Literatura și cititorii ei
Leo Butnaru:
– Care a
fost „destinul” de piață al celui mai recent volum publicat?
Poate fi cumpărat din librării din diferite zone geografice ale țării? Ce
obstacole apar pe culoarul labirintic editură – librărie?

– Fiind recunoscător editurilor care îmi
publică un volum sau altul, înțelegând situația dificilă, poate că chiar
catastrofală de pe piața cărții, împreună cu directorii respectivelor
instituții căutăm o formulă mai adecvată, compatibilă și reciproc convenabilă.
Plus că, nu o singură dată, directorii sunt chiar colegii, prietenii noștri. Să
zicem, Mircea Petean („Limes”), Andrea H. Hedeș („Neuma”), Lucian Vasiliu (până
acum ceva timp, „Junimea”), Ioan Cristescu („Tracus Arte”), Nicolae Panaite
(„Alfa”) îmi oferă un anume număr de exemplare, de la 20 la 30, aceasta fiind o
formulă mai flexibilă ce ar ține de ceea ce înseamnă dreptul de autor. Pentru
mine o atare amicală convenție este importantă din considerentul că, fiind
editate în dreapta Prutului (București, Cluj, Iași...), cărțile mele sau cele
pe care le traduc au șansa să ajungă a fi prezente și în stânga Prutului, unde
locuiește autorul, traducătorul. Prin licitații sau simple achiziții periodice,
ele intră în Biblioteca Națională a Moldovei, Biblioteca Națională pentru Copii
și Adolescenți, Biblioteca Municipală „Hasdeu”, mai rar, dar totuși – în
Biblioteca Academiei. Mă strădui ca în astfel de instituții să ajungă și
cărțile mele traduse și editate în străinătate. Cu titlu de donație, las cărți
și prin alte instituții de acest gen, în
licee, universități.
Apoi siguranța că cele 7-8 exemplare de
carte, pe care editurile sunt obligate să le depună în Fondul Legal, pot
ajunge, unul, la Biblioteca Națională a României, altul la cea a Academiei etc.
Pentru că asta e: cel mai sigur spațiu de găzduire, ocrotire și propunere a
cărții au fost și mai rămân a fi bibliotecile
(cetățile intelectului uman în supremele sale stări de manifestare
creatoare).
Unele volume ale subsemnatului le văd
propuse de librării și biblioteci online. Sunt prezente și în librării
obișnuite.
– Astăzi, internetul
este o sursă sigură de aprovizionare cu carte. În ce măsură acesta reprezintă
soluția mult visată de autor pentru a-și face cunoscute și vândute lucrările?
– Unele edituri din Țară, dar și „Saga”
din Israel, vreo două edituri din Rusia, una din Serbia, alta din Polonia, au
plasat cărți de ale mele pe portaluri web. Mă bucur, fără a râvni câștiguri.
Astăzi, în România și... împrejurimi, din literatură, în special din poezie, nu
se face avere...
– Târgurile de carte
se bucură, încă, de succes de public. Publicitatea editorială realizată aici
este suficientă pentru ca amatorii de lectură să ia cunoștință de sutele de
titluri care apar anual?
– E un domeniu motricitatea și
eficacitatea căruia ține de competența editorilor. Pe unii din ei îi admir și
le sunt recunoscător. Fiind solicitat, particip la evenimentele organizate în
cadrul târgurilor de carte, care reprezintă, de fapt, o trecere în revistă a
activității editurile românești și nu numai (cărți prezentate de țări invitate)
pe durata unui an.
– Aveți vreo sugestie
concretă prin care drumul cărții de la autor la cititor să depășească impasul
în care se află?
– În mediul nostru literar nu au cum se
implica și agenții de carte, deoarece, într-un spațiu atât de restrâns, nu ar
câștiga nici ei, nici autorii pe care ar încerca să-i promoveze. Eu mă
mulțumesc cu mai puțin – cu drumul cărților mele de la editură spre biblioteci
și pâlpâitoarea speranță că acolo, posibil, unii cititori mai de... formație
clasică să le solicite. Iar cei care intră prin librării și, eventual, ies din
ele cu cărți pe care le-am scris, sigur că mă bucură.
Și totuși, o sugestie: să conștientizăm,
deja fără reticențe, că literatura, cartea „migrează”, se instalează în spațiul
virtual. Inclusiv în audio-spațiu (la noi mai puțin, în unele țări e deja o
condiție sine qua non, cu oferte de mii, sute de mii de tomuri). Audio-lectura
concurează serios cititul cu vederea.
Argumentele, informațiile le-am sintetizat într-un amplu eseu, publicat în
„România literară”, concluzia fiind că internetul e și el deja un mediu firesc de existență a(l) cărții, literaturii. Sigur, un altfel de mediu.
Adică, încă unul. Și nu unul... în plus. Nu trebuie să deplângem destinul
cărții de hârtie că, chipurile, ea va dispărea, ci să-i oferim șansa să
cunoască o viață deplină și în acest, alt mediu: virtual, cibernetic. Unde
cartea valoroasă pe hârtie poate deveni o audio-carte, ce înlesnește lectura, recitirile marilor opere.
– Se vorbește
insistent despre inteligența
artificială și despre capacitatea ei de a crea. În fața acestei
concurențe, cum vă simțiți?
– Inteligența artificială (care „va
crea”) va fi cam în aceeași situație cu inteligența creatoare firească,
naturală, umană. Însă în sfera ei vor fi cu mult mai puține emoții legate de
editarea, difuzarea operei, operelor. Astea vor rămâne tot în seama omului...
viu, a programatorilor care dau teme, subiecte, indicații etc. respectivei
inteligențe artificiale, dacă se vor ambiționa ca rezultatul muncii
„discipolei” lor (inteligența artificială) să fie cunoscute altora –
cititorilor, exegeților, sănătoșilor, demenților. Ar putea fi un spectacol
captivant și el, incluzându-se în vechiul canon: Theatrum mundi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu