marți, 29 septembrie 2020
sâmbătă, 26 septembrie 2020
POEME ÎN VARĂ-TOAMNĂ
Leo BUTNARU
Neo-pastel la Mircești
Alecsandri, „Vasile Porojan”
doar doi, trei
metri depărtare de la rădăcină
semnalizând cu
pâlniile de mici gramofoane
spre-a ademeni
albine, libelule și lumină.
duse în romantisme
junimiste de Alecsandri
azi, spre Mircești,
tremurând dincolo de parbriz
peste-asfaltul
încins, în apa morților, cum ar veni.
porniră în lumea
mare țiganii eliberați pe vecie
și tot pe el revenind
cu rugăminți fierbinți de a fi
oploșiți, ca-n
vremile bune, în izbăvitoarea robie.
însă ești pus la
punct de corectitudinea politică
corectat și de
curriculum școlar, de minimalism...
Deci, adio poete
boier, adio Porojan Vasilică...
Costache Conachi din
epoca minunilor japoneze;
vremuri în care pe
la cămine anunțurile decanului
erau prinse,
îndrumător-amenințător, în pioneze.
inclusiv
ispititoarele, fireștile juneții îndeletniciri
azi în memoria
unora devenite tabu (soții, soțiile!)
sau subiecte
cețoase de cvasi-verosimile povestiri.
în imperiu care suspecta
studenția mereu crâcnitoare.
Închiși în sine sau
nemulțumiți gălăgioși la „Cadavrul vesel”*
crâșmă unde croiam
și noi planuri din burse și pahare
Îmbrățișări, sărutări,
juruințe tremurând cuvântul.
Ne-am ridicat și am
plecat. Pe urma noastră rătăcită
în halbe și-n
pahare goale își făcuse culcuș vântul...
_________________
*În Chișinău, un local cam
sordid, „Călătorul”, rebotezat de studenți sau „Cadavrul vesel” sau „Trei
cadavre”, cu peretele din spate făcând corp comun cu zidul Cimitirului Central.
pe un steag al
predării bunătății pe pământ
în
scurt-țâșnitoarea cascadă a mulsului
ca iuți săgeți de
noime între simți și gând
și început de
avangardă tremolo-n româna poezie
cu Fundoianu la
Herța, cu Voronca la Paris
și Celan ce
îndelung pe sumbre poduri întârzie.
culegând viile și
vina sfidării. Apoi apare-n rol
Bogza și Dinu, acesta
potrivindu-și numele Roll
binecuvântat de
pana lui Pană, amical-benevol.
din munți îi
alunecă îndărăt ghețarii și zăpezile
iar apa
Bucureștiului le păstrează până azi grotescul
și absurdul jos, la
Mitropolie – privește și vezi-le
pe un steag al
predării bunătății în școli și pe pământ
în
scurt-țâșnitoarea cascadă-n amurgul mulsului
ca iuți săgeți de
sensuri între simț, dada și gând.
Voronca
ce doar gem, urlă
când sunt decimate
de-oștiri din alte
limbi, dar mai necruțător
de armia tăcerii,
bolnave, necurmate.
se face lazaret cu
cloroform și ghips
cu cârje pentru
vocale rănite și consoane
gemând și înjurând
în stil de-apocalips.
cuvintelor întinse
pe filă ca pe targă
pe care alte
cuvinte de la roșia cruce
le va-nvăța pe nou
să spună și să meargă
sub steagul de
izbândă sau sub pânza neagră.
şi un
timp pentru a strânge pietre
Ecleziastul, 3/5
și în patria omului
pus, îngrozit, pe fugă.
Din piatră
aruncată-n altă piatră-n lume
Brâncuși cioplise îndurerată
„Rugă”.
Pietre-n pietre
și-n omeni izgoniți de pe vetre
dar la potolirea
lapidării pietrelor cu pietre
pentru pietre nu
vine și timp de a strânge pietre
Ecleziastul e glas
ce strigă-n pustiu și de pustiit,
iar omul tot mai să
creadă că, posibil, doar pietrele
ar mai putea
îmblânzi pietrele de neîmblânzit.
pianina cu coadă-i
concurată de pianina cu priză
(e drept, pe asta
nu poate urca păunul, ca pe prima,
desfăcându-și coda-evantai
– multicoloră surpriză).
confruntarea e mult
mai acerbă, de parcă cerbii
se bat cap în cap,
coarne-n coarne, la timp de rut,
sau se încaieră,
prostește, pegașii, superbii,
unii să-și arunce
călăreții dintre aripi, din spate
și-atunci e
tristețe în regatul metaforei lumii, dar
a mare bucurie
trâmbițează Platon în cetate –
polis cu cele mai
multe piane dezacordate,
loc de ocolit, în
el fără mormântul vreunui poet
care chiar până-a
se naște fusese izgonit din cetate.
marți, 15 septembrie 2020
sâmbătă, 12 septembrie 2020
vineri, 11 septembrie 2020
DIN „ROMÂNIA LITERARĂ” NR. 37, 2020
Leo Butnaru
Post-URSS
Mă gândeam
să pun de moto acestui (con)text ideea lui Cervantes, ca istoricii mincinoși să
fie căzniți asemeni falsificatorilor de bani, dar motoul s-a oferit să fie
prelungit chiar la începutul tratării temei, eu, autorul, zicându-mă, dacă ar
fi fost cum zice marele spaniol, istoriografia sovietică ar însemna un
necrolog în foileton, interminabil. În pofida idiomului latin De mortuis aut bene, aut nihil despre
istoricii sovietici mu s-ar fi putut decât... pe invers, cum procedaseră și ei
contra adevărului. Însă veni de marea izbăvire: căderea
Uniunii Sovietice.
(Aici, îmi permit o paranteză nostalgică, dar mai abitir dramatică
despre cum, printre
teancuri de lenjerie, mama mare obișnuia să pună „săpunele bune”, „pentru ca
hainele să miroase frumos”. Astfel că, printre
teancurile comândului, fiica, nepoatele au găsit „săpunele bune” „Palmolive”
made in USA 1986... Era anul exploziei de la Cernobîl, din cauza căreia,
radiată, s-a isprăvit URSS cea radiată de pe hartă... Agonia comunismului cu
sârmă ghimpată la butonieră... Apoi
august 1991. Puci. Pre-căderea uniunii sovietice. Interminabil balet Lacul lebedelor. Senzația că un elefant
încearcă să bată din picior ritmul acestei muzici suave.)
Azi, disputele de cândva despre prăbușirea ultimului imperiu, mai ales
al răului, au pierdut din acuitate. La mormântul unui imperiu, ca și la
mormintele nelegiuiților, se vorbește în șoapte. La de-canonizare nu se
glăsuiește tare, nici triumfător, nici bocitor. Când un imperiu se duce pe
pustie, e turbulență în ce are să fie. Și nu e deloc roz, cu intensitatea în
scădere a roșului imperiu, cu sângeria, continua lui abreviere. Și iată, din
trâmbițata dialectică marxist-leninistă, alias dialectica imperialistă, s-a
extras dialectica zisă a cotidianului, una a tranziției, una tranzacțională la
o societate mai puțin banală, dat fiind că în locul ei se zice că lumea nu a
putut isca ceva mai de Doamne ajută, lumea noastră clătinată ca pe o șubredă
plută.
Și parcă nu mai e cale de întoarcere. Ceea ce
e bine.
Și parcă nu mai e cale de înaintare. Ceea ce
parcă e rău.
Trecutul
– hău. Viitorul – incert. Incert și din motivul că, imediat după
căderea comunismului, când a fost declarată libertatea de conștiință, să nu
credeți că au năboit mustrările de conștiință, care ar fi fost firești.
Și totuși,
amintirile despre ex-URSS, amintirile din comunism (ca să nu mai vorbim de cele
din canibalism...) fac democrația suportabilă. Chiar dacă în democrație – vai!,
precum în comunism, tâmpiții au nu doar dreptul de a vota, ci și dreptul de a
conduce.
Invocație
Avem o țară nu
prea mare, însă ce mare, uriașă, imensă e vina atâtora față de ea... Avem o
țară în care fiece plantă se teme să nu crească, să nu se răspândească prea
tare, spre a nu trece cu vreo steblă peste un hotar, altul. Încât îndură-Te,
Doamne, a nu condamna la pierzanie neamul românesc nu prea numeros, țara
noastră atât de nerăzboinică, dându-ne nu atât un curaj fantastic, suprauman,
ci dă-ne, Doamne, înțelepciune, înțelepciune. Pentru că înțelepciunea și
credința în Tine ne-a ajutat să supraviețuim URSS-ului, imperiu în care vodca
era păstrată în seifuri oțelite, iar cheia declanșării dezastrului nuclear
într-un simplu cufăraș din plastic sau în buzunarul secretarului comunist;
SecreȚarul General al PCUS. Imperiul era unul grozav: în el nu se poate trăi
fără groază. Iar armata, zisă sovietică, se asemăna mult celei
imperialist-țariste, mărșăluind dintr-o paradă în alta, de la o pradă la altă
pradă, dinspre Siberia spre cortina de fier durată în toate punctele cardinale;
cortină pe timpul căreia era imposibil să fugi nu numai de stat, ci și de tine
însuți.
Pe scurt:
Bolșevicii înjghebaseră un stat, dar nu aveau cum construi o patrie, de aveai
impresia că recruții cu ochi albaștri se întorceau din armata imperialistă
având deja ochii kaki și complexul lui Oedip față de falsul lor „tată-stat”,
față de falsa lor „patrie-mumă” bolșevică, istoria/ biografia căreia era mai
întunecată chiar decât bezna viitorului luminos al comunismului.
Fă,
Doamne, ca, deșteptându-se, nu doar trezindu-se din somn, cetățenii, compatrioții
noștri să-și renască zi de zi țara. Țara, deșteptându-se mereu (pentru că o
țară nu doarme, ea e mereu de veghe), să-și nască în continuare sau să-și
renască cetățenii care, concomitent cu nașterea sau renașterea lor, să nască
sau să renască țara care îi naște sau îi renaște. Țara care, azi, din câte
înțelege umilul de mine, nu se mișcă în direcția cea bună. Dar nici în cea rea.
Ci, din păcate, pur și simplu rătăcește, rătăcește. Și nu ne da nouă calamități
naturale – parcă nu sunt în de ajuns și de rămas comuniștii, socialiștii,
cozile de topor, colana a cincea? Nu sunt suficienți oare inșii care ar trebui
să-și administreze pastile (de luciditate), însă administrează țara?! Ba chiar,
cu ticăloșenie, cu cinism strigător la cer ei spun că în țară totul e OK. (Și
nu există nicio speranță spre mai bine...) Cum s-ar spune, verticala puterii în
stat e cam paralelă cu populația statului. Și omul de jos se gândește, bietul,
cum ar face mai bine, pentru ca armăsarul, pe care Caligula l-a făcut senator, să
nu călărească iepele statului nostru, în care, mai acum un timp, guvernanții au
folosit poliția contra protestanților (astfel trecând la conducerea... manuală
a statului). Statul ca botniță. Societate în genunchi, în care, în plin stat –
și piticul e om; poate chiar președinte de stat.
De atunci
încoace, pe la birourile obiectelor pierdute sau înmulțit obiect(iv)ele ca:
„încrederea în oameni”, „încrederea în dragoste”, „încrederea în stat”,
„încrederea în politicieni”, „timp pierdut”...
Ce am fi
noi – o Țară care știe a învăța pe contul propriilor eroi, dar și a propriilor
sale erori? Statul – mai suntem noi? Sau deja am fost? Nu aveți impresia că
trăim într-o țară trasă pe sfoară chiar în această țară, în care cele gândite
și spuse de autorii de comedii sunt mult mai realiste și incitante, decât
gravele aiureli ale președinților de stat?
Ar fi păcat,
Doamne, să lași de izbeliște această țară, care are ieșire la mare și la cer,
marea și cerul având ieșire spre sufletul nostru, spre sufletul Tău...
Vizită la Moscova