În colective, asociaţii, instituţii se iscă certuri
interne care ne dezbină. Să ne amintim că la 1453, când sultanul Mehmet al
II-lea a asediat Constantinopolul, marea majoritate a acestei urbe era
antrenată în discuţii aprige teologice, inclusiv dorind să clarifice de ce sex
sunt îngerii. Constantinopolul căzu.
Să nu uităm că şi noi suntem asediaţi. Dacă nu dorim
ca, direct sau implicit, să apropiem dezastrul naţional, avem datoria de a ne
păstra unitatea. În caz contrar, chiar nemeritând, marile învinuiri vor cădea
pe seama intelectualităţii, în special – a scriitorilor.
Şi totuşi, în pofida a orice, trebuie să servim numai
şi numai adevărul, onestitatea. A culturaliza naţiunea şi de a contribui la
formarea capitalului ei spiritual. Ne vom salva numai prin ştiinţă şi cultură!
Cred că Matevici, când scria: „De nu veţi ridica din
neamul vostru un proroc”, avea în vedere ceva mai mult şi mai profund decât am
priceput noi până astăzi. Ştiindu-ne colonizaţi, apăsaţi de imperiul rus, s-o
fi gândit, probabil, la destinul Israelului care a avut de vecini marile
imperii: Asiria, Egiptul, Persia care, de altfel, până la urmă i-au spulberat
populaţia prin lume. Profeţii, însă, au salvat ovreii, menţinându-le unitatea
sufletească, etnică.
Iată şi bileţelul studentei de la „Creangă”, de care
aminteam: „Sunteţi un labirint de personalităţi aici (ce expresie!), inspiraţi
încredere. Poate ne spuneţi pe ce se sprijină optimismul oamenilor care aruncă
atâtea vorbe în spaţiul dintre Ştefan cel Mare şi V. I. Lenin, tulburându-le
acestora liniştea. Oare discordanţa aceasta dintre vorbe şi fapte nu a devenit
încă distrugătoare? Domnule Leo Butnaru, sunteţi poet, deci şi profet, credeţi
în renaşterea sufletului îmbibat de morbul dezamăgirii? O dezamăgire violentă…”
(Svetlana Voloşciuc, an. III.)… Dar – suntem şi noi oameni, nicidecum profeţi.
Iar întrebarea e la locul ei, dramatică.
Mihai Cimpoi zicea că scriitorii se împart în: paşoptişti şi şoptişti. Al doilea termen, umoristic,
poate că l-a re-inventat Cimpoi, însă, într-un context dramatic, l-am întâlnit
în Biblie – „Epistola lui Pavel către romani”, 1-29: (Oamenii) sînt şoptitori,
bârfitori”. Fireşte, nuanţa lui Cimpoi dă vervă noţiunii.
(Şoptitorul-ciripitorul Tocuşor…)
„Arbore sau Cruce, e vorba de acelaşi mister al morţii
şi învierii” (Mircea Eliade, „Încercarea labirintului”). Eliade nu e de acord
cu afirmaţia lui Sartre că „omul nu poate să se lipsească de sens, dar acest
sens el îl născoceşte într-un cer pustiu”. Eliade vorbeşte despre surprinzătorul
fapt „să vezi fizicieni, mai ales astrofizicieni şi specialişti ai fizicii
teoretice, reconstruind un univers în care Dumnezeu îşi are locul său, precum
şi ideea de cosmogonie, de Creaţie” (p. 44).
Deseori îmi revine în memorie (în văzul ţinerii de
minte) un simbol excepţional, reliefat pe marmora de mormânt din curtea
mănăstirii Golia din Iaşi: o clepsidră cu nisipul-timp la pământ; de o parte şi
de alta a clepsidrei – două aripi desfăcute, această imagine fiind încercuită
(cerc perfect) de şarpele care se împreunează cu el însuşi, muşcându-şi
(devorându-şi) propria coadă (Ouroboros). Şi încă două detalii, întâlnite, de
altfel, şi pe piatra de pe mormântul lui Aron Pumnul din cimitirul din Cernăuţi:
o pereche de făclii cu flacăra întoarsă spre pământ. Ceea ce e reprezentat pe
aceste pietre de mormânt – mare artă şi filozofie profundă.
În trei zile, am încheiat, pe apucate, lectura
volumului „Încercarea labirintului” al lui Mircea Eliade. O bună parte o
cunoşteam de la „Europa liberă”. Să extrag notiţele, citatele. Mi-au rămas
circa 20 de pagini din „Arhitectura valurilor” de Ana Blandiana – e cel mai bun
volum de poeme, din ce am citit din ea, de altfel – o autoare cam monotonă. În
cazul ei, mă disociez de aprecierea generală care mi se pare puţin cam
exagerată. Am impresia că „Atlasul” ei completează o delicată dorinţă de a…
leşina estetic.
5.X.1990
La volumul „Anul 1989” cu poezii scoase în grabă, cât nu s-au
învechit, afirmaţia interlocutorului lui M. Eliade din „Încercarea
labirintului” (p. 119): „Ştim cu toţii că un poem nu se reduce la mecanismul
său, nici la condiţiile istorice care i-au făcut posibilă apariţia”. Pe când
avalanşa de texte „la zi” de pe aici e îngrozitoare.
Eliade, „Încercarea labirintului”, p 127: „Istoria
religiilor poate juca un rol extrem de important în criza pe care o cunoaşte.
Crizele omului modern sunt în mare parte religioase,
în măsura în care sunt o conştientizare a unei absenţe de sus. Când omul are
simţământul că a pierdut cheia existenţei sale, când nu mai ştie care este
semnificaţia vieţii, e vorba întru totul de o problemă religioasă, deoarece
tocmai religia este un răspuns la întrebarea fundamentală: care este sensul
existenţei?”.
6.X.1990
„În general, îţi trăieşti viaţa în frânturi” (Mircea
Eliade).
Din „Iov” – Despre cel ce a hotărât măsurile
pământului nostru şi, totodată, a aruncat peste el frânghia de măsurat, arătând
până unde să vină, să se oprească şi să nu treacă mai departe mândria valurilor
marilor ape.
Despre cel ce face să iasă la vremea lor semnele
zodiacului.
7.X.1990
Dacă am fi fost budişti, spiritul democraţiei se
încetăţenea la noi mai uşor şi mai firesc, deoarece credincioşilor întru Buddha
li se permite, dacă doresc, să fie catolici sau luterani, prezbiterieni sau
calvinişti, mahomedani sau creştini. Şi încă ceva foarte esenţial: în unele
mănăstirile chineze şi japoneze sunt propuse meditaţii în desfăşurarea cărora
călugării ar pune la îndoială existenţa lui Buddha. Pe când noi, toţi ceilalţi
dogmatici, mai putem fi altceva decât creştini? Putem pune la îndoială – doamne
fereşte – existenţa lui Dumnezeu şi să ne simţim în acelaşi timp credincioşi?!
Deci, budismul, încă până la consolidarea modernă a
noţiunii de democraţie, nu numai că a acceptat, ci chiar a încurajat
diversitatea/ pluralismul de opinii, a cultivat toleranţa faţă de acţiunile şi
felul de a fi al aproapelui…
Dar noi, fiind educaţi într-un mod rigid, dogmatic, ne
deprindem mai greu cu democraţia. Creştinismul impune, budismul propune.
9.X.1990
Borges, „Poezia sau frumuseţea ca senzaţie fizică”.
Francis Bacon susţinea că a ignora înseamnă să ştii să
uiţi.
Milton, căutând pentru „Paradisul pierdut” o temă care
i-ar interesa nu numai pe englezi, ci pe mai mulţi oameni, alege bine, considerând
că această temă ar fi: Adam.
Dar ar fi de spus că personajele ilustre aduse în
literatură n-au haz, dacă scriitorii nu pot şi nu ştiu să le facă a fi mai mult
decât numele lor.
Joyce: „Istoria este un coşmar din care aş vrea să mă
trezesc”.
Politeţe maximum! „Era un moment în care Buddha
trebuia să străbată un deşert nisipos. Era ora de amiază. Atunci zeii din cele
treizeci şi trei de ceruri îi aruncă, fiecare, câte o umbrelă pentru a se
proteja de soare”. (Atenţie la cele 33 de ceruri. Să fie oare vreo legătură –
foarte… indirectă! – cu cei 33 de ani ai lui Hristos, care exact la această
vârstă s-a urcat la ceruri? Probabil, nu ar fi o eroare să credem că cifra 33
devenise emblematică la hinduşi, apoi a trecut la semiţi.) Mai departe din
relatarea cu umbrelele: „Iar Buddha, care n-ar fi vrut să fie nepoliticos cu
niciunul dintre zei, se multiplică în treizeci şi trei de Buddha”. Asta e: şi
din politeţe se poate naşte minunea.
Buddha susţine că nu trebuie să pierdem timpul, deci
şi viaţa, cu întrebări inutile de genul: Universul este finit sau infinit? (Un
procedeu al necunoscătorilor, şi ei, de la un punct încolo: Nu mai cerceta!
Crede pe cuvânt în… absenţa cuvântului purtător de informaţie.)
Ce portrete: Un patriarh budist, dedat profund
credinţei sale, pentru a medita nestingherit, fără să vadă lumea din jur, se
aşeză în faţa unui perete. În această poziţie, a meditat ani mulţi, lungi; atât
de mulţi, încât imaginea sa a rămas imprimată pe perete.
10.X.1990
Ce înseamnă să atingi Nirvana? Înseamnă că faptele
tale pur şi simplu nu mai lasă umbră. (Iar cineva
pledează pentru Umbra ca martor –
titlul unei cărţi de eseuri.)
În antichitate, „Cartea era considerată un înlocuitor
al cuvântului oral. Era privită numai în acest fel. Să ne amintim de acel
fragment din Platon în care se spune: cărţile sunt ca statuile sau ca efigiile:
par fiinţe vii, dar când sunt întrebate ceva, nu ştiu a răspunde. Pentru a
depăşi această dificultate, el a inventat dialogul platonian, în cuprinsul
căruia se exploatează toate posibilităţile unei teme”.
De unde porneşte celebra frază „Magister dixit”?
Posibil, şi din ambiţia lui Pitagora care nu a dorit să lase niciun rând scris,
nutrind speranţa că, astfel, după ce se trece din viaţă, gândirea sa va dăinui
în intelectul (şi oralitatea) discipolilor săi.
A iubi ceva înseamnă a simţi că acel lucru ne
lipseşte. Dar fiinţa? Iar când fiinţa iubită nu ne mai lipseşte, ci e împreună
cu noi, o iubim altfel, decât o iubeam când ne lipsea?
11.X.1990
Arta ca imaginea unei lumi „ireale”, complementară
lumii propriu-zise. Şi visul ar fi lume complementară lumii (în care ne trezim
din vis).
Tot pe aici, în preajmă ideea lui Faucault despre
faptul că „a cunoaşte constă în a raporta limbajul la limbaj”, ceea ce ar
însemna că însuşi limbajul (suprema abstracţiune) este creator de realitate
(…complementară realităţii propriu-zise; ba se poate spune – inclusă în
realitatea… reală).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu