TRANSCRIU PASAJE DIN ESEURILE DESPRE
SCRIITORII LUMII, INCLUSIV RUŞI, ÎN CARE MĂ REFER ŞI LA LEV TOLSTOI.
ESEURI DIN VOLUMUL „ŞLEFUITORUL DE LENTILE”,
APĂRUT ACUM CÂŢIVA ANI,LA EDITURA ICR.
ESEURI DIN VOLUMUL „ŞLEFUITORUL DE LENTILE”,
APĂRUT ACUM CÂŢIVA ANI,
*
Lev Tolstoi învedera prin excelenţă o atitudine
conservatoare faţă de munca scrisului, fie aceasta şi de rutină. Neavând la
inimă ciornele, el nu aşternea în grabă prima sau a doua variantă a vreunei
povestiri. «Neacurateţea» unei atare metode, precum i se părea lui, l-ar fi
deprimat, l-ar fi abătut de la subiect, curmându-i pofta de a mai scrie. Spunea
că se conduce mereu «de sentimentul afectivităţii sau al urii faţă de mişcarea
scriiturii. Plictiseala e cel mai sigur semn al neartistismului. Până nu am
şlefuit fraza precedentă, nu pot începe alta nouă». Antipodul lui Tolstoi îl
reprezenta, s-ar putea spune, Dostoievski, despre care N. Ciudakova remarca:
«Scriind capitolele din Adolescentul cu o imaginaţie şi rapiditate
fulminante, (Dostoievski) lăsa în manuscris însemne sugestive – aluviunile
gândirii sale puternice, imagini, scene schiţate grabnic pe colţurile de file,
pe câmp, printre rânduri...» Iar B. Tomaşevski depista în astfel de manuscrise
şi «un fel de nerăbdare psihologică a şuvoiului de gânduri haotice, de
nestăvilit».
*
Când se stinge (la Marsilia , în 1891)
Rimbaud, Lev Tolstoi scria Învierea şi Cadavrul viu. S-ar
întrezări aici vreo anumită legătură? Da, una asociativă. La vârsta de 19 ani,
când genialul poet francez abandona definitiv literele, viitorul genial
prozator, alias contele de Iasnaia Poleana, îşi planificase ca, în următorii
doi ani, să înveţe şase limbi, să studieze dreptul, să se iniţieze în medicina
practică, să facă istorie, geografie, statistică, matematică, pictură, să scrie
o disertaţie, să se iniţieze temeinic în ştiinţele agricole (era moşier, nu?).
Ce mai! Un atare program nu ţine decât de inocenta megalomanie a naivei juneţi,
fiind insuflat de entuziasm ori, cum spunea Rimbaud, de o «Nebunească ambiţie!»
şi de necunoaşterea capacităţilor reale de care dispune nu că un om de rând, ci
chiar un geniu. O viaţă întreagă abia de-ar ajunge pentru realizarea unui atare
proiect, pe când doi ani, iubite Lev Nikolaevici...
*
Până a se îndreptăţi, la 70 de ani, drept un
bătrân oarecare ce se ocupă şi el de «fleacuri», scriind romane, Lev Tolstoi,
în tinereţe, îi mărturisi lui Botkin că făcuse foarte bine că nu l-a ascultat
pe Turgheniev, care îl sfătuia să se dedice... literaturii. Renumitul medic
găsi de cuviinţă să-l pună la curent şi pe Turgheniev cu destăinuirea lui
Tolstoi, care curând se pomeni supus următoarelor admonestări venite din partea
cunoscutului deja prozator: «Scrieţi că sunteţi foarte mulţumit că nu aţi
ascultat de sfatul meu şi nu v-aţi dedicat în special literaturii... Numai că
eu, biet om plin de păcate, îmi tot frământ mintea întrebându-mă cine sunteţi,
dacă nu un literat: ofiţer? moşier? filosof? fondator al unei noi doctrine
religioase? funcţionar? Vă rog mult să mă scoateţi din încurcătură, precizând
care din presupunerile mele e cea adevărată». Tolstoi i-ar fi putut replica
distinsului confident că, vezi mata, Ivan Sergheevici, noi te considerăm pe
drept cuvânt cel mai profesionist scriitor rus, îţi cunoaştem, din auzite,
schimburile de idei pe care le ai cu domnul Flaubert, când vă întâlniţi în
cenaclurile pariziene, idei referitoare nemijlocit la măiestria literaţilor,
însă, iertaţi-mi constatarea, chiar dumneata ai scris o nuvelă, intitulată Ajunge,
în care dai în vileag absurditatea de a continua munca scrisului. Greu de
presupus ce-ar fi răspuns Turgheniev...
*
Lev Tolstoi îl sfătuia pe debutantul Leonid
Andreev că, dacă scriitorul şi-a pus în gând să scrie o carte, pe care însă ar
putea să n-o scrie, trebuie să renunţe la ea. Dar dacă nu renunţă totuşi, şi o
scrie? Uşoara retuşare a răspunsului ar consta în faptul că, până la urmă,
actul de conştiinţă al autorilor nu ţine atât de elaborarea unui manuscris, cât
de decizia de a-l edita sau nu. Deoarece nu doar prin afirmări, ci şi prin
renunţări vocaţia artistică ajunge profesia şi valoarea unei anumite persoane.
*
contelui
Lev Tolstoi nu i-a prea mers, viaţa familială fiindu-i una coşmarescă, o mare
parte a răului trăgându-i-se anume din căsnicie. Doamna cu care se legase în
faţa altarului iubea luxul, pe care el, boierul-mojic, îl detesta. Dânsa râvnea
glorie, omagii, poziţie socială, pe care genial de simplul Lev Nikolaevici nu
punea preţ deosebit. Soţia jinduia aur şi viaţă furtunoasă, iar soţul credea că
bogăţia e un mare păcat, uneori editându-şi cărţile fără a pretinde onorariu.
Din acest motiv, consoarta îi făcea zile (şi nopţi) fripte, iar atunci când
scriitorul încerca să curme războiul din familie, pentru a instaura pacea,
Sofia Andreevna, atacată de crize de nervi, se zvârcolea pe duşumele, ducând la
buze un clondiraş de opiu, jurând că, de nu se otrăveşte, numaidecât se va
arunca în fântână. Din acest unghi de apreciere, şi soţia, şi fiica lui Liviu
Rebreanu s-au arătat a fi nişte doamne infernale, aidoma unor «văduve negre»,
pretinzând de la muncitorul cu pana bani, bani, bani! Acestea
reprezintă cazuri tipice, doveditoare că, în destinul celor mai mulţi scriitori
importanţi, femeile au fost nişte Circe ale hazardului, precum le nume cineva,
mai totdeauna – scrumuitoare de iluzii întru pace şi bunăînţelegere familială.
Cam în aceeaşi perioadă, un coleg de geniu al
contelui Tolstoi îşi scria Însemnările din subterană, de la o zi la alta
aşteptând iminentul deces al soţiei, pe care n-o mai putea salva nimeni şi
nimic. Pe patul de moarte agoniza Maria Dmitrievna Dostoievskaia, timp în care
soţul muncea, scria fără preget, ca să câştige ceva bani necesari pentru
funeralii şi pentru a putea el însuşi să supravieţuiască.
*
În decembrie 1874, Fiodor Mihailovici îi
scria soţiei: «Ieri am citit în «Grajdanin» (Cetăţeanul) că Lev Tolstoi
şi-a vândut romanul (Anna Karenina) la «Russki vestnik», 40 de coli, cu
câte 500 de ruble coala... Iar mie nu se puteau hotărî să-mi dea barem 250 de
ruble, pe când lui Tolstoi, fară probleme, i-au plătit câte 500! Mda, prea
ieftin mă preţuiesc ei, fiindcă îmi duc existenţa din muncă». (Această ultimă
constatare consună, dramatic, cu remarca lui Vigny: «A te naşte fără avere e
cea mai mare nenorocire». Numai că francezul mai identifica şi alte aspecte ale
neşansei unui scriitor, bazându-se pe propriul exemplu: după ce tatăl său
fusese ruinat de revoluţie, rămânând lefter, Alfred de Vigny avea să spună
peste ani: «Eram independent în tot ce gândeam, eram fără avere şi poet, trei
însuşiri în defavoarea mea».)
*
…citiţi cu atenţie memoriile soţiei lui Tolstoi.
Cât de puţin a interesat-o asceza muncii de titan... Pe Sofia Andreevna o
preocupa în special sofisticata farmaceutică a grijilor mărunte, «înnobilate»
de egoism şi gelozie. Având suficientă bogăţie, dânsa îl tot cicăleşte pe
nefericitul Lev Nikolaevici pentru decizia acestuia de a nu încasa onorarii sau
de a le folosi în scopuri filantropice. După ce cunoscuse memoriile Annei
Grigorievna despre soţul ei, pre nume Fiodor Mihailovici Dostoievski, cineva
constatase că respectivele evocări referitoare la un geniu au mai curând aspect
de socoteală de băcan.
*
Când sculptorul Ghinţburg începuse
probele pentru portretul lui Lev Tolstoi, rugându-şi modelul să ia o poză
meditativă, cel ce semnase Anna Karenina răspuse că nu are rost să se
chinuie în căutarea pozei respective, dat fiind că întreaga sa viaţă nici nu a
avut o alta...
*
Romanul Război şi pace conţine o
mulţime de greşeli, în Ana Karenina e deja ceva mai bine. Iar Învierea
e incomparabil superioară celorlalte două». Iar Iuri Oleşa se arăta şi mai
puţin curtenitor cu titanul de la Iasnaia Poleana , spunând că lumea parcă s-ar
preface a nu observa stilul coroziv al lui Tolstoi cu «...îngrămădiri de
propoziţii secundare cosubordonate prin puzderie de conjuncţii şi prepoziţii
invariabile. La drept vorbind, în literatura rusă e unicul stil atât de liber
şi caracteristic prin incorectitudinea sa... şi nimeni nu oferă vreo explicaţie
de ce Tolstoi scrie atât de agramat. Ar fi cazul... să se elaboreze dizertaţii
despre originala agramaţie a lui Tolstoi». De fapt, s-a remarcat că celebrul
narator ştia de erorile sintactice, şi nu numai, pe care le comitea, de mai
multe ori referindu-se la «stricatul (său) stil», însă n-a găsit necesar să
evite sau să elimine inadvertenţele. Se zice că şi prin atare insubordonare
sintaxei generale Tolstoi îşi manifesta revolta contra oricăror norme şi
prescripţii... Chiar dacă însuşi contele scriitor afirmase, exagerând cu bună
ştiinţă, că arta, inclusiv literatura, ar trebui să tindă spre exactitate. [La
o adică, o inexactitate o atestă până şi faimoasa frescă a lui Michelangelo Cina
cea de taină: (şi) pe timpul apostolatului cristic, în Orient nu se
obişnuia a sta la masă, ci jos, pe covor. Dacă s-ar insista asupra strictului
adevăr, aceasta ar trebui să fie şi poza/poziţia lui Isus Hristos şi a celor 12
apostoli: cu picioarele încrucişate, pe duşumele, acolo unde au decis să ţină
conclavul...]. Evident că s-ar cere şi alte lămuriri referitoare la raportul
dintre precizia ştiinţifică şi autenticitatea observaţiei artistice. De obicei,
tocmai aici se tăinuieşte subtila diferenţă. În proza sa, acelaşi Lev Tolstoi a
excelat tocmai în veridicitatea artistică, nu în cea academică, precum în Moartea
lui Ivan Ilici, unde constată, spre exemplu, că, fiind îmbrăcată în negru,
fiica protagonistului avea o talie subţire, «ce părea, şi mai subţire ca în
realitate», ori în După bal, unde descrie casele care, în ceaţa ce le
învăluia, păreau şi mai înalte. Pe baza acestor şi altor pilduiri, zadarnic
încerca filologul M. Altman să-şi fondeze opinia conform căreia «însuşi Tolstoi
a fost înzestrat cu o exactitate de savant». Iluzia optică, în virtutea căreia
culoarea albă pare să sporească volumul corpului, iar cea neagră îţi dă
senzaţia că micşorează, subţiază, nu ţine de exactitatea omului de ştiinţă,
care, de fapt, ar trebui să ne confirme una şi bună: într-un caz şi în
celălalt, indiferent de cromatică şi optică, orice corp rămâne acelaşi,
neschimbat ca proporţii! Autenticitatea observaţiei vizuale nu respectă
exactitatea ştiinţifică, ci e în conformitate doar cu senzaţiile noastre (fie
ele şi iluzorii). Până şi rigurozitatea filosofică nu respectă întru totul
precizia matematică, să zicem. Pentru că una din definiţiile filosofiei e şi
următoarea: «Atitudine (înţeleaptă) faţă de întâmplările vieţii; mod specific
de a privi problemele vieţii». Ei bine, există totuşi o diferenţă între
liberalele «atitudini», «mod specific» şi stricteţea academică propriu-zisă.
*
Vorba bătrânului Solon: «În toate să ai
în vedere sfârşitul», la care se gândi, nu o dată, şi Ion D. Sârbu, prozator,
eseist şi autor de jurnal intim care a constituit una din revelaţiile
sfârşitului de secol XX ale literaturii române – în clipele finale ale vieţii,
cu ultimele respirări articulate în cuvinte, dânsul şi-ar fi dorit să declare:
«Ferice mie, mor fără să-l fi aplaudat!» (pe Ceauşescu – n.a.). Acest ferice
îl avusese în vedere pentru clipa dispariţiei din orizontul fiinţelor certe
şi inegalabilul Seneca, atunci când despotul Nero, căruia îi fusese profesor şi
mentor, îi ordonă să se sinucidă. Înainte de a-şi deschide venele, înţeleptul
rosti: «Ferice de cel care, în ora morţii, nu trebuie să-şi schimbe modul de a
gândi», această idee a demnităţii consunând, peste epoci, cu ultimele cuvinte
ale lui Lev Tolstoi: «Iubesc adevărul... foarte mult... iubesc adevărul...».
*
Lev Şestov despre Lev Tolstoi: «Cât de
mult se temea în tinereţe de moarte! Şi cât de bine a ştiut să-şi ascundă
frica! Şi mai târziu, la vârsta maturităţii, când şi-a scris spovedania, l-a
însufleţit, în primul rând, teama de moarte. El a înfrânt în sinea sa această
teamă, ca şi pe toate celelalte, şi s-a gândit că, întrucât să-ţi înfrângi
frica este foarte greu, ar fi mult mai avantajos să fii în stare să nu te mai
temi deloc în faţa primejdiei decât să te temi. Dar totodată, cine ştie? S-ar
putea ca «laşitatea», nenorocita, sărmana, atât de ocărâta laşitate subterană
nici să nu fie un viciu chiar atât de mare. Poate că e chiar o virtute?
Amintiţi-vă de Dostoievski şi de eroii săi, amintiţi-vi-l pe Hamlet. Dacă omul
din subterană nu s-ar fi temut de nimic, dacă prin firea sa Hamlet ar fi fost
un gladiator, noi n-am fi avut până-n ziua de azi nici poezie tragică, nici
filosofie. Este ştiut, spaima de moarte a fost întotdeauna inspiratoarea
filosofilor... Poate că demonul poetic al lui Socrate, care a făcut din el un
înţelept, nu era decât întruchiparea spaimei».
*
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu