–
A contesta predecesorii, în succesiunea și alternanța „ei-noi”, „noi-mai-vechii
– ei-mai-noii”, cu toate nedumeririle, animozitățile și dezbaterile aprinse, ce
au ținut secole la rând, până la urmă păru – respectivul „procedeu” delicat demolator
– deja ceva firesc și specific tuturor generațiilor. Însă astăzi se ajunge,
parcă, prea departe – în ceea ce desparte pe „ei” de „noi” și pe „noi” de
„ei”-i din viitor, unii socio-filosofi nuanțând (chiar!) ideea conform căreia fiecare generație este un nou popor.
Astfel că nu se mai pune problema părinți
– copii, ci popor de babaci – popor
de progenituri (cam așa ceva, cu libertatea multor nuanțe în atâtea alte
formulări/definiții posibile).
În fond, din ce știe, dar și din ce presupune
omenirea, totul ține de dialectică, una din legitățile căreia e negarea negației,
care spune că noul neagă vechiul, luându-i aceluia locul, treptat noul ajungând el însuși vechi etc. Asta ține
și de așa-zisă „ștafetă a generațiilor”, de modificarea și substituirea
dialectică a gustului în cultură, muzică, literatură, în general în artă.
Sigur,
generațiile pot avea și criterii despărțitoare, de vârstă, însă în unele dintre
ele, mai bine zis printre reprezentanții lor, pot apărea criteriul de sudură:
estetic, valoric. Însă personalizările, individualizările exclud uniformizarea,
„asemănările izbitoare” între confrați... con-generaționiși. Originalitatea și
valoarea unei generații scriitoricești nu înseamnă albie singulară, comună, ci
ramificații de atare albii singulare întru pluralitate, diversitate iminentă de
atitudini și soluții. De la un timp încolo, orice generație ajunge să-și
transforme spiritul de echipă în spirit de străluciri sau eclipse individuale.
Când
se mai spune că în cutare creator s-a stins sau s-a aprins scânteia de geniu a
unei generații, e de amintit că, în cazul acesta mai special, scânteia e un
element absolut particular, nu general și generaționist. O generație nu are
contribuție, dacă cineva, biologic-cronologic asemănător, se manifestă ca un
geniu. El nu a fost „programat” în cadrul unei generații, ci în misterele ființării
umane, apoi în cultură, bibliotecă, studiu etc. – toate particulare, nicidecum
asumate colectivist, ca generație. (Să ne întrebăm: care a fost generația ce
l-a... pregătit pe Eminescu?)
Greu de spus dacă există, integră, o
mentalitate artistică, hai să simplificam – poetică, a unei generații
biologice, reprezentanții căreia scriu literatură. În genere, mie unuia mi se
pare neconvingătoare motivația de a interpreta mentalitatea ca generalitate,
fie în segmentul unei generații, fie în unul cât mai extins peste hotare
bio-cronologice și artistice. Astfel că, în ultimă instanță,
a mă dumiri din ce generație face parte Leo Butnaru ar fi ultima din preocupările
mele (și... ale lui). Și nici chiar ultima nu e, deoarece, poate, deloc nu e.
În
fine, ca să mă refer la dialogul, „mai
armonios ori mai conflictual”, amintit în argumentul chestionarului, într-un mod conciliator, surâzător-amical, reproduc un scurt poem de
acum două decenii:
Când
adânc
afundat în gânduri
preocupat
de soarta literaturii române
se
întâmplă să simt după ureche
adică
la ceafă
vreo
răcoroasă pală de aer
o
adiere misterioasă parcă
fără
a întoarce capul
și
fără să-mi sară proverbiala țandără
îmi
zic nițel interogativ:
–
O fi zefirul
sau
generația
tânără?...
(O senzație destul
de agreabilă...)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu