Leo
Butnaru
Sălcii
plângătoare
Preotul din sat
inclusese sălciile plângătoare în rândul bocitoarelor care, uneori, erau
angajate la înmormântări. Astfel că din orice loc al Negurenilor ar fi fost
ridicat și prohodit răposatul, preotul cârmea numaidecât cortegiul funerar și
pe sub revărsările încremenite ale sălciilor plângătoare de pe malul Răutului,
cu jelirea lor bocitoarele cam deranjând pescarii de la buza apei.
La un moment dat,
preotul le făcea semn bocitoarelor să se oprească din jeluire, pentru ca întreg
șirul de săteni, care îl petreceau pe unul de-al lor, să asculte o vreme
foșnetul sălciilor plângătoare, ce intrau în ritualul cu psalmodieri tânguioase
și cădelnițări fumegoase neliniștitor aromitoare.
Odată, de la un
mic cărbune sărit din cădelniță, se aprinsese frunzișul scuturat al sălciilor
plângătoare, uscat în toamna secetoasă, iar câțiva țărani din cortegiul de
prohodire s-au întors îndărăt și au stins începutul de pălălaie de la poalele
sălciilor plângătoare, incluse de preotul satului în rândul bocitoarelor
prelung jeluitoare. Iar unul dintre ei, mai aprig la stinsul pălălăii, chiar a
fost poreclit Pălălău...
Asta e: fiecare
sat cu preotul, obiceiurile și sălciile sale...
Drumuri...
Drumurile nu-i pot
oferi lumii lecții sau simple exemple de directitudine, de dreptate (în spațiu,
nu în sfera spiritului), de franchețe, cum s-ar mai putea spune (ușor neadecvat
în acest caz, în această sferă; neadecvat din cauza prejudecăților, fie etice,
fie gramaticale), din simplul motiv că drumurile sunt astfel croite de însăși
lumea care, oricât ar vrea, nu poate să înainteze doar în linie dreaptă. Chiar
din cauze obiective, nu?
Altfel spus, lumea
nu-și poate da sie însă și lecții sau simple exemple de directitate, aceasta –
directitatea – fiind foarte înrudită cu dreptatea, cu adevărul.