Leo BUTNARU
Neo-pastel la Mircești
Alecsandri, „Vasile Porojan”
doar doi, trei
metri depărtare de la rădăcină
semnalizând cu
pâlniile de mici gramofoane
spre-a ademeni
albine, libelule și lumină.
duse în romantisme
junimiste de Alecsandri
azi, spre Mircești,
tremurând dincolo de parbriz
peste-asfaltul
încins, în apa morților, cum ar veni.
porniră în lumea
mare țiganii eliberați pe vecie
și tot pe el revenind
cu rugăminți fierbinți de a fi
oploșiți, ca-n
vremile bune, în izbăvitoarea robie.
însă ești pus la
punct de corectitudinea politică
corectat și de
curriculum școlar, de minimalism...
Deci, adio poete
boier, adio Porojan Vasilică...
Costache Conachi din
epoca minunilor japoneze;
vremuri în care pe
la cămine anunțurile decanului
erau prinse,
îndrumător-amenințător, în pioneze.
inclusiv
ispititoarele, fireștile juneții îndeletniciri
azi în memoria
unora devenite tabu (soții, soțiile!)
sau subiecte
cețoase de cvasi-verosimile povestiri.
în imperiu care suspecta
studenția mereu crâcnitoare.
Închiși în sine sau
nemulțumiți gălăgioși la „Cadavrul vesel”*
crâșmă unde croiam
și noi planuri din burse și pahare
Îmbrățișări, sărutări,
juruințe tremurând cuvântul.
Ne-am ridicat și am
plecat. Pe urma noastră rătăcită
în halbe și-n
pahare goale își făcuse culcuș vântul...
_________________
*În Chișinău, un local cam
sordid, „Călătorul”, rebotezat de studenți sau „Cadavrul vesel” sau „Trei
cadavre”, cu peretele din spate făcând corp comun cu zidul Cimitirului Central.
pe un steag al
predării bunătății pe pământ
în
scurt-țâșnitoarea cascadă a mulsului
ca iuți săgeți de
noime între simți și gând
și început de
avangardă tremolo-n româna poezie
cu Fundoianu la
Herța, cu Voronca la Paris
și Celan ce
îndelung pe sumbre poduri întârzie.
culegând viile și
vina sfidării. Apoi apare-n rol
Bogza și Dinu, acesta
potrivindu-și numele Roll
binecuvântat de
pana lui Pană, amical-benevol.
din munți îi
alunecă îndărăt ghețarii și zăpezile
iar apa
Bucureștiului le păstrează până azi grotescul
și absurdul jos, la
Mitropolie – privește și vezi-le
pe un steag al
predării bunătății în școli și pe pământ
în
scurt-țâșnitoarea cascadă-n amurgul mulsului
ca iuți săgeți de
sensuri între simț, dada și gând.
Voronca
ce doar gem, urlă
când sunt decimate
de-oștiri din alte
limbi, dar mai necruțător
de armia tăcerii,
bolnave, necurmate.
se face lazaret cu
cloroform și ghips
cu cârje pentru
vocale rănite și consoane
gemând și înjurând
în stil de-apocalips.
cuvintelor întinse
pe filă ca pe targă
pe care alte
cuvinte de la roșia cruce
le va-nvăța pe nou
să spună și să meargă
sub steagul de
izbândă sau sub pânza neagră.
şi un
timp pentru a strânge pietre
Ecleziastul, 3/5
și în patria omului
pus, îngrozit, pe fugă.
Din piatră
aruncată-n altă piatră-n lume
Brâncuși cioplise îndurerată
„Rugă”.
Pietre-n pietre
și-n omeni izgoniți de pe vetre
dar la potolirea
lapidării pietrelor cu pietre
pentru pietre nu
vine și timp de a strânge pietre
Ecleziastul e glas
ce strigă-n pustiu și de pustiit,
iar omul tot mai să
creadă că, posibil, doar pietrele
ar mai putea
îmblânzi pietrele de neîmblânzit.
pianina cu coadă-i
concurată de pianina cu priză
(e drept, pe asta
nu poate urca păunul, ca pe prima,
desfăcându-și coda-evantai
– multicoloră surpriză).
confruntarea e mult
mai acerbă, de parcă cerbii
se bat cap în cap,
coarne-n coarne, la timp de rut,
sau se încaieră,
prostește, pegașii, superbii,
unii să-și arunce
călăreții dintre aripi, din spate
și-atunci e
tristețe în regatul metaforei lumii, dar
a mare bucurie
trâmbițează Platon în cetate –
polis cu cele mai
multe piane dezacordate,
loc de ocolit, în
el fără mormântul vreunui poet
care chiar până-a
se naște fusese izgonit din cetate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu