– Stimate Domnule
Leo Butnaru, vă mulțumesc că ați acceptat să stăm din nou de vorbă. Sunt zece
ani de la primul nostru dialog publicat în „Ex Ponto” și inserat în masivul
dumneavoastră volum „Interviuri din secolele XX – XXI”, Iași, 2013. În acest răstimp, ați
avut ocazia să călătoriți nu numai în România, ci și în lumea largă. Aș vrea să
continuăm discuția noastră.
–
Statistică... necruțătoare: a mai trecut un deceniu!... Cu cât înaintăm în
vârstă, devenim mai însingurați și din cauza vocației ajunsă profesie care, cu
cât e stăpânită, parcă tot mai cu siguranță devine, paradoxal (față de...
„stăpânire”), mai solicitantă, mai acaparantă, mai „geloasă”, posesivă,
cerându-ți tot mai mult timp și energie, pe care nu le mai poți acorda rudelor,
prietenilor, oamenilor în general, decât în forma finită a rodului acestei
însingurări, rodului muncii tale de scriitor.
– Reieșind din ce spuneți, parcă
s-ar cere întrebarea despre scriitor și vârstele sale... Citind interviurile
din volumul amintit, am reținut că ați tot înaintat în zigzag de la o vârstă la
alta, de la debut la maturitate, apoi iar nițel îndărăt, revenind în prim-planul
prezentului...
–
În componenta ei structurală, nu biologică, vârsta nu ține obligatoriu de ani,
ci de atitudinea față de experiență, comportament în interiorul acestei
experiențe, care e un spațiu... personal-universal (!). Depinde de capacitatea
ta de a însuși experiența altora, dar și de „a produce” tu însuți experiență.
Și tu trebuie să-ți construiești, să-ți modelezi cu încumetare și perseverență
caracterul, principiile, atitudinile, credința în valorile vieții și ale
spiritului, încât, în pofida oricăror riscuri, să ți le asumi și să le trăiești
cu plenitudine. De obicei, aceasta se întâmplă nu în tinerețe, ci ceva mai
târziu, când începi să te maturizezi de-a binelea, când poți deja conștientiza
și diferenția, selecta și opta întru acțiune și creație.
Scriitorul e creatorul mereu în devenire, este
perpetua sa prefigurare la un grad superior, de dezvăluire și aplicare a
harului la noile jalonări ale maturității și măiestriei sale. Sunt în firea
scriitorului, chiar și la vârstă înaintată, mobilul, impulsul motrice ale
dorinței de a mai face ceva, de a nu abandona îndeletnicirea literară, care
nici nu ține de speranță, ci de ceea ce Emil Cioran numea gustul Utopiei, al credinței că ceva încă ar fi posibil. Apoi nu
este exclus că, la ani mai mulți, unii artiști devin hipersensibili nu pentru a progresa, a evolua, ci pentru a simți
ușorul reflux, implozia ralanti a energiilor creatoare; obturarea dorinței și
voinței de a mai insista, de a persista în vânătoarea și prelucrarea de
subiecte, teme, metafore. Cred că face să ne amintim exemplul unui mare
scriitor care, din păcate, și-a pus capăt zilelor la 60 de ani, Hemingway, ce
scria că, în toate ale sale, cu împlinirile curente și cele viitoare,
scriitorului ar trebui să-i fie dată viață cât mai lungă.
– S-a îmbunătățit ori nu condiția scriitorului contemporan?
– Sub aspect tehnic-editorial-redacțional sigur că e un spor de nivel:
lipsa cenzurii, multe reviste de literatură și cultură, puzderie de edituri, posibilitatea
de a fi tradus în alte țări, oportunitatea călătoriilor. Festivaluri și
concursuri nenumărate, abundență de premii, chiar dacă, doar cu rare excepții,
acestea și importante. Scriitorul român profesionist beneficiază de un surplus
la pensie, alții – de indemnizații de merit. Mă refer la o situație în care, cu
specificul și posibilitățile de rigoare, sunt incluși și scriitorii români din
stânga Prutului. Dar, bineînțeles, ca și înainte, rar scriitor care poate trăi
doar din mijloacele existențiale pe care i le oferă scrisul. E o situație cam
generală în lume, nu face să ne plângem, ci să căutăm preocupările
alternative... de bază (altfel spus, compatibile cu scrisul literaturii),
precum ar fi angajările în redacții, edituri; să traducem etc.
– Dar cea
a scriitorului din stânga Prutului? A reușit el să iasă din perimetrul cuștii, ca să
parafrazez titlul cărții dumneavoastră?
– M-am referit la o situația mai
generală în care, cu specificul și posibilitățile de rigoare, sunt incluși și
scriitorii români din stânga Prutului. Cei mai buni, bineînțeles. Și în
Interriverania sunt multe și de toate din cele enumerate deja, inclusiv
editarea unor cărți cu contribuția guvernului, acordarea unor indemnizații de
merit, firește, „ajustate” la bugetul și posibilitățile Estului Moldovei
Istorice, alias Republica Moldova. Se țin festivaluri internaționale, mai mulți
autori sunt traduși în limbi străine, la rândul lor traduc, călătoresc. Însă ar
trebui, poate, să subliniem: ar fi vorba cam despre mai puțin de o treime din
toți scriitorii români, care „ar cădea” sub incidența celora ce cred eu și
mărturisite aici. În pretutindenea românească, viața literară, culturală e mult
mai diversă, pe alocuri – mai în vigoare, prin alte părți – mai palidă, chiar
necăjită, veștejită.
– Scriați
în jurnalul amintit despre ,,moșnegismul” din proza anilor ’70, când comparați Uniunea Scriitorilor
din RSS Moldovenească cu un troleibuz rablagit: pe locurile din spate și în
picioare stăteau câțiva scriitori de valoare și un grup de tineri talentați,
iar în față se înghesuiau nulitățile. În câteva însemnări din 1978, vă referați
la cifrele unui sondaj din care încercați să vă faceți imagine mai clară a
realităților: atunci, în Franța erau circa 40.000 de scriitori, raportați la
numărul populației, calculând, reieșea că Moldova ar fi trebuit să aibă 2.000
de scriitori. ,,Doamne, ce utopie! Cu membrii și nemembrii USM, abia de se
adună... 150, cel mult 200. Puținătatea lor vorbește și de slaba alfabetizare a
societății”, exclamați, în timp ce vă gândeați la condiția creatorului nevoit
să trăiască într-un scenariu infernal, între zidurile gri ale societății
totalitare. Care este astăzi situația
Uniunii Scriitorilor din Republica
Moldova?
– Posibil, era foarte aleatorie
referința mea la starea... numerică a scriitorimii în lume. Acum, la Chișinău,
Uniunea Scriitorilor întrunește circa 300 de membri. Cam tot atâția ar fi și
cei care nu sunt membri USM. Pe timpul comunismului, în această organizație
intrau și scriitori ruși, bulgari, găgăuzi, idiș... Astăzi, scriitori idiș nu
mai există în întreaga lume, semiții scriu doar în ivrit. Unii dintre ruși s-au
dus la cele veșnice sau în patria istorică, precum se zice, alții mai tineri nu
se grăbesc să vină „la grămadă”. De altfel, ca și găgăuzii, câți or fi ei acolo
unde sunt și cine știe ce valoare având sau neavând. Însă câțiva scriitori
ruși, găgăuzi, bulgari mai fac parte din organizația scriitoricească „a
tuturor”. La Chișinău activează și Filiala Uniunii Scriitorilor din România,
care întrunește circa 100 de membri, aceștia, bineînțeles, fiind și membri ai
USM.
Cu titlu
de concluzie la acest răspuns, reamintesc că mai mulți autori din stânga
Prutului (evident, nu toți), sub aspect semiotic, se considerau pe bună
dreptate scriitori români; ca făcând parte din aceeași semiosferă, în care li
se întâmplă și contribuie și ei de a se întâmpla fenomene de semnificare și
procese de comunicare comune. Pentru ei, aceste fenomene însemnau nu doar
literatură, proză, poezie, ci și apartenență spirituală, în acest caz cu sens
extins, apartenență națională.
– Sunteți un autor care, din câte se pare, nu prea depindeți de mediul
literar de la Chișinău. Autor foarte vizibil în tot spațiul cultural românesc.
Cum se spune, un deplin integrat.
– Pe când
cădea cortina de fier, inclusiv dintre români și români, în Țară, atenția
criticii literare era deja de multă vreme împărțită între autorii din generația
mea (din dreapta Prutului) și capitalizată, chiar monopolizată de aceștia. Nu
se putea crede că, iată, dintr-o dată, un autor sau altul de la Chișinău s-ar
putea învrednici de interesul celor mai buni exegeți de la București,
majoritatea din aceștia mai fiind și influențați, în diversă măsură, de
prejudecăți, subiectivism și neîncredere față de cei din Estul românesc.
Dar au
trecut timpurile; nu puteau să nu treacă. S-au schimbat unele, altele, pentru
că nicidecum nu puteau să nu se schimbe, domnule Heraclit. Și, în continuarea
achizițiilor tale formative de Dumnezeu știe unde (de pretutindeni ar fi totuși
prea mult spus?...), tu ești deja un autor româno-intern-național (mă rog, în
loc de autor s-ar putea pune: produs, fruct, rod etc.), solicitat de o mișcare
panoramică de planuri literare, culturale, filosofice din diverse epoci și din
pretutindenea românească, de care poți beneficia, prin „înfruptare”, pe gratis
și nelimitat.
Au trecut
timpurile și astăzi
scriitorul activează mai că exclusiv proprio
modo, proprius auspiciis, proprio stipendio (prin mod și forțe proprii, sub
auspicii proprii, pe propria cheltuială).
Însă, în mare, în visul său ideal, în dorința lui
sacramentală, la Chișinău sau București, sau la Chișinău și București,
concomitent, un scriitor mai este naivul care ar dori să aibă o aderență
generală pozitivă, încuviințătoare și, dacă se poate, chiar admiratoare. Însă
lumea e diferită, indiferentă sau rău intenționată, arogantă și orgolioasă,
invidioasă și cârcotașă, iar parte componentă a acestei lumi sunt și colegii
săi, ai artistului, și ei de diverse categorii și reacții, nici pe departe
toate încuviințătoare. Și chiar dacă artistul conștientizează aceste diferențe,
această alteritate, precum o facem noi acum, el mai crede în adâncul său secret
că dânsul ar putea fi o excepție. Dar nu poate fi, totuși, și nu o singură dată
reacțiile care îl privesc chiar îl… țintesc, îl atacă, îl otrăvesc. La o adică,
nici el nu e cheie de biserică, nu-și agreează colegii ca într-o generală
acceptare, adeziune.
– Parcă ar reieși că anumiți colegi
v-au cam dezamăgit...
– Nu contează, posibil. Dar, totuși... În timp, prin
timpuri – pentru că am trăit și trăim în două secole, nu? – gradul de simpatie
sau de suportabilitate cu anumiți colegi a variat. În cazurile unora, în
dependență dacă le scădea sau le sporea adrenalina intensității părerii de sine,
să zic, sau, mai pe urmă, cea a invidiei de alții, inclusiv de mine. Unii
dintre ei, poeți, dar și prozatori, cu care parcă am fi fost în relații
superioare de adâncă prietenie, la câte vreun chef îmi spuneau pe față că „să
nu te crezi tu”, „că știu eu”, așa și pe dincolo. Au fost, unii mai sunt, din
diferite vârste biologic-generaționiste sau, poate… de-generaționiste. Din
păcate, unii dintre ei s-au dus cam supărați la Tatăl Ceresc, chiar înainte,
parcă, de a le fi venit sorocul ce exclude adjectivul „prematur”. Astfel de
șicane le-am simțit cam din tinerețe, de la „alese fețe”, pe atunci, se credea,
ale literaturii dintre Prut și Nistru. Iar dezamăgirile față de unii pe care îi
consideram prieteni au venit cu anii. Astfel că, de la un timp încolo, am și
încetat de a mai spune publicului de la USM ce cărți am editat în România sau
în țările lumii, ce premii sau burse mi s-au acordat, unde am călătorit etc. De
ce să le stric și mai mult inima?... Unora.
– Dar... altora?
– Bineînțeles,
la toate astea există, parcă, un contra-echilibru; există versantul scriitorilor
cu adevărat valoroși, nu populari din considerentul accesibilității scrisului
lor pe teme-divertisment. Iar scriitorul valoros nu mai e cu gândul la
cititori, ca mulțime, ca abundență de interes. Societatea noastră, dar pare-se
cam lumea toată, mocnește descurajant într-un semi-analfabetism cultural, deci
și literar, cultul pentru inteligență fiind de neintuit în „proiectele” ei de
viitor mai mult sau mai puțin apropiat. Iar literatura e studiată, cum a fost,
schematic în școală, băgată în carcasele mortuare ale manualelor și
crestomațiilor superficiale. Și nu e de visat la timpurile în care literatura
va fi studiată în mod aplicat, creator, inventiv până la inspirație, și nu în
mod și la nivel fugitiv-explicativ. În școală, literatura trece prin aridități
didactice, agravate și de puseuri retorice neconvingătoare de ceva. Plus
birocratizarea mai a dracului decât în comunism a celor care, puși de un partid
sau de altul, diriguiesc cultura, aproape toți dintre ei mai că neavând nimic
cu domeniul în care au fost plasați conform listelor. Oameni întâmplători pe la
ministerul culturii, prin departamentele preturilor sau primăriei capitalei, în
fruntea bibliotecilor... Iar bibliotecarii, se creează impresia, mai că nu
citesc ei înșiși... Persoane întâmplătoare, anonime, dar birocratizate de te
crucești, nu altceva...
– E de înțeles că vă preocupă și problema
cititorului. Nu cred că ar exista scriitor absolut indiferent față de această
posibilă relație, a lui cu lumea, cu eventualul cititor.
– Da, dacă te gândești,
nepreconceput și cu calmul necesar, la cum și din ce te-ai format tu (lume,
oameni, personalități, biblioteci etc.) ca scriitor, ca poet, vei înțelege că,
nu-ți fie cu supărare, nu prea mulți interlocutori (prin creația ta) ar putea
să te înțeleagă. Tu ești altfel decât ei. Dânșii sunt altfel decât tine. Iar eu
sunt dintre poeții care nu mizează pe mulți cititori. Aceștia, în genere, fiind
puțini. Am potolitul orgoliu de a crede că cititorii mei sunt din cei selecți.
Sau, poate, chiar aleși dintre aleși. Nu am pretenții să fiu citit... abundent,
recitat, scandat. În cazul creației mele, cred că destinul a decis corect.
Inclusiv faptul de a nu ști dacă, după trecerea mea în pulberea cosmică, voi fi
sau nu voi fi citit. Trist e însă că, până la urmă, niciun poet de pe pământ nu
va fi citit. După apocalipsă, potop, stingerea soarelui, lovitura vreunei
comete uriașe etc., etc. Arta, frumusețile, poate chiar minunățiile ei izvodite
de firea umană sunt, din păcate, predestinate a fi provizorii și, până la urmă,
anihilate, aneantizate. Ce ni-i Nostradamus, după ce a cuvântat Ecleziastul?...
– Vă asemănați cu mai mulți, cu mai puțin semeni?
– Omenește, da, mă asemui mai
multora. Trăiesc, viețuiesc ca alți oameni, orășeni. În ce privește
scriitoricește... Bineînțeles, aș avea ceva în comun cu puțini, chiar cu foarte
puțini oameni. Dar și scriitori, colegi. O particularitate mi-ar fi că scrisul
meu e unul care, probabil, pune în lumină mai curând ideile, decât sentimentele.
Apoi, preocupările mele față de
avangardă, viața și travaliul în interiorul acestei fenomenologii fac
diferența, mă particularizează, pe la noi chiar mă... singularizează. Aș vrea
să fim mai mulți în domeniu, dar, deocamdată, nu se întâmplă...
– Ce îi datorați avangardei?
– Ne datorăm reciproc mai multe lucruri, eu fiind cel
care am tradus și editat antologii de diverse genuri ale avangardei, apoi,
aparte, autori importanți, foarte importanți și chiar atinși de geniu sau
geniali.
Dar să amplificăm cuprinsul interogației, extinzând-o
asupra întregii literaturi căreia, bineînțeles, îi datorez multe.
Probabil, aș putea să-mi recunosc,
în fire și devenire, o atingere, atentă, și de ideația vreunei școli de
conotație exotică sau căreia nu-i este indiferent exotismul. Iar preferința
pentru (sau – și pentru) un anumit fel de artă vorbește atât de un model de
existență spirituală a unui om, artist concret, cât și de posibilitatea
admiterii, prin această preferință, a artei ca instrument modelator, sau
elaborator de sistem al unei existențe artistice personalizate. Personalizare
înseamnă și irevocabilă asumare a muncii tale, în rezultatul căreia literatura (ca artă, nu doar ca... text; ca
întrupare în destin, nu doar ca scris și, pur și simplu, cetit/lectură)
înseamnă (îmi... înseamnă!) revelație. Ea însăși e o formă (o
infinitudine de forme!) (și) de cunoaștere, și de izvodire a unor noi imbolduri
ego-epistemologice în plurilateralitatea existenței și filosofiei date
omului. Grație literaturii, am ajuns și în sfere entropice foarte „diferite” de
ea, literatura. Chiar și filosofia, muzica, artele plastice, chiar și
împătimirea de computer, internet etc. le-am abordat și grație literaturii, cu
„metodele”, tactica și strategia ei, cu plasticitatea stilului și metaforei
literare. La rândul lor, spațiile informațional...-existențiale spre care m-a
îndemnat literatura (ca modus vivendi spiritual, mental,
socio-comportamental) mi-au sugerat stări și găselnițe literare, teme,
subiecte, metafore. Astfel că ceea ce gândesc, scriu și găsesc de cuviință să
mărturisesc e ceva ce se întâmplă ca stare literară de predestinație-creație,
ca filosofie a existenței mele spre alții, întru alții, dinspre alții.
Atât cât îmi este dat a semnifica – din ale existenței umane, cosmice,
și a însemna și eu ceva, în fantastica ei spațio-temporalitate ca o fugă
de valuri în permanentă ruinare și reîntrupare; în taina diferențierii/
dispersării și iarăși-întrupării totului.
În final de răspuns, ar putea semăna că zic vorbe mari, însă în
acest caz nici nu vreau să folosesc altele, spunând că, după părinții mei, nu
mă simt altcuiva mai îndatorat decât Cuvântului/ Literaturii, care mi-a dat
structură sufletească, rațională; care i-a dat contur și relief destinului meu
și care nu mi-a trezit niciodată regretul că m-am lăsat chemat de Cuvânt, alias
Literatură, pentru a-l rima, cândva, cu Pământ, mormânt… Acum însă, încă îl mai
rimez cu: sînt… De altfel, Cuvânt
care tot de la părinți l-am deprins...
– Mărturiseați că și împătimirea de
computer, internet etc. o aveți grație literaturii. Ca și alți colegi, dar și
cititori de blog-uri, vă știu ca bun cunoscător al computerului, scriitor îndemânatic în a
folosi avantajele pe care le oferă această invenție fantastică. Scrieți direct
la computer?
–
În destule cazuri, da, scriu direct la computer, dar nici pe departe în toate.
Deoarece, ca și în tinerețe – uite, îmi vine să spun... în clasicismul
tinereții noastre! – am rămas omul notelor, al carnetelor, fișelor, caietelor
pe care nu că le-aș fi cumpărat înadins, cum o făceam în tinerețe, ci care,
prin ani, le-am tot primit în mapele manifestărilor literare, culturale de tot
felul și în aceste suprafețe de hârtie (poate chiar... ari de hârtie!) am tot
lăsat mii și mii de însemnări, de improvizații ad hoc, dar unele și gândite ceva mai mult timp; am așternut
exerciții, unele asumate ca travaliu ideatic, stilistic, compozițional, altele
venite din ceea ce se numește preaplinul plăcerii de a scrie, de-a porni de la
ceva cu speranța de-a ajunge la subiecte duse la capăt, rotunjite în poeme,
miniaturi în proză.
Prin
ani, încă de la începuturile studenției spre vremuri de mai încoace, am avut o
tehnică specială, să zic, de a arhiva, de a selecta, de a ordona tematic fișe,
fișe, fișe... S-au adunat zeci de plicuri, medii sau mari ca format, mape
întregi cu astfel de foițe scrise. Zeci de mii. Ei bine, în zile propice unei
îndeletniciri mai speciale, re-selectez fișele dintr-un plic, dintr-o mapă,
cumpănind ce rezistă și care trebuie să fie sacrificate din ele, trimise – asta
e! – la coșul de gunoi. Cele care rezistă, părându-mi a fi valabile în vreun
eseu de viitor, în vreun poem, în vreun alineat de proză etc., le trec în
computer, în fișiere, și ele tematice. Alte fișe, chiar când selectez, îmi
sugerează un început sau un final de text, de poem, altele – mai rar, dar
totuși, – se pretează a fi incluse în vreun manuscrisele de leologisme.
– La „Junimea” ați editat „Prima carte a leologismelor”...
–
Sper să-i urmeze și altele... Dar să revenim.
În
fine, ar fi de spus că e ceva fascinant să lucrezi cu fișele de altă dată,
apărute în urma meditațiilor sau lecturilor tale... E o pasiență captivantă, o
logo-regie, să zic, o repunere în mișcare a unor idei din frazele fixate în
vremuri aproape... imemoriale. Un șotron al semnificațiilor și metaforelor!
Toate aste intrând, probabil, în motricitatea numită logodynamos.
Sunt fraze sau fraze-idei care readuc starea a ceea ce avangardistul Marinetti
numea, la 1912, Cuvinte în libertate,
chiar astfel intitulându-se unul din manifeste.
– Adică, uneori și de la o fișă de
arhivă, de la câteva fișe puteți porni spre un subiect, o temă, un poem, un
eseu, o proză. Ați urmărit vreodată, relativ... lucid, cum vi se derulează un
astfel de parcurs?
– Greu de spus ce se
petrece, cum se petrece în intimitatea creatoare a autorului. Să presupunem că
e vorba de un sistem de posibile abordări și elaborări ale unui subiect,
deocamdată vag sau chiar foarte vag, „ițit” în conștiința ta. Inițial, e un
impuls. Apoi vine, sau trebuie să vină, o întreagă dramaturgie a creației, a
creării unui sau altui text. E o polifonie a selecției, renunțării la ceva ce
pare „în plus”. Simplificând, „îmbogățești” subiectul, îl duci spre finalitate.
Nu totdeauna am (alteori da, dispun
de o schiță a perspectivelor de moment sau de ceva mai lungă durată); deci, nu
totdeauna am un plan al scrisului ce are a urma – dacă va fi să fie chiar așa –
în ziua curentă, sau mâine, poimâine etc. În atare cazuri, literatura mi se
întâmplă sub incidența unei ca-de-la-sine creativități... anarhice care, prin
modul de a se declanșa, imprevizibil și chiar oarecum... misterios, mă bucură
și mă uimește în arierplanul stării mele de om care, iată, prinde suflul tainic
al nelămuritelor/ dăruitelor intenții, și scrie.
– Din ce ați mărturisit până aici, parcă s-ar limpezi, ar putea fi
dedus, implicit, și răspunsul la întrebarea: de ce scrie Leo Butnaru?
– Scriu, fiindcă cineva,
probabil mi-a spus, mi-a sugerat că, la rândul meu, am de spus (sau: trebuie să
spun?) cuiva anumite cuvinte-idei-metafore, împreună cu care să avansez, să
mă maturizez în spunerea de sine..
– Ați publicat
o carte de interviuri cu acest titlu.
– Da, spunerea de sine și
de alții. Aceasta ar fi cea mai misterioasă probabilitate, care nu poate fi
redată, ca stare-situare (cât de cât explicit) prin cuvinte. De unde și acest
vag „refugiu” în a spune despre suflul tainic, poate că divin; despre intuiție
și inspirație... și sublim. Toate astea țin de enigmatica legătură și
comunicare a firii omului, artistului cu universul, cu elementarul fir de mac
și cu planetele fabuloase.
–
Cu poezia te naști sau poezia vine după, se învață?
– Ba chiar
aș zice că în poezie trebuie să te dezveți de ceva.
– De ce anume?
– În ce mă
privește, cred că am terminat universitatea și academia cum să mă dezbaier de
universitate și academie în poezie. Poetului nu i se potrivește să viseze sisteme, să le
jinduiască. Asta nu i-o permite însăși poezie care, prin eterica ei natură,
este a-sistemică. Literatura se scrie doar în conformitate cu legile
nescrise ale... scrisului.
– Sunteți un adept al bloggingului
și afirmați: ,,Cine știe, poate că blogul ar însemna și un fel de S.O.S al
literaturii, în general”. Poate fi internetul, prin multitudinea
posibilităților sale, una dintre șansele recuperării cititorului pierdut ori
ale integrării literaturii române din Estul Românesc în circuitul valorilor
universale?
– Banal
spus, începând cu finalul secolului trecut, dar în special la prezentele
joncțiuni de secole, lumea este cuprinsă, chiar bântuită de noi forme și
modalități de comunicare – internetul, telefonia mobilă, skype. Au apărut hărți
și ghiduri electronice. Au apărut fabuloase biblioteci electronice, dar și
mulțimea de tipografii compacte cu un randament aiuritor de a produce carte. Dar… Wikipedia parcă nu este și ea o
modificare entropică importantă, care s-a produs pe globul nostru și care, la
rândul ei, modifică oarecât felul de a fi, de a se informa și de-a acționa a
lumii? Internetizarea lumii (și a cosmosului...) duce
la apariția unor noi caste profesionale, în viitorul îndepărtat – probabil interplanetare.
Se vorbește chiar despre formarea așa-numitelor organizații post-statale
neinstituționalizate.
Ca și biblioteca, internetul este un mediu și o
modalitate (specifice) de informare, dar și de creație. Internetul intervine
serios în pragmatismul literar, propunându-i scriitorului alte modalități de
interacțiune cu auditoriul, cu cititorii. Însă și în acest caz literatura ca
fenomenologie rămâne, în esență, aceeași.
Neoliberalismul-internet
e cel mai descătușat și greu (aproape imposibil) de instituționalizat,
statalizat.
În
ce privește integrarea literaturii noastre în universalitate se pot gândi,
imagina, aplica și unele strategii
biblio-internautice. Ceea ce, însă, putem constata la zi, și grație
internetului unitatea spirituală românească este mai eficientă, mai solidă
motivațional și ca argument indubitabil sub aspect genetic, istoric, geografic,
intern-național, dar și globalizant.
– Odată ce veni vorba de internet, blog, pe scurt – de era digitală,
se știe că practicați și
grafica de computer, ceea ce mă face să întreb: Ca aspect
grafic, care dintre cărțile pe care le-ați editat vă plac mai mult?
– În ultimii ani, editurile, autorii prezentărilor
grafice solicită autorul să se dea cu părerea despre viitoarea copertă, să
propună, eventual, sugestii. Astfel că unele dintre copertele cărților mele
sunt așa cum sunt, pentru că ideile plastice, grafice au pornit de la mine.
Sau: și de la mine. În colaborare cu pictorul, cu tehnoredactorul nu am
insistat, ci am sugerat, am propus, unele din ele fiind acceptate și rezolvate
bibliografic adecvat în redacții. Deoarece, de când mă știu conștient, de
copil, de elev, de student am fost ispitit de desen, de grafică, de pictură.
Pentru prima oară m-am implicat ceva mai activ în
ducerea la capăt a copertei pentru volumul de poeme „Puntea de acces” (1993),
care a avut, am impresia, chiar trei pictori de copertă, însă, unul după altul,
nu ajungeau la o formulă grafică satisfăcătoare. De atunci încoace, am
colaborat, prin sugestii, idei, la aspectul copertelor pentru antologia „Altul,
același”, mai înainte potrivisem imagini, simboluri pentru cartea de interviuri
„Spunerea de sine”, apoi, mai încoace, pentru volumele de poeme „Din sens
opus”, „Instructajul santinelei de
sine”, „Surfing în Galileea”. Pentru al doilea din acestea rezolvarea veni de
la o poză, în triplă ipostază, oglindă, dar și un portret în acuarelă între
care mă aflam, pe care mi-o făcuse soția într-un – țin minte – 1 decembrie,
după ce ne întorsesem de la recepția oferită de Ambasada României. Iar, odată
ce e vorba de santinelă, pe coperta a patra s-a potrivit o altă poză, din
turnul orașului Vilnius, unde sunt alături de un cavalet medieval în toate
zalele și armurile sale. Nu am identificat numele autorului, deoarece acesta nu
a fost decât un vizitator, cine știe de unde venit și el, ca și mine. Alteori,
la ilustrarea unor cărți ale mele am contribuit cu schițe, grafică, desene ale
căror autor sunt. Să zicem, miniaturalul volum „Strictul necesar”, apărut în
colecția „Cartea de vizită”, sau „Regele alb, regina neagră”, de la editura
„Inspirescu”, în care, la deschiderea secțiunilor poezie, proză, interviuri au fost plasate lucrările mele grafice,
dar nu înainte de a fi propus imaginea „esențială” pentru copertă. Am și o
carte-manuscris, „Carantina mașinii de scris”, elaborată grafic, inclusiv cu
desene, de mine însumi.
Nu încape îndoială că, în viața cărții, coperta are un
rol mai important, decât se obișnuiește a se crede. Să pornesc măcar și de la
„incipientul” fapt că, din copilărie spre aceste timpuri, cărțile, primele mele
cărți de citit le-am memorat, multe, nu
în ultimul rând, chiar după aspectul copertelor. Să zicem, două sau poate trei
volume ale lui Alecsandri erau de un verde crud, umbros, dens, cu titlurile și
câteva elemente de ornament în relief; „Viteazul în piele de tigru” a lui
Rustavelli avea o copertă ce bătea spre portocaliu, pe ea cu un desen, cu o
stampă grafică ce atrăgea atenția. „Istoria ieroglifică” a lui Cantemir avea
copertă în piele artificială de culoarea cafelei cu lapte.... Etcetera.
– Ce
înseamnă să fii scriitor profesionist?
– Nu sunt
sigur că știu. Presupun însă că, uneori, este oportun să faci un lucru la care te pricepi doar
pe jumătate, cealaltă jumătate învățând-o în timp ce îl faci. De pildă, să
începi a scrie un roman. Pe durata scrierii sale unii ajung din diletanți
adevărați profesioniști. Ca Balzac, Flaubert, Tolstoi...
–
Reveniți la cărțile pe care le-ați scris
în anii trecuți?
– Dacă e cazul, da, revin,
intervin, le completez, mă completez. Să zicem, eseurile din volumul
„Șlefuitorul de lentile” nu pot fi considerate finalizate odată pentru
totdeauna, deoarece istoria literară oferă tot alte și alte sugestii
contextuale, care ar putea fi integrate tematic, ideatic. Astfel că întreaga
carte rămâne a fi șantier deschis, presupunând modificări, completări.
– Vă mulțumesc mult, stimate Domnule Leo
Butnaru, și vă doresc succes!
Mi s-a oferit un moment de încântare!
RăspundețiȘtergere