sâmbătă, 22 iunie 2013
SÂNGE LA NISTRU
23.X.1990
Ca un element indispensabil al vieţuirii noastre aici,
la Ciocana
chişinăuiană, la împădurita margine de oraş: potricălirea sonoră, în surdină, a
liniştii de tragerile din pistol la poligonul miliţienilor – de la geamurile
noastre, în vale, pe malurile unuia din cele trei lacuri.
Şi o impresie: dat fiind situaţia socio-politică tot
mai încordată aici, în Interriverania, pare-se că se înteţesc şi exerciţiile de
tragere. Oare miliţia se pregăteşte pentru înrăutăţirea situaţiei?
vineri, 21 iunie 2013
KAZAN – A TREIA CAPITALĂ A RUSIEI
Kazan este capitala Republicii Autonome Tatarstan
din Federaţia Rusă. Se presupune că oraşul ar fi
fost fondat de către bulgarii de pe Volga în Evul Mediu timpuriu sau de către
tătarii Hoardei de Aur, la mijlocul secolului 15.
Eu l-am vizitat în
perioada 13-20 iunie a-c. (ieri mai eram acolo!), când Kazanul se pregătea pentru deschiderea Universiadei
2013. Până va fi să vin cu comentarii mai ample, propun acest prim reportaj
fotografic ce ar putea da o impresie mai generală despre splendidul oraş,
căruia i se mai spune şi a treia capitală a
Rusiei, după Moscova şi Sankt-Petersburg.
Orăşencele Kazanului |
Moscheea de pe teritoriul kremlinului din Kazan |
sâmbătă, 8 iunie 2013
PRINTRE FĂCLIILE VIEŢII.
Al doilea reportaj din Sulina
În periplul nostru
naval în aval aveam să trecem prin
preajma câtorva faruri de pe digurile braţului ce flanchează cu digurile sale
şi duce spre mare o parte de Dunăre. Farurile numite şi făclii ale vieţii… Cel de pe digul sudic, far cu înălţimea de
aproape 12 metri .
Nefuncţional, astăzi, construcţia sa metalică fiind dislocată de pe fundament/ postament în anul 1922, necesitate impusă
de lucrările de prelungire în mare a digurilor de protecţie a gurii Canalului
Sulina. Dar nu totdeauna o lipsa de funcţionalitate practică e fatală, farul
respectiv fiind readus pe temelia sa (în 1960)
pentru a reda autenticitate priveliştilor de altă data, adică de acum
aproape un secol, când gura Canalului Sulina se afla în acest loc, cu timpul
însă înaintând mai spre mare, mai în mare.
Iar farul de pe
digul nordic a fost construit in anul 1887, având formă de turn circular din
metal de tip greu (cel de pe digul sudic e din metal de tip uşor) şi o înălţime
de aproape 14 metri ,
semnalul său optic răspândindu-se pe o distanţă de 8 mile maritime, călăuzind
vasele care intrau sau ieşeau de pe braţul Sulina. Dezafectat şi el în 1922, ca
şi confratele său ceva mai mic de pe celălalt dig, şi acest far este un element
ce ţine de istoria oraşului-port, marcând, pentru ţinere de minte, poziţionarea
de cândva a gurii de intrare pe Canalul Sulina.
Astăzi, este
funcţional farul nou, având o înălţime de 48 de metri şi amplasat aproape de capătul digului de sud al gurii
Canalului Sulina. Lumina lui este vizibila de
la o distanta de 19 mile
marine.
vineri, 7 iunie 2013
CHIAR UN COŞMAR?...
În colective, asociaţii, instituţii se iscă certuri
interne care ne dezbină. Să ne amintim că la 1453, când sultanul Mehmet al
II-lea a asediat Constantinopolul, marea majoritate a acestei urbe era
antrenată în discuţii aprige teologice, inclusiv dorind să clarifice de ce sex
sunt îngerii. Constantinopolul căzu.
Să nu uităm că şi noi suntem asediaţi. Dacă nu dorim
ca, direct sau implicit, să apropiem dezastrul naţional, avem datoria de a ne
păstra unitatea. În caz contrar, chiar nemeritând, marile învinuiri vor cădea
pe seama intelectualităţii, în special – a scriitorilor.
joi, 6 iunie 2013
HELGEA ŞI HÂRCA PIRATULUI
De la Tulcea ,
ne îmbarcăm pe nu prea marea navă de călători „Moldova” care, desprinzându-se
de chei, o ia în aval pe braţul Dunării ce poartă numele oraşului spre care
ţinem să ajungem – Sulina, cândva – cel mai porto franco din România (în comparaţie cu Brăila şi Galaţiul care
aveau acelaşi statut de porturi libere). Această localitate din extremitatea
estică a ţării nu este conectată direct la reţeaua rutieră din România, la ea putându-se ajunge doar pe apa Dunării sau a Mării Negre.
Răsărit de soare pe Dunăre, Braţul Sulina. |
Din Arsenalul Marinei Regale.
Ce însemna faptul că Sulina era un port liber, al facilităţilor şi privilegiilor fiscale? Să zicem, dacă în oricare port european obişnuit muncitorii navali erau răsplătiţi cu câte o liră pe zi, aici câştigul lor era de 4 lire.
marți, 4 iunie 2013
DACĂ...
12.X.1990
Ieri, şedinţa consiliului US. Dezastru la toate
punctele. Harababură de interese, intenţii şi emoţii prost camuflate şi, deci,
necontrolate. Luptă pentru glorie şi privilegii iluzorii. În seiful lui Cimpoi,
alături de carnetul de membru al US depus de Lari, s-a adăugat cel al lui
Galaicu-Păun. Tânărul l-a deţinut doar vreo săptămână-două.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)