(Secvenţe
dintr-un jurnal trăit-scris pe trei mări şi două continente, printre 400 de
scriitori din lumea întreagă)
14.XI.1994
În fine, la Atena , delegaţia noastră
(vreo 35 de scriitori români) s-a plusat altor delegaţii – vreo 40, din tot
atâtea ţări. În total – peste 400 de literaţi care se vor îmbarca, în portul
Pireu, pe o corabie, cu care să săvârşească, 9 sau 10 zile, o croazieră pe trei
mări şi prin 5 ţări. Mările – Egee, Marmara, Neagră; ţările – Grecia,
bineînţeles, Turcia, România, Ucraina, Bulgaria.
După micul dejun,
autocarele ne duc spre portul Pireu, unde ne îmbarcăm pe corabia cu nume sonor:
„World Renaissance” – ar putea fi şi „Renaşterea Lumii”, dar şi „Lumea
Renaşterii”. Apar şi primele jocuri semantice, unul dintre noi eludând „L”-ul
din „World”, pentru ca „Word Renaissance” să însemne, adecvat călătorilor pe
care îi primeşte, – „Lumea Cuvântului” sau „Cuvântul Lumii”. Ca şi predestinat!
– ai putea spune.
În legănat, pe alocuri
– zdruncinat de corabie, mă gândesc să realizez interviuri cu unele din
personalităţile prezente la bord. Cu domnul Octavian Paler, spre exemplu, – om
mereu debordând de idei. Chiar şi în legănare, confesiunea domniei sale nu va
ieşi una lin... adormitoare. Apoi, mă gândesc să-i am de convorbitori pe
colegii Mircea Ciobanu, Nicolae Prelipceanu, Adrian Popescu... Sigur, ar fi şi
alţii. Mai văd eu... avându-l în vedere, deja, şi pe Radu G. Ţeposu. Iar până
să stau faţă în faţă cu vreunul din ei, în această dimineaţă, pe la ora 11,00,
pe puntea de sus a navei etajate „World Renaissance”, fac proba tehnică a
reportofonului, imprimând... şuierul vântului, plescăitul uşor (deocamdată,
plutim aproape lin) al valurilor lovite în bord.
15.XI.1994
Domnul Paler acceptă
să-mi acorde interviul (convenisem aseară, după: „Da, dar să vedem cum ne
trezim, cum ne simţim”). Cobor în cabina sa de la... subsol, de la cel mai
jos nivel, botezat „Nereus”. O împarte cu prozatorul Sorin Preda cu care, de
altfel, deja am dialogat (era în vizită la Chişinău ), în toamna de acum doi ani. Pe masă, un
caiet liniat, în care văd că e scris cu creionul chimic (liniile sunt surii, nu
negre). Celebrul coleg îmi spune, fără ifose, că ţine un jurnal; şi-a propus
acest lucru pe durata călătoriei. Chiar despre scris intenţionez să-l întreb,
la început, pentru că, acum nu prea mult timp, îl auzisem spunând, într-o
confesiune de „cerc strâmt”, că dânsul se salvează prin scris. Iată o secvenţă
din ampla sa mărturisire (mi-a răspuns in exteso la majoritatea
întrebărilor): „... trebuie să spun că eu sunt chiar fericit în faţa maşinii de
scris. Aş zice că sunt singurele mele ore cu adevărat