Leo Butnaru
Yes-Eu
Continuarea subiectului
Încep să vă dau dreptate, Iubite Maestre, că declanșarea a ceea ce lumea terestră (nu știu dacă și Spiritul Suprem) a convenit să numească inspirație ar echivala cu o descleștare, care însă dă și senzația că te afli în fața unui adversar foarte puternic și experimentat care, nu se știe din ce motiv, își va folosi puterea și experiența pentru a împiedica manifestarea puterii și experienței tale creatoare. Întru diversitatea lumii. Pentru că, la un moment dat, trăiești sentimentul că te afli la un pas (la un rând încă nescris, la o trăsătură de penel neașternută deocamdată pe pânză, la o notă încă nerotunjită în portativ…) de o catastrofă iminentă, că se apropie înfrângerea fatală, după care nu va mai urma vreo victorie, deoarece după înfrângerea fatală nu mai poate urma niciun soi de altfel de înfrângeri. Trăiești sentimentul că puterea și adversitatea celui experimentat, ce se opune forței și experienței tale, e un mod de a te îngenunchea, totuși, până la urmă sau chiar la acest început de partidă, de abordare a subiectului, de căutare a posibilelor mișcări de desfășurare a lui. E o stare de pre-knockout, de luft, de prăbușire în gol, pe lângă adversar, a floretei cu care-l înfrunți pe acesta. Și conștiința dramaticei, fatalei imposibilități de a te feri, de a te ocroti, la rândul tău, de lovitura floretei Lui ce-ți va aduce sfârșitul. Oricât de încordat ar fi arcul firii tale, al mușchilor tăi, al agerimii și norocului tău, el nu te va putea arunca din calea floretei ucigătoare.
De aici încolo, totul va fi târziu, chiar dacă acest târziu nu ar dura decât o clipită, două, trei, până ascuțișul floretei își va face treaba, ucigându-te. Să mai ai timp să-ți spui că, totuși, ceva a fost greșit în orânduirea lucrurilor și a orândei tale, că forțele tale și cele din exterior, ce s-au dovedit a fi agresive, letale, s-au aflat într-o inadecvare de poziționare și potență? De unde și neîndemânarea-ți de a ieși din situația-limită.
Și, dacă e la mijloc – și pretutindeni! – clipita fatală a curmării de
conștiință, mai are rost, Iubite Maestre, să mă gândesc că aș putea descrie
chiar tensiunea, absurditatea și abisul acestei clipite fatale, a definitivei
ieșiri din „circuit”?... Nu-mi dau seama…
Dar, totuși, voi încerca să aplic uimitorul și minunatul dar, ca
descendență din har – divin, bineînțeles, – pentru ca să prevăd mișcările
subiectului; mișcările în continuare ale subiectului de continuare chiar a
subiectului respectiv care, iată, are a se termina într-un vârf de floretă, în
floarea de sânge a fatalității… Poate, și a
fertilității…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu