Pagini
de jurnal
23.V.1995
Noaptea, îi visez pe mama şi pe tuţa, la Negureni , în curtea
noastră. Lume multă la un fel de praznic. Mă trezesc pe la ora 4 spre zori.
Meditez asupra visului, încerc să-i ghicesc semnificaţiile. Mă luminează gândul
că, acum 20 de ani, exact la 23-24 mai, se împliniseră 40 de zile de la moartea
mamei. Ea se gândeşte la mine, unicul ei copil...
Dimineaţa, merg la Catedrala „Sfânta
Sofia”, aprinzând câte o lumânare pentru părinţi.
Vorba lui Ion Mircea: „Aşa, să ştii a-ţi clădi
cuibul, ca rândunica ce aduce de colo un pai, un strop de noroi de pe
morminte...” (De fapt, rândunelele aduc doar stropii de noroi; paiul – alte
păsări.)
Vizită la „Muzeul de Arheologie”, nu departe de
Turnul Alb. Unele exponate de aici au fost transferate în complexul muzeal, în
extindere, de la Vergina. Modele
de mozaic de pavimente în casele greceşti din antichitate, bijuterii, vase fel
de fel, obiecte funerare din metale preţioasă, o statuie a lui Augustus.
Imaginaţia leagă astea într-un tot întreg cu imensul Muzeu Naţional din Atena,
pe care l-am vizitat acum cam jumătate de an. Apoi Museumul de pe Acropole. Te
simţi în tensiune-interacţiune de timpuri, de „încordări” ale Istoriei.
În defileurile Pirineilor se pârguieşte ovăzul. La Salonic se vinde porumb
copt (deci, ştiuleţii sunt deja în lapte). Se iau două roade pe an.
E de înţeles de ce multe grecoaice umblă în
pantaloni – pentru că umblă şi pe scutere, motociclete, biciclete şi alte
modele cu bi-roţi...
24.V.1995
Drum de întoarcere. Pe anumite segmente, unde
pantele sunt cu roca deschisă, pentru a evita o posibilă o alunecare de pietre
peste şosea, sunt întinse păienjenişurile plaselor de metal.
Călătorim, dus-întors, în „Air conditioned
Thermobus” în care aerul este foarte condiţionat de plictisul călătorilor
balcanici ce tot trag din ţigări. La vama grecească, noi coborâm, însă o doamnă
rămâne în autocar şi… fumează… Aşa, mai discret, cum ar veni. Şi mai nesimţit.
Iar la vama bulgărească Moviţa, unde pierdem timp
berechet, vreo duzină de femei şi un bărbat propun călătorilor macrameuri,
fluturându-le pe la geamurile autocarelor. Lucruri executate cu migală, pe care
se cere de la o mie la cinci mii de drahme greceşti (un dolar = 230 de drahme).
La câteva sute de metri de la ieşirea din vama
bulgărească, o staţie de benzină: „Lacrima”…
Iaru despre relaţiile cu Dinescu: „Eu îi spun ce
am în cap, el îmi spune ce are în cap şi iese un tămbălău…”
24.V.1995
De la
Bucureşti , iau trenul spre Cluj, la Salonul de Carte, unde voi
fi prezent cu volumul de dialoguri „Spunerea de sine” („EUS”, 1994).
În clătinare de tren, noapte cu expiraţie de
oboseală grecească, dar şi cu emanaţii de vise elene. Pe apucate, să zic,
deoarece niciodată „nu am ştiut” să dorm în tren. Totdeauna, un fel de moţăială
ceva mai adâncă, un semi-somn.
25.V.1995
La ora 7, trenul intră în Gara Cluj. Cazare la
cunoscutul deja mie hotel „Victoria”. Cazat împreună cu Nelu Oancea, director
la editura „Eminescu”. Celebra deja cameră 304, în care A. Puslojić, P. Poantă
şi mai puţin A. Dumbrăveanu îl „executau” pe G. Grigurcu pentru atacurile
acestuia la adresa lui Nichita.
Seara, în camera dublă, un al treilea partener de
odihnă ne este Radu Cârneci. Oancea sforăie în draci! Radu: „Întoarce-te pe
dreapta!”
Zadarnic,
totul merge… rectiliniu. În orice poziţie ar fi, Nelu îşi face meseria.
Dimineaţa, Cârneci: „Domnule, n-am dormit barem
jumătate de oră. Pentru noaptea albă pe care mi-ai făcut-o, îmi editezi repede
cartea pe care mi-ai promis-o”.
Nelu: „Care carte? Nu ţi-am promis nicio carte.
Poate tu mi-ai fi promis vreo carte”.
Radu: „Da, am să-ţi prezint manuscrisul”.
Vede-se, lui Radu Cârneci îi place mângâierea
apei. Intră în baie cu gând – anunţat! – să-şi facă un duş, pentru a sta acolo
peste o jumătate de oră. Oancea comentează ironic:
– Probabil, Radu nu s-a mai spălat încă de la
botez…
Dimineaţă, la Biblioteca Judeţeană ,
Petrică Poantă stătea cu ieşeanul Al. Dobrescu la ceva stropi de coniac.
Petrică: „Să ştii, bătrâne, că sunt supărat pe tine”. Eu: „Păi, nu bea atât de
dimineaţă”. El: „Nu de asta”. Eu. „De?...” Poantă – cu poanta: „Pentru că iar
ai luat un premiu la Cluj ”.
A-ha, dezvăluie „secretul” juriului. Însă acesta, dacă va fi să mi se acorde,
nu va fi decât cel dintâi.
Aurel Rău îmi spune că a apărut numărul revistei
„Steaua”, în care e publicat şi dialogul meu cu Radu G. Ţeposu. La 14, 45 sunt
la redacţie, precum conveniserăm. Îl întâlnesc pe Adrian Popescu ce-mi oferă
onorariul „cât pentru o cutie şi jumătate de ţigări”, face el. Astăzi, aceste
lucruri sunt de înţeles şi par să importe mai puţin.
Aurel Rău îmi spune că s-a mai scurtat câte ceva
din interviu, „lucrurile mai sentimentale, pe care le-au suprimat chiar colegii
de generaţie ai lui Ţeposu, care au pregătit textul pentru publicare”.
Daniela Crăsnaru lansează „69 de poeme de
dragoste”. Aurel Rău îmi spune că nu prea ştie ce fel de poetă e Daniela, nu
prea are lucruri din creaţia ei, după care se ascunde în spatele altor
participanţi la lansare, ca să nu fie invitat să vorbească. În schimb, vorbesc
cu competenţă două doamne, Georgeta Dimisianu şi Irina Petraş.
Convin cu Ion Cristofor (Filipaş) să-i las pentru
„Tribuna” interviul cu Nae Prelipceanu. Şi, neamânat, chiar fac cunoştinţă cu
fosta soţie a lui Nae, Dana Prelipceanu, nefericită: al doilea soţ – i-a
decedat. Este angajată la
Editura „Dacia”. „Basarabeancă dintr-o familie foarte
înstărită”, îmi explică Aurel Câmpeanu.
Trebuia să mă înfăţişez şi la Vatra Dornei , dar nu mai
reuşesc. Telefonez şi anunţ.
5.VI.1993
Plecări, reveniri, întâlniri. Două aspecte:
plecarea ca tragedie şi sosirea (undeva) ca o altă tragedie. Dar ambele cazuri
pot fi fericite, când tragedie este substituit de bucurie.
Deci, sunt la Întâlnirea Scriitorilor Români de la Neptun. Mulţi , dar nu toţi,
scriitori credibili din punct de vedere valoric. Şi unii, precum îi ştiam,
mereu şi oriunde bântuiţi de şfichiuitoarea dorinţă de a se face cât mai
cunoscuţi.
E aici nişa existenţială (provizorie?...) şi
existenţa în aer(ul) liber al lumii culturale, în spiritul a ceea ce Sorin
Alexandrescu numea: „Trecerea de la cultură la profesie”.
La dezbateri, se vorbeşte şi despre nelimpezirea
discuţiilor din anii trecuţi, care întreţine un prelung conflict ce duce la
sterilitate intelectuală. Continuăm să avem încredere în ţidule, în hârtii
(birocratice) mai mult decât în cuvântul de onoare rostit franc.
În condiţia ta de om şi scriitor e o… bi-unicitate
sau una singură?
Ulici: „Să impunem scriitori alde Kadare,
albanezul”. Ţepeneag: „Pe Victor Eftimiu”. (Da, şi el albanez…)
Pavel Chihaia despre: a scrie în limbi străine,
dar pe mentalitate românească”.
Dumitru Radu Popa despre: „Neliniştitorul,
panicardul sentiment al amânării că, iată, mâine-poimâine ne vom scrie cartea
vieţii”; „Dacă suntem bolnavi, e o impoliteţe să ni se amintească acest lucru,
iar dacă nu suntem – e o ofensă ce ni se aduce din partea Ministerului de
Externe”.
Nicolae Breban: Posibil, începe o nouă primăvară a
literaturii române. Mai zice: Nu sunt făcut pentru eseu. Vorbeşte despre
„psihologia succesului”, şi că „am o monotonie de destin”, îmbinată cu
tenacitatea. „Eu nu accept să fac parte dintr-o literatură mică”. Autogonflarea
valorică. Să ieşim din parantezele provincialismului post-sovietic.
În pauza de cafea, Breban îmispune că ştie de mai
multe interviuri pe care le-am realizat. „Sunteţi un interlocutor cu conexii
foarte bune în lumea scriitoricească”.
Dumitru Ţepeneag: „Cel mai important e să ştim ce face să nu facem”.
Any Bentoiu despre: indulgenţa necesară
colegialităţii; izolarea culturală aproape ermetică ce ni s-a impus; patria
noastră este adevărul şi în el trebuie să locuim şi să credem.
Andrei Oişteanu despre: prilejul nimerit de a
spune despre traseul iniţiatic care îţi testează străfundurile sufleteşti:
exilul.
Pe alocuri, dezlănţuiri în potriveli de cuvinte
goale, seci de miez, însă oarecum plăcute în nestingherita lor înlănţuire.
Un scriitor neamţ: „Azi pentru o editură, poezia
nu e decât o hârtie pătată cu cerneală”.
Poate că, pe aici, şi colegi uşor înfuriaţi de
amânarea unor iluzii fără spor…
Mesaje încrucişate cu Ion Pop, Andrei Ionescu,
Serafim Saka, Florin Iaru (cu care nu putem să nu ne amintim că acum puţine
zile hălăduiam prin Salonic, Vergina etc.
O valorificare de tip temperamental, care nu
înseamnă obiectivitate garantată, ci preferinţă personală subiectivă, care – de
ce nu? – se poate să coincidă cu sensul obiectivităţii.
Se spune că Elena Văcărescu şi cu Martha Bibescu
ar fi fost contra ca lui Liviu Rebreanu să i se acorde Premiul Nobel.
6.VI.1995
Îi ofer cartea de poeme „Iluzia necesară” lui
Marco Cugno. Spune că îmi cunoaşte numele din revista „Luceafărul”, la care
este abonat acolo, în Italia.
Nina Cassian: „Sunt cu un picior în groapă şi pot
primi orice lovitură”. Sala protestează nu doar din politeţe.
Azi, dimineaţă şi după amiază, răspund la
chestionarele revistelor „România literară” şi „Luceafărul”, solicitat de Ioana
Pârvulescu şi Marius Tupan.
O TEMPORA
RăspundețiȘtergereBINE CA AI CONSEMNAT ACESTE MOMENTE CHIAR CULTURALE AȘ PUTEA ZICE
MA GÂNDESC LA CUM VA FI PESTE 20 DE ANI ȘI MĂ SPARIE GÂNDUL