Pagini de jurnal
14.I.2014
Despre filmul „Piotr Leșcenko”, într-o
dispută facebook cu Va. Er.: Nu,
nu este, precum zici, interbelicul românesc văzut de ruși, ci... deformat de
ei. Sunt fabulații peste fabulații, de, ca într-un film. Însă în ele, din
păcate, apar mereu injectate cinismul, aroganța și prejudecățile rușilor față
de români. Băgați fel de fel de partizani, eroism fals. Leșcenco se comportă în
București ca în tinda casei sale – mai că toți sunt obligați să țină cont de...
măria sa. Nu, nu, sunt falsuri peste falsuri. Cine cunoaște cât de cât starea
de spirit și ținutele, etichetele, raporturile adevărate din interbelic, își dă
seama că autorii filmului pur și simplu mint, deformează. De altfel, puteți
vedea-auzi mărturiile fostei soții a lui Leșcenco, pe cele ale nepoatei sale
Cristina, româncă get-beget, bucureșteancă, a altora, aici: http://www.youtube.com/watch?v=22tHiEf1vgM. Deci, ca și grecilor, să nu le
crezi rușilor, chiar atunci când ei îți fac daruri.
A doua intervenție în disputa cu Er.:
– Eu mă refer la eterna obrăznicie a rușilor de a se da... domni, când de
fapt sunt niște tovarăși ca vai de ei, în raport cu alții. Nu mă interesează ce
fabulează dânșii despre ei înșiși, despre istoria lor, ci mă supără mereu
insultele implicite la adresa altora. Dacă beau ei de fac pe dânșii, uite că în
film apare un colonel român beat criță, pe care îl asasinează un ovreiaș
oarecare. Gardienii de la Constanța sunt chipuri leite nemților din filmele
despre război turnate de sovietici: obezi, cu mutre tâmpe, neglijenți în
vestimentație, ușor de cumpărat, mituit etc. Leșcenco poate mitui pe oricine,
oricând. Cu toate că despre perioada lui bucureșteană nu se prea cunosc multe
detalii demne de atenție. Sunt legende ale unor retro-fani. Ostașii români de
pe frontul de la Stalingrad așteaptă, cică, cel mai mărunt prilej, pentru a se
preda rușilor... Dar nu mă voi opri la multe alte inadvertențe, care, de fapt,
nu sunt decât rea-voință la adresa noastră. Sunt pur și simplu porcării. Încolo
– sănătate și ce am mai spus.
9.V.2017
A mai dispărut un mit ca și fabulos! Prin experimente și
cercetări acustice, savanții au dovedit că viorile de Stradivarius (există cam
650, fiecare din ele estimate la milioane de dolari) nu sunt mai performante
decât instrumentele de același gen din alte timpuri, în special decât cele
fabricate în prezent. Ci din contră, sunetul lor cedează sub aspectul armoniei,
intensității celui al suratelor lor de peste timpuri.
Pe scurt, cercetătorii au efectuat două experimente,
independente unul de celălalt, la Paris și New York, formând câte o echipă din
cei mai buni violoniști din lume și alta din fini cunoscători ai muzicii, care
aveau să „acționeze” și să tragă concluzii pe
neve, cu ochii legați adică. Muzicanții nu aveau cum ști, dacă li se dă în
mână o vioară Stradivarius sau o oarecare alta, din care să interpreteze
celebre compoziții muzicale de Ceaikovski, Brahms sau Sibelius, ascultătorii,
aflați în sală, pe nevăzute și ei, trebuind să spună sunetul căror viori li s-a
părut mai frumos, mai distinct, mai plastic etc. Pentru certitudinea
rezultatelor experimentului-cercetare, ședințele „audio” au avut loc în două
formate – sala mică de concert din Paris cu acompaniament și marea sală de
concert din New York fără acompaniament. Atât violoniștii-interpreți cât și
ascultătorii... legați la ochi au trebuit să aprecieze sunetele viorilor ca
intensitate, puritate, bogăție de nuanțe și alte caracteristici subiective
legate de un instrument sau altul.
Din păcate, rezultatele au fost pentru... demitizare:
viorile Stradivarius au pierdut fără drept de apel în raport cu concurentele
lor din contemporaneitatea noastră, acestea din urmă părându-li-se atât
muzicienilor-interpreți, cât și ascultătorilor mult mai sonore și mai plastice,
mai policrome în sunetele pe care le emit. Doar 44 la sută dintre interpreți și
ascultători au putut identifica vreo vioară Stradivarius – un coeficient al
probabilității neconcludent.
Prin urmare, concluzia drept... demitizare: afirmațiile
despre „farmecul” sunetului emis de o vioară Stradivarius nu a fost decât rodul
autosugestiei și al marii reputații a maestrului italian.
Oricum, numărul snobilor-melomani va fi în descreștere...
7.VII.2017
Liubomir Iorga avea o pasiune pentru ce sunt, cum se
zice, frații mai mici ai omului. Cândva, umbla prin Chișinău însoțit de, sau
însoțind o oiță. Îi vopsise copitele, făcându-i, adică, manichiură. Trezea
curiozitatea străzii, dar și a milițienilor care întorceau capul în altă parte,
deoarece Liubomir era totuși un personaj văzut în lumea aproape culturală.
Dar și mai înainte, Liubomir ținea la balcon un cocoș
pitic, însă foarte aprig în zori, când îi venea ora să cânte. De la o vreme,
vecinii au început să se revolte, să-l amenințe că..., numai că Iorga nu a
urgisit cocoșelul, ținându-l în continuare la balcon. În fine, vine și miliția
care, se păruse, îl convinsese pe Liubomir să facă ceva cu gureșa aripată
nezburătoare. Însă glasul deranjator de vecini răsuna și după aia. Mai vine o
dată miliția, scotocește peste tot prin apartamentul nu prea mare al lui Iorga
și, asta e, nu găsește nimic suspect. La balcon – curat-lună. Numai că
pezevenchiul de cocoșul izbucnea din nou la zori și vecinii înnebuneau, nu
alta.
Ce făcuse Liubomir? Prin acele vremuri era un lux, dacă
cineva avea un magnetofon, raritate, nu alta. Iar Iorga avea unul, pe banda
căruia imprimase glasul gureșului cocoșel, pe care îl dusese la sud, la țară,
la rudele din sat. Oricât ar fi căutat cineva cocoșul în casa artistului
șugubăț, – ioc, nu l-ar fi găsit!
17.VI.2021
Postez pe FB
câteva imagini de la Bicaz, Izvorul Muntelui, pe unde am călătorit în 2019
împreună cu Vlad Vlas și familia Alui Gheorghe, ceea ce-i declanșează lui
Florentin Palaghia, franțuzul, amintiri în amestec, frumoase și tragice:
„Bunicul a
avut casa la 200 de metri în apa din baraj, și s-a strămutat la 7 kilometri mai
la deal. Eu am început clasa întâi la vreo 2 km în apă, iar unchiul meu,
fratele tatălui, a căzut de pe baraj la 39 de ani. Șapte ani de armată cu
războiul, fusese parașutist și a fost pus de șefi, nefiindu-i frică de
înălțimi, să pună stegulețe pentru 1 mai pe marginea barajului nefinisat încă.
Colegului i-a fost frică, când s-a dezechilibrat să-i întindă mâna. A căzut pe
partea exterioară în gol, încercând să se redreseze în aer și apoi, pe pantă, a
fost spintecat până jos de sârmele de oțelul din betonul cofrajului. Era 30
aprilie 1959. A murit seara la Piatra Neamț, la spital, când au încercat să-i
pună la loc coloana vertebrală zdrobită. Soția (erau cel mai minunat cuplu din
satul Cârnu) a luat-o la fugă pe culoare și a vrut să se arunce de la etaj pe
geam. Ultimele lui cuvinte au fost «Ai grijă de copii». Avea doi băieți. Triste amintiri, unele, altele minunate, dar locurile
sunt ca în povești! Aici mi-am petrecut toate vacanțele și făceam pe viteazul,
înotând, până odată, când am ajuns în fața barajului, unde apa începe să fie
captată spre tunelul de aducțiune și am scăpat ca prin minune... Nu-mi era frică
de nimic, tânăr și inconștient...”
25.VIII.2021
O mare parte din picturile contemporane ar putea avea de
moto spusa lui Baudelaire: „Vreau câmpii colorate în roșu și copaci colorați în
albastru”. Sau cromatica din poezia lui Esenin: „Словно я весенней гулкой ранью
/ Проскакал на розовом коне”. = „Parcă-n zori zoriți de primăvară / Eu galopam
pe-un cal trandafiriu”. Astfel, Esenin parcă ar fi fost un selecționer
avangardist ce gândea să încrucișeze un brotac brudiu cu o roză neagră, spre-a
obține pur și simplu un trandafir
trandafiriu. Trăpași colorați apar și în versurile lui Simion Stolnicu: „În
port se armăsăreau Ducipali violeți (...) / un mânz nou portocaliu / urca pe
turla de la primărie”.
De aici – la versul lui Eluard „terre bleue comme une orange”
= „pământ albastru ca o furtună”.
Și o altă perlă metaforică a imagistului Esenin: „Твоих
волос стеклянный дым” – „Al păruluii tău fum sticlos”.
A fost un expresionist sadea și rostitorul din popor,
care a zis, poate că înaintea tuturor: „Cai verzi pe pereți”.
Asta, în predestinata „concomitența” și intercomunicarea
a artelor care „aspiră dacă nu să se suplinească una pe alta, cel puțin să-și
împrumute reciproc forțe noi” (Baudelaire). Și sugestii noi, chiar ca în cazul
aceluiași poet al Florilor răului, când folosește sintagma „auz
colorat”, care îmbină senzații ce vin din sfera diverselor arte, dar și
diferitelor registre de percepție, însă între care există o sinestezică,
asociativă comunicare afectivă care, de regulă, nu stă în puterea logicii de a
o motiva, de a o explica.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu