Laurenţiu
ULICI
(6.V.1943
– 16.XI.2000)
REZISTENŢA, LUPTA CU
GREUTĂŢILE MATERIALE, AFIRMAREA PE PLAN UNIVERSAL?
– Stimate Laurenţiu Ulici, eşti un
critic literar cu o identitate inconfundabilă, din care motiv aşi vrea să aflu
ce crezi despre opinia că, chipurile, critica poate fi considerată şi drept o
formă legalizată a invidiei. Invidiezi prozatorii, poeţii, dramaturgii?
– Totdeauna pe toţi. Asta dintr-un
motiv foarte simplu, că am început a scrie eu însumi literatură, adică poezie,
ca tot românul, boală de care nu m-am lăsat niciodată. În schimb, am avut
destulă prudenţă să nu mă afişez cu producţiile mele literare decât până la
vârsta de 20 de ani, hotar după care am abandonat poezia. Aşa că invidia mea
pentru autorii de literatură există, dar e productivă.
– Abandonarea despre care ai
vorbit mă face să te întreb dacă povestea destinului tău se împarte în mai
multe capitole sau e o naraţiune coerentă, în flux neîntrerupt.
– Păi, întâi şi întâi am vrut să
fac matematică. Până pe la 18 ani eram convins că voi cerceta în tainele
cifrelor. Am avut însă „ghinion”, deturnarea de interese pornind de la un
profesor de română care în clasa a unsprezecea la secţia reală a unui liceu din
Ploieşti ne preda la orele lui de curs autorii care nu intrau în manuale,
aceştia fiind, de fapt, interzişi: Lucian Blaga, Ion Barbu, Tudor Arghezi,
George Bacovia etc. Atât de interesant ştia să-şi facă orele, încât eu, care
eram un cititor de literatură şi până atunci, mi-am schimbat subit orientarea
şi în loc să mă duc la facultatea de matematică, unde era firesc să merg, am
dat la filologie. Am făcut asta dintr-un anumit motiv. Nu eram foarte bun la
matematică. Eram bun, dar aveam in clasă colegi mult mai dotaţi la obiectul în
cauză, cunoscuţi în toată ţara, olimpici ş.a.m.d. Vrând-nevrând, eram în planul
al doilea şi am preferat să mă duc la filologie unde, cel puţin, în contextul
în care mă aflam, nu aveam nimic în faţă, fiindcă niciunul de la real nu dădea
la filologie unde se duc de regulă cei de la umane. Apoi, tot în timpul
liceului, a doua mea pasiune era şahul. Am fost un şahist de performanţă, ca să
zic aşa, până la 16 ani. Eu joc bine acuma, dar atunci jucam foarte bine. Însă
m-am lăsat de şah tot din acelaşi motiv: aveam un coleg care era mult mai bun,
Florin Gheorghiu.
– Vestitul performer, campionul
României?
– Exact, el mi-a fost coleg de liceu
şi, iarăşi „ghinion”, mi-a fost după aceea şi coleg de an la facultate. Şi ce-i
mai rămâne omului când e obligat să se lase şi de matematică şi de şah? Numai
critica literară.
– În timpuri grele, de necazuri,
te-a chinuit, conştient sau inconştient, ceea ce aş numi perimetrul cuştii?
– Foarte puţin. De ce? Pentru că eu
am intrat în lume într-o perioadă când în România s-a produs ceea ce mai târziu
s-a numit aparenta liberalizare. Deci, am intrat în facultate în 1961, iar
liberalizarea a început cam pe atunci, de fapt puţin mai înainte, odată cu
plecarea trupelor sovietice din România, în 1959. În acei ani nu se mai intra
cu dosarul la facultate. Iar în anii următori liberalizarea era, să zicem, în
toi. Recuperasem exemplara tradiţie interbelică, mari scriitori, mari critici,
şi trăiam cu toţii într-un aer de libertate, care mai apoi s-a dovedit a fi
iluzoriu, însă în momentul acela credeam că vom face mult şi de preţ, profitând
de deschiderea spre Occident pe care o aveam atunci. Credeam că GULAG-ul s-a
terminat. În fine, această poveste n-a durat decât circa 10 ani, suficienţi
însă ca să ne transforme pe noi în nişte oameni liberi.
– Credeai, deci, într-un viitor
nezăbrelit?
—
Chiar
dacă nu conştientizam o asemenea situaţie (nu fac parte din categoria acelor
oameni care în 1965, de pildă, ar fi bănuit ce avea să se întâmple în 1971),
credeam că s-a terminat cu şurubul strâns. Însă o anumită viteză în lucrare am
avut-o întreaga generaţie – de fapt, nu numai generaţia mea, ci toţi acei care
eram activi în anii ’60. Probabil, presimţeam undeva, deşi nu puteam
conştientiza, că vor veni vremuri grele, chiar mai grele decât cele dinainte.
– Ai a-ţi reproşa anumite lucruri.
– Am multe să-mi reproşez. Depinde
din ce punct de vedere o luăm.
– Alege tu însuţi punctul.
– Nu-mi pot reproşa decât că nu am
avut suficientă tărie ca să urmez ceea ce eu consider şi astăzi că ar fi
trebuit să urmez, matematica pe care o resimt ca pe o nostalgie din ce în ce
mai presantă, şi presimt că n-o să treacă, ci, din contra, se va accentua. Se
vede că această obsesie porneşte şi de la faptul că nu mă simt mulţumit de ceea
ce fac în meserie.
– O spui din voită modestie?
–
Nu, nu, pentru mine modestia e pentru modeşti. Deci, eu nu sunt modest. E o
realitate interioară pe care nu văd de ce – dacă sunt întrebat – n-aş putea s-o
divulg. Nu e un secret atât de mare. Şi nu e din categoria acelor secrete pe
care dacă le ţii şi nu le spui e mai rău decât dacă le spui. Apoi sigur că
există o sumedenie de lucruri mărunte sau mai puţin mărunte pe care mi le pot
reproşa, dar care ţin de acest raport dintre aspiraţie şi vocaţie, între ceea
ce fac şi ceea ce aş fi putut, poate, face, pentru că nu am nicio probă că aş
fi putut ajunge un bun matematician. Asta complică şi mai mult nostalgia. Nu am
dovezi, dar îmi aduc aminte, vorba poetului.
– Să fi ajuns matematician aveai,
adică, o profesie mai la zi?
– Nu, nu mă interesează, pentru că
nu cred că există profesii mai la zi şi mai puţin la zi. Matematica o privesc
numai din punctul meu strict de vedere.
– Ai o funcţie, eşti unul dintre
diriguitorii Uniunii Scriitorilor din România, apoi eşti directorul revistei
„Luceafărul”, şi, ca să folosesc o vorbă de-a lui Fănuş Neagu, vreau să ştiu
dacă te consideri din rândul celor care nu s-ar da îndărăt de-a se muta în
verbul a porunci.
– Nu. Ăsta este un verb, dacă nu mă
înşel eu sau s-ar putea să nu mă înşel măcar din faptul că am făcut facultatea
de filologie, – deci, a porunci nu e
un verb de origine latină. Iar eu, în materie de verbe, prefer să mă recunosc
în naţiunea din care provin. Ca atare, nu am ideal în legătură cu funcţiile suspuse.
Funcţiile trec, cărţile rămân.
– N-ai dori să spui ceva despre
scriitor ca... slujbaş politic, ipostază în care îi vedem pe mulţi confraţi şi
în care te afli oarecum şi tu?
– Aicea e altceva de spus, cu atât
mai mult că astăzi la noi, precum bine ştii, există o falsă opinie care
pretinde, mă rog, nu ştiu pe ce bază, că scriitorii nu ar avea motive să se
implice în politică. Eu nu împărtăşesc acest punct de vedere din două
considerente. Unu: la ora asta, în România lipsind o clasă politică formată şi,
deci, în consecinţă, neexistând şi o clasă de comentatori politici pregătiţi ca
atare, scriitorii nu pot să nu se implice. Noi am avut până acuma o singură
categorie politică, aia a activiştilor comunişti, şi o singură categorie de
comentatori politici, ăia care repetau mereu ca nişte papagali tezele
tovarăşului secretar general... Deci, în aceste condiţii eu cred că un scriitor
are oricum mai multe şanse de a vedea mai bine, adică mai corect şi mai drept,
în acelaşi timp, lucrurile în perimetrul politicii, decât multe alte categorii
de cetăţeni care au prins gust pentru politică. Sau, ca să nu fac numaidecât o
discriminare, un scriitor are la fel de mare îndreptăţire să se ocupe de
politică, pe cât are oricine altcineva. Asta pe de o parte. Pe de altă parte,
privind în tradiţia culturii şi politicii române vom vedea uşor că, de la Eminescu încoace şi chiar
înainte de Eminescu, în politică scriitorii au jucat un anumit rol, fie că s-au
implicat direct, fie că au influenţat politica prin opinii, prin comentarii,
prin ceea ce se va numi mai târziu gesturi sau acţiuni de politologie. Cu atât
mai mult azi, când lucrurile sunt atât de tulburi, o minte scriitoricească, de
presupus mai limpede sau mai limpede ca a altora, e chemată să intervină în
politică. Cei care refuză scriitorului dreptul de a face politică fac şi ei
politică, numai că un anume tip – politica puterii, politica oportunistă,
susţinând că un scriitor trebuie să fie mereu o conştiinţă severă a vremii sale
şi trebuie să... tacă mereu în opoziţie. Pe când opoziţia scriitorului trebuie
să fie de tip constructiv. Scriitorul trebuie să spună oricând adevărul,
indiferent dacă cel care se află la putere îi este simpatic sau nu. În clipa
când scriitorul joacă pe cartea puterii, făcându-se a nu vadea sau chiar nu
vede adevărul, atunci el este oportunist şi într-adevăr nu are ce căuta în
politică, încât ciudăţenia e următoarea: cei care ar trebui să nu facă politică
sunt cei care ne reproşează nouă că de ce facem politică.
– În România sunt foarte mulţi scriitori
angajaţi în politică, însă unii dintre ei spun lucruri foarte diferite. Care
din literaţi spune adevărul?
– Foarte mulţi scriitori spun
adevărul, iar cei care nu-1 spun sunt uşor de detectat şi de catalogat. Pe mine
nu m-a interesat niciodată un adevăr rostit în politică, de pildă, de Adrian
Păunescu, pentru că Păunescu este ceea ce se cheamă emblema oportunismului
politic, este chiar lipsa de gândire personală. El a fost permanent un slujbaş
al puterii, a ţinut în mâini şi mătura, şi făraşul de gunoi ale puterii, gunoi
pe care l-a strâns, pentru ca pe urmă să-1 împrăştie în toată ţara şi ca atare
orice schimbare sau neschimbare în legătură cu el nu mă interesează în plan
politic. El este tipul de scriitor care nu are ce căuta în politică, fiindcă nu
poate face decât rău. În schimb, am descoperit un scriitor cu mare vocaţie
pentru politică în persoana lui Nicolae Manolescu, apoi un scriitor din
generaţia mai tânără cu mare vocaţie pentru comentariul politic care este Ion
Cristoiu, ca să dau doar câteva exemple din multe posibile.
–
Dar să revenim la literatură. Nu ţi se creează impresia că, în destule cazuri,
critica română contemporană nu prea are simţul elogiului, substituindu-l cu o
ubicuă generozitate debordantă?
–
Depinde. Sunt critici şi critici. Criticii severi, după părerea mea, îşi fac
meseria bine, adică ştiu să vadă ceea ce au sub ochi. Au şi, cum numeai, simţul
elogiului, care înseamnă respectul faţă de operă. Dar au în acelaşi timp şi
condiţia lor de profesionişti, exprimată prin simţul analizei critice, care ii
obligă ca, în baza acestui respect pentru operă, să nu lase de-o parte
minusurile pe care le descoperă în respectiva operă, pentru că a privi tot
timpul un scriitor foarte important ca pe un autor de capodopere, – deşi, în
mod evident, în textele lui sunt minusuri, ca în orice operă ce se transformă
prin receptare, – Înseamnă de fapt de a nu avea simţ critic.
– Pe parcursul anilor ai lansat mulţi
tineri. Cum crezi, ai mână bună pentru binecuvântare?
– Ei, am lansat! Am avut, mă rog,
cartea pe care am scris-o timp de vreo 17 ani despre tot ce a fost debut în
România, începând din 1972 până în 1989. Sigur că am greşit de multe ori. Nu
cred însă să fi greşit vital, adică nu-mi aduc aminte să fi scris despre un
autor sau foarte mulţi autori că sunt formidabili la debut, iar ei să nu
confirme absolut afirmaţiile mele. Şi nici invers – să-i minimalizez cu totul la debut, iar ei să
ajungă demni de atenţie. Dar chiar dacă ar fi fost aşa, asta intră în regula
jocului. Niciun critic nu e un supraom. Receptarea mai ales a prunei cărţi
depinde de contextul în care a apărut ea, de starea ta de moment, de o serie
întreagă de factori care pot fi schimbători. După câţiva ani, acele debuturi
îţi apar cu totul altfel. Am făcut o experienţă, recitind după cinci ani o
carte recenzată de mine, având surpriza de a nu mai fi de acord cu mine însumi.
Dar acesta mi se pare un proces absolut firesc. Important e că din cei o mie şi
ceva de scriitori-debutanţi pe care i-am recenzat procentul celor în legătură cu
care pot să-mi fac reproşuri, fie că i-am supraevaluat, fie că i-am depreciat,
este deci rezonabil.
– Se creează impresia că mai
totdeauna criticii noştri încearcă obsedant să alăture numele noilor sosiţi în
literatură de cele ale unor scriitori consacraţi, de a pune în legătură
obligatorie creaţia unui debutant cu cea a unor predecesori autohtoni sau de
aiurea. Ai vreo atitudine faţă de acest tic critic?
–
Este o chestie normală, pentru că orice scriitor nou apare într-un anumit
context. El este, vrând sau nevrând, conştient sau nu, influenţat de contextul
în care apare. Pe de altă parte, chiar intimitatea lui este una construită de
la un punct. Construită din ce? Din lecturile din alţi autori, din felul lui de
a gândi, care este determinat tot de context. Şi-apoi, în al treilea rând, este
vorba de limbajul literar cu care vine un scriitor. Nu există un limbaj
original în absolut. Este firesc ca un critic când apare un autor nou să-i
fixeze locul. E o operaţie de topologie. Sigur că, de multe ori, criticii mai
puţin experimentaţi, ca să nu zic altfel, scriu despre lucrări mediocre aducând
în discuţie cărţi şi autori de primă valoare. Ei, asta poate fi o obsesie a
unora, dar ea este ridicolă, pentru că legăturile care se pot face, dacă nu
rămân în limitele bunului simţ critic, nu mai au niciun fel de pertinenţă. Îţi
dai seama, dacă eu, când apare un dramaturg nou, îl invoc pe Shakespeare mai
mult decât trebuie, una din două: ori am dat peste un Shakespeare, ceea ce e
greu de crezut, ori nu prea ştiu eu ce se întâmplă cu Shakespeare, nu cu
autorul nou.
– Reiese că în arealul romanesc
originalitatea absolută este exclusă?
– Nu numai în arealul românesc, ci
chiar în lumea întreagă. Hai să judecăm logic. Ce înseamnă originalitate
absolută? Să ne gândim la temele literare. Ele sunt numărate. Deci, acolo unde
există numerabilul este exclusă o originalitate absolută, fiindcă ea ar fi
posibilă doar acolo unde există nenumerabilul. Doi: condiţia umană e finită.
Stilurile sunt finite. Secolul douăzeci, care e un vacarm stilistic, dovedeşte
foarte limpede cât de finite sunt stilurile, pentru că au început să se
întrepătrundă unele pe altele. Aşa-numitul postmodernism e proba cea mai clară
a acestei finitudini, a acestui caracter numerabil al stilurilor literare.
Reîntoarcerea aceasta spre înapoi, recuperarea unor stiluri vetuste şi
reamestecarea lor tocmai asta dovedeşte – că noul absolut nu există. Dar, în
acest context în care totul este vechi, talentul scriitorului este cel care
reînnoieşte, lucru pe care criticul trebuie să-1 observe înaintea scriitorului,
fiindcă aceasta-i este menirea: să observe la un scriitor care este
contribuţia lui de organizare, pentru că un autor cu adevărat mare nu face
altceva decât să reorganizeze lucruri ordonate cândva altfel. În asta constă
originalitatea lui. Şi criticul este dator să observe acest caracter de
originalitate, păstrând proporţiile termenului.
– Astăzi, când este extrem de
vehiculat termenul de postmodernism, parcă ar fi insuficiente explicaţiile lui
teoretice. Rişti să le completezi?
– Se consideră că secolul douăzeci,
de la avangardă încoace, este un secol al modernităţii. Nu numai în literatură,
ci în tot ce ţine cumva de expresia artistică. După anii ’70 s-a observat că
orice teorie pleacă de la o realitate a obiectului literar. Fac o paranteză:
postmodernismul nu este o teorie impusă literaturii, ci, ca şi celelalte
curente de până la el, a fost dedus din literatură. S-a întâmplat ceva în
literatură şi după aceea s-au tras nişte concluzii teoretice pe care alţii le-au
urmat apoi. Dar, în prima clipă, a existat un obiect care a provocat teoria. Nu
teoria a provocat obiectul. Ea îl poate provoca doar în a doua instanţă.
– Precum au apărut post-factum şi
manifestele suprarealismului, nu?
–
Fireşte. Între teoria suprarealismului şi obiectul suprarealist este o
diferenţă de timp, pentru că obiectul suprarealist apăruse cam odată cu
dadaismul, imediat după 1905, iar teoria serioasă suprarealistă vine cu cel
puţin douăzeci de ani mai târziu.
– Exemplul cu
suprarealismul ne face să ne reamintim că şi literatura română are un merit
important în jalonarea mişcării în speţă.
– La un moment dat România a fost
centrul suprarealismului. E vorba de anii ’40, când s-a produs o resurecţie a
suprarealismului cu centrul în România. Un grup de scriitori – Gherasim Luca,
Dolfi Trost, Gellu Naum, Virgil Teodorescu care se implicase atunci în
suprarealism – au resuscitat acest curent, stârnind chiar admiraţia autorilor
acestei mişcări, a franţujilor. Ca să nu mai vorbim că dadaismul, care este o
formă de suprarealism, a fost produs de un scriitor originar din România.
– Oricum, postmodernismul nu poate
fi considerat, astăzi, o dominantă absolută în literatură. Rămân în vigoare
încă destule alte modalităţi...
–
Da, bineînţeles. Important e de descifrat care sunt tendinţele postmoderniste
într-o anumită operă, căci ele există. De pildă, interferenţa genurilor. E din
ce în ce mai greu să descifrezi intre proză, poezie, eseu şi chiar teatru. Sunt
foarte mulţi scriitori care fac acum literatură. Ideea de a face literatura şi
nu un gen sau altul literar este una de tip postmodern. Deci, eu nu scriu
proză, nu scriu poezie, nu scriu critica, ci scriu literatură.
– Laurenţiu Ulici scrie în
continuare critică sau a trecut şi el la literatură în accepţie postmodernă?
–
Eu am scris până acuma critică, dar iată că sunt receptiv la ceea ce se
întâmplă în jur şi cred că nu este rea ideea să scrii literatură
postmodernistă.
–
Impasul de condei e cam general. Literaţii noştri nu prea scriu sau, poate, abia
acum, paradoxal, scriu... pentru sertar. Ce crezi despre această pană de...
pană?
–
Sunt două lucruri. Întâi: faptul că noi nu am avut o literatură de sertar de
proporţii se explică foarte uşor. Prin ce? Prin aceea că scriitorul român a
descoperit de la începutul anilor ’80 o vocaţie a lui: vocaţia esopică. Şi a
început să scrie fie poezie, fie proză în limbaj esopic, ca să treacă de
cenzură, şi trecea de cele mai multe ori. Ca atare, el nu a scris cărţi pentru
sertar, cum au scris cei din anii ’50, cu gândul clar că lucrează anume pentru
sertar. Din scriitorii de după anii ’60 niciunul nu a gândit că scrie pentru
sertar, toţi au vrut să-şi publice opera, adică făcând toate eforturile că să
treacă pe sub rândurile de furci caudine ale cenzurii. Şi atunci limbajul
acesta esopic, descoperirea lui, i-a ajutat foarte mult, pentru că acolo nu se
scria nimic precis. Graţie acestui limbaj noi am creat şi un cititor pe măsura
lui. Cititorul român de după anii ’80 este eminamente unul esopic. El ştie ce
să citească într-o carte. Mai mult decât atât: când apărea vreo carte în genul
acesta, se ştia despre cartea aia fără să fi scris nimeni un rând despre ea.
Despre cărţi se zvonea şi ele se epuizau din librării imediat.
Acum esopismul nu mai are haz, deoarece nu mai
ai de ce să ascunzi în spatele unui limbaj o realitate. Poţi s-o spui direct.
Aceasta ce înseamnă? Pe de o parte, pentru scriitor înseamnă o reacomodare care
nu e o operaţie uşoară. Iar pentru cititor înseamnă chiar ceva mai mult decât
atât – o reacomodare a lui însuşi, dar şi o rezistenţă, un fel de a lupta cu o
realitate care îl stârneşte, pentru că au început să apară, după revoluţie,
cărţi la care cititorul român nu a avut acces până acuma. Nu titluri, ci
categorii, genuri de cărţi pe care nu le-a avut până în prezent, şi-atunci
interesul lui, orizontul lui de aşteptare s-au orientat în direcţia aceasta.
Ce-1 interesează în literatura majoră? La moment, e vorba de aşa-numita
literatură de frontieră în care intră memorialistica, jurnalele, biografiile...
Au apărut la noi câteva cărţi de memorialistică extraordinare, fie despre
GULAG-ul românesc al anilor ’50, fie de memorialistică din perioada dintre cele
două războaie, cărţi care s-au vândut, cum s-ar spune, ca pâinea caldă şi care
acoperă, practic, întreg interesul cititorului de astăzi. Însă aceasta nu va
dura decât până când frustrarea de care pomeneam va fi vindecată.
– Şi, după aceea?
– După aceea eu cred că cititorul
român se va întoarce spre, să-i zicem aşa, literatura de ficţiune.
– Cititorul esopic ar fi unul mai
elevat, mai subtil decât cititorul de literatură neesoptcă?
– Nu, cititorul esopic e,
dimpotrivă, cititorul comun. Gândeşte-te că la teatre, de pildă, se ducea lumea
la spectacolele unde erou aşa-numitele şopârle în textul dramatic al autorilor
români. Acele şopârle nu erau extraordinar de subtile, uneori reducându-se doar
la apariţia unui singur cuvânt. Cuvântul „carne”, de pildă. Şi aceasta era
pentru toată lumea clar, lesne de prins.
– La ce crezi că se referea Nikos
Kazantzakis când zicea că este necesar să-şi contopească ideile cu necesităţile
contemporane? Cam care ar fi necesităţile contemporaneităţii noastre în
domeniul ideilor artistice, estetice?
– Bănuiesc că se referea tot le
viaţa spirituală a timpului în care trăia, fiindcă literatura este în legătură
cu contextul şi scriitorul simte nevoia fuziunii, pentru că el este un creator
şi are orgoliul de a ajunge la cineva. El e un mesager, un transmiţător, nu?
Orgoliul este ca transmiţătorul să aibă un receptor, să nu vorbească în van.
Şi-atunci, în numele acestui orgoliu, el este foarte interesat de ceea ce-l
interesează pe cel care ascultă. Astfel că scriitorul se interesează de ceea ce
se întâmplă în realitatea imediată, se interesează de dinamica spirituală, dar
nu numai de ea, a vremii în care trăieşte. Cred că e vorba anume de
determinismul acesta simplu, de la autor la cititor. Este singurul determinism
în care cred, în materie de artă, restul sunt realism socialist şi ideologie.
– Să revenim la literatura de
sertar. Ar reieşi că scriitorii anilor ’50 scriau pentru sertar cu gândul că
odată şi odată va cădea regimul opresiv şi opera lor va putea vedea lumina
tiparului, iar scriitorii de după anii ’60 nu scriau pentru sertar, crezând că
regimul totalitar e pe foarte, foarte lungă şi necurmată durată?
–
În anii ’50 au scris pentru sertar nu din motivul că le-au plăcut să facă acest
lucru. Niciun scriitor din lumea asta, nu numai din România, nu poate să scrie pentru sertar, dacă el are conştiinţă de scriitor. Iar dacă nu ai
această conştiinţa şi totuşi scrii şi nu te preocupă relaţia cu receptorul,
atunci scrii pentru sertar gen Lampedusa care n-a fost nicio secundă interesat
de impactul pe care îl are ceea ce scrie el asupra vecinei de pe strada lui din
Sicilia. Însă aceşti dezinteresaţi sunt atât de rari, încât nici nu poţi să-i
uneşti într-o categorie de scriitori, pentru că ei n-au avut, practic, o
conştiinţă scriitoricească, în care nu intră numai necesitatea de a-ţi cunoaşte
valoarea, ci şi necesitatea conştientă, că faci operă de comunicare, că
transmiţi un mesaj.
Dar nu e aceeaşi situaţie cu
scriitorii români din anii ’50 care au scris pentru sertar. Atunci s-a
întâmplat un lucru foarte simplu. O seamă de autori au fost acceptaţi de
putere. E vorba de acei care au făcut concesiile ce li se cereau. Iar alţii
n-au fost acceptaţi, unii dintre ei nu pentru că n-ar fi făcut concesii.
Acestea n-au fost acceptaţi nici cu concesii. Pentru că ei reprezentau o clasă
care trebuia distrusă, o mentalitate care trebuia anihilată. Au fost mulţi
scriitori de sertar pe care, dacă i-am cunoaşte bine, am vedea că erau în stare
să vândă orice, numai să fie publicaţi. Dar n-au fost admişi, fiindcă aveau o
origine socială „nesănătoasă”. Deci, au existat două categorii de autori care
au pus în sertar. Unii care n-au vrut să facă pactul acesta, deşi ar fi fost
primiţi, iar alţii care ar fi vrut să-1 facă, dar n-au fost acceptaţi. Însă
aceasta nu înseamnă că toată literatura de sertar ar fi şi de certă valoare.
După anii '60 acele pricini de admitere
sau de respingere n-au mai existat. Acei zece ani de liberalizare ne-au permis
să-i recuperăm pe toţi autorii de sertar. De-a valma. Buni, răi, dar au apărut.
Nu mai avea rost să faci
literatură de sertar. S-a făcut, dacă s-a făcut, dar foarte puţin, după anii
’80, când s-a strâns foarte tare şurubul ideologic. Şi-atunci un scriitor, dacă
n-ar fi vrut nici într-un chip să facă niciun fel de concesii, nici chiar
concesia esopică, el ar fi scris de bună seamă literatură de sertar. Dar eu nu
am exemplele astea. Sau chiar de le am, s-ar putea să realizez surpriza să fie
proastă literatura asta de sertar. Nu e deloc obligatoriu. Mai există încă o
prejudecată a mea legată de asta. De pildă, în anii ’90-91 noi am recuperat
literatura exilului. Ce am constatat în comentariile la cărţile apărute peste
hotare şi reapărute în româneşte? Un ton encomiastic general. Însă nu e drept
şi nici corect. Nu tot ce s-a scris în exil înseamnă că are valoare. Exilul nu
este ordonator de valori.
– De fapt, e o nostalgie a posibilei
valori...
– La unii dintre noi există această
mentalitate că, dacă e din exil, atunci mursa e bună. Nu. O asemenea idee compromite
chiar lucrările bune apărute în exil, pentru că le anonimizează, le bagă
într-un sos de ăsta din care nimeni nu poate înţelege nimic.
– Omului luat aparte, dar şi
societăţii în ansamblul ei le lipseşte discernământul. Prin ce am putea ajunge
mai repede la discernământ – prin ştiinţă, prin credinţă, prin cultură?
– Prin toate astea la un loc, cu o
singură condiţie: ca deasupra lor să guverneze bunul simţ. De fapt, pentru un
filozof mai de demult discernământul era un pseudonim al bunului simţ, necesar
în toate.
– Cum crezi, ar fi o vină a
literaturii că nu a ştiut să-şi pregătească sau să câştige de partea sa cât mai
mulţi cititori subtili şi inteligenţi sau e vina cititorilor că nu vin spre
literatură?
– În anii aceea grei de tristă
amintire la noi s-a citit foarte mult. Românul a fost unul dintre marii
cititori ai Europei. Sigur, există o sumedenie de explicaţii Nu avea ce să facă
cu timpul liber. Televiziunea era mizerabilă, câte o oră pe zi, atâta tot.
Filmele erau proaste. Concertele – rare. Spectacolele de teatru nu erau nici
ele grozave. Deci, ce să facă omul cu timpul său liber? Pentru tineri tot
divertismentul ăsta, practic, nu exista. În consecinţă, românul a devenit un
cititor pasionat de literatură. Devora deopotrivă romane, poezie, chiar şi
critică. Acum însă lucrurile s-au cam schimbat. Posibilităţile de pierdere a
timpului liber, călătoriile ş.a.m.d. au redus bugetul de timp pe care cititorul
îl acorda literaturii.
Dar setea de lectură a românului
din anii ’70–’80 nu era naturală. Era o sete artificială legată de context, de
condiţiile social-politice. Setea naturală este asta de acum, în care individul
să aibă dreptul să aleagă.
– Va mai rămânea România o ţară a
cititorilor?
– Nu va mai rămânea. Şi e firesc să
fie aşa. Dar asta nu înseamnă că nu vom mai avea cititori. După această
perioadă, când se citeşte multă literatură minoră, genuri care au fost interzise
ani de zile, de la romanul erotic la cel poliţist, cititorul se va îndrepta
spre alte teritorii ale literaturii. De fapt, va reveni, dar nu la procentul
acela uriaş, ci la unul normal.
– În apologetica artei moderne nu e
prea mult orgoliu, când se încerca a se sugera că, să zicem, literatura
timpurilor noastre ar fi ca un punct culminant, ca o sinteză esenţială în arta
cuvântului din hăt preistorie până dincolo de ziua de astăzi?
– Şi aicea este un lucru normal.
Fiecare generaţie nouă intră în literatură în chip obligatoriu, aş zice, cu
ideea că de la ca începe literatura şi că cei de dinainte n-au făcut decât sa-i pregătească terenul şi, ca atare, trebuiesc priviţi cu
o îngăduinţă demnă de unii defrişatori, sau de constructori. Constructorii sunt
ei, cei noi. Aşa consideră reprezentanţii fiecărei generaţii şi este absolut
normal. Dar ei îşi creează, conştient sau inconştient, şi argumente pentru
această mentalitate. Argumentele sunt modelele. Îşi creează modele în trecut
pe care nici nu le discută ca atare, tocmai ca să se poată pune pe ei mai mult
în evidenţă. La noi, un asemenea rol 1-a avut Eminescu. Iată de ce ei nu
suportă niciun atac la adresa lui. Pentru că Eminescu a fost
imobilizat într-un model. Nimic, niciun fel de referinţă critică la Eminescu nu e tolerată. Or, asta înseamnă a-l îngropa definitiv.
Eminescu este viu doar în măsura în care este mereu recitit. Iar a reciti este
o operaţie critică. Eu îl citesc astăzi pe Eminescu din toate perspectivele,
mult mai multe decât cele de acum douăzeci de ani. În caz contrar aş ajunge în situaţia lui Grigore Vieru care, probabil, a citit din
Eminescu, dar n-a înţeles nimic.
– Să rămânem cam la acelaşi
capitol, al celor ce se cred nişte ştie-tot. Astfel, Bujor Nedelcovici spunea
că megalomania scriitorului român, obsesia lui de a fi cel mai mare ar fi o
temă demnă de analizat. Chiar aşa să fie?
– Există o megalomanie a
scriitorului român, dar, dacă e să fim corecţi şi cinstiţi cu noi înşine, ea nu
este a scriitorului român. Românul are una din trăsăturile sale – să ni le
asumăm şi pe cele bune, şi pe cele rele – această plăcere nebună de a se pune
în centru şi de a considera că de la el încep o sumedenie de lucruri. El e
protocronic. Ai noştri ca brazii! Ei, asta este o trăsătură. Dacă ne-o asumăm,
vom şti şi s-o evităm în situaţiile grave. Altminteri nu ne deranjează, fiindcă
în situaţiile negrave,
banale, declină automat într-un fel de Mitică, într-un fel de ridicol de ăsta
vesel, de care, desigur, avem parte zi de zi. Însă periculos e când această megalomanie devine politică
naţională.
– Mai putem spera la un moment de
excepţională integrare românească în cultura lumii, precum a fost cel marcat
de personalităţile lui Brâncuşi, Eliade, Cioran, Ionescu etc.?
– Da. Dacă recunoaştem aici un
anumit joc ciclic al generaţiilor ce sunt mai bine dotate. O atare generaţie
apare cam la trei generaţii o dată. Asta e ceea ce se referă la români, căci
poate alte popoare au alte ritmuri. Dar sigur că această ciclicitate organică
este condiţionată într-o anumită măsură şi de context. Dacă istoria va fi
favorabilă apariţiei şi dezvoltării generaţiilor cu mari dotări, atunci ele vor
apărea. Noi sperăm să nu se mai repete o perioada de ’45 de ani care nu a avut
nimic natural românesc. Singurul lucru natural în această perioadă au fost
românii. Puterea de adaptare a unora s-a dovedit atât de mare, încât ei şi-au
întrecut maeştrii în materie de comunism. Autohtonii noştri, infiltraţi în
structurile puterii, au fost uneori mai performeri decât sovieticii de la care s-au inspirat.
Asta e: să nu fie nevoiţi românii să se adapteze la sistemele de tip totalitar. De aici şi îndreptăţită părere că în
condiţiile unui sistem democratic românii pot ajunge la performanţe în
democraţie. Dar e nevoie de răgazul acesta în care să ne purificăm şi să
înţelegem la ce trebuie să ne adaptăm. Însă sunt şi inşi care, ca şi în alte cazuri, se vor adapta
brusc. Or, aia care se adaptează brusc sunt suspecţi. Nici ciobanul din
„Mioriţa” nu s-a adaptat brusc la ideea morţii. Şi el spune: „de va fi să mor”,
lăsându-şi un răgaz pentru adaptare. Dar ăştia se adaptează brusc, ei, care cu aceeaşi dezinvoltură au
fost pe baricadele
totalitarismului şi-acuma se urcă pe baricadele democraţiei, ca Adrian Păunescu, Cornel
Vădim Tudor şi o întreagă gaşcă de adaptabili rapizi. Ba eu zic că acestea nu fac parte din poporul român decât printr-o întâmplare
fatală că s-au născut din mamă şi tată români pe teritoriul României. Altfel nu au nimic comun cu ceea
ce se cheamă spiritualitatea poporului român.
–
Care ar fi luarea ta de conştiinţă asupra zilei de mâine a culturii române? Rezistenţa, lupta cu greutăţile materiale,
afirmarea pe plan universal?
–
Pai, aicea trebuie să anulăm o prejudecată. S-a tot zis că, domnule, România a
fost mereu la pământ, dar cultura romană a fost tot timpul în frunte. Asta e o
prostie. Cum se poate? Dacă noi avem o cultură mare, şi rămâne să vedem în ce
măsură e aşa, atunci înseamnă că ceva în naţia asta nu merită această cultură.
E foarte greu să crezi că o naţie întreagă se află la pământ din toate punctele
de vedere, numai cultura ei este strălucitoare. Cine face asemenea afirmaţie
trebuie să înţeleagă că dacă primul termen e adevărat, al doilea e minciună.
Iar dacă al doilea e adevărat, primul e minciună, fiindcă nu pot sta împreună. Şi aici se vede
lipsa noastră de măsură în judecare, tot din cauza megalomaniei de care
vorbeam, din instinctul ăla de supraetajare. Românul nu e obişnuit să stea la etaj. El
trebuie să aibă casă lipită de pământ fără etaj. Dacă-l urci la etaj, el crede
că e chiar la etaj. Dacă locuieşte la etajul zece, crede că e chiar la etajul
zece, uitând de celelalte nouă etaje de sub el, care sunt
toate lipite de pământ, căci nu e niciunul din ele suspendat.
Eu cred că cultura română nu are
de ce să se teamă, deoarece capacitate creatoare poporul nostru a avut
totdeauna. Totul este să nu exagerăm, să nu facem din asta un fel de unicat, să
nu credem că numai noi avem aşa ceva. Adevărul este că orice popor de pe
planetă are potenţialul său creator, care e pus în cauză, în ecuaţie.
Leo BUTNARU
Chişinău,
1.IX.1992
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu