23.X.1990
Ca un element indispensabil al vieţuirii noastre aici,
la Ciocana
chişinăuiană, la împădurita margine de oraş: potricălirea sonoră, în surdină, a
liniştii de tragerile din pistol la poligonul miliţienilor – de la geamurile
noastre, în vale, pe malurile unuia din cele trei lacuri.
Şi o impresie: dat fiind situaţia socio-politică tot
mai încordată aici, în Interriverania, pare-se că se înteţesc şi exerciţiile de
tragere. Oare miliţia se pregăteşte pentru înrăutăţirea situaţiei?
24-28.X.1990
O nouă călătorie dincolo, la Zilele Sadoveanu (110 ani de la
naştere). Nou, în raport cu celelalte vizite: casa-muzeu „Sadoveanu” din Iaşi,
o instituţie „N. Iorga” din Botoşani (din mersul autocarului), popas la Ipoteştii lui Eminescu
(strângem nuci, unii ca amintire, iar alţii folosindu-le pentru destinaţia lor
directă. Nu e un păcat, nu?)
Din nou în comuna Fundul Moldovei. Întâlnire regală:
gazdele pe cai focoşi. Caleidoscop de nobil port bucovinean. Alocuţiuni din
pridvorul Muzeului Satului. Inimoasa familie Andronicescu. Evoluăm la palatul
de cultură. Surpriză: drept cadou de la doamna pictoriţă Elena Lucău-Dănilă o
icoană pe sticlă (din nou Maica Domnului cu Pruncul, ceea ce însemnă că în
apartamentul nostru avem deja o colecţie din 4 asemenea subiecte-icoane: pe
lemn, pe sticlă, în metal, pirogravură).
A doua zi, la biserică – pomenirea celor trecuţi din
viaţă. Lume de pe lume, bucovineni evlavioşi şi păstrători de sacră memorie.
Spre Iaşi, trecem pe la Voroneţ. O prelegere mai
detaliată a ghidului-părinte mă edifică asupra lucrurilor care mi-au scăpat
dăţile precedente. Cu Ruxandra Mihăilă depunem, la început de înnoptare, şase
lumânări la mormântul lui Petre Comarnescu, încărcat de simbol şi sens filosofic.
Şi, ca un
chenar constrângător de suflet, stupidele evenimente puse la cale de
călăii de la sud. Supra-bombardamentul de informaţii neliniştite. Voluntari.
Armată de ocupaţie. Perfidie, etc. Agresiunile, penuria de tot felul,
ruinările, prostia şi generala lipsă de cultură, primitivismul existenţial şi
durităţile imperiale ne vor ţine încă multă vreme în provincialism, efemer şi
neizbândă.
În pofida a toate: meditaţia, lectură, scris şi
distanţare de cotidianul obsesiv până la agresivitate!
Da, în graba înşiruirii acestor impresii am încălcat
ordinea cronologică a câtorva momente importante. La Palatul Tineretului
din Iaşi fac nemijlocit cunoştinţă cu regina cântecului popular Sofia
Vicoveanca. A venit de la
Suceava pentru a evolua în programul artistic dedicat Zilelor
Sadoveanu (onorariu: 2 mii de lei). Îi dăruiesc cartea de proză, îi ofer cartea
de vizită. Îmi zice: „Domnule Butnaru, soţul meu e ziarist la Suceava şi rogu-vă scrieţi
un gând oarecare ca să-l plaseze în publicaţia la care colaborează”. Ce soaţă
grijulie! Pe lângă atâtea ale ei, nu uită şi de bunul nume al soţului.
Mai fac cunoştinţă cu poeţii „antagonişti” Emil
Brumaru (basarabean de la
Bahmut ), Horia Zilieru şi Emilian Marcu. Toţi vor să vină în
Basarabia, însă – păzea! – în companii care le convin, nu cu X sau Y. Noi ar
trebui să ştim cine şi cu cine sunt compatibili, în ce relaţii se află…
Tristeţi româneşti… De pretutindeni.
La „Convorbiri literare” îl cunosc şi pe Mahai
Ursachi: adusese vreo trei pagini cu rânduri (observ de la distanţă) tipărite
rar, ca nişte adagii, fraze, proverbe. Brumaru ia legătură cu tipografia şi
cere să se caute loc pentru textul adus de renumitul poet.
Vine vorba (cum?) despre Nichita Stănescu. „Poetul de
rahat”, zice Mihai Ursachi. „Mi-a fost prieten, n-am avut nimic cu el, dar, ca
valoare, e un poet de rahat”, mai adaugă. Zice că, acum zece ani, cei de la
„Timpul” i-au publicat cam „dosit” textul despre poezia lui Nichita. „Îmi
aparţine, a circulat în manuscris, a fost cunoscut şi de ce să mă dezic de el?”,
face Ursachi.
Din 31 octombrie – angajat şef al secţiei „Dialog”
prin transfer de la colegiul pentru traduceri.
1.XI.1990
Eugen Ionescu, într-un interviu:
„– Sunt constrâns să cred în D-zeu, pentru că nu am
altă explicaţie a lumii.
–…Eu sunt precum cel care se roagă în fiecare
dimineaţă lui Dumnezeu: Doamne, fă-mă să
cred în tine. Din neputinţă, omul crede în Dumnezeu” (R. literară, nr. 42,
1990).
Interviul cu Ionescu e foarte interesant; mai extrag:
„Cor: – Dar prin metafizică omul îşi pune întrebări la
care nu află răspuns.
Eugen Ionescu: – Un om, un om adevărat, trebuie
totdeauna să se întrebe, să-şi pună întrebări ca Becket în «Aşteptându-l pe
Godot», cu toate că nu aştepta un răspuns”.
Nota bene! Un moment în care Eugen Ionescu parcă s-ar
referi la situaţia de la noi, din Moldova Estică: „Orice mişcare ideologică
este însoţită de o explozie de cuvinte, care vehiculează cele mai absurde
lozinci, şi care paralizează individualitate spiritului critic”.
Ce să zici, vecinii noştri cosmici sunt foarte…
apropiaţi! Proxima Centauri, cea mai apropiată stea de Pământ, nu e
decât, colea, la cca 4 ani lumină depărtare, alias – 40 de miliarde de
kilometri.
De la
Soare la Pământ lumina ajunge în 8 mii de minute!
2.XI.1990
Ieşenii, care ani la rând au fot puşi de bucureşteni
pe o treaptă inferioară de apreciere, acum, văzându-se liberi de a spune ceva,
parcă vrând, parcă nevrând, îşi caută „jertfe” ce le-ar fi, la rândul lor, inferioare.
Să nu vorbim de un oarecare ins S. şi să depistăm aroganţa lui Val Condurache
care, în „România literară”, apreciază astfel literatura ce se scrie în stânga
Prutului (titlul: „Limbaj de tranziţie”): „Literatura produsă în Basarabia este
privită de către unii (eu cred – şi de Val Condurache. – L.B.) cu oarecare condescendenţă.
Poeţii, mai ales ei, sunt aşezaţi în descendenţa «mesianicilor pozitivi».
Aceasta în două privinţe: resurecţia naţională e compatibilă cu aceea de
dinaintea primei uniri şi, în al doilea rând, limbajul de tranziţie e
raportabil la lirica pre-eminesciană. Greşeala e istorică (urmează un exemplu
atenuant, însă mai departe Val este cel care este, L.B.). Limbajul de tranziţie
se explică prin izolarea politică în spaţiul slav”; „Deschiderea către
neologisme, marcată în poezia basarabeană, este şi ea atinsă de «traducere»:
ruşii nu importă cuvinte, ei le adaptează la situaţia lor lingvistică”;
„Limbajul, foarte încrezător în puterea lui de a semnifica, folosind în
aparenţă (de ce în aparenţă? – L.B.) aceleaşi cuvinte, produce o limbă
artificială, de laborator, experimentală, la mijloc e o dramă. Poeţii din
Basarabia continuă să scrie în grai,
având cu toţii voinţa de a scrie în limba naţională. Această literatură este pe
calea de a se articula (…) Cineva va trebui să reformuleze limbajul poetic al
poeţilor din Basarabia, aşa cum Eminescu (confuzie tipologică) (…); „Refuzul
istoricităţii (de unde a luat-o? – L.B.)
duce la improprietate”… Ş. a. m. d.
Dar cine va încerca să se edifice în haosul
pseudopoetic al atâtor autoraşi care umplu cu nemiluita miile de pagini
„post-revoluţionare”, dar încă „pre-democratice” din dreapta Prutului? Val
Condurache are prea puţin curaj, dacă spune ceea ce spune despre basarabeni şi
tace mâlc despre regăţeni.
„Omul este prea mic, aproape nimic. Însă misiunea
omului este foarte mare, este aproape cât universul”, scria grecul Oanaïotis
Kanellopoulos, întrecându-l chiar şi pe Pascal în îngroşarea umbrei unui
optimism tragic, totuşi. Astăzi lumea nu mai ştie ce să creadă despre om, deci
– despre ea. E un haos al neputinţei şi deznădejdii.
Contra sinuciderii, Dickens recomanda un pahar de vin,
o bucată de pâine şi alta de brânză, plus o pipă cu tutun. Parcă ar fi fost
român!... (De ce român? Pur şi simplu, un om în toată firea.)
3.XI.1990
Primele ciocniri violente. Sânge la capătul de pod ce
duce spre Dubăsari. Perfidia imperială, alias rusească, e tot mai vizibilă. Se
pune în joc şi în foc totul. Ţarismul renaşte în spirite abrutizate,
dezrădăcinate şi, ca totdeauna, de o crasă sălbăticie de stepă. Tragism
imprevizibil în dezvăluirea-i de mai departe. Şi o frază de W. S. Auden, care-i
priveşte pe mulţi venetici autoproclamaţi lideri şi pe unii „de-ai noştri”,
alde Ş.: „În ţările semi-alfabetizate demagogii îi linguşesc pe cei tineri”.
Mihai Cimpoi, noul preşedinte la US , mă tot îndeamnă să vin pe
post de vicepreşedinte (unul din cei doi; împreună cu Suceveanu). I-am tot spus
că nu-mi doresc asta, el însă revine. Deocamdată mă ţin bine! Chiar de zice că
are de gând să mă pună în salariu. Însă la „Dialog” mă simt mult mai în apele
şi libertăţile mele, fără bâzâieli şi… bârfeli „colegiale”.
23.XI.
Ne aflăm la
Roman , în piaţa unde a fost decapitat Miron Costin. Turişti
sovietici în plină acţiune: bişniţă, bişniţă, bişniţă!
27.XI.
Anghel Dumbrăveanu e cu figură de ascultător care îşi
ispăşeşte anumite „ceauşisme”. Anul trecut, la 12 decembrie, l-am cunoscut
aici, la noi. Era împreună cu Dumitru Radu Popescu şi Mircea Radu Iacoban,
veneau de la Moscova.
Primesc o invitaţie de a participa, împreună cu soţia,
la 30 noiembrie a. c., la recepţia de la ambasada română din Moscova. Regret,
însă e prea aiurea de departe. Se vede că domnul Ioncu Râpan a reţinut numele
şi casa noastră, unde l-am avut de oaspete.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu