22.XII.1993
La
prezentarea volumului de poeme „Iluzia necesară”, la Casa Dosoftei din Iaşi,
organizator şi amfitrion ne-a fost poetul şi muzeograful Lucian Vasiliu.
Prezent, oarecum taciturn, şi poetul Cezar Ivănescu.
Iată
un extras din ce a spus Ioanid Romanescu, care mi-a fost susţinător şi lector
de carte: „Onorat auditoriu, ne aflăm într-un şir de zile cu multe comemorări.
Comemorăm, în primul rând, 300 de ani de la dispariţia lui Dosoftei. Am
comemorat, ieri, 10 ani de la dispariţia lui Nichita Stănescu. Astăzi, s-a
aniversat la Iaşi ,
ca şi în alte centre din ţară, patru ani de la începutul revoluţiei din 1989.
Să
salutăm mai întâi în mijlocul nostru oaspeţii – pe domnişoara Beata Podgorska
de la Catedra
de Slavistică, de asemenea pe poetul Leo Butnaru, poet român de la Chişinău. În ce priveşte
volumul de poeme «Iluzia necesară», foarte bine remarca Ioan Holban, – a făcut
trei observaţii de supleţe – prima: modernitatea poeziei lui Leo Butnaru,
criteriu de care a ţinut seamă şi editura «Princeps»; a doua chestiune – că
valoare poeziei sale nu se deosebeşte măcar prin nuanţe de valoarea colegilor
săi de generaţie aflaţi în dreapta Prutului; că el pur şi simplu este scriitor
român; aşa cum între cele două războaie mondiale un scriitor rus declara
„Patria mea este limba rusă”, şi sintagma a fost preluată de Nichita Stănescu –
„Patria mea este limba română”, şi Leo Butnaru poate să spună cu fruntea sus că
patria lui este limba română, pentru că este un scriitor foarte atent, foarte
receptiv la valorile clasice ale literaturii române şi, dacă vrei într-adevăr
să înveţi limba română bine, o poţi învăţa şi fără televizor şi chiar în
condiţii mai grele de comunicativitate, având la dispoziţie doar pe Eminescu.
Opera lui Eminescu este suficientă, aş spune eu, pentru a învăţa bine şi chiar
profund limba română. Faţă de argumentele aduse de criticul Ioan Holban, eu aş
mai avea ceva – nu ştiu dacă mai importante sau nu şi le spun cu acea
sinceritate a unui coleg mai în vârstă, recunosc, căci faţă de acel argument
există poate şi un orgoliu al editurii «Princeps» de a publica volume bune de
poezie şi doresc acestor editori, dl Baghiu şi dl Moisuc, în primul rând
succese în efortul lor care este extraordinar pentru a depăşi urmările
inflaţiei galopante, de a scoate şi cărţi de poezie.
Calităţile
poeziei lui Leo Butnaru reies mai bine vizavi de text. Îi pot fi remarcate,
desigur. Dar eu am să mă opresc la câteva sau măcar la două.
În
primul rând, e o poezie care vine din cultură, o poezie care are orgoliul
rostirii, pentru că autorul în cauză nu doreşte să capete, ştiu eu,
credibilitate poetică, mai nou cum se vorbeşte; nu doreşte să scrie urături pe
teme politice sau lozinci puse pe note, cum spunea mai înainte marele nostru critic
George Călinescu. El doreşte pur şi simplu să scrie o poezie trăită în limba
română, pentru că oricât ai fi de bun politician, dacă nu eşti dublat, susţinut
de propria artă, ca scriitor, ca pictor, mă rog, muzician, dacă eşti în
parlament sau senat, nu ai succes, pe când poţi face un mult mai mare serviciu
unei spiritualităţi, exprimându-te, în primul rând, la un înalt nivel în artă.
Aceasta o spune şi Heideger. Filosofiile trec, partidele trec, însă popoarele
rămân. Şi popoarele au nevoie de spiritualitate care să le reprezinte. Deci,
dincolo de urăturile pe care le-am auzit noi, cei din dreapta Prutului, înainte
de ’89, şi pe care le auzim şi acum, probabil cu titlurile schimbate foarte
multe dintre ele, lansate de către cei care au fost şi sunt în continuare
culmea în parlament sau în senat; dincolo de urăturile, zic, şi ale unor
confraţi de dincolo, scuzaţi tautologia, – există opere serioase, artistice,
literare ale colegilor noştri şi, cum bine remarca şi colegul Ioan Holban, nu
este vorba decât de o cunoaştere reciprocă. Nu este vorba de intrarea românilor
în România sau de intrarea României în Europa.
Sunt
sigur că, dacă peste câteva milenii se va vorbi şi despre poezia scrisă în
limba română, operele aparţinând unor scriitori ca Leo Butnaru vor fi
receptabile, vor trezi interes şi vor merge la sufletul omului. Încă o dată mă
bucur că pot vorbi despre un coleg pe care îl respect foarte mult şi cred că
este mai bine să întindem astfel o mână de ajutor fraţilor noştri, făcând ceva
ca să ne cunoaştem reciproc, decât să dăm doar declaraţii scrise sau vorbite şi
după aceea să uităm”.
Apoi,
după lansare… o prelungire de program la Ioanid , la prima sa soţie. Taclale interminabile.
Se ajunge la pasiunea şahului. Romanescu şi Spinei se încleştează pe la ora
1,30 după miezul nopţii într-un război troian. Nebunie aproape frumoasă. La
vamă – vameşii mai cuminţi decât noi… Ajungem cu bine.
16-17-18.XII.1993
Focşani,
„Saloanele Dragosloveni”. Boloteşti, locul de baştină al mireanului Moţoc care,
prin mila Domnului, avea să ajungă Mitropolitul Vaarlam. Dar de Crăciun – câte
un brad, pentru mine, Spinei şi Burac. Mici neînţelegeri, în dependenţă de
caractere, temperamente şi… generaţie. A. s-a supărat. E ca şi cum un hobby al
său…
Traian
Olteanu către mine: „Bătrâne, pe 25 ianuarie te invit să-ţi înmânez premiul Revistei V”.
Cu
câteva zile mai înainte, avusesem semnalul cărţii de poezie „Puntea de acces”
(Chişinău, „Hyperion”). Emoţii confuze. „Iluzia necesară” (de la Iaşi ) mi-a adus mai multă
bucurie.
8.I.1994
Au
devenit sau poate doar devin (încă) o modă aşa-zisele-întru-îndreptăţire
„premii personale”. Adică, unui aproape bogătan de amplasament recent îi
trăsneşte în cap ideea să li se dea nişte bani unor scriitori – X, Y, Z –,
precum în cazul lui Arc. Opaiţ cu nănaşii săi Leviţchi, Cimpoi, Arcadie. Şi
declară: Acestea sunt premii personale! Bine, de ce nu le zic, domnule, pre
nume? De fapt, sunt nişte… ajutoare umanitare. E drept, necesare şi ele, dar nu
cu titlu de premii. Nişte binefaceri. De ce să le pui în relaţie cu scara
valorică? De obicei, ajutoarele umanitare se oferă celor năpăstuiţi,
handicapaţi, celor suferinzi. Dar dacă le zici premii, le poţi da cui doreşti.
Pentru merite, cică. Să fim serioşi: zicând premii, nu poţi totuşi anihila
completamente sentimentul de umilire… solemnă, de ridicare a gestului de
calicie la nivelul de valoare şi demnitate. (E drept, cei trei amintiţi sunt de
reală valoare…)
Cam
aşa s-au acordat premiile literare (îmi vine să le iau între ghilimele) ale USM
pentru anul 1993… Au venit cu ajutoare umanitare Opaiţ şi Soros… Ce bucurie!
Prin
Nicolae Fabian, Marin Mincu mă roagă să-i telefonez la Bucureşti. Problema ?
Interviul ca semn că sunt om al cuvântului. Păcat însă, zice, că a ieşit cam
lung şi cu câteva erori. Se interesează dacă vine sau nu la Chişinău Eugen Coşeriu. La Constanţa i se va acorda
titlul Doctor honoris causa…
Dezamăgit de C., M. şi D., pe al doilea mai că înjurându-l pentru fanfaronadă
şi nerespectarea promisiunile: se vorbiseră parcă să editeze împreună nişte
cărţi, însă M. s-a cam caţavencit,
căutând profituri aiurea. D. nu i-a răspuns nici până astăzi la întrebările pe
care i le-a lăsat vara trecută. Cimpoi, cică, e absorbit de impresiile efemere
de măreţie obţinută prin posturi şi titluri…
Apoi,
brusc, o ofertă: „Domnule Butnaru, la editura mea, Pontica, am publicat câteva volume de poezie ale unor autori
valoroşi, Muşina (n-am reţinut alte nume – n.m.).
Dar deocamdată îmi lipseşte şi o importantă prezenţă basarabeană. M-am gândit
să o încep cu dumneavoastră. Am citit şi am auzit lucruri frumoase despre
poezia dumitale…” Intervenţia mea – surdo-bâlbâită, aproape. Dar îmi revin şi
îi spun că chiar am gata manuscrisul unei cărţi noi (ad hoc, renunţ să o mai
prezint editurii „Porto-Franco”).
Între
timp, am şi expediat manuscrisul, „Cap şi pajură”, prin fiica Lidie Hlib ce
pleca la Bucureşti. Ieri ,
Mincu urma să se întoarcă de la
Constanţa … Pe marţi, miercuri îi voi telefona.
Citesc
„Jurnalul de la Tescani ”
al lui Andrei Pleşu şi trag concluzia că, în ce priveşte aratul, arătura la
conacul Enescu se respectă o tradiţie niţel barbară, pentru că chiar aşa am
văzut noi brazdele, cu Zinovia, însoţiţi de Octavian Voicu, acum vreo trei ani,
când am fost în vizită la
Tescani ; tocmai aşa, precum le descrie Pleşu: terenul
„proaspăt arat (cu nişte brazde enorme, barbare, preistorice)”!! Exact aşa!
Brazde dure, adânci, văluroase. Am călcat şi noi prin hândichiurile lor şi, îmi
amintesc vag, aproape ca şi Pleşu, când priveam
brazdele, ca niciodată (ba eu a mai multa oară; văzusem adânci
întorsături de humus pe ghiolul nostru din Negureni, când secase în vară, apoi
în cătunul Cersac, în enorma plantaţie de nuci, pe care o defrişase colhozul –
nemilos, cu enorme pluguri şi tractoare S 100 – pluguri de plantaj, pare-se, le
zicea); oricum, priveam vălătucirea aproape misterioasă a cernoziomului,
realizând, ca şi Pleşu, „alcătuirea incredibilă
(sub. în text – n.m.) a
pământului; a pământului nud. E substanţa cea mai lipsită de determinări din
câte există: culoare incertă, formă inexistentă, constituţie indescriptibilă
altfel decât prin analogie cu neantul.
Când spui «materie»,
nu-ţi poţi reprezenta o mai adecvată corespondenţă sensibilă decât pământul”.
Şi
încă un detaliu: de la Tescani ,
în stânga, se află un sat numit Scorţeni, exact precum la noi, la Negureni : Scorţenii de
peste dealul Chersacului.
E
adevărat, destui scriitori, astăzi, sunt catastrofaţi
sub aspect editorial. E drept, printre ei şi multe mediocrităţi descurcăreţe
cred că sunt deja scriitoare, găsind fel de fel de sponsori senzuali, care-şi
lansează protejatele din patul de toleranţă pe culmile Parnasului.
Andrei
Pleşu are un geniu deosebit al formulărilor la care am râvnit şi eu, în acest
caz condiţiile obiectiv-subiective lăsându-mi doar şansa de a transcrie, de a
cita, reţinând din „Jurnal…” următorul portret-anti: „Scriitorul de azi, la Tescani : nu iese decât cu
greu din cameră, nu priveşte în jur decât constrâns şi plictisit. «Bun
– îţi spui – n-are sentimentul naturii. E, probabil, o fire livrescă».
Dar îţi intră în cameră şi n-are nici cea mai mică pornire să-ţi răsfoiască
prin cărţi. Intri la el în cameră şi nu vezi nicio carte. Doar hârtie de scris.
Şi pixuri. Aşadar, nici natură, nici cărţi. Ce atunci? Experienţa oraşului şi
tribulaţiile Eului propriu. Autoscopie şi anecdotică, citadinism şi intimism.
Ambele, în variantă minoră, fără problematică, fără abis. O exhibiţie de
«stări» şi metafore” (p. 68-69).
Pare-se,
de ieri-azi mă determin să scriu cu î din a
(Â). Cine şi cât se vor opune acestei revizuiri care, zău, nu-mi place nici
mie?
19.II.1994
…
Pentru că zice Camus în „Mitul lui Sisif”: „Un om este şi mai om prin lucrurile
pe care le trece sub tăcere decât prin cele pe care le spune”. Şi are oarecare
dreptate.
Dar
eu cred că n-ar trebui să las completamente sub tăcere anumite întâmplări din
ianuarie-februarie. Primo – călătoria, între 17-18 ianuarie, la Focşani , unde mi s-a
decernat premiul „Revistei V” (opera omnia). Secundo – 5-6 februarie, împreună
cu Arcadie Suceveanu, la iniţiativa lui Mihai Pânzaru, călătorim şa Rădăuţi. Ad
hoc, duminica, la librăria centrală din urbe, mi se pune la cale o lansare de
carte – placheta „Şoimul de aur”. Arcadie vorbeşte foarte inspirat. Apoi, dl
Fodor, activist la Institutul
privat Bucovina-Basarabia, dl Gheorghiţă, directorul librăriei…
Dl
Fodor, fost aviator, trebuie ţinut minte şi pentru trandafirii pe care, o
vreme, călătorind la Chişinău ,
i-i dăruia dnei redactore de la „FM” Jmereneţcaia (story-ul lui M. Pânzaru).
Ne-am
întors duminică. Facem popas la
Iaşi , la dna Ioana. Dânsa alarmată de porcăria pusă la cale la Chişinău cu aşa-zisa
„Casa noastră…”. Derbedeii politicaştri
se vânzolesc a niţică agonie… „Personalităţi” alde Marian, Suruceanu, ba
chiar şi alde Snegur & Ko…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu