12.X.1990
Ieri, şedinţa consiliului US. Dezastru la toate
punctele. Harababură de interese, intenţii şi emoţii prost camuflate şi, deci,
necontrolate. Luptă pentru glorie şi privilegii iluzorii. În seiful lui Cimpoi,
alături de carnetul de membru al US depus de Lari, s-a adăugat cel al lui
Galaicu-Păun. Tânărul l-a deţinut doar vreo săptămână-două.
Dumitru, izolat de lume cum e, bietul suferind, e uşor
influenţabil. Leonida îi toarnă la telefon verzi şi uscate: că tinerii au vrut
să-l detroneze de la revistă; că agresiunea porneşte de la Suceveanu [„Ăştia sunt
«pitomţii» (discipolii) tăi”, zice]; că la Bucureşti , ei, câţiva, nu că semizei, ci zei (!)
sunt consideraţi; că formează „ei” o asociaţie nouă a scriitorilor şi vreo 80
de inşi deja şi-au exprimat adeziunea; că tuturor celorlalţi li se va lua
Fondul Literar…
Nicolae Popa zice că, într-adevăr, nu are ce vorbi cu
„zeii” şi părăseşte şedinţa (şi Consiliul?). Suceveanu refuză de a mai veni în
post de vicepreşedinte. Canalia amorală, dezmăţată, de Es. îşi duce perfid
munca destructivă.
Revista „Codrî” şi „Lit. şi arta” s-au înregistrat deja
nu ca publicaţii ale Uniunii Scriitorilor. Astfel, dacă „LA” e considerată a
guvernului, lui Mircea Druc i s-a făcut un mare deserviciu: aha, monopolizează
presa! Cei nemulţumiţi, nepublicaţi la „LA” vor face anticameră la
prim-ministru…
E greu să mai continui… Leşietică stupoare… Regret că
am fost la şedinţă şi că am acceptat să fiu numit preşedinte al consiliului
fondului literar… Nu ştiu dacă face să mă duc şi consilier la secţia relaţii
literare, traduceri („Dialog”)… Mierea independenţei, aerul liberei dispuneri
de sine sunt inegalabile…
Ieri noapte, am lucrat până pe la 4 dimineaţa la eseul
despre Borges. Am dormit vreo 4 ore, am reluat munca şi, pe la amiază, am
încheiat circa 20 de pagini de text. Îl las să se „autogândească” şi îl voi
relua pentru redactare, finisare.
Astăzi, în „România literară” din 4 octombrie curent,
citesc la Radu G.
Ţeposu o întâmplare-reflecţie, care exprimă deplin una din ideile de bază ale
lui Borges. Fiica cea mică a lui Ţeposu, văzându-ţi tăticul la masa de scris,
baricadat cu fel de fel de volume pentru documentare, îl întreabă: „Scrii,
tată, scrii toate cărţile astea?”. Comentariul celui întrebat: „Copil
postmodern, te gândeşti tu cu ironie, copil ca toţi copiii, care a spus o
naivitate în care însă încape şi un mare adevăr. Da, scriem toate cărţile de la
început, transcriem, rescriem, copiem. Cu toţii suntem nişte scribi ironici şi
melancolici”.
13.X.1990
O monografie a lui Borges se intitulează nu „Viaţa lui
Evaristo Corriego”, ci – „O viaţă a lui Evaristo Coriego”, una din multiplele
„posibile”, în dependenţă de biografiile ce vor depinde nu doar de protagonist,
ci şi de autorii care ar putea să le scrie.
14.X.1990
Prostia nu e doar o stare de insuficienţă raţională,
ci şi o grosolănie a simţurilor.
Ar fi ideal să nu ne intereseze cei care au mai mult
decât noi, ci cei care ştiu mai multe decât noi.
„Privighetoarea nu-şi împleteşte cuib în colivie,
pentru a nu lăsa sclavia moştenire puilor săi” (pare-se Gibran).
15.X.1990
Cărţile nu te pot învăţa să-ţi trăieşti propria viaţă,
ci doar confirmă că, în general, ea, viaţa, există într-un fel sau altul, în
miliarde de feluri.
19.X.1990
Circa o săptămână în urmă, am vizionat la TVR excepţionalul spectacol
„Amadeus”. Protagonişti: Saleri – Radu Beligan, Mozart – Răzvan Teodorescu.
Unul din marile spectacole văzute de mine vreodată.
Incredibil, numai peste două zile, îl admir pe Beligan
aici, la Chişinău ,
în „Cui i-i frică de Virginia Woolf?”. Ba mai mult, după spectacol ne întâlnim
la atelierul maestrului Sainciuc, stăm pe îndelete de vorbă.
Beligan e liber. Cu anumite urmări neplăcute pentru
unele cochetării cu vechiul regim. Însă, în esenţele sale, e un actor
inconfundabil şi greu de egalat ca talent. Spune că cineva din Occident ar
intenţiona să-i procure la
Bucureşti un teatru personal; că, peste puţine zile, pleacă
în Israel, unde va juca pentru foştii compatrioţi (în română). Când este
nevoie, îşi fac rolurile în engleză sau franceză. La Chişinău a venit cu trupa
teatrului din Craiova.
Dintre măştile prezentate de G. Sainciuc, s-a bucurat
de mare succes Andrei Pleşu. Mai înainte, îi sugerasem maestrului că, după ce
ministrul scoate tutun şi-l presară în pipă, să ia cenuşa/ scrumul şi să şi-l
presare pe creştet. Mizanscena a avut priză. „Se pocăieşte pentru ştie el ce”,
au remarcat actorii bucureşteni.
Luni (sau marţi?) radio Iaşi a transmis dialogul în
care mă angajase la „Zilele Alecsandri”
Vanda Condurache, urmat de grupajul de versuri pe care-l imprimasem în modestul
studio de pe strada Romană. În ziua congresului scriitorilor a fost dat pe post
şi interviul pe care mi l-a solicitat tihnitul
Gh. Drăgan. Nu am avut unde să-l ascult.
Ieri, i-am avut de oaspeţi pe Milan Resutyk, ce va
intra, din 15 noiembrie, pe post de ambasador în România, şi pe soţia sa Dana.
Scriitor. Vorbeşte româna. Prietenul lui Havel. Au patru copii (Milan preciză:
„Ceva am eu, ceva Dana”. Cât de delicat spus: nu suntem la prima căsătorie).
21.X.1990
Dacă va fi totul în bună ordine, miercuri plecăm spre
Iaşi. Motivul noii plecări redeşteptă trăirile din vizitele precedente. Un
detaliu: data trecută, în septembrie, printre altele, Corneliu Ştefănache îmi
spunea cu regret că i-a dăruit lui G. V. aproape toate cărţile pe care le-a
semnat şi i se făcea nespus de trist când, a câta oară, constata că bunul său
coleg chişinăuian nu găsise timp să citesc vreuna. Păi, situaţia e cam
generală, aşa că dragul de Corneliu Ştefănache e doar unul din reciproc-întristaţii.
De altfel, spunea că unul din cititorii săi înţelegători s-a dovedit a fi H.
Moraru. Cred că are dreptate.
Printre notiţele răzleţe făcute mulţi ani în urmă, dau
de o amintire despre regretatul Jorj Siminel care, pe timpuri, mai să fie
simbolul boeme chişinăuiene. Fecior de preot, bine, simpatic, de o inteligenţă
ce era mai mult gestică de maniere cultivate, a moştenit o casă splendidă, cu
lux de marmură şi aramă, aşezate pe unde s-a găsit de cuviinţă. În acest locaş
atractiv veneau deseori scriitori, actori, reprezentanţi ai altor profesii
„nobile” şi, fireşte, domnişoare, doamne şi alte reprezentante ale genului
slabo-frumos. A. B. îmi povestise cum odată , pe când Siminel nu era acasă,
s-ar fi vrut primiţi în ospeţie Str. şi Sa. Stăpânul fiind lipsă, nelipsiţii
frecventatori ai ilustrei case se încumetă să forţeze un geam, intrară,
făcându-se comozi. Au păpat un borcan de icre negre, beau ceva destul de
tărişor până Sa., într-un moment de neinspirată exagerare, ajunge să mişte
mobila de epocă din respectivul locaş. După această „spargere” amicală din
partea „şuţilor” scriitori, Siminel nu că gratii, ci sârmă ghimpată a pus pe la
ferestre.
Precum e maliţios, A. B. mai zicea că Jorj avea pretenţii de a face
literatură, plus la asta, dispunea chiar de o maşină „super” de dactilografiat
– raritate şi lux în acele vremuri. Cică, el, A.B., observase că de fiecare
dată când venea în ospeţie, în maşină stătea o filă albă, nealterată, pe care
stăpânul avea grijă să o schimbe, dacă observa că prea se îngălbenise deja de
la lumina soarelui. Dar niciodată nu observase să fie tipărit vreun rând pe
acele file în sterilă succesiune.
Cu toate astea, Siminel a fost un bărbat cumsecade,
răpus, bietul, de un cancer la laringe. Iar cu casa avusese un necaz: dispunea
şi de un apartament la bloc, lăsând nişte rude să găzduiască într-o parte din
splendida sa moştenire. Tinere – tinere, dar descurcăreţe până la obrăznicie
acele rude: la un moment dat, nu numai că nu vor să plece, ba declară că se
cade să împartă casa cu stăpânul ei legitim. Şi astfel cum legislaţia sovietică
e mai mult decât deocheată, au şi câştigat ce intenţionau să câştige. Final
deprimant… Însă nici începuturile economiei de piaţă pe aici nu sunt mai
încurajatoare…
În posturi – mulţi „de ieri”, nomenklaturişti
sabotori. Au o reţea de a se susţine între ei, am impresia că toarnă pe vechi.
Inclusiv „comsomolistul” şi partinicul „nostru”…
Să fiu atent „peste zece ani”: zice Walther Nowtny din
Austrie: „În anul două mii oamenii vor avea mai mult timp pentru cultură. Dacă
vom mai avea cultură”.
De fapt, e o ingeniozitate ce place, memorabilă, dar
care nu are nicio obligaţiune faţă de precizie, obiectivitate, facă de
„exactul” „aşa va fi”, precum s-a întâmplat cu zicerea lui Malroux, se pare:
„Secolul XXI va fi religios sau nu va fi deloc”.
23.X.
Azi, la horoscopul zilei, crainica TVR îmi spune cu
exactitate cursul destinului pe 24 ore: încă ne-ieşit din criză şi contradicţii
cu alţii, însă pe cale de a reveni la normalitate. Mă gândesc că, din când în
când, ar trebui să iau câte un calmant, sperând să nu ajung la abuzuri,
dependenţă.
Mâine, plecarea la Iaşi. Sigur , nicicând altă dată
nu am călătorit atât de mult, într-un singur an, prin Moldova noastră clasică:
trei ori peste Prut, Bucovina, Cernăuţiul ş. a.
Ceva din Emil Cioran, „Pe culmile disperării”, potrivindu-se
experienţei de a ţine jurnal: „De ce nu putem rămâne închişi în noi înşine? De
ce umblăm după expresie şi după formă, încercând să ne golim de conţinuturi şi
să sistematizăm un proces haotic şi rebel?... A fi plin de tine însuţi, nu în
sens de orgoliu, ci de bogăţie, a fi chinuit de o infinitate internă şi de o
tensiune exterioară, înseamnă a trăi cu atâtea intensitate, încât simţi cum
mori din cauza vieţii… Sunt prea puţini cei care pot suporta astfel de speranţe
până la sfârşit… Sunt trăiri şi obsesii cu care nu se poate vieţui. Nu este atunci o salvare în a
le mărturisi?”
E un fel de "curăţenie" spirituală de peste an... Se eliberează "sertare" ale minţii pentru noi amintiri... Dar - sunt eu aşa de curioasă şi vă intreb- după ce vă eliberaţi de toate care vin din trecut... nu păstraţi grija umbrii lor?
RăspundețiȘtergereEste vorba despre un jurnal. El conţine exact ceea ce conţine. Inclusiv, umbrele multor oameni, colegi; umbrele tălăzuirilor de evenimente care ne-au marcat pe noi, devenind istorie. Parcă aş fi dintre cei care au grija de a păstra, dovadă stând şi unul din volumele mele de eseuri, apărut în 1990, intitulat "Umbra ca martor".
RăspundețiȘtergere*umbrei
RăspundețiȘtergereAm urmărit postările dvs (atât cât am putut)...chiar m-am familiarizat cu unele personaje care apar in jurul dvs ... dar mă intrebam - făcând referire şi la citatul lui Cioran care spune ca "este o salvare in a le mărturisi"- mă intrebam dacă vă simţiţi mai uşor după "mărturisire" sau dacă păstraţi in continuare grija amintirii...
RăspundețiȘtergere