15-19.VIII.1995
Călătorie la Negureni. Rezolvări
de probleme birocratice succesorale la Teleneşti.
23-31.VIII.
Litoralul staţiunii Venus
ne pârjoleşte huma vorbitoare. Poloage de alge. Pe 30.VIII. – cerul în
„poloage” de cocori, berze – zeci de mii, torcându-şi imensul stol dinspre
deltă spre sudul cel mai de sud. Ţipetele lor neliniştitoare, înfiorătoare. Ca nişte descântece
ferfeniţite…
3.IX.1995
Pe 1 septembrie, o veste
oarecum surprinzătoare: sunt anunţat că „Spunerea de sine” a întrunit
sufragiile pentru cea mai bună carte la Salonul de Carte ce s-a ţinut la Biblioteca Naţională.
Pentru ora 3 p.m., suntem convocaţi pentru a ni se înmâna distincţiile. Spiridon
Vangheli – supărat, deoarece a fost plasat al doilea. Nici nu rămâne la
recepţie.
A doua zi, adică ieri, sunt
abordat de noul post TV „Catalan”. Discutăm cu dna Aneta Grosu despre „Spunerea
de sine”. E abia a treia zi de emisie a TVC. Să le fie de bine!
Într-un interviu cu Branka
Bogovaé, când este întrebat cum îşi explică necesitatea oamenilor de a povesti,
Umberto Eco răspunde: „…faptul de-a asculta spunându-se poveşti prelungeşte
viaţa. Din vremea când specia umană a început să emită primele sunete care
aveau o semnificaţie, familiile şi triburile au avut nevoie de bătrâni. Poate
că, mai înainte, nu erau de niciun folos, şi oamenii se debarasau de ei atunci
când nu mai erau buni de vânătoare. Dar, odată cu limbajul, bătrânii au devenit
memoria speciei: se aşezau în peşteră, în jurul focului, şi povesteau ce se
întâmplase (sau ce se spunea că să se întâmple; iată rolul miturilor) înainte
de naşterea celor tineri (…)
Astăzi, cărţile care spun
poveşti îi reprezintă pe bătrânii noştri. Nu ne dăm seama de asta, dar bogăţia
noastră, în comparaţie cu analfabetul sau cu cel care e alfabetizat, dar nu citeşte,
constă din faptul că el e pe cale să trăiască şi va trăi o singură viaţă, în
timp ce noi am trăit în această unică viaţă mai multe vieţi”.
Şi acum, despre sunetele care au o semnificaţie – niţel
parafrazându-l pe Eco – pe care le emit pe plaja de la Venus diferiţi negustori.
Cel care vinde banane îşi moralizează posibilii clienţi cu: „Nu cumpăraţi
prostii,/ Luaţi dulciuri la copii!” Fotograful, cu o întreagă echipă de
zgomote, fluturând un drapel cu dungi albastre, pare-se al uneia din fostele
republici baltice în URSS, şi un alt drapel, în roşu şi verde ce putea fi al Belorusiei,
strigă: „Ciocolata,/Azi e gata!” Sau: „Se pozează, se filmează/ Pentru mâine
dimineaţă!” Revine cel cu bananele: „Marfă fină, garantată,/ Cine se grăbeşte
–/ Mai găseşte!”
Apropo de grabă. Un tip „mut”, scund, asistat de
un zdrahon, gen lipovean, ambii ducând o ladă cu gogoşi, – patiserie italiană!
– pe băţ, strigă răguşit, comic, ilar: „Năvăliţi-mă,/ nenorociţi-mă,/ marfă de
la omul/ care a inventat/ patinajul artistic!” etc.
Unul mai homeric, ca
improvizaţie, e dintre cei doi tipi care vând porumb fiert. Tirada lui de
reclamă e interminabilă şi ingenioasă. Spre exemplu (dau fragmente!):
„Poftiţi,/ că nu greşiţi,/ poftiţi,/ nu vă-ngrămădiţi!/ Pentru fiecare/ un
porumb cu soare!/ Şi pe soare şi pe nor,/ porumb fiert pentru popor! Porumboiu,
Văcăroiu!/ mămăligă pe băţ/ la cel mai ieftin preţ!/ Cu valul, cu marea,/ cu
toată splendoarea/ porumbul şi sarea!/ Arde, frige,/ N-are gură să strige!”
O-ho! Se strigă pe plajă şi
de nămolul de la
Techirghiol şi piatra de baie, şi bananele „Trei la o mie”,
şi de gumă de mestecat, şi de amintiri de la mare şiraguri de scoici mici, salbe, şi de bilete
la diverse concerte la care, uneori, participă şi vreun cântăreţ din Chişinău.
Din Statele Unite, de la Florin Smarandache
(nu cunosc cine este), primesc un colet (de unde ar avea adresa?) cu diversă
informaţie amatoricească despre activitatea dumisale de matematician şi
„preşedinte al Asociaţiei mişcării literare paradoxsiste”, dacă am tradus eu
corect: The paradoxist literary movement
association în baza minimelor mele cunoştinţe de limbă sahakespeareană. Mizez mai mult pe asociativitate latinească
(franceza) şi intuiţie. Îmi trimite şi o fişă, din care înţeleg că sunt primit
cu generozitate membru de onoare al acestei asociaţii (Has been chosen for
distinguishead achivemant in the paradoxist
etc., etc.)
Face să-i răspund dlui
Smarandache? Cred că nu prea…
Dar să reţin din
semnalmentele paradoxismului: teza de bază – orice lucru (fenomen), idee are un înţeles şi un non-înţeles
în armonie contradictorie. Esenţa: a/ nonsensul are un sens; b/ sensul are un
non-sens. Deviza: Totul e posibil, chiar şi imposibilul. Şi altele ce ţin de
ludic şi, posibil, de neseriozitate.
9.IX.1995
Ieri, sosit de la Negureni , unde am
încheiat „nişte conturi” autumnale, inclusiv – culesul viei.
O strofă din Simion
Stolnicu, ce-mi aminteşte de arhitectura cu basoreliefuri a mormântului lui
Aron Pumnul şi, concomitent, despre destinul Cernăuţiului: În larguri, cu făclii întoarse-n jos,/ La-ngroparea mea, păşit-au în
rând,/ Alba ceară a iernii în chip de înger blând/ Şi viforul cu gesturi de
mare virtuos.
Prin urmare, una din
cărţile de lectură recente este (aproape?) integrala poetică a lui S. Stolnicu
„Şerpuiri între torţele de lut şi torţele de aur”. E un autor pe care l-am
descoperit „foarte întâmplător”, citindu-i mai întâi un volum de memorii. Demn
de toată atenţia şi, cred, foarte util mai ales scriitorilor tineri.