Leo BUTNARU
SCRIITORII ŞI PATRIA
(Ruşii & Românii)
După ce citeşti „Enciclopedia sufletului rus” a lui
Viktor Erofeev, din cele dezvăluite şi taxate drastic de autor, ai putea spune
că, pe lângă atâtea alte carenţe ale sufletului slav, aplecarea acestuia întru
beţie ar fi ca şi... floare la ureche. În numita enciclopedie – nestandard, bineînţeles, dusă spre
beletristic, dar nicidecum simplificată în entropia ideatică, tematică, în
nuanţe şi modalităţi stilistice de a sintetiza din ele, în cel mai liber şi
liberal mod, o tipologie, precum spune titlul cercetării-naraţiuni – cea a
sufletului rus, Erofeev e vehement-crescendo, sfidător, scandalos chiar –
remarca Ioan Bogdan Lefter – în „a deconstrui mitologia naţională şi
naţionalistă, gândirea etnicistă în genere”, ceea ce „e opusa ideii înseşi de
«reprezentativitate»”. Pe când scriitorul, („ne”)patriotul Erofeev avansează
exact pe invers – dinspre setea orgolioasă de „reprezentativitate” spre
minimalizarea parşivă, grosolană. Pentru că, să vedeţi, într-un final de
fragment-capitol, cu cine este asemănat(ă) rusul/ Rusia, la ce este ea (re)dusă
(pe pustii!): „Rusul constă din „nimic”, care include în sine „totul”. Rusul
consideră că lui nu-i aparţine nimic. Rusul consideră că lui îi aparţine întreaga
lume... Ieri – totul, astăzi – nimic, pentru mâine – din nou totul. Dacă ar fi
să cultivi (culturalizezi) şi să-i dai turaţii acestui stil „totul-nimic-totul”,
ai putea ajunge o ţară la modă, precum Nepalul”. Vă puteţi imagina aşa ceva?
Rusul „patriot sadea” (patriotismul ajuns mai că „profesie” aţâţată de spiritul
imperialist, preluat, vanitos, de Putin) sigur că nu-şi poate crede ochilor
ce-i este dat să citească... Deoarece adevărurile necruţătoare dor. În special
suferă tocmai ruşii care au vrut permanent să fie şi au crezut, cu mici
sincope, că chiar sunt extrem de reprezentativi, unici şi – sancta simplicitas! (autorul îi zice „naivitate de
peşteră”; adică, naivitatea... troglodiţilor, ar ieşi...) – inegalabili, în
lume, între popoare. Vorba aia cu olimb(ur)icul... Pământului. Anume că...
Mesianici şi pretutindeni s-au vrut. Şi, mai ales, în centrul centrului să
fie. Dacă nu iubiţi, acceptaţi fără crâcnire, dânşii ţineau (cu dinţii
şi... dinţoasele şenile ale tancurilor!) să fie. Şi iată, vine unul de al lor,
Viktor Erofeev, şi dă peste cap mitologia enigmaticului suflet rus; înţeapă
acest suflet în cel mai nevralgic punct al său, în „fibra” ce declanşează cea
mai insuportabilă durere! Şi nu puteau unii, deloc puţini, să nu califice (nu
şi să: clarifice) ideile din „Enciclopedie...” decât mişelească lovitură pe la
spate. Tăiş înfipt în trupul general – poporul, naţiunea, patria,
matuşka-Rusie...
Uite, la acest capitol noi, românii, nu am fost „contaminaţi” de verva
adevărului (ex)spus atât de necruţător. Parcă nu am fi intrat în riscantă, dar
vindecătoare coliziune. În această nu prea voluminoasă „enciclopedie...” e de o
mie de ori mai multă satiră şi sarcasm, decât în toată istoria literaturii, filosofiei
şi istoriei româneşti (în ce ne priveşte pe noi, în ce-i priveşte pe alţii –
adversarii în istorie). Ceea ce ar avea, implicit, în comun astea toate,
ar fi orientarea reflexivă, mai mult sau mai puţin obiectivă. Orientată (şi)
asupra noastră, a poporului român, autoreflexia. O deloc flatantă spunere de
sine. După micile scandaluri ce apar din când în când, la noi, legate, de obicei, de
insignifiantele îndrăzneli ale mai tinerilor intelectuali de a fi neceremonioşi
cu Mama-Patrie-Românie-Ană, cu tatăl-stat-Meşterul-Manole, cu naşul-luminofor
al totalităţii culturii noastre Mihai Eminescu, reiese că, în mare, românimea e
din specia ruşilor anti-Erofeev. (Şi) din acest motiv nu (prea) place Goma. În
atitudinea sa faţă de toate ale poporului, naţiunii, el e mai aproape de
Erofeev.
La rândul său, Erofeev nu e un
deschizător de... atitudini neceremonioase faţă de ai săi. Să ne amintim de
poetul Mihail Lermontov care, la 1842, scria:
„Adio, tu, Rusíe nespălată,
Ţară de domni, tărâm al robilor,
Rămâne-ţi, voi, mundire-albastră pată,
Şi tu popor umil, supusul lor”.
În unul din poemele sale din 1835, Vladimir
Peciorin are următoarele versuri-anateme, adresate Rusiei, pe care curând o va
părăsi, iar guvernanţii acesteia retrăgându-i cetăţenia: „Ce dulce e să îţi urăşti
patria/ Aşteptând avid pieirea ei!/ Şi în distrugerea patriei tale să vezi/
Pronia cerească a renaşterii! // (…(…)
Până-n temelii voi arde templul tău bicefal,/ Fiind un Herostrate, slăvit cu
mult mai mult ca el!”
În secvenţa „Instalarea
pesimismului”, naratorul „Enciclopediei sufletului rus” conversează cu unul din
interlocutori, primul constatând ceva foarte important, concluziv: „Amarul din
gură este esenţialul gust al patriei. Imposibilitatea de a-i impune patriei să
muncească pentru sine. Neputinţa de a depăşi veşnica înstrăinare a statului –
de om. Interminabila văicăreală. Verbobludnicia (slovobludie)
disidenţilor. Martirologul. Nemărginita nemernicie a vieţii ruseşti. Când viaţa
merge contra vieţii. Înălţarea disperării la rang de eroism şi de ultim adevăr
naţional. Deziluzia dictează dezgustul faţă de ţară.
– Duhul lui Lermontov,
generaliză Saşa”.
Da, Erofeev renaşte,
reactualizează duhul lui Lermontov (dar şi pe al Peciorin) care, analizând, la
timpul său, cultura ţării sale, declară că omul rus este foarte bolnav şi boala
ar fi una incurabilă.
În virtutea şi respiraţia
acestui duh şi astăzi sunt căutate, întru funcţionalitate edificatoare,
elementele-cheie ale poeziei care constituie raportul dintre persoană,
cetăţean, artist, personalitate – cu statul. Trecând prin spiritul
recalcitrant-radical al avangardiştilor. Ca la Velimir Hlebnikov ,
spre exemplu:
„Circa (de poliţie) e mare lucru,
Capital, aş zice. Este locul unde
Ne-ntâlnim eu şi statul,
Astfel statul reamintindu-mi că dânsul
Mai există”.
Uşor echivoc, dar de asemenea
edificator, este poemul „Rusia” al celui mai radical dintre cubofuturişti, Aleksei
Krucionîh:
„împotmolindu-te munca şi porcăria
te-nalţi vânjoasă scumpo ce ne
ai pre noi
cum ţărăncuţa ce-şi salvează
fetia
îngropându-se până la brâu în
noroi
târăşte-te înainte prin noapte
şi slin
jubileze benevolu-ţi vecin”.
Să reţinem referinţa la
„porcărie” – şi Erofeev revine, judicios, în câteva rânduri la raportul de
nemăgulitoare comparaţie „rus – porc”, vehiculată de unele popoare europene.
Peste epoci, Ivan
Ahmetev concluzionează cu o memorabilă perspicacitate:
„dar nu
nu de aia că (Rusia) e sovietică
eu spre exemplu consider
că ţarul Nikolai I
a fost un om sovietic
adică
această substanţă
a existat dintotdeauna”.
Sau alt poem, şi mai dur, care
vine atât în continuarea, cât şi întru explicarea precedentului:
„Ca zimbrul mă repezii spre Asfinţit
În Polonia mă proţăpesc flocos
Finlandezii mi-s undeva în coapsă
Picioarele mi s-au împotmolit prin
Caucaz
Cu burduhanul stau peste China
Coada mi-o uitai prin Alaska
Blana mi-a îngheţat – nu se topeşte –
Vechiul chip al slavonismului”.
E aici o atitudine onestă a
poetului rus autentic, crescut în respectul faţă de tradiţia de a spune
adevărul, oricât de amar, (şi) despre propria ţară, atitudine ce se relevă
pentru prima oară, spuneam, în celebrele două catrene ale lui Lermontov.
Secundul e următorul:
„Caucazul, poate, ca un zid înalt
Mă va feri de zbirii tăi tehui,
De ochiul lor oriunde la vânat,
De-auzul lor – pe urmele oricui”
(trad. mea – L. B.).
Deloc întâmplător faptul că în
imediata apropiere a începutului „Enciclopediei...”, al treilea ei capitol se
intitulează „Duşmanul poporului”, ce e, bineînţeles, şi auctorial-autoreflexiv,
capitol
care, sigur (şi sugrumător – eternul
nod în gât al rusului nemulţumit!), consună, dramatic, cu suspiciunea ochiului
„oriunde la vânat”, cu auzul „pe urmele oricui” din finalul poemului
lermontovian. În fine (de etapă), trebuie menţionat că „Enciclopedia...”
reprezintă parcă „un război civil al sensurilor, însă acesta nu ar fi un bunt
al maselor populare şi nu e o răsturnare bolşevică de regim
absolutist-sobornicesc”, după expresia lui A. Davîdov.
Posibil că anume în numele unei supreme supra-idei
nici Viktor Erofeev nu-şi menajează, „în chip biblic”, propriul Neam. Nu eşti
deloc sigur că s-ar găsi un autor de la noi care să spună despre români ce
spune „Enciclopedia...” despre ruşi: „De regulă, ruşii sunt inestetici.
Murdari. Cu pete”; „Anecdota e unica formă de autocunoaştere a ruşilor”; „În
genere, rusoaicele sunt cam curve”... (În România lucruri spuse... nespus
mai... lejer mai că declanşează procese judiciare contra unor scriitori,
acuzaţi de satanism, ca să nu mai vorbim de ordinarissima
pornografie...)
Dar, spre final, să revenim la începutul
textului, unde invocam spiritul – unii zic: demoni(a)c – lermontovian, care
„bântuie” în creaţia, în ideaţia, estetica negaţiei mai multor scriitori ruşi,
ce-şi văd poporul ca pe unul „infirm moraliceşte”. O astfel de
atitudine-viziune caracterizează unele opere ale lui Goncearov, Turgeniev,
Gogol, Dostoievski, Cehov, Bulgakov, Pasternak, Platonov, Zoşcenko, Ilf şi
Petrov, Voinovici, Aksionov, Erofeev (Venedikt), ale unor avangardişti –
Dobîcin, spre exemplu. Să ne amintim de „suflete moarte”, „demoni”, „idioţi”,
„ţicniţi”, „monştri”... La
Victor Erofeev netrebniciile bestiarului uman se extind cu
mult, înfăţişate mai radical, necruţător, ca „un atac cerebral”.
Victor Erofeev e printre puţinii cutezători,
care spun şi scriu pe faţă, că un flagel autodistrugător al ruşilor este
spiritul lor imperialist, faţă de care, din păcate, nu-şi prea pun probleme,
întru a-l explica şi a-i pricepe nocivitatea. Un scurt eseu al lui Erofeea, din
ziarul „Kommersant”, se intitulează extrem de sugestiv: „Microbul
imperialismului”. Iată această concisă, dar imbatabilă radiografie a
neîncetatei apucături politice ruseşti: de a
apuca din jurul său, de a se lăţi, de a asupri:
„Vine la mine în ospeţie un om, un rus
simpatic, bărbos, dar nu un homo
sovieticus, ci, mai degrabă, o fire artistică, un blogher care călătoreşte
mult prin lume, cu ochi de o limpezime albastră, un om care arată bine. Şi
iată, mijindu-şi a încredere ochii, savurând un pahar de vin şi plăcerea de a
trăi, dânsul îmi spune:
Franţa este o
provincie a Rusiei.
Stai aşa, raţiune!
Nici nu polemizez cu el. Dacă e provincie, provincie să fie. Am în faţa mea un
imperialist rus normal. Nu e nici primul şi nici ultimul. Are în sângele lui un
ditamai bacilul răscopt al imperialismului. Şi l-a cultivat! El este convins că
noi suntem mai buni decât toţi ceilalţi, mai buni decât Franţa, decât America
şi decât toate celelalte state. El este convins că toate aceste ţări trebuie să
se pună în serviciul nostru, ba chiar să ne slugărească, să stea în faţa
noastră pe labele din spate, iar noi să ne amuzăm pe seama lor. Până la urmă îi
vom cotropi pe toţi. Noi suntem pregătiţi genetic pentru asta.
Noi aparţinem
istoric tagmei celor mai adevăraţi ocupanţi, tagmei răpitorilor umani, care am
cotropit, ca fiind în firea lucrurilor, tot ceea ce se afla în jurul nostru. Am
cotropit Kazanul. Am cotropit Astrahanul. Am cotropit Siberia şi Orientul
Îndepărtat. Am cotropit Crimeea. Am anexat Polonia. Finlanda? Şi ea este a
noastră! Ne-am răspândit în toate cele patru zări ale lumii. Şi am fi putut
merge chiar mai departe. Nu doar Alaska, dar şi insulele Hawai şi-ar fi putut
duce existenţa sub steagul rusesc. Nu doar Crimeea, ci şi Constantinopolul ar
fi putut fi al nostru dacă, în locul revoluţiei din 1917, am fi rămas în
alianţă cu Franţa şi Anglia. Dar nu ne-a mers cu Constantinopolul, însă după
cel de Al Doilea Război Mondial am înfulecat liniştit jumătate de Europă, iar
dacă am fi fost în stare, am fi înfulecat şi Parisul, şi Atena, şi Roma.
De unde ni se
trage nouă acest simţ imperial? Fiindcă până şi statele de tradiţie imperială
de felul Angliei au fost pregătite să înghită teritorii subdezvoltate din Asia
şi din Africa, cultivându-le, pe când noi ne-am impus noi înşine cu neînfricare
în faţa altora, le-am impus ideologia noastră, ba pe cea monarhist-ortodoxă, ba
pe cea comunistă, iar atunci când a trebuit să-l nimicim pe duşmanul nostru
înfrânt, nici un muşchi nu ni s-a clintit pe faţă. Aşa i-am împuşcat noi pe
ofiţerii polonezi la Katîn.
Şi nici acum nu ne prea topim de regret pentru ei. Şi nu doar pentru ei. Nu
avem regrete, ba mai mult, ne displace când unii tabără asupra noastră,
întrebându-ne de ce i-am împuşcat. I-am împuşcat pentru că noi avem dreptul
să-i împuşcăm pe toţi, inclusiv pe noi înşine. Şi dacă ne-am tot împuşcat pe
noi înşine şi, posibil, încă ne vom tot împuşca, de ce ar trebui să dăm
socoteală pentru uciderea prin împuşcare a unor oameni care ne sunt absolut
străini?
Acest soi de
imperialism înnăscut, intrat în sânge, absolut inconştient al oamenilor noştri,
iese în vileag cu o patimă deosebită când vine vorba de recuperarea Ucrainei.
Noi suntem convinşi cu toţii că Ucraina este o periferie a noastră şi că
separarea ei de noi a fost o uriaşă nedumerire şi necesită a fi corectată.
Totodată, noi nici nu ne ascundem sentimentul de superioritate faţă de fraţii noştri
mai mici sau, mai bine spus, faţă de haholi. Îi chemăm la noi ca pe o oaie
rătăcită, iar când această oaie va reveni la noi, trebuie că va fi chelfănită
cum se cuvine. Această veselă convingere cum că Ucraina independentă este doar
o neînţelegere provizorie a pătruns practic întreaga noastră societate şi
nimeni nu-şi pune întrebarea dacă haholilor le place sau nu aşa ceva. Noi nu ne
gândim la ce le place altora. Nu ne gândim la ce le place celor din Caucaz, din
Asia Mijlocie şi Ucraina. Noi nu ne gândim la ce le place popoarelor baltice,
pentru că şi acestea, dintr-o ciudată întâmplare, rămăseseră fără stăpân. Noi
vom pune mâna pe toţi. Microbul nostru imperial rămâne cu noi pentru vreme
îndelungată. Dacă nu cumva pentru totdeauna.
De unde s-a luat
acest microb imperial care cutreieră sufletul rus? Ar fi ciudat să considerăm
că Petru I cu ideea sa imperială ne-a adus şi ambiţiile imperiale. Aceste
ambiţii existau şi pe timpul lui Ivan cel Groaznic. Ele existau ca posibilitate
de împărţire a pământurilor şi a ideologiilor încă în perioada jugului
tătaro-mongol. Noi am fost mişcaţi de visurile noastre de cotropire a celor
străini şi necredincioşi, rămânând şi astăzi mişcaţi de dorinţele noastre
imperiale.
S-ar putea că
astăzi nu mai suntem chiar atât de groaznici. S-ar putea că astăzi
imperialismul din sângele nostru lucrează împotriva noastră de vreme ce oricine
poate din cuprinsul fostei Uniuni Sovietice fuge de noi cu groază. Noi devenim
nu groaznici, ci ridicoli. Ambiţiile imperiale lucrează împotriva Rusiei.
Microbul imperial distruge viitorul Rusiei. Şi totuşi…”
Şi în aceste
meditaţii acide Viktor Erofeev parcă ar reitera, implicit, că, de fapt, scriitorii
ruşi oneşti nu au făcut decât să-şi însuşească „metodologia Bibliei”, cum constata,
de altfel, şi exegetul culturolog A. Davîdov, amintind că în „Vechiul
testament” poporul nu are vreodată dreptate... Glasul poporului nicicând nu
înseamnă şi glasul dumnezeiesc. Este o evidentă discrepanţă între cuvântul
biblic şi adagiul Vox populi, vox Dei (de la Hesiodus cetire). Prin
vocea prorocului Ieremia, Dumnezeu zice: „...poporul Meu e fără minte şi nu Mă
cunoaşte... sânt pricepuţi numai la rele, iar binele nu ştiu să-l facă”
(Ieremia, 4/22); de-aţi cutreiera întreg Ierusalimul, „nu... veţi găsi vreun
om, măcar unul, care păzeşte dreptatea şi caută adevărul” (Ibidem, 5/1), după
care prorocul face propria constatare: „căci cu toţii sânt nişte desfrânaţi şi
ceată de defăimători!” (Ibidem, 9/2). A. Davîdov mai aminteşte că în Biblie
prorocii nu se jenează să folosească expresii, calificative foarte dure la
adresa poporului evreu (ales), precum ar fi – „mincinos”, „viclean”, „mişel”,
„lacom”, „nedrept”, „rău”, potopit de păcate, dedându-se clevetirii,
asasinatelor, jefuirii aproapelui, asupririi acestuia etc. „În capacitatea de a desfăşura critica la
adresa poporului constă netrecătoarea semnificaţie a metodologiei biblice”,
conchide exegetul.
În ce ne priveşte, ar trebui să recunoaştem că
nu s-au prea găsit autori români, care să fi urmat metodologia testamentelor, vechi
şi nou... Nu încape îndoială că nu e uşor, ci... cutremurător (!!) e să iei de
model spiritul necruţător al Domnului Savaot, ce le spune supuşilor Săi:
„...veţi fi blestem şi grozăvie, ocară şi râs, şi nu veţi mai vedea locul
acesta” (Ieremia, 42/18). Fireşte, proporţiile, decalajul... incomensurabil
trebuie păstrate: Dumnezeu e Dumnezeu, bietul om e biet (şi, uneori… beat)
om... Dar poate că aici e un caz aparte, irepetabil în alte situaţii: când, în
faţa Adevărului şi întru Binele poporului, Creatorul şi creatura Lui sunt
egali?...
Liter-Actura unora a ajuns, peste veacuri, milenii la temelia şi-n stîlpii şi altarele unor "narodnice" literaturi... Iar, de Acolo, către Universala Literatură: doar cîţiva paşi de urieţi ani-aiaiai...
RăspundețiȘtergereÎn fond, ce eu fost "bibliile" unor credinţe săvîrşite pe-altare cu toate sacrificiile şi tacîmurile şi băuturile şi preacurvele din dotare; ori codexurile din steiuri şi stîlpi, dar şi din lut şi papirusuri, bambusuri şi pergamente... Ce au fost Ghilgamesh, brahmaputrele şi patraliputrele; dao-de-ţiitorii, con-fucii şi homeriadele, decît temelii şi pietre de bolţi pentru Literaturizarea militarizată şi religioizată a Suferinţelor omeneşti, de la Origini şi pînă la Aneantizare... Nu paria, nu ruşii, nu kitaii, nu japanezii, nu "colonizatorii" poartă vina Dezomenirii... Ci - de la Stendhal cetire - Roşul, cu Negrul de mînă şi-n trio cu madama Paraua!