CUTIA DE REZONTANŢĂ ŞI CUTIA DE REZISTENŢĂ
leo butnaru
– La ce bun critica literară, acum?
– Să o începem ab ovo sau, poate, aleatoriu – de oriunde din informul şi greu
imaginabilul, în cuprinsul său, spaţiu literar, de unde se poate pune cea mai
elementară întrebare, banală, dar perpetuă, poate că chiar „eternă”: Ce este/
ce înseamnă critica literară?
Eu unul cred că e ceva ce ţine de
voluntariat. Voluntariatul unor cititori cât de cât pricepuţi în ale scrisului,
în „tainele” literaturii, care, benevol şi nesiliţi de nimeni, vor să spună
ceva din cele ce pricep, cum pricep, ce presupun, ce cred ei că ar fi bine să
creadă şi aţii (etc.) despre o carte, sau doar despre un poem, chiar despre un
singur vers; despre un roman sau o miniatură în proză; despre o piesă oarecare
sau despre, în totalitatea sa, Marele Shakespeare (etc.). Nimeni nu este
obligat să se dea cu părerea despre literatură, nimănui nu i se poate cere să
se facă exeget (critic) literar, cu atât mai mult nu i se poate impune cuiva,
criticului-exegetului-„specialistului”, să fie un profesionist sui generis,
etalon-criterion (caractéristique
à laquelle on se réfère ou sur laquelle on se base pour choisir, classer,
sélectionner quelque chose). În domeniul în cauză, oricât de bun ai fi, nu
poţi să zici că ai ajuns un specialist,
un profesionist, odată
ce, pentru a determina ce este critica literară, dar şi
criticul literar, nu există un canon, un regulament, un statut, o instituţie
care să acorde diplomă sau brevet de critic literar. În fine, cel care, voluntar,
îşi spune să se îndeletnicească, aşa cum pricepe el, cu emiterea opiniilor
despre literatură, cărţi, poeţi, prozatori, dramaturgi etc., om liber în alegerea propriilor criterii de
evaluare/ opinare, nu este absolut cu nimic dator nimănui, nici vreunui om
(autor), nici vreunei instituţii. El nu depune Jurământul lui Homer, să zicem,
precum îl depun viitorii medici pe cel al lui Hipocrat. („Juraţi solemn, fiecare
pe ce are mai sfânt: că veţi fi loiali profesiunii de (medic) critic, drepţi şi generoşi cu toţi cei care o practică; că
vă veţi conduce vieţile şi că veţi practica ştiinţa cu cinste şi corectitudine
(…) ferindu-vă de a greşi, de a vă lăsa corupţi sau de a-i ispiti pe alţii la
fapte rele (…) Juraţi că veţi îndeplini toate aceste lucruri. Fiecare candidat
să ridice mâna dreaptă în semn de acceptare” – cam aşa ar putea suna Jurământul lui Homer, după modelul celui
al lui Hipocrat, în care, aici, nu am făcut decât să pun în loc de medic – critic…). Dacă, în caz de malpraxis, medicul poate fi tras la răspundere,
„exegetului”, „criticului literar”, „esteticianului” nu i se cere socoteală
pentru „tratamentul incorect sau neglijent” aplicat unei cărţi, unui autor, „care îi produce acestuia prejudicii de orice natură,
în relaţie cu gradul de afectare” etc. (citez din explicaţia academică a
noţiunii „malpraxis”). Ceea ce este benevol asumat, practicat, nu este
instituţionalizat, etatizat. Prin urmare, faţă de ceea ce ar trebui să fie, cum
ar trebui să fie criticul literar, dar şi critica propriu-zisă, nu se pot emite
decât opinii diverse, inclusiv unele ciudate, excentrice, „iresponsabile” şi,
bineînţeles, perisabile imediat după actul enunţării lor. Şi e bine să ne
înţelegem de la bun început (pentru ca pe urmă să nu avem diverse
neînţelegeri): în acest domeniu al voluntariatului, mereu… noviciatului (dar
şi… neviciatului?), iminent al aleatoriului, a pretinde (cum se tot pretinde de
secole!) obiectivitate e neserios, neproductiv, alias – nefructuos. Ce e aceea obiectivitate în critica literară? Cine
o poate determina, nişte critici peste critici, evaluatori peste evaluatori?
Altceva e că cei care sunt
consideraţi critici literari pot fi oarecum… admonestaţi (şi aici: fără adrese,
fără criterii, fără obligativitatea de a fi auzite şi luate în consideraţie respectivele
„mustrări). Spre exemplu, eu unul consider că voluntarii ce se cred(e) că stau la „balanţele”, la tereziile
axiologice de drămuire a literaturii s-au făcut că nu observă o molimă
dezastruoasă care a dat în poezia noastră (românească, dar, e drept, răspândită
în toată lumea). Molima care a transformat poezia în simplissimă versificaţie,
în care orice bâiguială, orice vorbire (care, surprinzător, domnul Jourdain
aflase că e proză curată! – Par
ma foi ! il y a plus de quarante ans que je dis de la prose sans que j'en
susse rien…) este aranjată în formă prozodică, rândurile de
oralitate searbădă fiind segmentate, segmentele fiind puse unele sub altele şi
date, de autori, dar şi de multe reviste, dar şi de mulţi voluntari-critici drept poezie (încât, azi, acelaşi domn Jourdain
deja ar fi putut spune: que je dis de la poésie sans que j'en susse rien…). De unde şi atâtea istorioare întâmplate
cuiva (la mult… plural, acest: cuiva) pe stradă, altora – la bucătărie sau,
pardon, la bordel care sunt publicate la rubricile „Dintre sute de catarge”,
„Muguri”, „Poesis”, „Prima verba” etc., etc. Apoi ele, bâiguielile, apar în
legături tipografice, zise cărţi, sunt prezentate juriilor, unele chiar „învrednicindu-se”
de premii. Astfel că, implicit repetitiv, dar din necesitatea de a accentua
gravitatea molimei, trebuie doar să
constatăm (nu putem să şi… acuzăm, nu, voluntarii?) ce uimitoare este situaţia
în care criticii literari(-voluntari) cât de cât recunoscuţi ca pricepuţi în
domeniu nu au avut, nu au curajul să spună că versificaţia românească actuală
este invadată de texte patologic de prozastice, de banală oralitate, date drept
poezie. Textele par a fi nişte povestioare neajutorate, unele în doi peri,
chiar anoste, având (continuând să aibă!) de model ruinele versificaţiei hippy
care au a face foarte puţin cu literatura de valoare. În aceste compuneri „la
întâmplare” componenta filosofică lipseşte cu desăvârşire. Astfel de
versificaţii aleatorii, nemeşteşugite, parcă ar respinge, obraznic, partea
estetică a scrisului, a literaturii.
Într-adevăr, este stupefiantă ne-reacţia criticii
literare (a ceea ce se crede asta) la potopul unor astfel de producţiuni care
nu au nici în clin, nici în mâneca mânii care scrie cu poezia. În acest caz,
sigur că e rezonabil-presantă întrebarea:
La ce bun critica literară, acum (şi în vecii vecilor amin)?
Probabil, cel puţin în ce priveşte poezia,
trăim timpurile (deja vreo două-trei decenii, se pare) unei critici literare…
aplatizate, fără relief, fără principii respectate, mai ales când e cazul să
spună ce e anost, non-valoare. Metodele, cu tot cu mecanismele lor, de
receptare, de evaluare şi de promovare a operelor literare s-au modificat
categoric. Dar nu spre bine. Faţă de critica de factură „clasică”, bineînţeles,
încât nu ar fi nedrept să spunem că suntem în plină criză a criticii
profesioniste. În ultimele două decenii nu s-au prea afirmat critici literari
de incontestabilă vocaţie şi prestaţie. Iar cei care se zice că scriu critică
literară ar fi mai curând nişte eseişti, unii buni, alţii ca vai de ei, care
încearcă să opineze despre literatură. Spre deosebire de prestanţa
profesionistă a unui critic literar – specimen ce se întâlneşte rar, totuşi, –
eseistul dă fraze impresioniste, fumegoase, nu de puţine ori improvizează după
ureche. Atare genuri de texte sunt amendabile la destule componente ce ţin de
specificul genului: competenţa (analitică), obiectivitatea, dar şi – foarte
important! – obligator... asumatul rol de a media, instructiv, convingător
între poezia/ proza/ dramaturgia (etc.) la care se referă şi potenţialul
cititor al acestora. O critică dezorientată – nu poate orienta.
Eu unul (mai) consider că supralicitarea
hodoronc-tronc a unor noţiuni vagi, gen textualism, postmodernism, critica
literară ajunsă ea însăşi literatură (sui generis) etc. a dus, de fapt, la
dispariţia criticii literare autentice, în spiritul şi specificul ei ce trebuie
să fie perpetue, trans-epocale. Critica s-a filologizat mult, închistată în
interminabile consideraţii textualiste, încât pare să înceteze de a mai fi un
factor al conştiinţei culturale în sens filosofic şi social mai larg. Rar cine
mai încearcă să testeze literatura sub aspectul autenticităţii estetice,
artistice, să o citească atent, comparativ, sub lupa „stropului de eternitate” care
este (ar trebui să fie) metafora, în raport cu indubitabilele valori
consolidate în timp. Acolo, unde nu mai este operativă taxonomia, drept cod de
principii relativ general cunoscute şi acceptate; acolo, unde „curajoşii” şi
teribiliştii acâni-oralişti stradali
izgonesc ca absolut inutile noţiunile ce ar trebui să funcţioneze, totuşi, cum
ar fi – criteriu, principiu, normă, canon, model, – acolo însăşi noţiunea de
critică literară este luată în deşert. Şi dusă într-acolo. În deşert.
Printre
toţi cei „vechi” şi cei „noi”, cred că există ceva mai puţin de zece critici,
cărora li se poate recunoaşte competenţa în literatura română contemporană. Dar
şi mai puţini din ei se descurcă relativ... credibil în, nemijlocit, literatura
„la zi”. Numai că şi din aceştia nu se găsesc personalităţi care ar întreprinde
tentative serioase de a releva, explicit, tendinţele de dezvoltare (sau
poate... nedezvoltare) a(le) literaturii române contemporane, inclusiv –
componenta ei din stânga Prutului. Iar ceilalţi – zeci sau, poate, sute de
condeieri care se cred a fi şi ei critici („literari”), mi se par nişte oameni
întâmplători, dacă nu chiar impostori în domeniu. Voluntariatul şi bunele lor
intenţii nu servesc la nimic sau doar la menţinerea confuziilor.
Astfel că, în timpurile noastre, critica literară
nu prea are promotori (cu anumite excepţii rarisime) care să se ţină într-un
voit risc de principii estetice, axiologice etc., precum se întâmpla cu adepţii
mai multor curente artistice, ce se manifestau la începutul secolului XX. Iar
la nivel „individual”, rar critic care, din subtextele demersurilor sale, „ar
iradia” dovada că ar fi documentat/ bazat pe întreaga evoluţie istorică a
genului căruia i s-a dedicat. De aici şi întrebarea unor exegeţi (de pildă,
David Fontaine), dacă nu care cumva există riscul ca teoria literaturii, deci
şi cea a criticii, să se prăbuşească definitiv sub valul impetuos al
interpretărilor exegetice amatoriste, cam omniprezente în presa de
specialitate. În acest caz, involuntar, parcă, îţi aminteşti de Cioran care
susţinea că, de fapt, „critica literară duce pe om la periferia lui”.
Odată ce
sunt tot mai nesigure îndeletnicirile ce ţin de sferele eterice numite
valorizare sau validare estetică, apar tot mai multe false autorităţi poetice
impuse în prim-plan cumva din inerţie. La o triere mai severă, am vedea că
există poeţi adevăraţi, dar că şi mult balast e dat drept valoare. De unde
doleanţa (mai aspru, niţel imperativ spus: necesitatea) de a se (re)afirma o critică
literară autentică, care ar avea curajul să exprime atitudini, opinii tranşante
faţă de literatură, să delibereze nepărtinitor şi necruţător faţă de scriitorii
de orice stilistică şi „rang”, evitând găşcărismul, şi politicianismul de grup,
generaţie. Parcă nu se observă că cele mai multe recenzii le întrunesc cărţile unor
autori care sunt şi directori de reviste sau de festivaluri literare? Aici este
evident-strident principiul: eu, sau ai mei, te recenzăm pe tine, tu – pe mine
sau – pe noi. De la care se ajunge la: eu te premiez pe tine, tu pe mine. E o
solidaritate ca şi corporativă. Bineînţeles, şi această coeziune
corporativ-mediatică a contribuit la degradarea criteriilor axiologice. Cu alte
cuvinte, cei care scriu despre literatură depind de reviste, de diriguitorii
acestora. Şi nu se prea găsesc voluntari care să-şi plătească titlul de critic
literar cu o muncă de obicei ingrată, cu nervi, cu prietenii avariate, cu
singurătate, cu relaţii încordate în mediul nu atât literar, cât... scribo-găşcar,
cu „excomunicarea” de la o revistă sau alta, în care publicau. Pentru că în
interiorul găştilor se oploşesc şi dau din coate în special autorii care nu vor
să afle adevărul (curat) despre prezenţa, „importanţa” dânşilor în literatură,
fiindu-le suficientă tămâierea mutuală (guralivă!), ceea ce substituie (cu
poltronie) aprecierea critică fără menajamente.
Să ne amintim că, referindu-se la simpatia sau
aversiunea celora, care pot influenţa într-un mod sau altul scriitorul, în
special pe cel tânăr, Croce vorbea despre ineficacitatea condescendenţei sau
blândeţii excesive care li se arată uneori artiştilor, acţiuni care, chiar dacă
se realizează prin scris, nu sunt critică propriu-zisă, ci semne de prietenie
„eficace din punct de vedere moral, dar estetic ineficace. Atunci când apelează
la critică, artiştii nu cer de obicei nimic altceva decât tocmai această dovadă
de simpatie, această căldură care le este plăcută şi chiar folositoare (deşi
folositoare le este şi opusul ei, asprimea şi aversiunea). Totul depinde de cum
vor şti sau nu să transforme aceste mângâieri şi înţepături în stimulente ale
puterii creatoare. După cum se ştie, adesea prietenii dăunează şi duşmanii
folosesc, şi unii şi ceilalţi în afara şi împotriva intenţiei lor”.
De mai multă vreme nu mai are priză îndemnul
tradiţional de cam până la sfârşitul secolului XIX, prin care artistul era
sfătuit să rămână creator, fără a ceda tentaţiilor de a fi şi critic şi
interpret al propriei opere şi al operei celorlalţi. Ba mai mult, un artist de
valoare din zilele noastre nu poate fi cel ce doreşte să fie, fără să cunoască
estetica pluriformă, fecundă şi ea ca inventivitate, a marilor mişcări de
avangardă. Şi aşa se face că mărturiile, reflecţiile, fie doar presupoziţiile
sau dubiile unui om „de meserie”, expuse dinăuntru creaţiei ca
fenomenologie, pot fi mult mai pertinente şi interesante, decât divagaţiile
criticului propriu-zis despre acelaşi obiect/ subiect. Prin implicările tale în
aprecieri teoretico-axiologice arta ţi se relevă mai pregnant ca modalitate de
extindere a conştiinţei de sine(şi). Dar, fireşte, oricât te-ai aplica şi
acestor preocupări literaturologice,
simţi că rămâne totuşi ceva deosebitor între comunităţile de critici şi
singurătăţile de poeţi.
Însă asta e realitatea: în ariile atât de vagi ale
criticii, ale axiologiei pare a se implica tot mai mulţi scriitori (poeţi,
prozatori…), printre care cred că mă prenumăr şi eu. Iată de ce, uneori, intru
în polemici amicale (probabil, cum e cazul şi acum) cu unii dintre criticii
propriu-zişi. Şi mi se pare firesc acest lucru. Pentru că eu unul
totdeauna le acord criticilor (literari) un credit parţial, sau chiar foarte
parţial. În măsura în care mă pricep eu la ceea ce nu pricep ei. Pentru că de
unde vine subiectivitatea, deci şi parţiala înţelegere a unui critic? Sau din
proasta lui înzestrare cu harul genului în care se aventurează să
instrumenteze, sau din diferenţa de nivel de pregătire în raport cu cea a
autorului, creaţia căruia o analizează, dar cu siguranţă şi din diferenţa de
gust, preferinţă. Din diferenţa şcoli(ri)lor, form(at)ărilor „profesioniste”
ale celor doi; posibil, ambele bune sau foarte bune, dar, asta e, – diferite.
Încât ceea ce ar trebui să fie o cutie de rezonanţă a perceperii (înţelegerii,
pentru că deplina armonie este exclusă), devine cutia de rezistenţă. De
filtrare, de împiedicare sau detestare a fluizilor artistici ce ar trebui să
asigure o capilaritate cât mai bună: emisie
artistică – percepere/ apreciere exegetică. Prin urmare, este absolut întemeiat ca autorul să
nu acorde credit deplin oricărui critic, de oricare notorietate. Ci să se uite
la el cu oarece condescendenţă, însoţită, posibil, de un surâs niţel ironic.
Amintindu-i, în acelaşi timp, că fiece scriitor cât de cât calificat, valoros
este el însuşi un critic. Bun. Fie al operei sale, fie al operelor altora. (Să
ne amintim că şi Poe, Baudelaire, Coleridge, Matthew Arnold sau
Eliot dispuneau de cele doua registre înalt funcţionale: al poetului şi al
criticului.) Iar odată
cu asaltul atât de indefinitei, de-a dreptul confuzei stări literare (şi nu
numai) numită postmodernism, din prima jumătate a secolului
trecut vocaţia pentru literatură a încetat de a mai fi presupusă drept una
fatală şi exclusivistă sub aspectul delimitărilor şi branşamentelor profesionale
(spre exemplu, că poetul nu poate fi şi critic, iar criticul – poet). Nu o dată, spiritul critic al unui
poet, prozator etc. se întâmplă să devanseze, ca subtilitate şi profesionalism,
spiritul critic al criticului „sută la sută”. Sau, precum spunea
Paul Valéry, „orice adevărat poet este în mod necesar un critic de primă mână.
Dacă ne îndoim de aceasta, înseamnă că nu pricepem deloc cât valorează
travaliul spiritului, lupta împotriva inegalităţii momentelor, hazardul
asocierilor, slăbirile atenţiei, distragerile exterioare”. Adevăratul scriitor
intuieşte mai pregnant predispoziţiile culturale, estetice ale timpurilor în
care trăieşte şi creează, contribuind şi el – de ce nu? – la modelarea
judecăţilor de valoare, criteriilor ce ţin de această sferă. Însă nu
e şi cazul autorilor ce sunt ei înşişi nişte oareşicare în poezie,
proză etc. În genere, ar fi ideal ca autorii slabi de texte versificate sau de
proză impresionist-vorbăreaţă să nu încerce a se manifesta şi în (sub) calitate
de „critici literari”. Pentru că este ilariant când vreunul din cei iluzorii ca
poeţi, inexistenţi ca prozatori cutează să-ţi spună cum ar fi fost mai bine să
fi scris tu un poem sau o proză anume. Didacticismul lor e neavenit, mai
totdeauna de prost gust. Când cu de la sine putere-apreciere, vreun coleg
modest la ale sale (cele literare) se dă drept autoritate în domeniu, îţi
indică nu doar ce e bine şi ce e rău, ci chiar şi cum ar fi trebuit tu să
regizezi cutare text, cum să fi condus subiectul cutărei proze, îţi vine să-i
zice: Stimabile, dacă ştii atâtea, ştii cum, scrie tu însuţi şi poezie, şi
proză! De ce o faci pe profesorul de literatură, în timp ce, ca autor, ai nevoie
de o şcolire mai de Doamne ajută? Şi, bineînţeles, de har…
La
capitolul teorie, axiologie, estetică lumea artistică totdeauna a dus lipsă de
mijloace eficiente de determinare, de probare a valabilităţii,
elevaţiei, autenticităţii, valorii. Nici azi, precum oricând altădată, nu poate
fi vorba de sisteme satisfăcător determinate de proceduri relativ standardizate
sub aspect axiologic pentru depistarea valorii. Pentru că, în genere, în
imensitatea acestui domeniu persistă inevitabila doză de ambiguitate infiltrată
în noţiuni ca: artă, creaţie, literatură, tradiţionalism, modernism,
postmodernism etc. De unde, nu de puţine
ori, acele variaţii de opinii despre unii şi aceiaşi autori (azi, Sadoveanu,
Preda, Stănescu, Breban, şaptezeciştii, optzeciştii etc.), uneori de-a dreptul
polarizate, diametral opuse. Şi e firesc să fie aşa acolo, unde nu că, atavic,
sunt excluse exactitatea, rigoarea, ci pur şi simplu acestea sunt imposibile,
ceea ce se probează – spuneam – în special în prezent, inclusiv în
contemporaneitatea literaturii române. Destinul operelor literare este incert.
Iar în timp, în viitor (ne învaţă trecutul!) unele din „capodoperele” de azi
(chiar unele tămâiate cu Nobelul) se poate să nu aibă niciun fel de destin,
fiind de-a dreptul uitate, radiate din memoria axiologică a confreriei
literare, a cititorilor. Pot să nu aibă niciun fel de destin şi unele din producţiunile
criticilor literari, temute azi (producţiunile) şi temuţi (criticii). De unde
şi mirarea pe care o trezesc temenelele anumitor scriitori faţă de unii critici
literari. Apoi pe mine unul mă amuză spaima nedisimulată, „pe
faţă”, a unor colegi că s-ar putea întâmpla ca ei să nu nimerească în vreo
istorie a literaturii române (din câte se tot scriu)! În acest caz, trebuie să
pornim de la considerentul că o istorie a literaturii o compune un om, şi nu un
apostol, ba chiar – pardon! – Dumnezeu. Acolo sunt nişte opinii personale şi nu
litere de Evanghelie. De ce, dar, atâta tevatură, atâta ură, încrâncenare, caz,
necaz şi haz în jurul vreunui volum intitulat, supradimensionat, istoria
literaturii române? Toate „istoriile”, chiar şi cele care au cunoscut...
gloriile (ca s-o dau uşor în rimă), sunt amendabile la destule componente,
printre care competenţa autorului, obiectivitatea sa. Astfel că o atare istorie
trebuie citită ca o carte de exegeză şi nicidecum ca o concluzie (axiologică!)
la... geneză.
Aşadar,
să revenim: la ce bun critica literară, acum? Este bună în „vechea” idee că în
procesul literar (în artă în genere, nu?) ea are o menire de instrumentare, de
structurare, tinzând să facă operatorii principiile, criteriile logicii,
urmărind/ studiind legăturile/ succesiunea motivaţiilor şi consecinţelor, fără
de care nu ar exista (explicată, înţeleasă cât de cât) o dinamică determinată a
fenomenologiei literare în genere. Critica e chemată…
ba nu, critica se angajează benevol şi nesilită de nimeni să analizeze viaţa
literară ca mişcare în timp şi de a-i defini acesteia statutul/ canonul
procesual, uneori reînnoit de la generaţie la generaţie. Apoi, critica îşi
îndreptăţeşte existenţa, dacă e în stare să-şi îndeplinească una din funcţiile
sale de bază: să decodeze literatura, dar şi realitatea, ba chiar şi pe sine
însăşi. Însă înaintea acestei funcţii primordială pare a fi totuşi cea de
evaluare, apreciere, notare axiologică.
În
fine, critica literară mai e bună în ideea, dar şi speranţa că, în dreapta Prutului,
se va remarca totuşi vreun critic-fenomenolog preocupat în mod constant şi
profesionist de scrisul scriitorilor români din stânga Prutului. Eu unul
consider că în Moldova Estică, cel puţin în poezie, există autori indiscutabil
mai valoroşi decât unii dintre confraţii lor din Ţară, care sunt mereu
gratulaţi, incluşi în istorii literare (şi mondene), premiaţi, daţi drept
exemplu. Este a mirării cu câtă impasibilitate trec membrii juriului USR peste
cărţile propuse de autori de la
Chişinău sau Bălţi, să zicem. Este a mirării că în topul
poeţilor propuşi la Premiul Naţional
Eminescu nu a fost admis niciun pruto-nistrean
care, sunt sigur, nu ar fi fost cu absolut nimic mai puţin valoros ca ceilalţi
nominalizaţi. Cum s-ar spune şi s-ar putea trage concluzia, în ochirea sa
critica literară românească are nevoie şi de o lărgire de orizont. Inclusiv, a
orizontului de aşteptare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu