Leo BUTNARU
Începutul
Frumuseţea
va salva lumea.
Dostoievski
Câte un răsărit
de zi se arată atât de neobişnuit
prin ataşamentul
său, parcă, de
ce e jos
pe pământ
încât
se creează
impresia că
la începutul
acelei zile
frumuseţea chiar
a început cu adevărat
să salveze lumea.
Muzele neaoşe
Chiar de ele
impulsionat
mi le imaginezi
pe ele – muzele care au inspirat
anonimii autori
de folclor
ele, să fi fost
vreo patru sau cinci – exact
cum zice
dicţionarul: divinităţi alegorice
simple cât se
poate
un fel de
ţărăncuţe încântătoare –
generoasele muze
patru sau cinci
în ii cu râuri pe
mâneci
de la altiţă la
manşetă
şi în uşoare
opinci.
Însă după
obiceiul de a inspira creatori de folclor
dincolo de
limitele de gen
unde încep
academii peripatetice cu poeţi şi filozofi
sau timide
biserici cu teozofi
sau, pur şi
simplu, dincolo de vreun înflorit câmp de cartofi –
deja
muzele-ţărăncuţe de ieri
inspiră mai rar
păşesc mai
stângaci nu ştiu cum
pe înaltele
tocuri de pantofi…
Ele,
patru sau cinci,
neaoşe,
de pe aici…
Scurt debut în rai
Lui Nicolae
Manolescu
Lumea de apoi, în
special cea din rai, ideală,
din cât de puţin
se cunoaşte despre ea (aproape nimic!),
pare ţinută în
blocadă informaţională.
Acolo poate e
chiar un fel de contraspionaj, o cenzură
contra excesului
de curiozitate, jind sau ură.
Rigorile
serviciului de contrainformaţie ca
blocare a
oricărui gen de înştiinţare
este impus din
interior, din cancelaria raiului,
pentru ca cele
aflate dincolo
să nu le
perturbeze pământenilor calitatea şi durata traiului.
Astfel că, la
soroc şi în conformitate
cu condica de
fapte,
albă la capitolul
păcate
cel care merită
ajunge în rai
trece provizoriu
printr-o carantină într-un foişor-amvon
unde, pe ascuns,
însă numai cu intenţii bune
este privit ca un
–
pardon! –
spion.
Şi iată că stă
noul sosit cu condica dinainte,
curată la
capitolul păcate
şi se întreabă
ce-i de făcut cu ea. Mai întâi,
oarecum
interiorizat, preocupat, frământat,
mângâie derutat
hârtia castă a destinului său pământesc
rămas într-o altă
lume, atât de departe,
apoi, ca din
senin,
făptuieşte pe
nepătata albeaţă a nesăvârşitelor păcate,
scriind prima sa
poezie
atât de târzie
ca o frumuseţe
curmată sau
ca o bucurie uşor
cuprinsă de agonie…
O fi bucurie
o fi taină ceea
ce-l înfioară? – se întreabă
parcă
involuntarul creator de poezie,
însă neamânat
este luat de o aripioară (e de spus,
celor care
nimeresc în rai le pot creşte aripi
drept distincţie
protocolară); deci,
luat de o
aripioară şi, cu delicateţe,
fără violenţă,
este scos în
afară! – unde
sfântul Petru,
portarul paradisului deloc al paradelor tuturor,
îi zice cu
blândeţea sa de înalt cuvios:
– Cu părere de
rău, tu… ba nu, – dumneata,
cel care o viaţă
ai rezistat creştineşte ispitelor,
păcatelor,
deja nu mai eşti adecvat
cerinţelor raiului; adresează-te
uniunii
scriitorilor…
Punctul
Şi punctul mort
va reînvia odată cu vieţile care vor ajunge la el
la punctul mort
şi punctul va fi
din nou viu
neameninţând
destine
acţiuni
iar morţilor ce
vor reapărea în Ziua Învierii
le va reintra
sufletul pe gura
din care li se
urcase la cer
în grădinile
respiraţiilor – adică
foştii morţi îşi
vor reprimi duhul pe care şi-l dăduseră
şi va fi o mare
taină fremătătoare în aceste Circuite ale Învierii
oamenilor morţi
şi punctelor moarte
şi lume multă va
reîncepe să vorbească în limbile sanscrită şi latină
şi alte limbi
care de veacuri se considerau moarte
şi care în Ziua
Învierii vor reînvia şi ele
cu tot cu
vorbitorii şi scriitorii lor stinşi
de prin
antichitate – până la naşterea lui Hristos
unul din ultimii
vorbitori de latină încă vie (cel puţin
pe Peninsula
Sinai
alias Asia
Apuseană); da
latina limbă ce
avea să moară şi ea
după Pilat din
Pont ce se spălase pe mâini
şi pe dinţi se
spălase de limba latină ce era deja
pe cale de nefiinţă
vorbită;
şi la Înviere din
ceruri se va auzi: „Iată omul reînviat”
şi „Iată limba
reînviată”
despre punct
tăcându-se pentru că
se va subînţelege
de la sine că va reînvia şi punctul mort cândva
iar într-o nouă
viaţă Pilat ar fi învăţat şi el o limbă
franceza sau
engleză să zicem
după care
să se numească
Pilat din Point adică
Pilat din Punct
şi de la capăt, –
şi pune virgulă, pentru că
spre deosebire de
punct
virgula nu moare
niciodată
deci nici nu
reînvie
ceea ce nu
înseamnă că nu e sensibilă la tristeţi la drame
pentru că iată,
virgula pare
o lacrimă căzând
invers
spre cerurile
unde se reînvie.
Între
Între pedeapsa
capitală
şi
recompensa
capitală
sau invers
pentru cel
vinovat că a iertat o vină
sau gratulat că a
uitat o vină
uneori morala şi
legea omului sunt
hiene hăitaşe şi
hoitaşe
sau zeiţe ce
încunună cu lauri;
chiar aşa
morala şi legea
pendulează între pedeapsa capitală
şi
recompensa
capitală
sau invers
în sărăcăciosul
timp mărunt al marii însingurări
fie a celui
încoronat
sau tot a lui în
ipostaza secundă – decapitat
cu tot cu
coroană.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu