marți, 1 noiembrie 2022
UN GRUPAJ DE POEME
Leo Butnaru
începuse a-și îngusta apele
porumbelul reveni la arcă
la Noe
în cioc cu o ramură de măslin...
Eu mă gândesc că
de-ar fi existat pe atunci Biblia
și ea salvată în arcă
probabil Noe ar fi pus acea rămurea
între filele ei
semn de carte...
apele se potoliră.
când coborî din nou pe pământ
potențialul creator și-a zis:
la arta lui Noe”.
spre Mahomed
măgărușul ca simbol de legătură
între creștinism și islam;
mielul scurgându-și șuvița de sânge din beregată
între Biblie și Coran
uneori chiar ca un semn de carte
prelinsă dintre filele cu Cântarea cântărilor
înfricoșată. Frigărui
din mielul care aproape că nu-i
decât poate oscioarele-i albii
strivite
trosnitor
de țânci pirpirii...
încă de la anticul țăran
spartan sau macedonean
care
ascultând legendele cu încornoratul
copitatul bărbat-țap
pre nume Pan
se întreba în sinea lui: de la ăsta ce se nasc – copii
sau mieluți de capră?
Doamne, aman!
alții chiar cu mâinile bandajate...
au vrut să-și ia destinul în
propriile mâini...
De regulă
asta se pedepsește...
duminică, 30 octombrie 2022
marți, 25 octombrie 2022
ADIO, DRAGĂ PRIETENE!
(3 iunie 1949 - 24 octombrie 2022)
miercuri, 19 octombrie 2022
DIN MĂRTURISIRILE UNUI ÎNȚELEPT
Eugen SIMION
(25.V.1933 – 18.X.2022)
Sunt un spirit foarte neliniștit. Însă un neliniștit care se stăpânește
– Stimate domnule Eugen Simion, când a fost
întrebat dacă există azi în literatura română modele care să fie urmate de
tineri, N. Steinhardt răspunse că există, și anume: Constantin Noica, Anton
Dumitriu. După care continuă: „cred, Eugen Simion și Eugen Ionescu”. Cum ați
reacționat la această evghenicoasă apreciere?
–
Da, am descoperit-o cu uimire într-o carte publicată de Zaharia Sângiorzan. M-a
bucurat, evident, și încă o dată m-a surprins, pentru că eu l-am cunoscut
foarte puțin pe Steinhardt. Este unul din regretele vieții mele. N-am trăit în
preajma lui, l-am întâlnit de câteva ori, am vorbit puțin cu el și, recitindu-i
acum cărțile și descoperindu-i jurnalul, am avut o revelație, și anume că
marile spirite nu sunt totdeauna cele care trăiesc în prejma noastră sau cele
spre care ne orientăm noi.
Pe
scurt, nu știu dacă am putut fi un model pentru noile generații, dar am avut
modele morale.
– Le-ați mărturisit? Le puteți reaminti?
–
În primul rând, pe Eugen Lovinescu, după aceea pe Marin Preda și alte câteva,
oameni formidabili într-o cultură care se află mereu într-o mișcare haotică. Și
Lovinescu, și Preda au fost puncte statornice, cred, în această lume în
cutremur.
Cât
mă privește, mă onorează foarte mult aprecierea lui Steinhardt, cu atât mai
mult cu cât ea vine postum, după ce acest om minunat a dispărut.
– Îmi dau seama că nu vi-i ușor să vă referiți
la propria persoană. Însă în ceea ce-i privește pe Constantin Noica, pe Anton
Dumitriu sau Eugen Ionescu grație căror calități ale lor, credeți, N. Steinhardt
i-a decretat drept modele?
–
Compania mă zdrobește puțin... Mi-e mult mai ușor să explic de ce Noica era un
model și poate fi un model, de ce Anton Dumitriu, de ce chiar Eugen Ionescu...
Ar trebui să-i iau pe rând și să explic de ce... Am să mă refer numai la Anton
Dumitriu, un filosof mai puțin cunoscut, cunoscut doar de specialiști. Anton
Dumitriu este un om care are o pregătire științifică, a fost matematician și a
devenit cel mai mare logician al nostru și unul dintre filosofii de marcă. El
nu e atât de strălucit ca Cioran, să zicem, sau ca Noica și nu a intrat în
topul eseisticii filosofice. Însă a fost un om formidabil prin destin. Eu am
avut bucuria să-l cunosc spre sfârșitul vieții lui, trecuse de 80 de ani. L-am
întâlnit în casa unui prieten comun, pictorul Nicodim, după 1990, într-un
moment în care un om care suferise atât de mult în regimul totalitar ar fi avut
toate drepturile să fie, cum să spun, foarte arogant și să aibă un sentiment
justițiar exagerat. Ei bine, am descoperit un om frumos. În primul rând, la
propriu și la figurat. Un om foarte liniștit, un om care nu a făcut caz de
suferința lui – avea această delicatețe extraordinară într-o vreme, repet, în
care toți fac caz de suferința lor și-și ticluiesc dosare de ilegaliști. Omul
acesta, care stătuse atâția ani în pușcărie, vorbea oarecum în liniște și ca
despre un fenomen trecut despre ceea ce i s-a întâmplat și se gândea la opera
lui, pe care o avea pe punctul de a o încheia. Într-adevăr, un asemenea om este
an model moral.
– În anii în care ați locuit la Paris, l-ați
cunoscut, probabil, și pe Eugen Ionescu...
–
Pe Eugen Ionescu l-am întâlnit de foarte malte ori, am stat de vorbă… Nu pot să
spun că am fost în grațiile lui sau că, Doamne păzește, m-a acceptat ca
prieten. Nici nu avea cum. Însă l-am citit cu admirație. E un mare scriitor, e
un uriaș scriitor în acest secol. Și aveam în mine o îndreptățire, că spiritul
românesc poate să ajungă să se impună…
– Cum vă simțeați în compania uriașului
scriitor?
–
Foarte curios: nu m-am simțit deloc complexat în fața lui, pentru că Eugen
Ionescu accepta un stil al cordialității. Vorbea firesc, punea întrebări
comune, se interesa dacă mai există strada Berthelot, dacă mai există un hotel
lângă Gara de Nord, unde a stat el cu mama sa, lângă o grădină publică, unde
asculta un cântec care începea astfel (mai țin minte câteva versuri):
„Mihalache, vai de mine,
Sunt muiere în putere,
Trupul vrea, inima cere!”
Era
senzațional că, după cincizeci de ani, în inima Parisului, în Montparnasse,
Eugen Ionescu își amintea aceste versuri. Dar eu i-am spus: „Domnule Eugen
Ionescu, n-am auzit această romanță de cartier, însă trebuie să vă spun că s-a
schimbat ceva în stilul folclorului urban” și i-am reprodus câteva versuri pe
care le auzisem într-o grădină din Zimnicea
„Jimmy, Jimmy, samurai,
Dă-mi dolari ca să mă ai!”
I-au plăcut atât de mult aceste versuri, încât tot timpul, cât am stat de vorbă, făcea ce făcea și-și amintea mereu. Zicea: „Cum? Jimmy, Jimmy, samurai,/ Dă-mi dolari ca să mă ai?!”