12.I.1995
Dialogul cu Mircea Ciobanu
a ieşit cam mare, ar trebui să mai reduc din el. În varianta finală, probabil
nu vor intra lucruri ce ies de sub cloşca urii, precum e şi următorul pasaj,
„salvat”, deci, şi atestat doar aici, deoarece, de obicei, eu nimicesc
maculatoarele, manuscrisele. Zice intervievatul, care avusese multe
dificultăţi, cât fusese director la editura „Cartea Românească”, dificultăţi de
care e responsabil, fireşte, şi Ministerul Culturii: „Iar dacă Dumnezeu îmi va
da posibilitatea, poate că am să-l trag în judecată pe Marin Sorescu, la
propriu, pentru crima împotriva spiritualităţii româneşti. Pe el, pe dl Tomuş,
pe dl Ungheanu şi pe mulţi alţii. Dar să ştiţi, nu într-o sală de judecată. E
vremea să-mi adun puterile. Mă voi gândi o zi şi la ei. În ziua aceea am să le
fac procesul”. (Să aibă oare dreptate M.
C.?)
Întreb: „Dar dacă dă Domnul
să se schimbe condiţiile spre bine, v-aţi întoarce la editură?
Mircea Ciobanu: „M-aş
întoarce la o editură în care, ieşind pe hol, nu mi-ar da posibilitatea să văd
aceleaşi chipuri de odinioară. Vreau să se refacă trupul suferind al culturii
româneşti. Dar el se va reface fără aceşti oameni, fără Sorescu, fără Ungheanu,
fără Tomuş şi fără toţi cei care şi-au închipuit că adevărata cultură se face
pornind de la politică”. (Nu, nu, făr Sorescu, Tomuş… Nu, nu…)
Hai să încercăm a ne amuza
la începutul anului, pentru că, cine ştie, la sfârşitul lui am putea avea
motive să plângem. Iar motivul de amuzament s-ar referi tot la finele acestui
an, care e, calendaristic, al porcului şi, prin urmare, pentru a-l comenta,
după ce va trece, s-ar potrivi un exemplu, pe care Camus îl aduce în „Caiete”:
„Peer Gynt le povesteşte concetăţenilor săi că diavolul a făgăduit mulţimii că
va imita întocmai grohăitul porcului. Diavolul apare şi se execută. Dar la
ieşirea de la spectacol, ereticii pun lucrurile la punct. Unii găseau că vocea
e prea piţigăiată, ceilalţi că e prea studiată. Toţi regretau exagerările de
efect şi totuşi, guiţările auzite erau ale unui godac pe care diavolul îl ţinea
sub mantie şi-l ciupea”.
Aşadar, vom comenta cum a
guiţat anul 1995… Deocamdată, la începutul lui, porcul sapă cu râtul tranşee…
Moment ludic. Dacă noţiunea
de azil nu ar proveni de la
latinescul asylum (loc de salvare),
ci de la azi, am putea zice că pe
lângă azi-l mai există şi ieri-l (salvare în ziua de ieri) şi mâine-l (în ziua de mâine). Evident, putem vorbi şi de alaltăieri-l…
Mărturiseam mai demult că
sunt, posibil, pe poteca ce m-ar reinstala complet în credinţă, readucându-mă la Divinitate , dându-mi o
certitudine în prezenţa Ei. Însă, ori că mă mişc prea încet spre împlinire şi
obţinere de certitudine, ori că avea totuşi dreptate Melville, scriind despre
continua incertitudine sacră ce ţine mereu în suspensie oamenii şi popoarele.
Dar nici această suspensie
nu trebuie să ne facă să cedăm în sufletul nostru mai mult loc îndoielilor,
decât sentimentelor de posibilă atingere a certitudinii…
Tot întru elucidare unei
stări atât de vagi, peste câteva pasaje de alt ordin, Camus reţine gândul lui
Hawthore despre – cum să-i zicem? – doctrina, concepţia aceluiaşi Melville: „Nu
credea şi nici nu se putea mulţumi cu necredinţa”.