luni, 26 august 2013
duminică, 25 august 2013
POEMELE UNUI MARE PROZATOR
Nr. 34, 2013
S-a
născut la
Sankt-Petersburg. Tatăl său a fost un politician liberal,
ales deputat în prima Dumă rusă; ministru în guvernul provizoriu al lui
Kerenski. După revoluţia bolşevică, familia Nabokov emigrează în Germania.
Vladimir studiază literatura franceză şi pe cea rusă la „Trinity College” din
Cambridge (1919-1923). La
Berlin , publică unele nuvele şi poeme în revista emigranţilor
„Rul” („Volanul”), predă cursuri de engleză, traduce, face puţin teatru, şah,
compune cuvinte încrucişate. Tatăl său este asasinat de monarhiştii ruşi, în
Germania vine la putere nazismul, Nabokov emigrează în Franţa, stabilindu-se la Pari (1936). Scrie o nuvelă
în franceză, apoi se stabileşte la
Londra , unde, în 1941, scrie primul său roman în limba
engleză, „Viaţa adevărată a lui Sebastian Knight”. Apoi se stabileşte în
Statele Unite ale Americii, în 1945 acordându-i-se cetăţenia acestei ţări.
Predă la Universitatea
Cornell. Prima recunoaştere ca autor important i-o aduce
nuvela memorialistică „Alte tărâmuri”, iar romanul „Lolita” îl consacră
definitiv.
Din
1959 până la moarte, a locuit într-un hotel din Elveţia.
Versurile
sale nu se înscriu eminamente într-un discurs avangardist radical, însă poartă
pecetea înnoirilor stilistice afine modernităţii din prima jumătate a secolului
trecut.
AUTOMOBIL ÎN MUNŢI
Ca visul zboară
drumul şi, costiş,
de după culmi de
munţi apare luna.
Cu-al meu bolid de
curse-oi compara
un fulger ce erupe-n
luminiş!
Mai vreau, – cât sub
pământul povârnit
n-ajunse larvă
trupu-mi, cât aluna, –
să-aud cum de sub
şina mea, nebuna,
sare argint de praf
– plâns hohotit…
Strâns ţinând volanul oblic şi vibrant
Strâns ţinând volanul oblic şi vibrant
unde aş zbura? Vreun
adăpost uitat
mi-ar aminti de
vatra mea natală;
Iar la drum
de-ntors, apăsând cu talpa
pedala şi pârghia
laterală,
voi porni din nou în iureş pe şosea.
vineri, 23 august 2013
ŞLEFUITORUL DE LENTILE
18.X.1991
La editură, Teo Chiriac îmi arată câteva volume
colective de versuri dedicate marelui conducător lenin (toate calificativele
astea trebuiau scrise cu majusculă). „Să văd, nu eşti prezent şi tu la
sindrofia logoreică?”, zice colegul, pe care-l asigur că nicidecum nu pot fi
găsit în neghioabele selecţii de inepţii lozincarde. „Dar să ştii că până şi
Lari este…” Nu ştiu ce a putut scrie Leonida la o atare temă.
Dar, odată ce veni vorba de controversata colegă,
în „Glasul naţiunii” ea a inserat o recenzie foarte elogioasă la volumul meu de
proză „De ce tocmai mâine-poimâine?”. Confuză situaţie…
vineri, 16 august 2013
MICILE/ MARILE TRAGEDII
16.X.1991
Ieri, mă aflam în biroul lui Arcadie Suceveanu.
Intră C., autoremarcându-şi punctualitatea: „Vezi, ţi-am adus”, zice şi-i
întinde lui Arc. o mapă în care presupun manuscrisul de versuri comis de superficialul
critic la 50 de ani şi mai bine. „Te rog să-l citeşti şi nu amâna, e urgent”.
Înţeleg că avuseseră înţelegerea ca Suceveanu să-i ticluiască un fel de
prefaţă-argument pentru vetustele „belcanto”-uri desuete şi anacronice,
liricoidale şi ştampilate cu clişee (judec după câteva grupaje apărute în
publicaţiile periodice). Nu pricep cum va putea bietul Arcadie îndreptăţi
bizareriile amoroase ale acestui Pan subjugat dionisiacului… De fapt, nimeni
niciodată nu a considerat că C. e un critic de marcă, însă, după ce-i citeşti
strofele de versificări schilave, te îngrozeşti la gândul ce ar putea crede
acest „estet” despre literatura modernă, în general – despre literatura bună.
Ce ironie amară a muzelor care, în cazul său, sunt deja moarte şi, deci, pe
veci de neînsufleţit… Ah, câte grafomanii iresponsabile am văzut noi! Iată încă
una, deşănţată, ca la bâlciul măscăricilor…
Să vedem, dragă Arcadie, ce dă din pixul tău,
pentru că ceea ce a dat maimuţoiul pretins poet am cam văzut… Vai de steaua
voastră, pruto-nistrene litere române…
Gheorghe Vodă şi Nicolae Esinencu îmi servesc
zvonul că Mihai Cimpoi ar putea fi numit ambasador la Bucureşti. Uşor
de înţeles aluzia: prind a se pregăti pentru o nouă rundă electorală de alegere
a unui nou preşedinte al asociaţiei scriitorilor, ambiţiile prind a se
re-îngurguţa… Comedia antiumană continuă…
sâmbătă, 10 august 2013
joi, 8 august 2013
20 DE ANI DE LA PLECAREA LUI ION VATAMANU
OMUL ŞI POETUL
SPECTACULOS
Ion Vatamanu (1937–1993) a fost un om şi un
poet spectaculos. Şi la singular, şi la plural. Ambii. Nu de puţine ori,
surprinzător în opţiuni, preferinţe, afirmaţii, „pretenţii” tandre, spuse cu
voce uşor cântată, jucată-modelată, articulată, cu inflexiuni de virtual actor
de convingătoare probă. (De altfel, era unul din cei care îşi citea splendid
poemele.) Nu de puţine ori – reiau contrapunctic nuanţarea – părea a se afla pe
o scenă, pe un podium imaginar, de unde, neostentativ, parcă ar fi predicat, ar
fi „indicat”, re-modelat, opinat – uşor sau ceva mai ferm – contradictoriu. În
compania lui, viaţa devenea... shakespeareană, adică – teatrală. Dar nu
înfrumuseţată cu tot dinadinsul, ci înnobilată. Mai ales, în tinereţile sale de
poet deschis modernităţii, bărbat înalt, cu conturul feţii gen byronian, precum
surprinzător de adevărat (şi, concomitent, uşor ficţional, creator, adică) l-a
surprins pictoriţa Elena Bontea într-un portret, pe care nu mă tem a-l crede –
raritate (...de plasticitate); un portret poate că chiar... celebru. Posibil.
Istoria mai e în permanentă (şi prezentă, la zi) plămadă, iar la timpul oportun
va pune accentele necesare, va semna decizii, ca şi relativ... definitive.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)