Zilele acestea, am prezentat unei reviste amplul eseu despre
două vizite în Rusia ale lui Filippo Tomasso Marinetti, întemeietorul
futurismului italian, dar şi european. Prezint aici câteva secvenţe din
respectivul eseu, iar la apariţia lui în presă voi reveni cu textul integral.
ACUM 100 DE ANI, MARINETTI VIZITA RUSIA
În toamna anului 1942,
Filippo Tomasso Marinetti, întemeietorul futurismului italian, dar şi european,
soseşte pe Frontul de la
Stalingrad pentru a inspecta Armata a 4-a a ţării sale, prinsă
în conflagraţia mondială. Avea 62 de ani şi era secretarul Academiei Italiene,
el, cel care, în manifestele de juneţe, înfiera această instituţie drept ceva
depăşit, elitist-împăunată, neactuală: „Noi vrem să distrugem muzeele,
bibliotecile, academiile de orice soi…” (punctul 8 din „Manifestul
futurismului”, 1909). După ce declară clericalismului catolic că însuşi Isus
Hristos a fost un futurist, în 1929 Marinetti acceptă propunerea (duce)lui
Musolini să devină membru al Academiei, chiar dacă detesta academicienii. Prin
urmare, la acest punct-convingere cedase, îmbrăcând roba nemuritorilor, pe
care, provizoriu, o schimbase pe uniforma militară. S-au păstrat mai multe
imagini ale lui Marinetti din Rusia – citindu-şi versurile într-un vagon de
tren, în izbe ţărăneşti, printre ruşii cu care discuta. Da, pe Frontul de la Stalingrad venise
apologetul războiului. Să ne amintim şi alte postulate din „Manifestul
futurismului”, publicat în 1909 în cotidianul francez „Le Figaro”:
„1. Noi vrem să cântăm
dragostea pentru primejdie, obişnuinţa energiei şi a curajului. 2. Curajul, îndrăzneala,
rebeliunea vor fi elementele esenţiale ale poeziei noastre. (…)
7. Nu există frumuseţe decât
în luptă. Nicio operă fără caracter agresiv nu poate fi o capodoperă. Poezia
trebuie concepută ca un asalt violent împotriva forţelor necunoscute. (…)
9. Noi vrem să glorificăm războiul – unica igienă
a lumii, militarismul, patriotismul, gestul distrugător al anarhiştilor, ideile
frumoase pentru care se moare…”
![]() |
Marinetti, în drum spre Rusia, citeşte versuri în tren |
………………………………..
Aşadar, în ianuarie 1914,
Filippto Tomasso Marinetti soseşte în Rusia, de aici încolo evenimentul
amplificându-se şi având o rezonanţă socio-culturală incredibilă. De cum
italianul coboară pe peronul gării
Aleksandrovskaia din Moscova, o parte a presei exultă: „Chiar de la prima
privire el predispune la simpatie. O faţă energică, vie, extrem de frumoasă.
Ochii săi negri şi adânci privesc ironic şi vioi interlocutorul. Marinetti este
plin de foc, arde tot; e vâlvătaie. Mişcări impulsive, iuţi. În timp ce
Tasteven îl salută, el se întoarce mereu dintr-o parte în alta, priveşte
publicul, soarbe feţele celor
din preajmă (…)
din preajmă (…)
– Sunt bucuros să vin în
Rusia… Despre Rusia aveam o părere deformată cu desăvârşire. Credeam
că o să ajung într-o ţară a zăpezilor, însă acum văd că aceasta e un vulcan acoperit de un strat
subţire de cenuşă, gata-gata să erupă…”
că o să ajung într-o ţară a zăpezilor, însă acum văd că aceasta e un vulcan acoperit de un strat
subţire de cenuşă, gata-gata să erupă…”
![]() |
Membru al Academiei Italiene |
Marinetti sosea în vizită la
invitaţia lui Nikolai Kulbin, considerat ideologul principal al futurismului
rus, iar presa încerca să pregătească terenul pentru acest eveniment, să
iniţieze cititorul în specificul său. Astfel, ziarul moscovit „Nov’”
(„Noutatea”) publica articolul lui P. Kojevnikov „Futurismul italian (Cu ocazia
vizitei lui Marinetti)”, din care reţinem: „Conform definiţiei lui Marinetti,
futurismul tinde spre crearea unei arte care ar răspunde noii sensibilităţi în
schimbare a omului contemporan, generate de descoperirile ştiinţifice şi de
ampla comunicare mondială (telefonul, telegraful, marele ziar – „sinteza unei
zile universale” ş. a.)… O privirea optimistă a lucrurilor, care înainte erau
luate drept pesimiste, – acesta ar fi elementul pozitiv, pe care l-a adus
înainte de toate în literatură futurismul”.