plăsmuire a scrisului tău (nivel cât de cât
„palpabil”, conştientizat sau doar intuit) domină sentimentul de nemulţumire/
dezamăgire pe care îl încerci în vreme ce îţi citeşti exerciţiile literare,
cvasi-literare sau… a-literare, şi tocmai această dominare îţi oferă altruista…
cruzime de a sfâşia pagini, de a
ferfeniţa sau a mototoli şomoioage de fişe. Renunţarea la ceva o faci cu gândul
şi speranţa că eşti deja ceva mai în sine de absorbţie şi discernământ, din
acest motiv fiind aşa cum eşti, „neprieten” eu-lui tău de odinioară, când (aici
mă ajută din nou M. Şora) întorci „trecutul agoniselii (fostul-avutul), cu
înfăţişarea închegată pe care i-a dat-o o neîntreruptă chivernisire, spre
prezentul viu (şi greu de viitor) al mereu-fiindului”. Chiar nădăjduirea (sau
conştiinţa) că ai un prezent greu de
viitor şi-ţi vei putea continua mereu-fiindul scrisului tău te face să te
desparţi… râzând de trecut. (Nu care cumva l-am intertextualizat aici pe vreun
clasic al marxism-rusisimulu?...)
Destul de puţine lucruri poţi reţine din cele peste 200 de pagini ale
„Sării pământului” a dlui Şora. O scriitură diafană şi voit diafanizată, cam
improprie genului de dialog filosofic (modern): o subiectivitate luminoasă,
translucidă peste care tremură uşor teama autorului de a nu-i sări în ochi
cuvintele „cu gheare”, pentru a-l scoate din lejera bună-dispoziţie de om ce
vrea să vorbească mult şi frumos, fără să se întrebe prea serios şi de folos.
Nu este exclus ca M. Şora să fie conştient de teama sa de adevăruri mai
dure, pentru că spre finalul cărţii zice: „chiar până la rădăcina bucuriei îmi
ceri să te duc de mână?” Eu i-aş răspunde: „Nu, până la rădăcinile amare ale
mai firescului, mai nestilizatului şi diafanizatului”.
Captivant sau nu prea (te priveşte cum îl înţelegi), dar e un
ademenit-ademenitor dl Şora (ademenit ademenitor zicea dumnealui despre poet,
mai spunând (vizându-ne pe mai toţi
muritorii; nu în special pe românul care s-a născut poet) că „văd bine că
poetul din noi mijeşte (sau poate miji…) ori de câte ori se lărgesc ochiurile
reţelei de scopuri-mijloace în care sunt prinse lucrurile lumii”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu